
Sökresultat:
471 Uppsatser om John Hagelin - Sida 17 av 32
Citizens United : - en strid mellan yttrandefrihet och politisk jämlikhet?
Modern democracies rest on a foundation of values essential to their prosperity. Two of those values are freedom of speech and political equality. To many, these values appear to coexist effortlessly. However, what this thesis aims to expose are some of the problems that quickly arise when attempts to interpret the values fail.The thesis investigates a specific US Supreme Court ruling called Citizens United. The ruling enabled corporations and unions to use their own treasuries for unlimited independent political expenditures.
Demokrati i klassrummet : En kvalitativ studie i de sociala rollernas betydelse i år tre.
According to the curriculum the Swedish school system should aim to let the democratic values permeate the school as a whole, and the school should assume each student's individual abilities in teaching. (Lpo -94) Democratic education is what the pragmatist John Dewey strongly encourages in his book Democracy and Education, which is why he stands for the theoretical framework of the concept of democracy in the school context. This study aims to examine whether and if so, the social roles in a classroom can affect students' opportunities for learning. The main research questions asked were:How can the social roles affect students' opportunities for learning in a classroom? How do students perceive that the social roles in the classroom affect their opportunities for learning? This has been investigated by two complementary perspectives. Partly thru a student perspective to raise the students 'own experiences, and partly from an outside perspective to show how I, as an observer can see that social roles affect students' opportunities for learning.
Vad är det man kan när man sjunger ett A? : Några gymnasiesånglärares reflektioner kring bedömning
Syftet med detta självständiga arbete var att undersöka hur fyra sånglärare från tre olika gymnasieskolors estetiska program, inriktning musik, resonerar kring bedömning i kursen Sång 2. Vidare önskade jag ta reda på om de olika lärarna har överensstämmande uppfattningar om vad som är viktigt att lära sig i det centrala innehållet i kursen och om de använder sig av liknande pedagogiska aktiviteter för lärande. Jag ville också undersöka om de har ett gemensamt sånglärarspråk, i termer och begrepp, då de talar om bedömning och musikaliska prestationer. Den teoretiska ansatsen utgick från John Deweys utbildningsfilosofiska idéer och som metod användes en halvstrukturerad fokusgruppsintervju. I studiens resultat framkom att gymnasiesånglärarna önskar tydliggöra innebörden i kunskapskraven tillsammans med både kollegor och elever och därmed utveckla ett gemensamt professionellt språk för termer i sångundervisning, samt säkerställa likvärdig bedömning.
Att skapa en häxa - en studie av tre barn- och ungdomsromanerom 1600-talets häxprocesser
I den här uppsatsen jämförs hur tre olika barn- och ungdomsboksförfattare skildrar historisk tid, i det här fallet 1600-talet och häxprocesserna. Författarnas användning av miljö, karaktärer och berättarteknik för att berätta om dessa händelser analyseras utifrån en narratologisk synvinkel. I uppsatsen undersöks även bilden av häxan och texternas motiv studeras. Slutligen granskas författarnas syn på dåtiden och deras syfte med berättelserna. Teorierna i uppsatsen har hämtats från bland andra litteraturvetaren John Stephens och historikern Peter Aronsson.Slutsatserna är att Maj Bylock, Bo R Holmberg och Olov Svedelid vill berätta både om dåtiden och nutiden.
Fostran av demokratiska värden - exempel från en skola i Uganda
I Sverige anses det viktigt att skolan bidrar till att fostra demokratiska
medborgare genom att låta demokratiska värden genomsyra skolans verksamhet.
Demokrati
och värden är dock två komplexa begrepp och det är svårt att tala om globala
demokratiska värden. Av denna anledning är det av intresse att undersöka vilka
värden som framställs som önskvärda i skolor i andra delar av världen, och hur
dessa värden kan förstås utifrån den svenska värdegrunden. Den här studien
syftar till att öka kunskapen om värdepedagogisk praktik i en grundskola i
Uganda. Studiens syfte och frågeställningar besvarades genom en fallstudie i en
lågstadieklass i östra Uganda, där dokumentstudier av läroplan, intervjuer med
skolpersonal och observationer i klassrummet användes som
datainsamlingsmetoder.
Myrby träsk - från havsvik till betesmark : En manual för visningar vid Gamla Uppsala.
Abstract The aim of this paper is to investigate whether Vara municipality has a continuous picture of their identity, profile and image. Globalization has contributed to the increasingly growing of place marketing. Therefore, the study goes on to using the concepts of identity, profile and image to find out if Vara Municipality communicates similar throughout the whole organization and find out their all through core values. Globalisation will be an interpretive framework for the work that describes why the place marketing is becoming more pressing. The sense of place will be a central part of this study as it is the feelings and images of different places that will be described by the municipality together with the identity, profile and image.
Taktikdriven teknologiutveckling
De empiriska beskrivningarna av förhållandet mellan taktik och teknologi är svagt problematiserad. Krigsvetenskaplig litteratur indikerar att taktiken har ett inflytande på teknologiutvecklingen ibland och ibland inte. Varför påverkar taktiken ibland teknologiutvecklingen medan den vid andra tillfällen inte påverkar?Syftet med den här uppsatsen är att bidra till teoribildningen för taktikens påverkan på teknologiutvecklingen genom att undersöka under vilka förutsättningar taktik påverkar teknologin. Undersökningen ska ge förslag på orsaker till att taktiken påverkar teknologiutvecklingen samt det kausala förhållandet däremellan utifrån de utvalda typfallen. Därigenom bidrar undersökningen till teoribildningen och vidare vetenskaplig prövning inom det bristfälligt utforskade området.
Att använda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg
Linda Freij (2009), Att använda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg.
The use of visual feedback as a pedagogical tool.
Jag har gjort en undersökning om visuell feedback. Syftet med undersökningen är att utveckla undervisning genom att använda undervisningsmetoder som film som ett pedagogiskt verktyg. Undersökningen riktar sig mest till yrkeslärarna inom HR- programmet och andra liknande program som i sin dagliga verksamhet kan komma att använda sig av digital videoteknik. För att uppnå mitt syfte har jag gjort en fältstudie på min skola och för att öka min medvetenhet tillämpat deskriptionsmetoden och kvalitativ undersökning. Jag har ställt dessa frågor: Hur kan man använda film som feedback av en lärsituation? Vilka kunskaper kan en elev skaffa sig genom att bli filmad och därefter se filmen på sig själv? I analysen och diskussionen av fältstudien kom jag bland annat fram till att eleven genom filmning i den praktiska miljön, samt sedan se filmen som en visuell feedback så kan kännedom, tillämpning och förståelsen knytas samman.
Den globala miljöproblematiken : En kritisk diskursanalys av läromedel i samhällskunskap
Denna studie undersöker vilka miljödiskurser, sätt att tala om och förstå, miljöproblematik som finns i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet. Syftet är att undersöka detta och sätta det i relation till läroplanen Lpf94. Detta inbegriper att undersöka den diskursordning som läromedlen skapar, vilket är summan av de miljöproblematiksdiskurserna vilka finns i läroböckerna. De läroböcker som undersökts är Zigma ABC, Reflex ABC, Samhälle.nu BC, Forum ABC, Nya Millennium ABC och Exposé AB. Undersökningen har skett genom en diskursanalys baserad på Norman Faircloughs Critical Discourse Analysis och John S.
Opinions on the use of computers in preschool
Det står i läroplanen för förskolan att verksamheten skall lägga grund för ett livslångt lärande. På sikt skall barnen även kunna tillägna sig den kunskap som utgör den gemensamma referensramen som alla i samhället behöver (Utbildningsdepartementet, 1998). Kan datorer kanske vara ett verktyg som kan hjälpa dem att få tillgång till kunskap?
I denna uppsats är syftet att undersöka pedagogers och föräldrars syn på datorer i förskolan och hur barnen faktiskt använder datorn i vardagen. De vuxnas åsikter framställs genom intervjuer och enkäter.
Den upplevda kroppen : Ett erfarenhetsbetonat möte med Skip Arnold
Studien undersöker huruvida förståelsen av tre kroppsorienterade videokonstverk avSkip Arnold kan beskrivas utifrån pragmatismen och John Deweys erfarenhetsbetonadeestetikbegrepp. Syftet är att studera hur kroppen präglar mötet mellan verk och åskådaresamt hur betraktarens eget erfarande av kroppen kan fungera som utgångspunkt förförståelsen. Studien innefattar tre pragmatiskt inspirerade analyser av verken Girls inbikinis, Head Shaking #2 och Breathing. I samklang med det erfarenhetsbetonadeestetikbegreppet införlivas mina egna erfarenheter av företeelser som vanligtvis intebetraktas som estetiska för att studera förståelsen. Analyserna präglas av ettfenomenologiskt tänkande som vetenskapliggör människans erfarenheter.
Traditionens betydelse och plats i den ortodoxa kyrkan
Innebörden av begreppet tradition varierar mellan de stora kyrkorna. Denna uppsats beskriver traditionens betydelse och plats i den ortodoxa kyrkan. Traditionen har beskrivits både utifrån sin yttre och inre form. I traditionen står theosis, människans gudomliggörelse, i centrum både liturgiskt, i lära och i praxis. Fakta från litteraturen har främst hämtats från verk av de ortodoxa 1900-tals teologerna Kallistos Ware och John Meyendorff.
Det gäller att vara konkret! : En kvalitativ studie om fyra pedagogers syn på tvåspråkiga barns språkutveckling i en förskola och i en förskoleklass
The study is based on Lev Vygotskijs and John Dewey's learning theory. Such is ?the zone for immediate development? and ?learning by doing?.Purpose: The study's purpose was to examine how four teachers´ work with bilingual children's language development in a preschool and in a preschool class. These questions will be answered in my study: 1). which view of bilingualism have been the educators? 2).
Accountability: En studie av hur omfattande omgivningens krav är på ett företags ansvar i tid och rum vid en etisk skandal
Internet and media have led to companies' operations becoming more visible and transparent to the public during the 21st century. Several notable corporate scandals have led to society placing greater demands on businesses to assume more accountability for their actions. This study aims to examine and develop existing research regarding accountability, by adding dimensions of time and space. More specifically, the study examines the extent to which stakeholders hold corporations accountable after the revelation of an ethical corporate scandal, through a qualitative case study on a pending lawsuit against the Swedish corporation Boliden. Our theory is based on John Roberts' (1991) research presented in the article "The Possibilities of Accountability" and Martin Messner's (2009) research presented in the article "The Limits of Accountability".
Harmony Korines verklighet : En studie om realism i filmerna Gummo, Julien Donkey-Boy och Trash Humpers
I denna uppsats studeras realismens framställning i filmskapandet, dels genom visuella tekniker men även genom handling- och ämnesmässiga val. Studien fokuserar på tre filmer som alla är regisserade och skrivna av filmskaparen Harmony Korine, dessa filmer är: Gummo (1997), Julien Donkey-Boy (1999) och Trash Humpers (2009).För att studera filmernas framställning av realism utifrån syftet med studien diskuteras och appliceras teorier angående ämnet från bland annat John Orr, Robert Stam och Geoff King. Eftersom syftet med studien är att studera realismen utifrån de specifika val som Korine har gjort i filmskapandet diskuteras även idén om en auteur. Både teorierna ifrån Orr och King är grundade i auteurteorin. King har även en utgångspunkt i den amerikanska independentfilmen som Harmony Korine är en aktiv filmskapare inom.I analysen diskuteras sedan Gummo, Julien Donkey-Boy och Trash Humpers separat och med hjälp av de framlagda teorierna om realism argumenterar analyserna olika sätt som filmerna framställer realism genom de visuella samt de handling- och ämnesmässiga valen..