Sök:

Sökresultat:

99 Uppsatser om Klassifikation - Sida 2 av 7

Ryssland, Kina och deras nationella klassifikationssystem : En komparativ analys av BBK och CLC med DDC

In this two years masters thesis in Library and Information Studies, the Russian Library-Bibliographical Classification (LBC/BBK) and the Chinese Library Classification (CLC) are analyzed with regard to their historical and ideological backgrounds and their respective evolutions. The structure of these classifications is compared with the Dewey Decimal Classification (DDC), as well as three chosen subjects (History, Politics and Religion). A qualitative comparative textual method is used.The study shows that these classification schemes, created at different times, different parts of the world, and different political systems, have different biases but give priority to the European before other foreign views. Otherwise, they often use a proximity principle. The CLC and the LBC were originally based on Marxist materialist principles but built in totally different ways.

Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) utifrån ett hjälpmedelsperspektiv : - en litteraturstudie

Denna kandidatuppsats handlar om Internationell Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) och dess tillämpning inom hjälpmedelsområdet för vuxna individer. ICF är en beskrivande samling av begreppen hälsa och funktion i ett Klassifikationssystem som har utvecklats av världshälsoorganisationen (WHO). Arbetsterapi syftar till att främja hälsa och att förbättra individens förmåga att utföra aktivitet. En viktig arbetsuppgift för arbetsterapeuten är att förskriva hjälpmedel. Syftet med denna studie var att beskriva kunskapsläget gällande tillämpningen av ICF inom hjälpmedelsområdet.

Prima eller Favorit? : En läromedelsanalys som undersöker aritmetik och algebra i läroböcker för årskurs 3.

Trends in International Mathematics (TIMSS) är en internationell studie som undersöker hur elever presterar i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8. Sedan första TIMSS undersökningen genomfördes år 1995 har matematikresultatet för svenska elever i framförallt algebra sjunkit, jämfört med andra länder som är med i undersökningen (Skolverket, 2012).Denna studies syfte är att undersöka förhållandet mellan aritmetik och algebrauppgifter i läromedel för årskurs 3. Studien har använt sig av två olika läromedelsserier, för att kunna genomföra studien behövdes ett utarbetat och trovärdigt analysverktyg som svarade på studiens syfte. Därför används Bernsteins (1990) begrepp Klassifikation och ramar för att undersöka hur gränserna mellan de olika matematikområdena aritmetik och algebra i matematikläromedel för årskurs 3 upprätthålls.Resultatet visar att de fyra olika analyserade läromedlen innehåller väldigt få uppgifter om algebra. Den ena läroboksserien har ett tydligt förhållande mellan aritmetik och algebrauppgifter, det vill säga att det finns en tydlig gräns mellan matematikområdena.

Får jag berätta nu? : En observationsstudie om barns inflytande i förskolan

Syftet med denna studie var att studera barns inflytande i förskolan. Intresset riktades mot hur barns inflytande kom i uttryck i den vardagliga praktiken i förskolan. Inflytande definierades som möjlighet att ta initiativ och kunna påverka sin situation. Utgångspunkten i studien var att makten är relationell, vilket innebär att makten kan överföras och förhandlas mellan parterna. I förskolekontext innebär detta att även om det är de vuxna i förskolan som har det yttersta ansvaret så kan barnen få inflytande genom att förhandla och utmana reglerna.

Effekter av EG:s inre marknad på svensk handel

I detta arbete har jag studerat automatisk Klassifikation av texter i syfte att sortera dem i grupper om liknande innehåll. Texterna jämfördes med varandra och om de uppvisade tillräckligt hög innehållsmässig överensstämmelse läggs de i samma kluster. Den metod som jag har studerat, heuristisk klustergenerering, syftar till att sortera texter utan förkunskap om deras innehåll. Vid Klassifikationen används orden i texterna, vilka avspeglar innehållet i texterna. Då är det intressant att studera vilka egenskaper orden har som kan utnyttjas vid Klassifikationen av texterna.

Betydelsen och användningen av Klassifikationen av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) inom arbetsterapi : en systematisk litteraturstudie

Den här uppsatsen var en genomgång av litteratur som publicerats mellan 2005 till mars 2008 rörande ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) i förhållande till arbetsterapi. ICF är en Klassifikation som anses vara användbar inom rehabilitering och arbetsterapi. Syftet med studien var att redogöra för den senaste vetenskapliga litteraturens beskrivningar om betydelsen och användningen av ICF inom arbetsterapi. Frågeställningarna var inriktade mot hur ICF använts inom olika områden, vilka faktorer som påverkar användningen, vilka metoder som kan utnyttjas för att öka användning samt kritik och utvecklingsmöjligheter för ICF. En systematisk litteraturstudie genomfördes med sökningar i olika databaser och 13 artiklar inkluderas efter urvalsprocessen.

Balkanisering och klassifikation : En komparativ studie av klassifikationen av forna Jugoslavien, beträffande språk, geografi och historia, i DDC och SAB

This master's thesis examines the possibilities of correction and change in a classification scheme, with regard to the changes that occur in the world the classification system intends to describe.Applying a comparative method and classification theory, the classification of the example of the former Yugoslavia (1918-1941, 1945-1991), its republics and successor states, and the languages, formerly known as Serbo-Croatian are examined through a comparison of the main classes and divisions of language, geography, and history, in Dewey Decimal Classification (DDC), and Klassifikationssystem för svenska bibliotek [Classification for Swedish Libraries] (SAB). Eight editions of DDC, from 1876 to 2014, are compared to seven editions of SAB, from 1921 to 2013. The editions have been selected in order to show the changes prior to, and following, the First World War, changes after the Second World War, and changes following the collapse of Yugoslavia in 1991.The examination shows that both systems have updated their editions according to the changes in former Yugoslavia over the years. DDC has well constructed facet schedules, especially Table 2 concerning geography, but fails, in some cases, to construct a logic and hierarchical structure for the republics and languages of Yugoslavia, partly due to the fixed classes and divisions that survive from the very first edition of DDC from 1876, but also as a result of the decimal notation, and its limitations, itself.SAB seeks to construct a hierarchically logic and equal scheme for the languages, areas, and states of the former Yugoslavia. Although the facets for geography and chronology aren't as developed as the ones in DDC, the overall result is that of a logically consistent and hierarchically clear classification, with short notation codes, thanks to the alphabetic mixed notation, which allows more subdivisions than the numerals and the pure notation of DDC.This study is a two years master's thesis in Archive, Library and Museum studies..

Siffror istället för bokstäver : Övergången från SAB till DDK i Sigtuna kommuns folkbibliotek

The purpose of this thesis is to examine the transition from SAB to DDC in the public libraries of Sigtuna.More specifically, it aims at investigating why the decision was made to adopt the DDC and how the system has been implemented. Particular attention is drawn to the difficulties and problems that have arisen while organising the libraries open shelves with DDC and to the ways in which the difficulties have been handled. These questions are examined through a pragmatic perspective on Knowledge Organization that focuses on the contexts and domains in which the classification system is used. The empirical material is drawn from qualitative interviews with the former director of Sigtuna public libraries and with the in-charge of the catalogue department.                                                                   .

Implementering av Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF) inom kommunal äldre- och handikappomsorg : en deskriptiv studie av åtta kommuners införande och användande av ICF

Abstract:Syfte: Att beskriva hur kommunernas äldre- och handikappomsorg infört och använder sig av ICF.Metod: Semistrukturerade telefonintervjuer med representanter för åtta svenska kommuner. Intervjuerna har transkriberats och analyserats genom kvalitativ innehållsanalys,Resultat: Resultatet redovisas under två teman. Ett tema handlar om hur kommuner infört ICF i kommunernas äldre- och handikappomsorg, med kategorierna införande i journalstruktur och införande av tankemodell. Ett tema handlar om hur kommunerna använder ICF i kommunernas äldre- och handikappomsorg. Kategorierna under det temat är användning i journalstruktur, användning av tankemodell och problem och utvecklingsbehov. Två olika typer av införande och användningssätt av ICF inom kommunernas äldre- och handikappomsorg framkom i studien.

Ny kursplan - förändrad undervisning? : en kvalitativ studie om ämnet idrott och hälsa efter läroplansskiftet 2011

Syfte och frågeställningarSyftet med studien har varit att, i ett inledande skede, undersöka hur läroplansskiftet 2011 påverkar ämnet idrott och hälsas uppdrag och innehåll i grundskolans årskurs 7-9. Frågeställningarna är "Vilka förändringar framträder vid en jämförelse mellan kursplanen i idrott och hälsa från 1994 respektive 2011?" och "Hur uppfattar lärare den nya kursplanen i idrott och hälsa, och vad lyfter de fram i relation till sin undervisning?".MetodDe metoder som har använts har varit en komparativ textanalys och kvalitativa intervjuer. Textanalysen har behandlat kursplanen i idrott och hälsa från 1994 respektive 2011. Kontakt med respondenter togs vid ett seminarium om den genomförda skolreformen i början av hösten 2011 på GIH.

Petrografisk-mineralkemisk karakterisering av Muonionalustameteoriten

Denna uppsats består av två delar, den första behandlar kortfattat elementens och solsystemets genes för att fortsätta med en mer omfattande beskrivning av meteoriterna, deras Klassifikation, mineralogi och upprinnelse. Den andra delen av uppsatsen beskriver prepareringen, innefattande montering, slipning, polering och etsning, samt undersökningen av Muonionalustameteoriten. Muonionalusta är en Fe,Ni-meteorit av typen oktaedrit tillhörande den kemiska gruppen IVA. Meteoriten undersöks både med hjälp av malmmikroskopi och med FE-EPMA/WDS-analys. Fem stycken metalliska faser identifierades, nämligen kamacit, taenit, troilit, schreibersit och daubréelit samt viss förekomst av vad som tros vara kromit.

Hur kommer de svenska biblioteken att påverkas av bytet till Dewey? : En undersökning av tre folkbibliotek och ett forskningsbibliotek.

This bachelor thesis is a study about the change of the classificationsystems in Swedish libraries. The empirical data was collected through four qualitative interviews with both research and public libraries. The data was analyzed by the use of organizational theory based upon Joacim Hanssons book Libraries and identity: the role of institutional self-image and identity in emergence of new types of libraries. The empirical result points to a major change in how libraries and librarians look and work with their collections, it can also be said that the librarians do not seem to think that the users will be affected at all.The analysis was based on these issues: What positive and negative effects introducing DDC will there be on research- reflective public libraries?What will be the effects on the librarysector introducing the new classification system DDC?What will be the effects on the users introducing the new classification system DDC? .

Inget kommer lätt och man måste kämpa på : En komparativ studie av svenska som andraspråksinlärares skriftliga förmåga inom den beskrivande genren på gymnasienivå

Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om hur den skriftliga förmågan hos andraspråkselever på kursen svenska som andraspråk 1 ser ut med avseende på den övergripande textstrukturen för beskrivande genre; närmare bestämt genrestegen rubrik, Klassifikation och detaljer. Vidare är syftet att undersöka om det finns skillnader i den skriftliga förmågan mellan texter från elever med tidigare respektive senare startålder.Materialet som används i studien för att belysa forskningsfrågorna utgörs av åtta elevtexter som skrivits utifrån skrivuppgiften: Beskriv hur det är att vara andraspråkselev i svensk skola. Studiens informanter består av åtta gymnasieelever på kursen svenska som andraspråk 1. Elevernas startålder, när de började i svensk förskola eller skola, har en spridning från 2 till 15 år.Materialet bearbetas utifrån en modifierad version av Kuyumcus ?Bedömningsmall i ett genrepedagogiskt perspektiv? (Kuyumcu, 2009:126f).

Datoriserat lärande. Ett pedagogiskt perspektiv på datorprogram för barn.

Aspects of computerized learning in terms of educational situations in kindergarten andschools where the teachers use software either made for children or for adults, is thesubject of this paper.The market for software produced in Sweden and intended for educatilonal situationswith small children is discussed and analysed by qualitative method. The software, theusers, the producers and other related groups are looked upon from an educationalperspective and a mode1 of this process is presented in the paper.The software is categorized and discussed according to area of use and underlying educationalperspectives. The educational situations in which the users are a part are discussedfrom an educational perspective and examples from use of software in kindergartenand schools are given. The images of their target group which the producers haveare categorized according to phenomenographical method. A proposal of a classificationsystem for software used in educational situations is made..

Svårt dela upprördheten. Om essäer, klassifikation och makt.

(Tiden, minnet, kriget och dess följder. Studier i Eyvind Johnsons verk, särskilt noveller. Fredrik Smeds, D-uppsats i Litteraturvetenskap, Karlstads universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, vt 2004.) Författaren undersöker berättartekniken i fyra av Eyvind Johnsons noveller om nutida krig och deras följder. Det indirekta skrivsättet om kriget studeras särskilt. Minnet och tiden uppmärksammas.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->