Sök:

Sökresultat:

49 Uppsatser om Jörgen Dahlgren - Sida 2 av 4

Budget vs. Balanced Scorecard : en rollfördelningsanalys

Bakgrund: I debatten har BSC dÄ och dÄ dykt upp som ett ersÀttningsinstrument till budgeten. Vad som inte alltid framgÄr Àr vilket eller vilka instrument som bÀr de roller som traditionellt bÀrs upp av budgeten. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera vilka roller som BSC och budgeten har tagit i styrkortsanvÀndande företag. AvgrÀnsningar: Vi har valt att avgrÀnsa oss ifrÄn den bransch dÀr budgeten som styrinstrument kanske fÄtt mest kritik, nÀmligen bankbranschen. Genomförande: Vi har gjort en förstudie utifrÄn vilken fyra företag har tagits fram.

?Det Àr ingen idé att sitta inomhus och tala om hösten nÀr de inte ?ser? vad jag pratar om?. En studie om utomhuspedagogik

BAKGRUND: Redan i mitten av 1700-talet skriver Jean, Jacques Rouessau attbarns miljö Àr en lÀrandeplats, bÄde inomhus och utomhus, dÀr dekan anvÀnda sina sinnen och aktivt söka kunskap. LikvÀl 2000-taletsLars-Owe Dahlgren menar att utomhuspedagogik inbjuder till olikasinnesuttryck genom erfarenheter och upplevelser i miljön utomhus.UtgÄngspunkten för den teoretiska ramen av arbetet Àr sett ur ettsociokonstruktivistiskt perspektiv.SYFTE: Syftet med studien Àr att undersöka vilken syn pedagoger i förskolanoch skolan har pÄ utomhuspedagogik, hur de arbetar medutomhuspedagogik i den dagliga verksamheten samt vad somutvecklar barns lÀrande i utemiljön.METOD: Studien genomfördes med kvalitativ forskningsmetod.Datainsamlingen utfördes med hjÀlp av self report som besvaradesav 16 pedagoger verksamma i förskola och skolaRESULTAT: Resultatet visade att alla deltagande anvÀnde sig avutomhuspedagogik i verksamheten. Utomhuspedagogik upplevdessom ett spontant omrÄde dÀr barn och elever aktiverade sig praktiskti utomhusmiljön. Ett flertal pedagoger som var delaktiga i studienansÄg att utomhuspedagogisk verksamhet skapar situationer dÀr ettlÀrande sker..

Inskolningens pedagogiska innehÄll-nÄgra pedagogers uppfattningar om inskolningens struktur i sexÄrsverksamheten

Uppsatsen; Inskolningens pedagogiska innehÄll av Borg, Liza & Dahlgren, Therese handlar om det pedagogiska innehÄllet i sexÄrsverksamhetens inskolning. VÄrt syfte Àr att undersöka vilka inskolningsprocesser som anvÀnds i sexÄrsverksamhet samt att undersöka pedagogernas uppfattningar om det pedagogiska innehÄllet i inskolning. VÄr undersökning baseras pÄ intervjuer av pedagoger samt tidigare forskning och litteratur. Som grund för uppsatsen har vi valt att sÀtta fokus pÄ individanpassad inskolning. Vi har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningarna: Vilka uppfattningar har pedagogerna i sexÄrsverksamheten om det pedagogiska innehÄllet i inskolningen och anser de att inskolningen Àr individanpassad? Kan pedagogernas egen uppfattning kring det pedagogiska innehÄllet i inskolningen variera frÄn pedagog till pedagog? Har pedagogerna funderingar pÄ en alternativ inskolningsprocess? I undersökningen intervjuades tvÄ förskollÀrare, tvÄ barnskötare och en lÀrare.

The impact of the Kiwi-method for children?s reading development within the Swedish school

Syftet med vÄr studie, som har genomförts via kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger, har varit att undersöka om och hur utomhusmiljön anvÀnds pÄ förskola och skola i ett lÀrandesyfte och för att se om det finns nÄgon skillnad mellan förskola-förskola, skola-skola och förskola-skola, men Àven att undersöka vilka tankar pedagogerna i de olika verksamheterna har om hur utomhusmiljön pÄverkar barns lÀrande. Vi har anvÀnt oss av Ätta pedagoger, fyra inom förskolan och fyra inom skolan. Fyra av dem har sin arbetsplats i centrum och fyra av dem har sin arbetsplats utanför centrum. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av intervjuer. Resultatet av vÄr undersökning blev att utomhusmiljön anvÀnds bÄde pÄ förskola och pÄ skola i ett lÀrandesyfte och dÀr var inga skillnader mellan förskola-förskola, skola-skola eller förskola-skola.

Dokumentation i förskolan

Dahlgren Karin och Nilsson Anna-Karin (2011) Dokumentation i förskolan. LĂ€rarutbildningen Malmö Högskola. Vi har valt dokumentation i förskolan som Ă€mne för vĂ„rt examensarbete dĂ„ vi menar att det Ă€r ett bra redskap för vĂ„rt arbete i förskolan. Dokumentation kan anvĂ€ndas för att följa upp, utvĂ€rdera och utveckla verksamheten. Ämnet har Ă€ven aktualiserats i och med den reviderade lĂ€roplanen för förskolan som fastslĂ„r att ?förskolans kvalitet ska kontinuerligt och systematiskt dokumenteras? (Lpfö 98 reviderad 2010:14) I lĂ€roplanen har ocksĂ„ förskollĂ€rarnas ansvar för dokumentation förtydligats.

Utomhuspedagogik - i ett lÀrandesyfte En jÀmförelse mellan förskolan och skolan

Syftet med vÄr studie, som har genomförts via kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger, har varit att undersöka om och hur utomhusmiljön anvÀnds pÄ förskola och skola i ett lÀrandesyfte och för att se om det finns nÄgon skillnad mellan förskola-förskola, skola-skola och förskola-skola, men Àven att undersöka vilka tankar pedagogerna i de olika verksamheterna har om hur utomhusmiljön pÄverkar barns lÀrande. Vi har anvÀnt oss av Ätta pedagoger, fyra inom förskolan och fyra inom skolan. Fyra av dem har sin arbetsplats i centrum och fyra av dem har sin arbetsplats utanför centrum. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av intervjuer. Resultatet av vÄr undersökning blev att utomhusmiljön anvÀnds bÄde pÄ förskola och pÄ skola i ett lÀrandesyfte och dÀr var inga skillnader mellan förskola-förskola, skola-skola eller förskola-skola.

SÄ pÄverkar vinstdelningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken

TITEL: SĂ„ pĂ„verkar belöningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken i Ronneby HYPOTES: Belöningssystemet Oktogonen pĂ„verkar inte motivationen i Handelsbanken i Ronneby. SVAR PÅ HYPOTES: Hypotesen förkastas. Belöningssystemet Oktogonen pĂ„verkar motivationen i Handelsbanken i Ronneby. FÖRFATTARE: Torbjörn Dahlgren och Fredrik Hultberg HANDLEDARE: Klaus Solberg SĂžilen INSTITUTION: Institutionen för Ekonomi, Management och SamhĂ€llsvetenskap KURS: Kandidatarbete i Företagsekonomi SYFTE: - fĂ„ en djupare insikt och förstĂ„else för belöningssystem som ett styrmedel - undersöka och analysera belöningssystemets pĂ„verkan pĂ„ motivation. - utröna de effekter belöningssystemet haft pĂ„ de anstĂ€llda METOD: Kvalitativ metod med kvantitativa influenser.

Uterummet som kunskapskÀlla

Titel: Uterummet som kunskapskÀlla Författare: Jeanette Bergman & Carina Karlsson Syftet med denna undersökning Àr att fÄ kunskap om hur pedagoger pÄ olika förskolor tÀnker kring uterummet. Vidare Àr syftet att se hur pedagogerna ser pÄ att bedriva verksamheten ute och om de anvÀnder sig av uterummet i undervisningssyfte. Uterummet kan ses som en möjlig tillgÄng bÄde för lÀrande och för att stÀrka hÀlsan. Hur uppfattar de pedagoger som vi intervjuat detta? Ser de uterummet som en möjlighet för att upptÀcka och uppleva olika kÀnslor som nyfikenhet, trygghet, upptÀckarlust och inspiration? I klassrummet har lÀrarna lÀtt att anvÀnda sig av de pedagogiska hjÀlpmedel som finns.

SÄ pÄverkar vinstdelningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken

TITEL: SĂ„ pĂ„verkar belöningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken i Ronneby HYPOTES: Belöningssystemet Oktogonen pĂ„verkar inte motivationen i Handelsbanken i Ronneby. SVAR PÅ HYPOTES: Hypotesen förkastas. Belöningssystemet Oktogonen pĂ„verkar motivationen i Handelsbanken i Ronneby. FÖRFATTARE: Torbjörn Dahlgren och Fredrik Hultberg HANDLEDARE: Klaus Solberg SĂžilen INSTITUTION: Institutionen för Ekonomi, Management och SamhĂ€llsvetenskap KURS: Kandidatarbete i Företagsekonomi SYFTE: - fĂ„ en djupare insikt och förstĂ„else för belöningssystem som ett styrmedel - undersöka och analysera belöningssystemets pĂ„verkan pĂ„ motivation. - utröna de effekter belöningssystemet haft pĂ„ de anstĂ€llda METOD: Kvalitativ metod med kvantitativa influenser. Empirin har insamlats pĂ„ Handelsbankens kontor i Ronneby med 12 anstĂ€llda SLUTSATS: VĂ„r slutsats Ă€r att vinstdelningssystemet Oktogonen har en positiv inverkan pĂ„ motivationen pĂ„ Handelsbankens kontor i Ronneby. Detta system Ă€r enskilt den största motivationsfaktorn men sammanslaget sĂ„ finns det ett antal andra förmĂ„ner som placerar sig högre upp i rangordningen Ă€n Oktogonen.

Jag konsumerar alltsÄ finns jag

Abstrakt Dahlgren, O (2009). Ungdomars identitet genom chatsprÄk (The Identity of Youth through the Language of Chat) Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet beskriver identitetssökandeprocessen bland ungdomar och pÄ vilket sÀtt chatsprÄk formar dagens ungdomars identitet. Syftet med examensarbetet Àr att beskriva ungdomsperioden och ge en syn pÄ hur chatt formar den nutida ungdomens identitet. Dessutom syftar arbetet till att bidra till förÀldrars och vuxnas medvetenhet om en sÄdan ungdoms livssituation för att de skall kunna ha förstÄelse för ungdomarna, acceptera deras beteende och sprÄk och vara ett stöd. Arbetet har utgÄtt ifrÄn följande frÄgor: Vad kan en identitetssökandeprocess bland ungdomar innebÀra? PÄ vilket sÀtt kan chatt och chatsprÄk forma ungdomars identitet? De metoder som anvÀnts för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har varit att intervjua ungdomar om chatt och chatsprÄk och att göra en undersökning av utdragen ur chatt av de intervjuade ungdomarna.

ABC och ekonomisystem : En studie av Volvo Construction Equipment Components AB

The accounting information system comprises budgeting, accounting, and costing. The accounting information system has, traditionally, constituted an integrated system where the different elements collaborate. If ABC is introduced this order is disturbed, since ABC is based on another logic which cannot easily be integrated with budget and accounting. ABC, therefore, is usually used parallely to the conventional costing method. There are, however, companies that have taken its ABC one step further by letting it replace the old costing model and integrate it with the accounting information system.

Med sinnena i fokus - en studie om sinnesmarknadsföring i en livsmedelsbutik

Abstrakt Dahlgren, O (2009). Ungdomars identitet genom chatsprÄk (The Identity of Youth through the Language of Chat) Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet beskriver identitetssökandeprocessen bland ungdomar och pÄ vilket sÀtt chatsprÄk formar dagens ungdomars identitet. Syftet med examensarbetet Àr att beskriva ungdomsperioden och ge en syn pÄ hur chatt formar den nutida ungdomens identitet. Dessutom syftar arbetet till att bidra till förÀldrars och vuxnas medvetenhet om en sÄdan ungdoms livssituation för att de skall kunna ha förstÄelse för ungdomarna, acceptera deras beteende och sprÄk och vara ett stöd. Arbetet har utgÄtt ifrÄn följande frÄgor: Vad kan en identitetssökandeprocess bland ungdomar innebÀra? PÄ vilket sÀtt kan chatt och chatsprÄk forma ungdomars identitet? De metoder som anvÀnts för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har varit att intervjua ungdomar om chatt och chatsprÄk och att göra en undersökning av utdragen ur chatt av de intervjuade ungdomarna.

VĂ€rderingsskillnader mellan amerikanska och svenska bioteknikbolag

Background: Companies with a high level of research, such as biotech companies, rarely generates any profit in the begining. Mostly their history is short and their pipelines usually consists of one or a few products only. Significant for the line of business is also a future very uncertain, where relevant objects of comparison are few. Altogether the facts above makes valuation of Biotech companies difficult. Swedish Biotech companies, compared to their american competitors, seem to be of relatively low value.

Ungdomars identitet genom chatsprÄk

Abstrakt Dahlgren, O (2009). Ungdomars identitet genom chatsprÄk (The Identity of Youth through the Language of Chat) Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet beskriver identitetssökandeprocessen bland ungdomar och pÄ vilket sÀtt chatsprÄk formar dagens ungdomars identitet. Syftet med examensarbetet Àr att beskriva ungdomsperioden och ge en syn pÄ hur chatt formar den nutida ungdomens identitet. Dessutom syftar arbetet till att bidra till förÀldrars och vuxnas medvetenhet om en sÄdan ungdoms livssituation för att de skall kunna ha förstÄelse för ungdomarna, acceptera deras beteende och sprÄk och vara ett stöd. Arbetet har utgÄtt ifrÄn följande frÄgor: Vad kan en identitetssökandeprocess bland ungdomar innebÀra? PÄ vilket sÀtt kan chatt och chatsprÄk forma ungdomars identitet? De metoder som anvÀnts för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har varit att intervjua ungdomar om chatt och chatsprÄk och att göra en undersökning av utdragen ur chatt av de intervjuade ungdomarna.

Vad krÀvs för en lyckad implementering av balanserade styrkort?

Background: Balanced scorecard is a relatively new strategy in analysing activities in a company. To carry out a strategy in an organization a successful implementation is very important. Strategy implementations are unique for each organization and to succeed it has to be formulated and implemented with the individual companies particular conditions as starting- point. A problem is that the implementation sometimes is treated as a small detail in the planning process. This problem depends on how the strategic plans is carried out.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->