Sök:

Med sinnena i fokus - en studie om sinnesmarknadsföring i en livsmedelsbutik

Abstrakt Dahlgren, O (2009). Ungdomars identitet genom chatspråk (The Identity of Youth through the Language of Chat) Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet beskriver identitetssökandeprocessen bland ungdomar och på vilket sätt chatspråk formar dagens ungdomars identitet. Syftet med examensarbetet är att beskriva ungdomsperioden och ge en syn på hur chatt formar den nutida ungdomens identitet. Dessutom syftar arbetet till att bidra till föräldrars och vuxnas medvetenhet om en sådan ungdoms livssituation för att de skall kunna ha förståelse för ungdomarna, acceptera deras beteende och språk och vara ett stöd. Arbetet har utgått ifrån följande frågor: Vad kan en identitetssökandeprocess bland ungdomar innebära? På vilket sätt kan chatt och chatspråk forma ungdomars identitet? De metoder som använts för att få svar på frågeställningarna har varit att intervjua ungdomar om chatt och chatspråk och att göra en undersökning av utdragen ur chatt av de intervjuade ungdomarna. Den teoretiska bakgrunden bestod av jagidentitetsbegreppet samt den psykoanalytiska teorin och det socialpsykologiska perspektivet och begreppen chatt och språk. Resultatet pekar på att chatt är en del av den nutida ungdomens vardag. Slutsatsen i examensarbetet är att chatt och chatspråk formar dagens ungdomars identitet genom att ge dem tillhörighet till en grupp och är ett fält där de kan uttrycka sin personlighet. Nyckelord: Ungdomar, identitet, chatt, chatspråk, MSN, smiley, emoticon.

Författare

Johanna Johansson Maria Wasserfaller Caroline Jakobsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..