Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 14 av 192

Interaktion mellan de yngsta barnen och lÀrare i förskolan- i ett emotionellt perspektiv

Syftet med undersökningen Àr att utifrÄn lÀrares beskrivningar belysa interaktion mellan de yngsta barnen och lÀrare i förskolan i ett emotionellt perspektiv.Det lilla barnet Àr beroende av en relation för att komma igÄng med sin emotionella ut-veckling. Det specialpedagogiska perspektivet kan bli aktuellt om barnet inte fÄr sitt be-hov tillfredstÀllt genom en nÀra och trygg kontakt med en vuxen.Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om anknytning inom det psykodynamiska perspektivet samt interaktionistiska perspektivet. Kunskaper i utvecklingspsykologi och de vuxnas förhÄllningssÀtt anses viktigt i arbetet med förskolans yngsta barn. En stor ut-maning Àr att möta varje barn utifrÄn dennes förutsÀttningar och behov.Den kvalitativa intervjun med semistrukturerade frÄgor har valts som metod och mÄl-gruppen bestÄr av Ätta lÀrare i förskolan frÄn tvÄ kommuner. Resultatet visar att nÀrhet och trygghet Àr begrepp som dominerar betrÀffande barnens behov och lÀrares förhÄll-ningssÀtt.

Glad och fortfarande glad : uppmÀrksamhetsbias mot belönande ord

Studiens syfte var att se om kÀnslan glÀdje leder till att man uppmÀrksammar en viss typ av information i större utstrÀckning Àn annan. I detta fall för positivt belönande ord respektive positivt icke belönande ord. Denna studie Àr en replikering av Tamir & Robinsons (2007) studie som fick belÀgg för detta. Deltagarna delades in i tvÄ grupper dÀr experimentgruppen som bestod av 9 deltagare fick i uppgift att skriva ner en hÀndelse som gjort och fortfarande gör dem glada för att vÀcka ett tillstÄnd av glÀdje. Kontrollgruppen som bestod av 10 deltagare fick istÀllet i uppgift att minnas och skriva ner hur deras sovrum ser ut för att hamna i ett neutralt tillstÄnd.

Inte en sÄdan man. En studie om det vÄldspreventiva arbetet mot mÀns vÄld mot kvinnor

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur det förebyggande arbetet med mÀns vÄld mot kvinnor tar sig uttryck pÄ olika nivÄer i samhÀllet. Studien undersöker vilka arbetet riktas mot pÄ dessa nivÄer och vilka konsekvenserna av detta blir sett ut ett genusperspektiv och ur ett intersektionellt perspektiv. För att uppfylla studiens syfte har vi anvÀnt oss av följande frÄgestÀllningar: Hur arbetar professionella för att förebygga mÀns vÄld mot kvinnor pÄ primÀr nivÄ? Hur arbetar professionella för att förebygga mÀns vÄld mot kvinnor pÄ sekundÀr nivÄ? Vilka grupper riktas det förebyggande arbetet emot pÄ dessa nivÄer? Vilka konsekvenser fÄr detta ur ett genusperspektiv samt ett intersektionellt perspektiv? Studien bygger pÄ kvalitativa riktat öppna intervjuer med sex yrkesverksamma inom omrÄdet. Vi har anvÀnt oss av genusteori samt ett intersektionellt perspektiv för att analysera och förstÄ vÄrt material. MÀns vÄld Àr ett utbrett fenomen i hela vÀrlden som orsakar stort lidande för offren.

Personalutbildning pÄ den svenska arbetsmarknaden - En studie om incidens och omfattning för olika grupper

Den hÀr uppsatsen undersöker hur deltagandet i personalutbildning Àr fördelat över olika grupper av sysselsatta pÄ den svenska arbetsmarknaden. OcksÄ mÀngden utbildningstid för olika arbetstagare undersöks. Syftet Àr att testa i vilken utstrÀckning humankapitalteorins prediktioner om vilka som i första hand fÄr personalutbildning stÀmmer överens med den faktiska situationen pÄ svenska arbetsplatser. Som komplement till humankapitalteorin anvÀnds en teori med ofullstÀndig konkurrens samt tidigare studier om personalutbildning. För att testa humankapitalteorins antaganden om personalutbildning anvÀnds aggregerad data frÄn Statistiska CentralbyrÄn för olika Är.

Bildskapande ? En kvalitativ observationsstudie om hur förskolebarn anvÀnder det fria bildskapandet som ett forum till att skapa social samhörighet

BAKGRUND:I Vygotskijs pedagogiska teorier Àr det betydelsen av kulturen och den sociala interaktion som Àr viktigt för barns utveckling. Forskare har kommit fram till att socialt deltagande Àr viktigt för barn, dÄ de utvecklar en egen identitet. Barnen kan med hjÀlp av bildskapandet inspirera och pÄverka varandra samt skapa olika kamratgrupper. I dessa grupper finns det en dold lÀngtan till att bara fÄ vara med, men Àven kÀnna trygghet och en gemenskap.SYFTE:VÄrt syfte Àr att undersöka hur förskolebarn i Äldern ett till fem anvÀnder det fria bildskapandet som ett forum för att skapa social samhörighet.METOD:Vi anvÀnder oss av den kvalitativa forskningsmetoden med observationer som forskningsredskap. VÄra observationer skedde pÄ tvÄ olika förskolor dÀr barnen var i Äldrarna tvÄ till sex.

LÀrande organisation med stöd av facilitation

En av de viktigaste nycklarna till en lÀrande organisation, Àr teamlÀrande. Samarbetar och arbetar de anstÀllda tillsammans sÄ överstiger det den enskildes kunnande. Facilitatorer arbetar med förÀndringsprocesser dÀr de anstÀllda utmanas och coachas mot att samverka aktivt för att tillsammans bilda en lÀrande organisation, dÀr ett mÄl med processen Àr att leda organisationer mot att fortlöpande vilja efterstrÀva förbÀttringar med andra ord bli en lÀrande organisation. Det har visat att det finns en viss problematik kring att skapa grupper som frambringar förutsÀttningar för lÀrande och utveckling. Vi kÀnde dÄ att vi kunde bidra till den pedagogiska vetenskapen i anknytning till detta problem genom vÄr studie som riktar sig mot facilitatorns upplevelser av hur de pÄverkar förutsÀttningarna för utveckling och lÀrande i/hos arbetsgrupper.

ACTUA! : En utvÀrdering av ett internetbaserat sjÀlvhjÀlpsprogram med beteendeaktivering för behandling av depression

Beteendeaktivering Àr en effektiv behandling vid depression. Forskningen Àr mer begrÀnsad gÀllande effekten av internetadministrerad beteendeaktivering. Denna studie utvÀrderade sÄledes behandlingseffekten av tvÄ olika internetadministrerade sjÀlvhjÀlpsprogram med terapeutstöd.  Totalt 42 deltagare med mild till mÄttlig depression randomiserades, efter bedömning, till tvÄ olika behandlingsgrupper och en kontrollgrupp. Behandlingen innehöll Ätta textmoduler med tillhörande övningar.  En signifikant huvudeffekt av tid pÄvisades för alla grupper gÀllande depression och livskvalitet. En signifikant interaktionseffekt pÄvisades för Ängest mellan behandlingsgruppen och kontrollgruppen.

Problembaserat lÀrande - ett alternativ till förmedlingspedagogik?

Crona, Lovisa (2009). Problembaserat lĂ€rande ? ett alternativ till förmedlingpedagogik? (Problem Based Learning ? an Alternative to Traditional Teaching?) Skolutveckling och ledarskap, SÄL III:4, LĂ€rarutbildningen, Malmö Högskola. Jag har i denna studie jĂ€mfört hur en grupp elever upplever PBL i förhĂ„llande till traditionell förmedlingspedagogik samt hur vĂ€l eleverna uppnĂ„r kursmĂ„len genom respektive arbetssĂ€tt. Undersökningen har genomförts med hjĂ€lp av tvĂ„ grupper vuxenstuderande pĂ„ omvĂ„rdnadsprogrammet.

Idiopatisk normaltryckshydrocefalus - betydelsen av vÀntetid pÄ shuntoperation

Syfte: Syftet var att undersöka hur symtomen hos patienter med idiopatisk normaltryckshydrocefalus förÀndrades frÄn diagnos till Äterbesök tre mÄnader postoperativt, i tvÄ olika grupper, en som vÀntat kortare och en som vÀntat lÀngre tid Àn sex mÄnader pÄ operation. Dessutom var syftet att undersöka hur ÄterhÀmtningen sÄg ut i respektive grupp samt undersöka om symtomen vid Äterbesöket skiljde sig Ät mellan grupperna.Metod: Journalgranskning. Fyrtio patienter delades in i tvÄ grupper, de som vÀntat kortare (grupp 1) respektive lÀngre tid Àn sex mÄnader (grupp 2). Patienterna hade normaltryckshydrocefalus utan bakomliggande orsak, hade ej tidigare opererats med shunt samt var 40 Är eller Àldre. Hydrocefalusvariabler (gÄng, balans, inkontinens, Rankin och Mini Mental Test) analyserades med icke parametrisk statistik.Resultat: Grupp 1 visade förbÀttring för variablerna gÄng och balans frÄn diagnos till Äterbesök.

"Fritid som överlevnad": en kvalitativ studie av fritidsvanor och karriÀrval mellan tvÄ grupper

Denna studie handlar om fritidsvanor och huvudsysselsÀttningar hos tvÄ olika grupper i samhÀllet, nÀmligen ungdomar i stadsdelen RosengÄrd och ungdomar i stadsdelen Limhamn vilka bÄda ligger i Malmö. Det finns klara skillnader nÀr man jÀmför dessa tvÄ grupper och dÀrför ville vi titta nÀrmare pÄ detta och analysera utifrÄn informanternas berÀttelser faktorer som pÄverkar valet av fritidsvanor och valet av huvudsysselsÀttning av utbildning och jobb samt varför de ser olika ut. Vi har utfört intervjuer i bÄda stadsdelarna och samtalat med ungdomar samt gjort deltagande observation för att se hur dessa ungdomar uppför sig i gruppen de tillhör.Ungdomar pÄ bÄda sidor eller i bÄda stadsdelar anser att fritid Àr en viktig faktor i deras liv och att olika fritidsaktiviteter har olika status. Fritidsaktiviteter pÄ RosengÄrd har inte samma status bland ungdomar i Limhamn och fritidsaktiviteter frÄn Limhamn har inte samma status bland ungdomar i RosengÄrd. Valet av utbildning och jobb Àr inte heller lika nÀr man jÀmför de olika stadsdelarna.

Problembaserat lÀrande - ett alternativ till förmedligspedagogik?

Crona, Lovisa (2009). Problembaserat lĂ€rande ? ett alternativ till förmedlingpedagogik? (Problem Based Learning ? an Alternative to Traditional Teaching?) Skolutveckling och ledarskap, SÄL III:4, LĂ€rarutbildningen, Malmö Högskola. Jag har i denna studie jĂ€mfört hur en grupp elever upplever PBL i förhĂ„llande till traditionell förmedlingspedagogik samt hur vĂ€l eleverna uppnĂ„r kursmĂ„len genom respektive arbetssĂ€tt. Undersökningen har genomförts med hjĂ€lp av tvĂ„ grupper vuxenstuderande pĂ„ omvĂ„rdnadsprogrammet.

Den lilla gruppen : en arbetsform för elever med behov av extra stöd.

Den lilla gruppen, stödundervisning, eller vad man nu kallar den Àr ett arbetssÀtt som en del skolor arbetar med för att ge barn i behov av extrastöd en lÀmplig form av undervisning. Den lilla gruppen bildas genom att elever frÄn olika klasser samlas i ett sÀrskilt undervisningsrum tillsammans med en lÀrare/pedagog/specialpedagog. Vilka Àr dÄ de elever som placeras i den lilla gruppen och Àr dessa hjÀlpta av denna undervisningsform? I den undersökning jag genomförde genom intervjuer, fanns det tvÄ grupper av elever med svÄrigheter. Den ena gruppen bestod av elever med invandrarbakgrund och gick i liten grupp för att fÄ svenskundervisning.

Hur pÄverkar virtuella grupper dysfunktionella konflikter och hur pÄverkas ledarnas konflikthanteringssÀtt?

Sammanfattning Titel: Hur pÄverkar virtuella grupper dysfunktionella konflikter och hur pÄverkas ledarnas konflikthanteringssÀtt? Författare: Fredrik Celion och Johnny Sjösten Handledare: Thomas Danborg Institution: Managementsektionen vid Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi 15 hp Syfte: Studiens syfte Àr att analysera och förstÄ hur den virtuella gruppen pÄverkar den dysfunktionella konflikten och för att sedan visa hur ledare konflikthanteringssÀtt pÄverkas/förÀndras av den virtuella gruppens miljö. Metod: Vi har genomfört litteraturstudier samt intervjuer för att kunna uppfylla studiens syfte. Genom att en införskaffa en grund av sekundÀrdata (litteraturstudien) och kompletera med primÀrdata (intervjuerna) ges det en möjlighet till att tolka den informationen som framstÄr. Vi kan sÀtta det ?tidigare? mot det nya och analysera detta för att nÄ studiens syfte.

En ökenstorm i Sverige - Hur kan företag hantera förÀndrade förutsÀttningar i ett mÄngkulturellt samhÀlle?

PROBLEM: En demografisk förÀndring i form av en ökad kulturell heterogenitet har pÄ kort tid Àgt rum i Sverige liksom i mÄnga andra lÀnder. Idag har nÀstan 2 av 9 miljoner invÄnare i Sverige invandrarbakgrund. NÀr företag arbetar med marknadsföring förbises ofta betydelsen av skillnader i form av sprÄk och kultur som följer grupper med invandrarbakgrund. SYFTE: Syftet med uppsatsen Àr att skapa hypoteser rörande om företag i sin marknadsföring kan anvÀnda specifika strategier för att nÄ individer och grupper med invandrarbakgrund pÄ den svenska marknaden. METOD: Den övergripande metoden som anvÀnts Àr en fallstudie dÀr Folksam varit huvudobjekt.

Problemlösning i grupp - att leverera en lösning : En studie i grundskolans Ärskurs tre kring samarbete och problemlösningsprocessen

Den hÀr studien har tagit sin utgÄngspunkt i vÄrt intresse för hur kunskaper som ele-verna kan ha nytta för i sin vardag, kan vÀvas in i skolans verksamhet. Dagens sam-hÀlle efterfrÄgar mÀnniskor med bÄde en förmÄga att samarbeta med andra sÄvÀl som förmÄga att lösa problem. Det krÀvs Àven att du ska ta stÀllning till olika val i mÄnga sammanhang. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur och i vilken grad elever i Ärskurs tre samarbetar nÀr de löser en vardagsanknuten problemlösningsuppgift samt hur elevernas problemlösningsprocess ser ut. För att fÄ svar pÄ studiens syfte har vi genomfört en empirisk undersökning med en kvalitativ ansats.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->