Sökresultat:
1414 Uppsatser om Kemi och biologi Department of Physics - Sida 15 av 95
Omvårdnad är inte ett kvinnoarbete: det är ett arbete för sjuksköterskor : ? Manliga sjuksköterskors upplevelser av sin yrkesroll
Sjuksko?terskeyrket har historiskt setts som ett typiskt kvinnligt yrke och a?n idag finns det kvar en fo?resta?llning om att ma?n inte la?mpar sig fo?r yrket. Manliga sjuksko?terskor utmanar da?rfo?r samha?llets normer om vad en man ska arbeta med. Syftet med studien var att belysa hur manliga sjuksko?terskor upplever sin yrkesroll ur ett genusperspektiv.
Utveckling av ledningsmodell : Utredning av en sektions framtida ledning och styrning på Saab AB
As a consequence of the exports of Saab AB?s airplane 39 Gripen the departmentFATPA has grown and developed substantially in a short period of time. With the aim toclearly define and describe the establishment and its new work procedures and routines,which are meant to be applied after the turn of the year 2005/2006, FATPA is aiming todevelop a management model which will contain the above. The purpose of themanagement model is to describe how the department FATPA wants to work, especiallywith consideration to the department?s management.
Samspel mellan IT-avdelningen och affärsverksamheten : En studie av attityder
IT has become more evident in most organisations and has grown to be a part of the infrastructure rather than a tool for competitiveness. Therefore focus should now lie on how IT is adjusted to the business rather than on the usage of IT. To make the best use of IT in the business the CIO needs to start think more business-oriented instead of as before, technology-oriented. To develop the IT-department in that direction the IT-staff need to start cooperate with the business and gain knowledge about stakeholders, markets and the way of working for other staff members in the business.With this as a basis, the purpose of this thesis is to investigate attitudes regarding cooperation between the IT-department and the business and if there is any difference if the CIO has business related background or not.To fulfil the purpose a quantitative investigation with the help of surveys was conducted. The sample consisted of 18 companies with 100-200 employees in the area of Jönköping.
DATORSTÖD FÖR ARBETE - KONSEKVENSER FÖR VAL AV AFFÄRSSYSTEM En studie av en service- och supportavdelning
This report is focusing on problems with introducing standard enterprise
resource planning systems (ERP) in businesses. A study has been carried out on
a service and support department at a Swedish heat metering company, SVM North
Node. The study aims to help the company become a better customer in choice and
customization of a new ERP system. We make a description of the department
studied and the work carried out there, on the basis of learning, knowledge and
cooperation. As a final point we present some ideas on how computer systems
could support their work, hoping that this will result in them making adequate
demands on a new ERP system.
Rationell riskanalys inom VA-verksamhet med avseende på säkerhet, hälsa, miljö och kvalitet
This master thesis is developed based on the desire of the water and sewage department in the municipality of Karlskrona. The department, which vouches for the quality of produced drinking water and sewage cleaning, was in need of help dealing with risk analysis.The water and sewage department is obliged to identify and assess risks according to Swedish legislation. However, no guides for this purpose regarding safety, health, environment and quality were available. The aim of this report was to accomplish a guideline for the performance of risk analysis within water and sewage plants. If the guideline is used, the requirements in the legislation will be obtained.
Biologiundervisning på gymnasiet: en jämförelse mellan Sverige och Tyskland
Examensarbetet handlar om en jämförelse av Sveriges och Tysklands skolsystem på gymnasienivå. Syftet är, att utifrån ett lärarperspektiv analysera hur de två olika skolsystemen påverkar undervisning i ämnet biologi. Jämförelsen är baserad på båda ländernas styrdokument samt informationsmaterial som finns allmänt tillgänglig på myndigheternas informationsplattformer och stöds med lärarintervjuer som genomfördes i gymnasieskolor i Sverige och i Tyskland.
Den största skillnaden är att Tyskland har ett centralstyrt utbildningssystem där ansvaret ligger på delstaternas regering medan ansvaret för utbildningen i Sverige ligger på varje enskild kommun. En stor skillnad finns i båda ländernas slutexamen. Det tyska ?Abitur? som ger högskolebehörighet är ett helhetsbetyg av alla kurser som ingår i antagningskraven under de sista två åren och prestanda i slutexamen.
Effektivisering av produktionsflöde : Införande av ny teststrategi
Ericsson AB in Katrineholm is a part of the Section Business Unit Network in the Ericsson Group. The plant's main task is to produce printed circuit boards in small volumes with a high product mix and focus on delivery and cost effectiveness. At the factory they produce printed circuit boards in the Module department.The Module department has for a long time had a high output of non-approved circuit boards in their production. This has led to a growing stock of non-approved circuit boards on the company?s repair department.The purpose of this thesis is to investigate how Ericsson in Katrineholm can increase the outflow of approved articles in their test process in the Module department.
Intranät En kommunikationskanal för alla?
Intranet is today a common technical groupware to communicate in many organisations. People can interact through the Intranet and communicate within the organization and get relevant information according to their workplace. It can be difficult to get everybody to use the Intranet as an information- and communication tool. This causes problems when people want to reach out with information. With these thoughts we entered our work at Luftfartsverket at Arlanda airport.
"Undrar hur det kunde bli så?" En studie kring förskolebarns möten med naturvetenskapliga experiment, specifikt inriktade på kemi.
BakgrundFörskolans arena erbjuder stora möjligheter till naturvetenskapliga upptäckter varje dag. Genom barnens nyfikenhet kan ögonblick fångas upp och bli till rika lärandemiljöer inom området. För att nå dit krävs ett tillåtande klimat där barnen uppmuntras att utforska sin närmiljö. Pedagogens roll är en viktig faktor där produkt och process kan kopplas samman till en meningsfull helhet och på så sätt nå det syfte som verksamheten eftersträvar.SyfteJag vill studera hur förskolebarn agerar, reagerar och resonerar vid utforskandet av naturvetenskapliga experiment, specifikt inriktade på kemi. Mitt intresse riktar sig mot interaktionen och hur den yttrar sig mellan barnen, mellan barnen och det laborativa materialet samt mellan barnen och mig som deltagande observatör.MetodForskningsmetoden har inspirerats utifrån etnografisk ansats, där jag som forskare har valt att vara aktiv på fältet genom att inta rollen som deltagande observatör.
Inspiration för naturvetenskap : - utgående från en glashytta!
Allt färre elever väljer att läsa naturvetenskapliga ämnen. Skolan är uppenbarligen dålig på att stimulera intresset för det naturvetenskapliga området. Min utgångspunkt är att elevers/människors nyfikenhet måste väckas innan teoretiska fakta presenteras.I den här studien har två gymnasieklasser först fått besöka en glashytta för att därefter få en anknytande teorilektion och en laboration. Kvalitativ intervju med åtta elever visade att samtliga var positiva till min "teaching sequence - tema glas". Framförallt uppskattades möjligheten att, i den autentiska miljön, få lyssna på en person som var hängiven sitt arbete och "som visste vad han pratade om".
Sex på kollisionskurs med samlevnad? : En diskursanalytisk studie av biologiämnets inramning av frågor om kön och sexualitet i grundskolan.
Sex och samlevnad är ett undervisningsområde som varit obligatoriskt i svensk skolan sedan 1955. Trots detta har få skolor satt upp övergripande mål för arbetsområdet, och undervisningens innehåll kan skilja stort mellan klassrum till klassrum, samt mellan skola till skola. Ett antal studier har dessutom visat att många av de läromedel i ämnet biologi som finns på marknaden ensidigt utgår från att den heterosexuella samlevnaden är den rätta, samt ger uttryck för ett könsåtskiljande perspektiv där mannen och kvinnan ges olika egenskaper, roller och handlingsutrymme. Dessa till synes objektiva biologiska beskrivningar utesluter därmed vissa elever från deras syn på kärlek, kön, lust, sexualitet och identitet. På basis av detta har jag utifrån ett queerperspektiv analyserat läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, kursplanen i biologi, samt ett referensmaterial från Skolverket med avseende på presentationen av kön och sexualitet.
Sex på kollisionskurs med samlevnad? : En diskursanalytisk studie av biologiämnets inramning av frågor om kön och sexualitet i grundskolan.
Sex och samlevnad är ett undervisningsområde som varit obligatoriskt i svensk skolan sedan 1955. Trots detta har få skolor satt upp övergripande mål för arbetsområdet, och undervisningens innehåll kan skilja stort mellan klassrum till klassrum, samt mellan skola till skola. Ett antal studier har dessutom visat att många av de läromedel i ämnet biologi som finns på marknaden ensidigt utgår från att den heterosexuella samlevnaden är den rätta, samt ger uttryck för ett könsåtskiljande perspektiv där mannen och kvinnan ges olika egenskaper, roller och handlingsutrymme. Dessa till synes objektiva biologiska beskrivningar utesluter därmed vissa elever från deras syn på kärlek, kön, lust, sexualitet och identitet. På basis av detta har jag utifrån ett queerperspektiv analyserat läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, kursplanen i biologi, samt ett referensmaterial från Skolverket med avseende på presentationen av kön och sexualitet.
?Vi är till för kommuninvånarna? : En kvalitativ studie av musikavdelningen på Enköpings kommunbibliotek
The aim of this study is to examine the significance of having a music department at the public library in Enköping, and how the organization of the phonograms is handled. The different areas examined are the reason of the reintroduction of a music department, its budget, its users, the work with selection, the marketing, statistical data concerning loans, the work with classification, indexing, and organization of the phonograms and the future of the music department. The empirical material consists of qualitative interviews with staff connected to the music department at the public library in Enköping. For the theoretical frame, Sanna Taljas discourse analysis of music libraries in Finland is used. Talja presents three discourses which all show different views on what kind of material a music library should contain.
En undersökning om följsamhet till basala hygienrutiner och kläder på en akutmotaggning : en kvantitativ observationsstudie
AbstractHygiene plays an important role in health care to prevent contamination. Their lack of application of the basal hygienrutinera is a major cause for the spread of microorganisms occurs. The purpose of this study is to examine how rules of basic hygiene and clothing followed in the emergency department a quantentative approach involving the observation was to collect data on this activity. The data collection went on for 1 week at the emergency room, where hospital staff including doctors, nurses and assistant nurses was observed. The study showed that staff at the emergency department did not fully comply to the rules for basic hygiene routines.
"Biologi är äckligt, fysik tråkigt och kemi svårt": att lära sig naturvetenskap i dagens grund- och gymnasieskola
Utgångspunkten för detta arbete har varit observerade och dokumenterade uttryck för negativa elevattityder till naturvetenskapliga ämnen. En inledande frågeställning har rört hur utbredda sådana attityder är på grundskolan och gymnasieskolan idag. Utöver förekomster av attityder har också undersöks attitydernas påverkan på lärandeprocesser, samt i vad attityderna kan ha sin grund. Arbetet är genomfört i form av en litteraturstudie.Studien visar dels att de negativa attityderna till naturvetenskap är vanliga, dels att sambandet mellan attityd, kunskap och lärande inom det naturvetenskapliga området är komplext. Den abstraktionsnivå som krävs för att lära naturvetenskap är ansträngande och kräver motivation.