Sök:

Kaizen i ett tjänsteföretag

en fallstudie av Nolia AB


Den förändrade omvärlden har lett till nya sätt att styr och planera verksamheten. Ett sätt är Kaizen som kommer från Japan. Syftet med uppsatsen var att beskriva vad Kaizen är och hur det tillämpas i ett tjänsteföretag samt vilka möjligheter och problem som finns vid styrning med hjälp av Kaizen. För att få svar på syftet genomfördes en fallstudie av Nolia AB. Resultatet av undersökningen var att det inte fanns någon entydig definition av begreppet Kaizen. Detta beror på att det är ett samlingskoncept av olika förbättringsmetoder. Nolia AB använde sig av ett fåtal utvalda delar. Kaizen driver företaget framåt och hjälper företaget att utvecklas, men det fungerar inte att endast styra ett företag med Kaizen.

Författare

Silke Gläser Monica Kurkkio

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..