Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 25 av 192

Skriftlig huvudrÀkning: en metod att utveckla elevers tankestrategier i huvudrÀkning

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka om vi kunde utveckla elevers tankeformer i huvudrÀkning genom undervisning i skriftlig huvudrÀkning och samtal kring elevers egna tankestrategier. Undersökningen genomfördes i en sjÀtteklass med 16 elever i Àlvsby kommun. Under matematikpassen delade vi in klassen i tvÄ grupper med Ätta elever i varje grupp. Vid tio olika tillfÀllen arbetade vi med att samtala om olika strategier i skriftlig huvudrÀkning och hur de kan anvÀndas. Genom att intervjua eleverna var för sig i början och i slutet av praktiktiden har vi trots den korta perioden kunnat se att eleverna utvecklats med hjÀlp av skriftlig huvudrÀkning.

Designa in, designa ut : social exkludering i det offentliga rummet : en frÄga för landskapsarkitekter

Under 2000-talet har det blivit allt viktigare för stÀder att genom upprustning ordning attrahera investerare, invÄnare och turister. Upprustning av offentliga miljöer och en ökad övervakning bidrar till en allt mer homogen stad. I centrala delar av svenska stÀder ses hemlösa och missbrukare ofta som ett hot mot platsens marknadsvÀrde. För att undvika att missbrukare och hemlösa vistas pÄ offentliga platser omformas dessa för att bli mer öppna och ljusa. För att undvika att mÀnniskor vistas för lÀnge pÄ platser tas bÀnkar bort eller utformas bÀnkar som det inte gÄr att ligga pÄ.

Flöden och grÀnslöshet : en analys av ungdomars tal om grupptillhörighet och rasism

Syftet med uppsatsen Àr att genom intervjuer med ungdomar i TrollhÀttan undersöka ungdomar tal om grupptillhörighet och rasism. PÄ vilket sÀtt förstÄr individen sig sjÀlv i förhÄllande till gruppen dÄ gruppen pÄverkar individen i identitetsprocessen? Ett sÀtt att definiera sig sjÀlv Àr genom att kartlÀgga och förstÄ skillnader, olikheterna till andra. Om individen vet vad den inte Àr sÄ vet den Àven vad den Àr. Mina frÄgor Àr; hur stor pÄverkan har diskursens ordning pÄ ungdomarna; i deras sÀtt att diskutera men Àven i den identitetsprocess de befinner sig i, kan jag genom ungdomarnas tal se en spegling av den diskurs som finns i samhÀllet i stort?.

Gentrifiering - en segregerande process? : en fallstudie av omrÄdet Seved och stadsplanerarens instÀllning till processen

Denna uppsats har med kvalitativa metoder undersökt begreppet gentrifiering och hur processen pÄverkar omrÄdet Seved i Malmö. HÀr avhandlas hur begreppet definieras i vetenskaplig litteratur och hur gentrifieringsprocessen kopplas till segregationsprocessen. Genom en fallstudie pÄ omrÄdet Seved, med analys av planeringsdokument och intervjuer med inblandade aktörer, undersöks om Seved gentrifieras och stadsplanerares instÀllning till detta. Gentrifiering innebÀr att invÄnarna i ett omrÄde byts ut frÄn socioekonomiskt svagare grupp till en socioekonomiskt starkare grupp. Sedan begreppet myntades pÄ 60-talet har dess innebörd vidgats och har idag en bred definition. Processen kan beröra sÄvÀl urbana som rurala omrÄden samt pÄverka bÄde lÄginkomstomrÄden och höginkomstomrÄden.

Samarbete mellan tre ykesroller : En komparativ undersökning av samarbetet mellan handlÀggare, chef och handlÀggare

Syftet med detta utvecklingsarbete Ă€r att se om drama kan anvĂ€ndas som verktyg i skolan för att stĂ€rka grupp och individ. Vi har tagit hjĂ€lp av en Ă„rskurs ett och tillsammans med eleverna har Övningarna fokuserar pĂ„ eleverna som individer, pĂ„ stora och smĂ„ grupper, samt pĂ„ trygghet. Vi har utgĂ„tt frĂ„n nĂ„gra pĂ„stĂ„enden som eleverna svarat pĂ„ för att se vad de sjĂ€lva tycker om det egna jaget och centrala begrepp som speglar det vi gjort i detta arbete. Avslutningsvis kunde vi se att klassen fick en starkare samarbetsförmĂ„ga, samt att eleverna faktiskt kunde njuta av att stĂ„ i centrum Ă€ven om de ti Nyckelord: Individ, grupp, drama, tillsammans..

RöstigenkÀnning och AnsiktsigenkÀnning : Kan yrkeserfarenhet pÄverka prestation och konfidensbedömningar?

Syftet med detta studium var att undersöka om det fanns skillnader i förmÄgan till identifikation och konfidensbedömningar för röstigenkÀnning och ansiktsigenkÀnning relaterat till yrkeserfarenhet och erfarenhet av identifikationsuppgifter. Undersökning genomfördes som ett experiment med tvÄ grupper. Experimentgruppen (N=27) bestod av yrkesverksamma poliser, vÀktare, larmoperatörer och kriminalvÄrdare. Kontrollgruppen (N=27) utgjordes av försökspersoner som saknade yrkeserfarenhet av identifikationsuppgifter. Resultatet visade att det fanns en signifikant interaktionseffekt mellan de tvÄ identifikationsuppgifterna (röstigenkÀnning vs.

Är mindre bĂ€ttre? : Hur den uppgiftsrelaterade kommunikationen mellan elever förĂ€ndras i förhĂ„llande till klasstorleken

Denna undersökning avser att belysa klasstorlekens betydelse för karaktÀren pÄ den verbala kommunikationen mellan eleverna under lektionen, med avseende pÄ om de pratar om undervisningsinnehÄllet eller ej. Genom en etnografisk observation i en Ättondeklass har vi sökt finna specifika situationer i vilka elevernas kommunikation Àr uppgiftsrelaterad eller inte, samt hur detta kan relateras till klassens storlek. Vi fann tendenser som visade pÄ att den uppgiftsrelaterade kommunikationen ökade i nÀr klassen minskade i antal, samt eleverna lÀttare ÄterfÄr koncentrationen i mindre grupper..

En hyllning till spelet : En kartlÀggning av fenomenet romhackning och den av entusiaster utförda översÀttningen av tv-spel i Sverige

Uppsatsen utgör en explorativ studie av Àmnet romhackning, en översÀttningsrelaterad verksamhet innefattande den av entusiaster utförda översÀttningen av tv-spel. Studiens tre syften Àr att kartlÀgga hur romhackning som fenomen ser ut i Sverige, hur svenska romhackare tenderar att arbeta, samt att granska de översÀttningar som tillkommit. Studien undersöker ocksÄ om transkreation, en friare form av översÀttning vanlig inom tv-spelsöversÀttning, förekommit inom svensk romhackning. Tre metoder anvÀnds: granskningar av webbsidor tillhörande grupper av svenska romhackare, intervjuer via e-post med individer verksamma inom romhackning, samt provspelningar av slutförda spelöversÀttningar i syfte att granska deras spelbarhet. Romhackare befinns oftast vara organiserade i form av olika grupper och fenomenet att i Sverige under den inledande halvan av 2000-talets första decennium ha varit förhÄllandevis utbrett för att Är 2010, dÄ studien utfördes, ha minskat betydligt i omfattning.

Motorisk inlÀrning vid dysfunktionell postural hÄllning vid lÄngvariga nackbesvÀr

NackbesvÀr Àr ett samhÀllsproblem bÄde gÀllande vÀlmÄende och indirekt en kostnad för samhÀllet. GÀllande ett Ärs incidens av nackrelaterade besvÀr har Skandinavien högre medelvÀrden Àn övriga lÀnder i Europa och fler kvinnor Àn mÀn drabbas. Vid screening av nackbesvÀr med en multidimensionell inriktning baserad pÄ en biopsykosocial modell finner man grupper med bristande motorisk kontroll. En av dessa grupper har felaktigt motoriska kontroll mönster exempelvis pÄ ett sÄdant Àr en framÄtskjuten huvudhÄllning. Syftet med studien var att undersöka effekterna av motorisk inlÀrning vid dysfunktionell postural hÄllning hos personer med lÄngvariga nackbesvÀr.

Att undervisa elever som förvÄnar : Fallstudier av pedagogiska erfarenheter med sÀrbegÄvade elever i fyra skolor i olika kommuner

PÄ senare tid har det i media uppmÀrksammats att mÄnga skolor inte tar tillvara pÄ de sÀrskilt begÄvade elevernas kapacitet. Till skillnad mot flera andra lÀnder saknar Sverige riktlinjer och strategier kring hur man inom skolan kan arbeta för att bemöta och utmana dessa elever. Syftet med uppsatsen Àr dÀrför att beskriva nÄgra pedagogiska erfarenheter, arbetssÀtt och organisatoriska lösningar som har utvecklats i svenska skolor för att kunna utmana sÀrbegÄvade elever i skolan. Studien bestÄr av fallstudier pÄ fyra skolor i olika kommuner. Det empiriska underlaget i undersökningen bestÄr av fyra semistrukturerade intervjuer med fem respondenter.

Förskolebarns arbetsstrategier i teknik betraktat ur ett genusperspektiv

Bakgrund: Kunskap i teknik Àr en frÄga om demokrati. I vÄrt samhÀlle behöver vi ett stort tekniskt kunnande för att kunna delta. Det Àr viktigt att mÀnniskor har kunskap för att kunna vara med och fatta beslut om hur teknologin ska utvecklas (Skogh 2001). I arbete med barngrupper i teknik har man funnit att flickor och pojkar som gÄr i skolan har olika arbetsstrategier. Flickor funderar pÄ hur de ska göra, diskuterar och frÄgar varandra innan de sÀtter igÄng med experimentet medan pojkar först brukar granska materialet och konkurrera med varandra om att testa sin lösning pÄ problemet.

Stödet som framgÄngsfaktor vid rehabilitering i en arbetsmarknadsÄtgÀrd : en intervjustudie

Bakgrund: Utsatta grupper som saknar studier eller arbete riskerar att permanenta sin situation i utanförskap. MÄnga i dessa grupper Àr i behov av sÀrskilt stöd och hjÀlp frÄn samhÀllet. ArbetsmarknadsÄtgÀrden AmÄ (fingerat namn) har en sÄdan uppgift. AmÄs syfte Àr att stödja individer i behov av samverkande rehabiliteringsinsatser och att underlÀtta möjligheterna för individer att nÄ egen försörjning.Syfte: Att belysa upplevelser kring stödet som framgÄngsfaktor i AmÄ som bidragit till arbete/studier.Metod: En intervjustudie med fem respondenter som lyckades komma ut i arbete eller studier efter avslutat tid i AmÄ. Datainsamlingen genomfördes med semistrukturerade intervjuer.

?En attraktiv kommun? ? Migration, migrationspreferenser och marknadsföring i Uddevalla kommun utifrÄn demografiska, geografiska och socioekonomiska aspekter.

Syfte Syftet Àr att ta reda pÄ vilka olika faktorer mÀnniskor som flyttat till Uddevalla kommun under 2009 anser ha varit avgörande för deras val av bostadsort utifrÄn demografisk, socioekonomisk och geografisk indelning.FrÄgestÀllningar Vilka grupper flyttar till Uddevalla kommun?Vilka bakomliggande faktorer som avgjort valet att flytta till Uddevalla kommun?Hur/om de avgörande faktorerna skiljer sig mellan olika grupper?Finns det nÄgra faktorer som Àr unika eller framtrÀdande med Uddevalla kommun jÀmfört med Sverige i stort?Vad kan Uddevalla kommun göra för att stimulera inflyttningen?Metod Kvantitativ studie om migranter till Uddevalla kommun under 2009 och deras preferenser.Resultat Uddevallas inflyttare följer det nationella mönstret och utgörs frÀmst av unga personer och personer med svag stÀllning pÄ arbetsmarknaden. Vad som utmÀrker Uddevalla jÀmfört med landet i stort Àr att mÄnga skattar naturfaktorer högt, sÄsom att Uddevalla Àr havsnÀra, att det finns vacker natur och möjligheten till friluftsliv. Uddevallas migranter lÀgger ocksÄ mindre vikt vid arbets- och studierelaterade faktorer, sociala faktorer och ekonomiska faktorer Àn vad nationella studier har visat. Tittar man pÄ skillnaderna mellan de olika demografiska och socioekonomiska grupperna sÄ Àr det framför allt skillnader i service- och infrastrukturfaktorer som förÀndras beroende pÄ de behov som frÀmst de demografiska och socioekonomiska egenskaperna ger upphov till.I frÄga om hur Uddevalla bör marknadsföra sig sÄ Àr det första steget att se till att samhÀllsservicen och infrastrukturen fyller behoven hos medborgarna.

"the face of humanity can no longer be the face of one particular man" : Bidrag frÄn en feministisk religionsfilosofi till det filosofiska samtalet om religiös mÄngfald

Uppsatsen syfte Àr att undersöka mötet mellan feministisk religionsfilosofi och frÄgan om religiös mÄngfald. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr religionsfilosofiska texter av Pamela Sue Anderson och Grace Jantzen och dessa texter fÄr hÀr representera och ligga till grund för en feministisk religionsfilosofi. Som representant för det filosofiska samtalet om religiös mÄngfald anvÀnder jag mig av Mikael Stenmarks översikt över den typologi som prÀglar det filosofiska samtalet om religiös mÄngfald. Uppsatsens frÄgestÀllning lyder: Vad kan en feministisk religionsfilosofi som tar sin utgÄngspunkt i Grace Jantzens och Pamela Sue Andersons religionsfilosofiska texter bidra med till det filosofiska samtalet om religiös mÄngfald?Genom att lÀsa Andersons och Jantzens litteratur svarar jag för det första pÄ hur en feministisk religionsfilosofi som tar sin utgÄngspunkt i Andersons och Jantzens texter skulle kunna se ut.

JÀmförande analys av lÀttare psykisk ohÀlsa hos kvinnor och mÀn före och efter skattereformen 1990/91

BAKGRUND:  Skattepolitiken kan bidra till att mÀnniskors villkor förbÀttras eller försÀmras. Detta har sÀllan belysts i folkhÀlsovetenskapen. Skattereformen 1990/91 finansierades delvis med höjda indirekta skatter. De dynamiska effekter, som utlovades inför skattereformen 1990/91, uteblev. Snart efter reformens införande visade SCB:s undersökning av levnadsförhÄllanden en ökad oro för familjens ekonomi hos befolkningen.SYFTE: En jÀmförande analys före och efter skattereformen av lÀttare psykisk ohÀlsa med en beskrivning av skattereformens effekter pÄ typfamiljer samt reformens effekter pÄ samhÀllsnivÄ.METOD: Litteraturstudie och analys av tillgÀnglig statistik frÄn SCB.RESULTAT: Under 90-talet ökade den lÀttare psykiska ohÀlsan bland sÄvÀl yngre som medelÄlders.

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->