Fostran av demokratiska värden - exempel från en skola i Uganda
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationDemokratiEtnografiFostranPragmatismSkolaVärdegrundVärdepedagogik
I Sverige anses det viktigt att skolan bidrar till att fostra demokratiska
medborgare genom att låta demokratiska värden genomsyra skolans verksamhet.
Demokrati
och värden är dock två komplexa begrepp och det är svårt att tala om globala
demokratiska värden. Av denna anledning är det av intresse att undersöka vilka
värden som framställs som önskvärda i skolor i andra delar av världen, och hur
dessa värden kan förstås utifrån den svenska värdegrunden. Den här studien
syftar till att öka kunskapen om värdepedagogisk praktik i en grundskola i
Uganda. Studiens syfte och frågeställningar besvarades genom en fallstudie i en
lågstadieklass i östra Uganda, där dokumentstudier av läroplan, intervjuer med
skolpersonal och observationer i klassrummet användes som
datainsamlingsmetoder. Resultatet tolkades utifrån de fem demokratiska pelare
som utgör den svenska skolans värdegrund samt John Deweys handlingsinriktade
kunskapssyn. Studien visar att även om värdepedagogik anses viktigt i den
ugandiska skolan så fostrar man helt andra värden i Uganda än i Sverige.
Undersökningens slutsats är att barnen i klassen i vilken studien genomfördes,
har mycket små förutsättningar att utveckla demokratiska värden så som de
tolkas utifrån en svensk referensram.