Sök:

Sökresultat:

208 Uppsatser om Jürgen Habermas - Sida 3 av 14

Den nya rationella skolan : - En teoriprövande studie av den nya lÀroplanen utifrÄn Habermas rationalitetsbegrepp

Denna studie behandlar den nya lÀroplanen för grundskolan utifrÄn samhÀllskritisk teori. Marcuse och Habermas verk bidrar med det grundlÀggande teoretiska perspektivet för studien med tesen att det sker en omfattande likriktning i samhÀllet dÀr allt fler vÀrden kan omvÀrderas och rationaliseras utifrÄn ett ekonomiskt perspektiv, det vill sÀga en marknadens logik blir allt oftare det enda rÄdande sÀttet att beskÄda verkligheten frÄn. För att beskriva denna logiks hegemoni över samhÀllet anvÀnder Habermas termen ?den endimensionella rationaliteten?.Studien stÀller frÄgorna huruvida förÀndringarna av grundskolans lÀroplan kan sammankopplas till en endimensionell rationalitet och om det gÄr att urskilja idéerna bakom nÄgra av de etablerade organisationsteorierna, som grovt talat utgör en rationell handlingsmall.Analysen av lÀroplanerna kan avslöja flera tydliga kopplingar till olika organisationsteorier och en klar tendens mot likriktning gÄr att urskilja i den nya lÀroplanen i förhÄllande till den gamla. StrÀvansmÄl och individuell utveckling har ersatts med detaljstyrt centralt innehÄll och kunskapskrav.

SvÄrigheter vid "FörmedlingstjÀnst för Bildtelefon"

The aim writing this essay is to understand and to explain difficulties with communications during sign language interpreting at the Video Relay Service (VRS). Another aim is also to identify the necessery conditions for communications at the VRS and to investigate why difficulties may arise in lack of these necessary conditions. The questions of this essay are: Which are the vital important difficulties in communication at the VRS and why do these difficulties arise?To answer these questions, four sign language interpreters working with the VRS, have been interviewed. These interviews constitute the empirical data of the essay.

Den nya rationella skolan : En teoriprövande studie av den nya lÀroplanen utifrÄn Habermas rationalitetsbegrepp

Denna studie behandlar den nya lÀroplanen för grundskolan utifrÄn samhÀllskritisk teori. Marcuse och Habermas verk bidrar med det grundlÀggande teoretiska perspektivet för studien med tesen att det sker en omfattande likriktning i samhÀllet dÀr allt fler vÀrden kan omvÀrderas och rationaliseras utifrÄn ett ekonomiskt perspektiv, det vill sÀga en marknadens logik blir allt oftare det enda rÄdande sÀttet att beskÄda verkligheten frÄn. För att beskriva denna logiks hegemoni över samhÀllet anvÀnder Habermas termen ?den endimensionella rationaliteten?. Studien stÀller frÄgorna huruvida förÀndringarna av grundskolans lÀroplan kan sammankopplas till en endimensionell rationalitet och om det gÄr att urskilja idéerna bakom nÄgra av de etablerade organisationsteorierna, som grovt talat utgör en rationell handlingsmall.


Andrafiering eller integration Att sÀrskilja för rÀttvisans skull?

This paper deals with Will Kymlicka's and Charles Taylor's theories of multiculturalism, and the criticism of these theories by JĂŒrgen Habermas and Seyla Benhabib. It also gives a brief background to the Swedish integration and minority policies and places them in relations to the academic discussion. Taylor advocates cultural survival to be a legitimate policy objective and Kymlicka argues that rights should be diversified in order to adapt to different needs of cultural minorities. The thesis aims to confront the theories with interviews of four persons who voluntarily or by profession work for the interest of minorities. The theories have been operationalized as questions and structured in four themes with the purpose of analyzing the interviews.

Offentlighet och Stortorg

Betydelsen av begreppet offentlighet har sedan antiken förĂ€ndrats i takt med samhĂ€llets utveckling och det Ă€r först i efterhand som innebörden av begreppet för olika tidsepoker har kunnat urskiljas. I detta kandidatarbete ges en bakgrund till tidigare tolkningar av offentlighet utifrĂ„n JĂŒrgen Habermas klassiska verk Borgerlig offentlighet, som skildrar utvecklingen ur ett historiskt och ett sociologiskt perspektiv. UtifrĂ„n detta förs en diskussion hur begreppet offentlighet kan tolkas i samtida stadsmiljöer. Ett offentligt rum som stĂ„r inför en omvandling Ă€r Stortorget i Karlskrona. Genom tillĂ€mpning av teoretiska utformnings- principer för offentliga rum presenteras ett förslag till hur torget, med sin starka historiska anknytning och sitt centrala lĂ€ge i staden, kan omgestaltas. Förslaget, i form av en nolliplan, visar hur rumsliga inslag pĂ„ torget stĂ€rks utav en arkitektonisk indelning av torget i mindre platser och varierade gaturum..

DEN POPULÄRA BLOGGEN : - OM UPPDATERINGSFREKVENSEN AV BLOGGAR OCH DESS INVERKAN PÅ BESÖKSSTATISTIK

Abstract:Title: The popular blog ? on updating and its effects on vistor statisticsNumber of pages: 35Author: Wilhelm von SydowTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: To examine to which, if any, extent the update frequency of blogs affects their visitor statistics.Material/Method: Quantitative method, Swedish blogs, visitor statistics and updating frequency.Main results: No results could prove the causal effects of the relation between visitor statistics and updating frequency. A noticeable connection between the two variables could, however, be identified.Keywords: Blog, update frequency, visitor statistics, quantitative, Habermas, public sphere, Else Nygren, intranet, Matt Haig, business websites.

Aktiv dödshjÀlp : en studie de lege lata och de lege ferenda

?Liberal Democracy? is a common term in political theory, and it is used as if it had a commonly accepted referent, with both normative and descriptive content. This is certainly the case in democratic theory, where it on the one hand seems to refer to a normative democratic model; on the other hand it is used descriptively, to refer to real-life democracies. The deliberative democratic sub-field is not an exception; on the contrary, the term is frequently used albeit rarely defined; yet the concept it refers to is supposedly developed enough to allow detailed propositions about its citizens?s political behaviour.This essay is an attempt to analyze how Liberal Democracy is used by three deliberative democrats (JĂŒrgen Habermas, John Dryzek and Stephen Elstub), in order to understand the democratic model (or models), whether normative or descriptive, they refer to.

The myth of social media : A qualitative study of deliberation and power in Facebook-pages of the Swedish Police

The purpose of this study is to discuss the use of social media by the Swedish Police for democratic purposes. The idea of citizen empowerment is closely related to the development of new communication technologies such as social media. Yet many studies indicate that governmental institutions rarely make use of the assumed potentials of social media.In this study, the democratic potential of social media is derived from Habermas normative concept of deliberative participation. Operational definitions emphasize discursive equality, interactive reciprocity and external impact. The analytical framework is combined with qualitative text analysis to highlight the conditions of interaction between representatives of the Police and citizens.In conclusion: the democratic potential of social media, from a Habermasian point of view, is to a significant extent neglected at the expense of its strategic advantages.

Kunskap, bildning & demokrati. : En resktorsstudie om skolans syfte och mÄl, sett ur ett dubbelt samhÀllsperspektiv.

Föreliggande studie har som syfte att studera hur rektorer i sin roll som pedagogiska ledare resonerar och förstÄr skolans syfte och mÄl med utgÄngspunkt i kunskap, bildning och demokrati. Studiens grundlÀggande antaganden vilar i Habermas system- och livsvÀrlds-perspektiv som menar att samhÀllet bör förstÄs utifrÄn ett dubbelt perspektiv: system vilken Àr kontext för mÄlorienterat handlande och livsvÀrlden vilken Àr kontext för kommunikativt handlande. Studien Àr en intervjustudie dÀr fem rektorer frÄn fyra olika grundskolor deltagit. Resultatet visar att rektorerna efterfrÄga en skola som prÀglas av en livsvÀrlds kontext dÀr förstÄelseorienterade och kommunikativa handlingar stÄr i centrum. De ger uttryck för att skolan bör utvecklas till att mer formas utifrÄn en upplevelse och erfarenhetsbaserad under-visning och inte en undervisning som formas utifrÄn lÀroböcker och en pÄ förhand given kunskap.

Rationalitetens tyranni : En kritisk textanalys av politiska uttalanden i offentligheten gÀllande sjukförsÀkringen

Syftet med studien Ă€r, att genom en kritisk-teoretisk textanalys lokalisera vilka vĂ€rden som uttrycks i politiska uttalanden frĂ„n socialdemokratiska och moderata politiker i offentligheten gĂ€llande sjukförsĂ€kringen, samt att undersöka vilken karaktĂ€r dessa vĂ€rden har: instrumentella vĂ€rden eller egenvĂ€rden. Resultatet av den kritisk-teoretiska textanalysen kommer sedan att utgöra materialet i en, bĂ„de normativ och kritisk, diskussion utifrĂ„n JĂŒrgen Habermas och Michel Foucaults samhĂ€llskritiska teorier om det senkapitalistiska samhĂ€llet, i syfte att ta reda pĂ„ hur vĂ€l de vĂ€rden som ryms inom de analyserade uttalandena överrensstĂ€mmer med det teoretiska ramverket. Studien har genomförts utifrĂ„n följande frĂ„gestĂ€llningar: 1. Vilka vĂ€rden lyser igenom i politiska uttalanden frĂ„n socialdemokratiska och moderata politiker i offentligheten gĂ€llande sjukförsĂ€kringen och vilken karaktĂ€r har dessa vĂ€rden: egenvĂ€rden eller instrumentella vĂ€rden? 2.

LÀrarutbildning pÄ distans - kommunikativ rationalitet som social praktik

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka uppfattningar om olika sociala handlingar kopplade till lÀrarelever i en svensk gymnasielÀrarutbildning pÄ distans vid Institutionen för lÀrarutbildning, Uppsala universitet. De undersökta fenomenen klassificeras i fem olika beskrivningskategorier: sjÀlvreflektion, reflektion kring lÀrandet, arbetssÀtt, motivation och relation till handledning och handledare. Beskrivningskategorierna analyseras i relation till kunskapsbakgrund och till praktiskt kommunikativ rationalitet enligt Habermas teori om kommunikativt handlande. Metoden Àr en kvalitativ fenomenografisk undersökning. Intervjuer har genomförts med sex lÀrarelever dÀr hÀlften vardera har natur- respektive vÄrdvetenskaplig Àmneskompetens. Resultatet antyder att informanterna har liknande strukturer i medvetandet om vad som Àr lÀrande och gör liknande rationaliseringar av den befintliga kunskapen, dvs. vetandet, som samhÀllets marknadsanpassade ideologi förvÀntar sig.

Den sjÀlvutlÀmnande manliga programledaren: Om programledarens öppenhet och sjÀlvutlÀmning i svenska pratprogram

Programledarrollens utveckling mot mer öppenhet kring privatlivet gör att vi snart vet allt mer om programledaren Ă€n tidigare. Programledaren tar plats och breder ut sig, vĂ„gar tycka och bjuda pĂ„ detaljer frĂ„n sitt innersta. I samband med sjĂ€lvutlĂ€mning nĂ€mns begrepp som intimisering, som syftar till den nĂ€rhet som tittaren fĂ„r vid öppenhet.Med utgĂ„ngspunkt frĂ„n JĂŒrgen Habermas syn pĂ„ offentlighetens utveckling, tittar författaren nĂ€rmare pĂ„ hur sjĂ€lvutlĂ€mning syns i programledarens framförande. Med ett retoriskt perspektiv studeras tvĂ„ samtida pratprogram, Schulman Show och Hissen, dĂ€r författaren fokuserar pĂ„ programledarna och ser exempel pĂ„ sjĂ€lvutlĂ€mning i framförandet och i programledarnas stil. Resultatet visar att programledarna som ingĂ„tt i analysen Ă€r mer eller mindre sjĂ€lvutlĂ€mnande.

SjÀlvupptagna eller inbjudande? : En kvantitativ och kvalitativ undersökning om hur NGOs kommunicerar med sin publik pÄ Facebook.

Worldwide result over internetusers show that Sweden internet users comes at third place. The technological development has been explosive. Individuals can with the help of technology live some, in other cases all their social lifes through social media. Therefore organizations has a lot to gain by using social media to interact and start up dialogue with their audicence. There are different views whether a civic society has developed on internet or not.

Konstupplevelsen, platsen och företeelsen: TillfÀlliga konstutstÀllningar pÄ folkbibliotek

The main purpose of this master thesis is to give the reader a picture of the experience of art and of its room in the public libraries, but above all to examine the phenomenon temporary art exhibitions in public libraries in the county of Östergötland. The study is limited to a specific activity of art, namely temporary exhibitions in libraries. Geographically, the investigation is limited to the public libraries and their branch libraries in Östergötland. Time concentrates on the present situation in 2000 and 2001. Methodologies are partly observations in some libraries, partly qualitative questionnaires to all primary libraries and their affiliates in Östergötland.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->