Sök:

Sökresultat:

28 Uppsatser om Juice - Sida 2 av 2

Kostvanor som har betydelse för karies : en jämförelse mellan elever vid yrkesinriktade och högskoleförberedande gymnasieprogram

Studiens syfte var att undersöka skillnader i kostvanor som kan ha betydelse för utveckling av karies mellan ungdomar vid yrkesinriktade respektive högskoleförberedande gymnasieprogram. Datainsamling skedde vid två gymnasieskolor i södra Sverige med användning av en enkät som bestod av 32 frågor.Det skulle både finnas yrkesinriktade- och högskoleförberedande gymnasieprogram på de skolor som deltog. Sextio elever från respektive gymnasieinriktning skulle ingå i studien. Totalt erbjöds 143 elever >16 år att delta från två skolor. Resultatet baserades på 118 besvarade enkäter, 60 från de yrkesinriktade- och 58 från de högskoleförberedande gymnasieprogrammen.

Risken för kolorektal cancer i förhållande till kostmönster, fysisk aktivitet och BMI i sydöstra Sverige : Analys av data från en fall-kontrollstudie

Bakgrund: Tidigare studier har identifierat flera riskfaktorer, såsom kost, fysisk aktivitet och BMI, gällande kolorektal cancer. Att analysera kost utifrån kostmönster istället för enskilda livsmedel har visat sig vara effektivt för att undersöka risker för kolorektal cancer. Datamaterial samlades in med hjälp av en fall-kontroll studie med 257 fall och 805 kontroller.Syfte: Identifiera faktorer som ger en höjd eller sänkt risk för kolorektal cancer utifrån områdena kost, fysisk aktivitet och BMI.Metod: Faktoranalys användes för att upptäcka kostmönster. Logistisk regression användes för att skatta oddskvoter och 95 % konfidensintervall.Resultat: Tio stycken kostmönster erhölls från faktoranalysen. Kostmönstren ?Läsk, Juice och mjölkprodukter? (OR=1,288; ORQ4=2,159), ?Te, men inte kaffe?(OR=1,228; ORQ3=1,891; ORQ4=1,668) och ?Fågel, rött kött och fisk?( ORQ4=1,724) gav alla en ökad risk.

Kostfiberintag hos Vuxna mde Celiaki : Dagsintag, källor och uppfattningar

SAMMANFATTNINGIntroduktion: Studier har visat att kostfibrer har många hälsofördelar. Vete, råg och korn är fiberrika cerealier som måste undvikas i en glutenfri kost. Tidigare undersökningar har visat att personer med celiaki har haft ett lågt fiberintag, men det saknas aktuella svenska studier inom detta område. Dessutom finns i författarnas kännedom inga studier som behandlar uppfattningar om fibrer hos personer med celiaki.Syfte: Att undersöka fiberintag hos personer med celiaki i Sverige, de huvudsakliga fiberkällorna i deras kost samt deras uppfattning om fiberintag i en glutenfri kost.Metod: Tre dagars kostregistrering (39 deltagare) samt en kompletterande enkät (37 deltagare). Deltagarna i undersökningen var personer mellan 18-80 år med diagnostiserad celiaki, men utan andra matrelaterade intoleranser eller allergier.Resultat: Deltagarnas kostfiberintag var 19,0 gram per dag på gruppnivå, vilket var i nivå med en nationell svensk kostundersökning från 2010-11.

Hur påverkar johannesört farmakokinetiken utav warfarin, ciklosporin, digoxin, preventivmedel och teofyllin? Vad har detta för klinisk betydelse?

St. John?s wort extract is composed of a large number of components, about 150, but the most studied and interesting substance are hyperforin and hypericin. The herb is very popular and it is known for its pharmacological efficacy in numerous disorders. It is used for treatment of mild to moderated depression as an alternative to synthetic antidepressants.

När hard discount-butiken kom till byn : En studie av hur det gått för de allivsbutiker som fått Lidl eller Netto som granne

Forskningsfråga: Hur påverkas allivsbutikerna av att få Lidl eller Netto som granne och vilken betydelse har allivsbutikernas val av åtgärder för att differentiera sig för hur väl de lyckas konkurrera med hard discount-butiken? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur traditionella allivsbutiker påverkas av att en aktör med utpräglad lågprisprofil (hard discount) etablerar sig i närheten. Vidare är syftet att beskriva hur allivsbutikerna, genom olika åtgärder, arbetar för att differentiera sig från hard discount-butikerna och hur val av åtgärder inverkar på hur väl allivsbutikerna lyckas i konkurrensen med den nya aktören. Metod: Vi har, genom tio besöksintervjuer och tjugo telefonintervjuer med handlare och butikschefer i allivsbutiker, samlat in kvalitativ och kvantitativ data om hur dessa butiker påverkats av att få Lidl eller Netto i sin närhet och vilka strategier de använt för att möta den nya konkurrenten. De teorier som används vid analysen behandlar konkurrensstrategier och hur allivsbutiker påverkas av lågpristrenden i allmänhet och hard discount i synnerhet.

Odour-mediated behaviour in codling moth, Cydia pomonella : do fermentation odours affect the attraction and oviposition behaviour in codling moth?

The codling moth, Cydia pomonella is a common pest in apple orchards and can be found worldwide. Feeding by codling moth larvae can cause a substantial decrease in apple yield. Control methods comprise for example the use of pesticides, viruses and pheromones. As a sustainable control method, pheromones have been successfully applied to disrupt moth mating behaviour. Other behaviours like foraging, search for mating sites or host finding could be potential targets for additional odour-mediated behavioural manipulation but need further investigations of the underlying odour stimuli and behavioural plasticity. Many insects are attracted to the smell of fermenting fruit and associated microorganisms.

Korsförlamning : etiologier, diagnostik och terapi.

This report is a literature review that aims to describe marketing contexts for mango production in Kenya. The institutional conditions in the country are not well developed for marketing purposes, which causes many difficulties and problems for the society. In Kenya most mango producers are poor small-scale farmers with limited resources. Mango is a perishable commodity and to keep its value and quality it is essential to have the opportunity to sell the mangos in the right time. Inefficient and undeveloped infrastructure and marketing systems hinders the mangos to reach the market in time though, which causes large losses of produce.The Kenyan mango production has increased during the last decade but due to market losses for the producer, the small-scale farmers? profits have not improved.

Reasons to believe - reasons to buy : factors influencing the consumers' choice when buying probiotic products

The purpose of this thesis was to describe what factors influence consumers? choice when buying probiotic products. Functional Foods have been predicted a bright future on the food market but so far the concept have not been embraced by the consumers. The reasons for this are many and not clearly understood. Positive health effects are what set a functional food product apart from traditional food stuffs of the same type.

Fruits of knowledge : a literature review of marketing strategies and mango production in Kenya

This report is a literature review that aims to describe marketing contexts for mango production in Kenya. The institutional conditions in the country are not well developed for marketing purposes, which causes many difficulties and problems for the society. In Kenya most mango producers are poor small-scale farmers with limited resources. Mango is a perishable commodity and to keep its value and quality it is essential to have the opportunity to sell the mangos in the right time. Inefficient and undeveloped infrastructure and marketing systems hinders the mangos to reach the market in time though, which causes large losses of produce.The Kenyan mango production has increased during the last decade but due to market losses for the producer, the small-scale farmers? profits have not improved.

Handboll och kost - Attityder och uppfattningar kring kost och livsmedel hos västsvensk damelit

Syftet med vår studie var att kartlägga uppfattningar kring kost och livsmedel hos kvinnliga elithandbollsspelare i fem elitserieklubbar i Västra Götalandsregionen. I och med elitidrottares höga aktivitetsnivå, skiljer de sig markant från normalaktiva och har därmed andra rekommendationer för hälsa, återhämtning och prestation. Kunskapsnivån är dock ofta bristfällig hos dessa individer gällande kostrekommendationer, energibehov samt måltidsplanering. Forskning visar att våra beteenden bestäms inte bara av vår kunskapsnivå, utan också av våra attityder. För att kunna utforma en insats för att höja kostkunskapen hos dessa individer, menar vi därför att det är en klar fördel att känna till sin målgrupps attityder till ämnet.

Krubbitning hos häst på olika strömaterial :

By limiting our horse?s freedom of movement, we restrict their opportunity to forage, which is one of their most important needs. If their need of forage is not fulfilled it can lead to frustration, which might manifest itself in abnormal behaviour, like the oral stereotypies for example crib-biting. It is a held belief that the horse swallows air while crib-biting, which they don?t, and that swallowed air causes colic, and the belief that other horses can copy the behaviour, leads to the use of many methods to prevent the behaviour.

Frukostvanor : Vad tycker och tänker konsumenten kring sin frukost?

Frukosten är dagens viktigaste måltid! Detta är ett uttryck som de flesta av oss har fått höra sedan barnsben och är välbekanta med. Till skillnad från övriga måltider väljer många konsumenter att äta sockerrika produkter till frukost, såsom Juice, yoghurt och o´boy. Samtidigt i dagens samhälle har övervikt och fetma blivit ett snabbt ökande hälsoproblem i såväl Sverige som övriga världen. Denna utveckling har även bidragit till att just hälsa har fått en allt mer central roll i dagens medier. Uppsatsen är skriven ur ett konsumentperspektiv med syftet att belysa hur personer i åldrarna 18 till 35 år tycker och tänker kring sin frukost.

Mellanmålsvanor i Sverige : en enkätundersökning om preferenser och vanor kopplade till konsumtion av mellanmål

Denna studie kartlägger vad personer i Sverige konsumerar till mellanmål, vilka preferenser och vanor de har samt undersökt hur olika demografiska attribut påverkar mellanmålskonsumtion, preferenser och beteenden. Huvudfrågorna är: Vad äter svenska mellanmålskonsumenter till mellanmål och hur påverkas vanorna av demografiska attribut? När konsumerar de sina mellanmål? Vilka preferenser kring mellanmål har de? Vilka vanor har de? Hur ser trenderna ut som rör mellanmål? Studien som genomfördes mellan den 16 och 30 juni 2004 bygger på en enkätundersökning över Internet i vilken 343 svenska mellanmålskonsumenter i åldrarna 16-45 tillfrågats. 193 personer svarade på enkäten varav hälften var kvinnor. I undersökningen framkom att det i likhet med tidigare studier är relativt få som äter de 2-3 rekommenderade mellanmålen om dagen.

<- Föregående sida