Sök:

En studie om spridning av modeller inom produktkalkylering


Syftet med vår studie är att finna faktorer till spridningen av kalkylmodellerna Activity-based costing (ABC), Target costing (TC) och Kaizen costing (KC). Detta gör vi genom att använda oss av kvalitativ ansats och genomföra intervjuer vid sex tillverkande företag. Vi kan se influenser av spridningen av modellerna ABC, TC och KC i studiens företag. Det har visat sig att företagen tillämpar ?traditionell? produktkalkylering med inspiration av ABC-modellen. Vidare har det framkommit att respondenterna ser TC och KC snarare som en filosofi än som en konkret kalkylmodell. Vi anser att modellerna existerar i vissa av studiens företag, även om det inte uttrycks i konkreta termer.

Författare

Hanna Celinska Ann Gabrielsson

Lärosäte och institution

Sektionen för management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..