Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Kapitalism mćlrationalitet positivism abstrakt socialitet - Sida 25 av 53

Diskriminering satt i system? : En kvalitativ undersökning av invandares upplevelser frÄn Sfi

ABSTRAKT  Svenska för invandrare, förkortat Sfi utgör en slags inkörsport till det svenska samhÀllet för mÄnga invandrare. Sfi ska ge förutsÀttningar att lÀra sig svenska tillrÀckligt för att klara sig i samhÀllet. Just Sfi Àr en viktig sluss till det svenska samhÀllet. Syftet med denna studie Àr att beskriva, analysera samt förklara upplevelser av utsatthet och utanförskap pÄ Sfi och hur de som upplevt detta resonerar kring sina upplevelser. Vi ville Àven undersöka om dessa upplevelser kan bero pÄ diskriminering.

Allting Àr relativt - en enkÀtstudie om hur elever relaterar individuell handling och vÀrldsproblem till hÄllbar utveckling

2005 inleddes det av FN utnÀmnda decenniet för utbildning för hÄllbar utveckling! Begreppet hÄllbar utveckling Àr för de flesta elever abstrakt. I detta examensarbete studeras vilken kunskap elever i Är 6 har om nÄgra frÄgor som rör hÄllbar utveckling. En del aspekter inom lÀrande för hÄllbar utveckling redovisas kortfattat, och dessa aspekter ligger sedan delvis till grund för en enkÀtundersökning. FrÄgorna hÀmtades frÄn Skolverkets nationella utvÀrdering 1998, Tema tillstÄndet i vÀrlden. FrÄgorna som valdes ut gÀller kunskap om vÀrldsproblem, handlingskompetens, och förmÄga att se samband.

Undersökning av studiemotivation hos högpresterande elever pÄ en grundskola

Abstrakt Jag har valt att undersöka om beröm med konkreta och mÄlinriktade belöningar pÄverkar studiemotivation hos högpresterande elever ur ett genusperspektiv pÄ en grundskola. Dessutom vill jag undersöka om det finns andra faktorer som eventuellt bidrar positivt till att dessa elever blir studiemotiverade och presterar bra. Ett annat syfte med undersökningen Àr att se om nÄgonting frÄn undersökningsresultatet kan anvÀndas för att motivera ej sÄ studiemotiverade elever som pÄ min skola finns i ett stort antal. Skolans ledning har visat ett stort intresse för denna anvÀndbarhet. Undersökningen gjordes i tvÄ klasser i Äk.

Att lÄta floden flöda: en processbeskrivning av att hitta ett personligt tonsprÄk

Upphovsmannens ursprungsidé var att skriva ett stycke som skulle kombinera element frÄn influenser inom pop/rock, jazz, vÀsterlÀndsk konstmusik, elektroakustisk musik och ljudkonst. En stilistisk balans var ett önskat resultat för att undvika polystilism och istÀllet hitta ett tonsprÄk som tar tillvara pÄ upphovsmannens olika influenser.Efter en konsert som genomfördes med hans egna material inom pop/rock, kom en insikt att det fanns, utöver det stilistiska, olika attityder till notation kopplat till musicerande mellan traditionerna afro och klassiskt.Ett experiment utfördes dÀr notationssÀtt med olika styrningsgrad kunde jÀmföras. Den sÄ kallade slashnotationen blev en grund för ytterligare notationsmÀssiga utforskningar i stycket som sedan skrevs.Den stilistiska problematiken i kombinationen av influenserna löstes genom styckets form. Tydlig tematik anvÀndes, med teman som hade stilistisk rörlighet. Styckets storform utgörs av en stegrande dynamisk utveckling, kopplat med en stilistisk vandring frÄn konstmusik till mer afro-inspirerad musik.

ATT MÖTA EN SUICIDNÄRA PATIENT-En intervjustudie som beskriver upplevelsen bland sjuksköterskor i ambulans

ABSTRAKTBakgrund:Psykisk ohÀlsa har ökat i Sverige och Àr en av de största riskfaktorerna för suicid. Varje Är dör ca 1400 personer i Sverige genom suicid. Sjuksköterskor upplever att suicidnÀra patienter medför svÄrigheter och att de tycker sig ha otillrÀcklig kunskap i Àmnet. Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur sjuksköterskor i ambulans upplever det prehospitala mötet med en person som försökt, försöker eller hotar att begÄ suicid. Metod: Kvalitativ innehÄllsanalys anvÀndes för att bearbeta datan som samlats in genom induviduella, semi-strukturerade intervjuer.

"Jag har ingen reservtank lÀngre" Resultatet av lÄngvarig stress

Syftet med detta arbete var att pÄ ett tydligt sÀtt beskriva respondenternas upplevelse av anstÀllningsotrygghet för ca 7 Är sedan. Hur detta har pÄverkat deras hantering och upplevelse av liknande hÀndelser i efterhand. Förteorierna som vi anvÀnde i vÄr bakgrund var bland annat det faktum att mÄnga mÀnniskors anstÀllningar har blivit osÀkra och förÀnderliga. Ansatsen var kvalitativ med en hermeneutisk tolkningsspiral som transkriberingsmetod. Det psykologiska kontraktet, hantering och upplevelser av stress togs vidare upp i vÄr fördjupning och konkretisering som till exempel miljöstress, betingning och kÀnslan av sammanhang. Resultatet av vÄrt arbete Àr att deltagarna efter ca 7 Är fortfarande upplever en sÀnkt förmÄga att hantera stress, respondenterna beskriver en kvardröjande osÀkerhet, sÀnkt tilltro till sin egen förmÄga och en ökad kÀnslighet för stress. Ett av de resultat vi fann var att otrygghetens följder gav nyckelord som kunde kategoriseras under utbrÀndhet. I diskussionen hanteras deltagarnas beskrivning av kvardröjande osÀkerhet, sÀnkt tilltro till sin egen förmÄga och misstÀnksamhet.

Livet efter arbetslivet: en studie om anpassnings- och övergÄngsprocessen i samband med pensionering

Pensioneringen Àr för individen förknippad med olika förÀndringar som till exempel intrÀdet till ett nytt livsstadium, nya sociala roller, Àndrad ekonomi och Àndrad livsstil. Pensioneringen har tidigare betraktats ur ett elÀndesperspektiv och fokus har legat pÄ att pensioneringen inneburit ?chock? och ?trauma? för individens livskvalitet och vÀlbefinnande men de empiriska resultat som har framkommit har inte visat detsamma. NÄgra enkla samband mellan arbete och pensionering har ej hittats utan pensioneringen bör snarare ses som en process. Detta examensarbete syftar till att undersöka vad pensioneringen innebÀr för individens livskvalitet och vÀlbefinnande i termer av roll- och aktivitetsförÀndring och till att identifiera faktorer som bidrar till god anpassning till livet efter arbetslivet.

Likhetstecknet : Undervisning om och förstÄelse av likhetstecknet som matematisk symbol

Uppsatsen behandlar hur nĂ„gra elever i skolĂ„r 2 uppfattar innebörden i likhetstecknet samt hur ett par lĂ€rare undervisar för att öka sina elevers förstĂ„else för likhetstecknets betydelse. Litteraturen anger tvĂ„ olika sĂ€tt att uppfatta likhetstecknet. Det ena betecknas som statiskt(â€Ă€r lika med”) och det andra som dynamiskt (”blir”). Jag har anvĂ€nt mig av de tvĂ„ olika sĂ€tten att uppfatta likhetstecknet som mall för att sortera elevernas förstĂ„else. De allra flesta av eleverna i undersökningen i skolĂ„r 2 uppfattar inte likhetstecknets bĂ„da betydelser.

IdentitetsförÀndring- I samband med migration

ABSTRAKT En förestÀllning om vad identitet, tillhörighet och religion för mÄnga ungdomar i dagens mÄngkulturella svenska samhÀlle har framkallat en nyfikenhet hos oss som har lett till att vi hÀrigenom ville ta reda pÄ mer om hur identitetsförÀndring kan te sig i samband med migration. VÄra egna tankar och funderingar har inspirerat oss till att fördjupa oss ytterligare och belysa dessa frÄgor. Dels för att detta Àmne ligger oss nÀra personligt ville vi forska och urskilja ifall detta fenomen Àr likadant hos andra ungdomar eller inte? VÄra informanters sjÀlvbild Àr beroende av bÄde det förgÄngna och det framtida. Det förgÄngna inkluderar deras hÀrkomst, vÀrderingar samt deras kulturella tillhörighet frÄn ursprungslandet.

Manliga studenters kroppsuppfattning: en jÀmförelse mellan sjukgymnast- och maskinteknikstudenter vid LuleÄ tekniska universitet

Abstrakt VÄr kropp Àr nÄgot vi bÀr med oss hela livet och vÄr kroppsuppfattning pÄverkas till stor del av vÄra tankar och kÀnslor om kroppen. Dessa tankar och kÀnslor pÄverkas i sin tur av vÄra upplevelser och den miljö vi vistas i. Syftet var att göra en jÀmförande studie pÄ manliga studenter vid Sjukgymnastprogrammet respektive Maskinteknik vid LTU om deras kroppsuppfattning, betrÀffande utseende och form. Studien gjordes i form av enkÀtstudie, 43 sjukgymnaststudenter (SG) och 48 maskinteknikstudenter (MT) deltog. Resultatet visade att det finns likheter mellan grupperna: en ökad muskelmassa och minskad mÀngd kroppsfett var önskvÀrt av försökspersoner i bÄda grupper.

Datorstött lÀrande pÄ gymnasieskolan inom naturvetenskapliga Àmnen : med speciell betoning pÄ kemididaktiken.

Elever upplever allt som oftast svÄrigheter med den naturvetenskapliga undervisningen som ofta upplevs som abstrakt och overklig. De förklaringsmodeller som har beskrivits kring detta Àr att eleverna har svÄrigheter med att vÀxla mellan makro (det man ser med ögat) och mikro (molekylÀr vÀrld). I flera publikationer har man kunnat visa att för att nÄ en bred publik bör man aktivera sÄ mÄnga sinnen som möjligt vilket Àr det som jag tar fasta pÄ i detta arbete. Datormedierad multimedia framstÀllning i undervisningen har, i publikationer, visat sig kunna kan skapa en bÀttre förstÄelse hos elever i kemi. Framförallt Àr det datorgenererad media framstÀllning som simultant kan presenterar kemiska förlopp med olika representationer som har visat sig ge bra resultat.

IntensivvÄrd ur ett nÀrstÄendeperspektiv

AbstraktPatienter lÀggs in pÄ intensivvÄrdsavdelning (IVA) i samband med plötslig sjukdom eller trauma. Det Àr för nÀrstÄende en chockerande och skrÀmmande upplevelse kantad av oro och rÀdsla för patientens liv. IVA-sjuksköterskorna har till uppgift att bistÄ och stödja nÀrstÄende. Syftet var att genom litteraturöversikt belysa behov och upplevelser hos nÀrstÄende till patient som vÄrdas pÄ intensivvÄrdsavdelning. Metoden var en litteraturöversikt av vetenskapliga artiklar publicerade Är 2000-2010.

FörutsÀttningar för vuxnas lÀrande : En observationsstudie influerad av ramfaktorteorin

Abstrakt Wikner, E. (2015). FörutsÀttningar för vuxnas lÀrande: En observationsstudie influerad av ramfaktorteorin. Högskolan i GÀvle. Detta arbete Àr en observationsstudie med syfte att undersöka vilka förutsÀttningar för lÀrande Àr vid tre specifika lÀrandesituationer i samhÀllet samt att undersöka hur förutsÀttningarna varierar beroende pÄ vad det Àr man ska lÀra sig. Observationerna som gjordes var semi-strukturerade och genomfördes utifrÄn en observationsguide vid tre icke-formella lÀrandesituationer.

Har du problem eller! : -Den manliga sjuksköterskans problem i arbetslivet.

Abstrakt Bakgrund: MĂ€n har arbetat med omvĂ„rdnadsrelaterade uppgifter sedan lĂ„ng tid tillbaka, i mitten pĂ„ 1800-talet blev uppgifterna en profession. År 1957 blev sjuksköterskan legitimerad, samma Ă„r fick mĂ€n söka utbildningen utan dispens.Syfte: Att belysa den manliga sjuksköterskans genusrelaterade problem i förhĂ„llande till patienter och kollegor.Metod: Litteraturöversikten baserades pĂ„ Ă„tta artiklar, som analyserades med innehĂ„llsanalys efter granskning av vetenskaplig kvalitĂ©.Resultat: Manliga sjuksköterskor upplever att problem kan uppstĂ„ i samband med omrĂ„dena kommunikation och intim omvĂ„rdnad.Diskussion: DĂ„ manliga sjuksköterskor befinner sig i en vĂ€rld dĂ€r kvinnliga normer sedan lĂ„ng tid rĂ„der Ă€r det av stor vikt att kommunikation sker pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att alla berörda förstĂ„r vad som har sagts. Manliga sjuksköterskor upplevde rĂ€dsla för att bli anklagade för otillbörliga handlingar i samband med intim omvĂ„rdnad, vilket har resulterat olika strategier för att lösa detta.Slutsats: Den manliga sjuksköterskan möts av en vĂ€rld dĂ€r kvinnliga normer rĂ„der. UtifrĂ„n antagandet att mĂ€n och kvinnor handlar och tĂ€nker olika i skilda situationer Ă€r det av stor vikt att bĂ„de manliga och kvinnliga sjuksköterskor Ă€r medvetna om detta för att inte patient- och personalsĂ€kerheten skall Ă€ventyras..

SprÄkval engelska/svenska : En undersökning av dess syfte och funktion

AbstraktDetta examensarbete handlar om sprÄkval engelska/svenska, alternativet för de elever som av olika anledningar vÀljer att inte lÀsa ett modernt sprÄk. En undersökning har gjorts i form av intervjuer med lÀrare och en skolledare samt en enkÀtstudie med elever, för att fÄ fram en bild av hur de ser pÄ sprÄkvalet och dess funktion. Syftet med arbetet Àr att söka svar pÄ just detta, samt ta reda pÄ vilka elever det Àr som gÄr i dessa grupper och hur tiden utnyttjas dÀr. De svar jag fÄtt fram tyder pÄ att bÄde elever och lÀrare ser brister i organisationen; det Àr en relativt stökig miljö och mÄnga elever som finns i grupperna har egentligen inget behov av extra engelska eller svenska. Alla Àr dock i princip överens om vilket syfte undervisningen har: att stötta de elever som behöver hjÀlp med dessa tvÄ Àmnen.

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->