Sök:

Ny kursplan - förändrad undervisning?

en kvalitativ studie om ämnet idrott och hälsa efter läroplansskiftet 2011

Syfte och frågeställningarSyftet med studien har varit att, i ett inledande skede, undersöka hur läroplansskiftet 2011 påverkar ämnet idrott och hälsas uppdrag och innehåll i grundskolans årskurs 7-9. Frågeställningarna är "Vilka förändringar framträder vid en jämförelse mellan kursplanen i idrott och hälsa från 1994 respektive 2011?" och "Hur uppfattar lärare den nya kursplanen i idrott och hälsa, och vad lyfter de fram i relation till sin undervisning?".MetodDe metoder som har använts har varit en komparativ textanalys och kvalitativa intervjuer. Textanalysen har behandlat kursplanen i idrott och hälsa från 1994 respektive 2011. Kontakt med respondenter togs vid ett seminarium om den genomförda skolreformen i början av hösten 2011 på GIH. Ett strategiskt urval av fyra lärare gjordes därefter. Det empiriska materialet tolkades genom en intern reliabilitetsbedömning. Resultaten analyserades sedan med hjälp av Basil Bernsteins begrepp klassifikation, inramning, integrerad kod och samlingskod.ResultatI textanalysen framträder att kursplanen i idrott och hälsa från 2011 är tydligare än kursplanen från 1994. Tydligheten består i dispositionen, det enklare språket, de språkliga strategierna och införandet av ett centralt innehåll. I textanalysen framträder även att innehållet i de båda kursplanerna inte märkbart skiljer sig åt. Även lärarna uppfattar den nya kursplanen som tydligare. De har tagit fasta på olika förändringar i och med den nya kursplanen, och gjort olika förändringar i sin undervisning. Det centrala innehållet verkar användas som en checklista för lärarnas befintliga undervisningsinnehåll.SlutsatsLärarna har uppfattat den nya kursplanen på skilda sätt, och därför gjort olika förändringar i sin undervisning. Att detta skett kan bero på tidsbrist och dålig förberedelse inför Lgr 11. Om lärarna följt kursplanen från 1994 medför den nya kursplanen inga större förändringar i undervisningen. Lärarnas nu bedrivna undervisning representerar en relativt stark klassifikation avseende ämnets innehåll, med en relativt svag inramning avseende de valmöjligheter kursplanen överlåter till lärarna.

Författare

Teddie Eriksson Elin Jönsson Sofia Lund

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..