Sök:

Sökresultat:

48 Uppsatser om Kanban - Sida 1 av 4

Kanban : Går metoden att använda för att styra utvecklingsprojekt?

Kanban är en agil metod som härstammar från den japanska Lean-filosofin. Metoden fokuserar på att få ett flöde med så kort ledtid som möjligt. Det ska vara lätt att se flaskhalsar som bildas. Problemen ska sedan lösas innan något nytt arbete påbörjas. Kanban-metoden ska vara enkel och lätt att använda.Syftet med uppsatsen var att ta reda på om Kanban-metoden verkligen är en bra metod att använda sig av för att styra utvecklingsprojekt och om den bidrar till att stödja planering och information.

Utredning och förslag på ett nytt materialförsörjningssystem : Företagets egentillverkade komponenter

Zetterberg's Industri AB believe that capital and lead time will be reduced by implementing Kanban. Therefore, it was an investigation to prove that Kanban is an effective method. In this work a research had to be done to show how the material supply system looks like today and to explore the subframe components to see which components that are interesting from Kanban viewpoint. Previous orders of subframes were investigated. Therefore, it was a list of the various components of the previous orders for the subframe.

Produktionslogistik, effektiviseringav materialhantering

Atlas Copco Tools is a world leading company in tool manufacturing. The productionin Tierp works hard to improve their assembly to maintain its position. This thesis isa part of their improvement efforts to be a more Lean production.The main focus for this thesis was to identify the material flow in the Kanban system,which used to supply the assembly groups, focusing on the material flow to assemblygroup 9 and the assembly group 3. Group 3's material flow within the Kanban systemwas perceived to perform better than the group 9. The handling of Kanban materialand their working methods in the two groups was identify those differences whichaffected the Kanban system.As an alternative material supply a study were done in kiting.

VISUALISERINGSTAVLA : Visualisering av Kanban boards

Hos många företag används whiteboards för att visualisera arbetsprocessen. En vanlig metodik för detta är så kallade Kanban boards, ett system av tabeller och lappar för att indikera olika avvikelser eller moment i projekt med datum och annan relevant information. Företag kan även välja att använda en mjukvara som simulerar samma metodik, ett exempel på detta är så kallade Elektroniska Kanban boards. I detta arbete har båda dessa metoder (whiteboard samt en digital lösning) observerats hos tre olika företag på uppdrag av ett managementkonsultföretag i Stockholm som använder sig av Kanban boards och liknande metodik med sina kunder. En omvärldsanalys har genomförts genom att studera olika funktioner hos existerande elektroniska Kanban boards samt en litteraturstudie över existerande forskning inom ämnet.

Agilt RUP / Plandrivna Agila metoder : Hur arbetar företagen?

Inom systemutveckling anva?nds ett flertal olika arbetsmetoder. Da?ribland agila metoder som t.ex. XP, SCRUM, Kanban och plandrivna t.ex.

Produktionsstyrning av cylinderbricka : För Atlas Copco, Tierp.

The component workshop at Atlas Copco inTierp intends to reduce the costs inorder to increase their competitiveness.This thesis examines how the productionmanagement around cylinder washersshould be managed in a way that meetsthe customer needs. The customer to thecylinder washer is Atlas Copcos assemblydepartment in Tierp.The purpose of this thesis is to providean alternative way of managing theproduction. A chapter of theory is addedto give the reader an insight ofdifferent types of production managementsystems as well as the underlyingknowledge needed to get a better readingexperience. An introduction of Kanbancan in theory help Atlas Copco in thedirection they strive. It should beclear how the purpose of this thesisaffects the cost for the componentworkshop and also how it relates to thecurrent production.

Visualisering av svarstider mellan mobila klienter och datacenter

Rapporten är en sammanställning av gruppens samlade erfarenheter och lärdomar av ett projekt vars syfte var att utveckla ett verktyg som ska visualisera svarstider mellan mobila klienter och datacenter. Genom att använda kontinuerlig prototypning har gruppen kunnat arbeta på ett användarna sätt för att uppfylla kundens verkliga behov. För att uppnå detta användes utvecklingsmetodiken Kanban. Under projektets gång anpassades metodiken för att bättra passa in i arbetet.Projektets användartester har lett till sammanfattande erfarenheter om visualisering av data. Visualiseringar som projektgruppen ansetts tydliga uppfattades inte alltid på samma sätt av användarna.

Samarbete i distribuerade team : En analys av möjligheter och metoder för att arbeta distribuerat inom Sandvik IT med stöd av Kanban

Många företag står inför det faktum att arbetet måste anpassas till globaliseringen för att konkurrenskraften skall bibehållas. Ett sätt att göra det är att arbeta geografiskt distribuerat för att på så sätt nå kompetens och fler kunder samtidigt som 24/7-arbete möjliggörs. Men för att effektivt jobba distribuerat över tid och rum krävs en medvetenhet kring de begränsningar som det medför och hur de skall överbryggas. Sandvik IT står inför förändringar och trenden går mot fler geografiskt distribuerade team. Syftet med denna undersökning har därför fokuserats kring det distribuerade arbetets nyckelfaktorer och hur Kanban kan bidra till ett effektivt arbete.

Förstudie för implementering av en ny arbetsmetod och automatiserad testning

Syftet med denna förstudie var att hitta en ny arbetsmetod för Argentum Group samt att hitta ett sätt att få in mer testning i det dagliga arbetet. Det primära syftet var att undersöka om detta kunde ske via automatisering av tester samt om det skulle vara lönsamt. Genom intervjuer, en enkät samt observationer på Argentum skapade jag mig en bild av de behov som jag anser fanns och därefter undersökte jag agila metoder som Scrum, RUP, Kanban, Lean Software Development, eXtreme Programming (XP) med flera och fann att Kanban, Scrum samt XP var intressanta för Argentum. Argentum önskade även att få rekommendationer om hur deras testning bör förbättras varav jag utarbetade ett förslag på projektprioriteringar, samt vilka krav dessa prioriteringar ställer på en utvecklare. När det gäller systemtestning bör Argentum börja använda sig av testfall till alla projekt.

Produktionsstyrning i fordonsindustrin : ? En fallstudie om MRP och kanban på Scania chassimontering

Produktionsstyrning har sedan länge varit ett område med ökande komplexitet och stegrande krav på samordningen och planeringen av produktionen. Två frågor inom produktionsstyrning som kräver svar är ?Hur mycket ska tillverkas?? och ?När ska det tillverkas??. Att dessa frågor får svar är speciellt viktigt för tillverkande företag inom fordonsindustrin som är dels mycket kapital- och arbetskraftintensiva och dels ofta har omfattande modulsystem i produktionen, vilket innebär att en välfungerande produktionsstyrningsmetodik är essentiell. Två kända produktionsstyrningsmetoder är materialbehovsplanering (MRP) och Kanban.

Ställtidsreduktion i montering av kopplingar

VBG Produkter AB is a process-orientated company that develops, manufactures and markets trailer couplings with belonging coupling equipment, protection equipment against skidding and stands for wagon-bridge for heavy vehicles. The company feels that their set-up time in production for couplings is not at an acceptable level. Due to high demands of customer oriented production the intermediate stock level of included products within the assembly of couplings has gradually increased which has resulted in high inventory holding costs. VBG Produkter applies Kanban in their production, therefore it is important to produce exactly the necessary amount and avoid overproduction. The objective of this project is to suggest appropriate solutions so that VBG Produkter is able to reduce their set-up time in assembly of couplings, by identifying internal and external set-up time for the chosen process bushing cell.

Intern materialhanteringsutveckling på Kongsberg Automotive AB

This examination report is a part of a program for Industrial organisation and Economics with specialization in Logistics and Management at Jönköping University. The report contains an analysis of the internal material handling at Kongsberg Automotive, and also an improvement proposal for a new material handling system.The aim with the report is to find a better material handling system and also make an analyse of the existing system. The goal is to shorten the distance for the operators when they order material, and also to increase the productivity.The investigation methods for the report have for the most part consisted of observations and interviews of key-persons who daily work in the production. During some time the actual material handling-system has been observed and some shortcomings have been discovered, and these are also discussed in the report.The shortcomings that have been discovered are for once the indistinct signal that should signal need of material in the production. Some other activities have also been discovered that does not bring any value into the final products.

Identifiering av faktorer som påverkar ett transportsystem -  En studie för Electrolux Laundry Systems Sweden AB

En kartläggning på Electrolux externa transporter är gjord för att undersöka vilka faktorer som påverkar lastbilstransporter i dagsläget. Electrolux produktion och lager är uppbyggt efter TPS och Kanban vilket betyder att allt som är slöseri skall elimineras och material/komponenter/artiklar endast blir försedda i produktionen vid behov. Idag använder sig Electrolux av slingbilar, som är ett transportsystem där en lastbil kör samma rutt kontinuerligt under året. Rutten utformas efter företagets leverantörer och antal dagar slingbilen ska köras sätts efter företagets behov av material/komponenter/artiklar. För att en slingbil ska vara prisvärd ska den antingen ha ett samspel med utgående gods eller ha tillräckligt hög fyllnadsgrad för att utesluta andra transportmöjligheter. En kartläggning på tre slingbilar är gjort och den gav oss den totala fyllnadsgraden på de tre slingbilarna. De tre olika slingorna vi har analyserat är Skåneslingan, Hovaslingan och Nordöstra Skåneslingan.

Förbättring av lagerflöde i en återvinningscentral

Fallstudiens syfte a?r att o?ka fo?rsta?elsen kring lagerhantering och lagerflo?de i en a?tervinningscentral till en utvecklad effektivisering och strukturering av ett lager. Ma?let med fallstudien a?r att rekommendationerna ska kunna anva?ndas som ett beslutssto?d vid en eventuell lageromstrukturering pa? fallfo?retaget. Relevant teori inom logistik och materialhantering ja?mfo?rs med empiri fo?r vidare analysering som framfo?r bristande faktorer i flo?det.

Mänskliga aspekter av Just-In-Time inom sågverksindustrin

Den japanska produktionsfilosofin Just-In-Time (JIT) är kanske mest förknippad med leveranser som kommer rätt i tid och att rätt sak skall vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt samt att ett företag inte skall ha några lager. Även Kanban är förmodligen rätt känt. Allt detta är delar av JIT, fast JIT omfattar mycket mer än bara detta. Det finns bland annat även en mänsklig bit inom JIT, som handlar om hur människorna som arbetar i tillverkningen upplever situationen och förhållandet till JIT. Dessa mänskliga bitar är inte lika uppmärksammade som de rent produktionstekniska bitarna som till exempel Kanban, fast de är nog så viktiga i alla fall.

1 Nästa sida ->