Med sinnena i fokus - en studie om sinnesmarknadsföring i en livsmedelsbutik
Abstrakt
Dahlgren, O (2009). Ungdomars identitet genom chatspråk (The Identity of Youth through
the Language of Chat) Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola
Examensarbetet beskriver identitetssökandeprocessen bland ungdomar och på vilket sätt
chatspråk formar dagens ungdomars identitet. Syftet med examensarbetet är att beskriva
ungdomsperioden och ge en syn på hur chatt formar den nutida ungdomens identitet.
Dessutom syftar arbetet till att bidra till föräldrars och vuxnas medvetenhet om en sådan
ungdoms livssituation för att de skall kunna ha förståelse för ungdomarna, acceptera deras
beteende och språk och vara ett stöd. Arbetet har utgått ifrån följande frågor: Vad kan en
identitetssökandeprocess bland ungdomar innebära? På vilket sätt kan chatt och chatspråk
forma ungdomars identitet? De metoder som använts för att få svar på frågeställningarna har
varit att intervjua ungdomar om chatt och chatspråk och att göra en undersökning av utdragen
ur chatt av de intervjuade ungdomarna. Den teoretiska bakgrunden bestod av
jagidentitetsbegreppet samt den psykoanalytiska teorin och det socialpsykologiska
perspektivet och begreppen chatt och språk. Resultatet pekar på att chatt är en del av den
nutida ungdomens vardag. Slutsatsen i examensarbetet är att chatt och chatspråk formar
dagens ungdomars identitet genom att ge dem tillhörighet till en grupp och är ett fält där de
kan uttrycka sin personlighet.
Nyckelord: Ungdomar, identitet, chatt, chatspråk, MSN, smiley, emoticon.