Sök:

Sökresultat:

1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 50 av 77

Genusstereotyper i reklam : En kvalitativ studie av ICAs reklamserie

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Rebeller eller offer? : Sociala konstruktioner av graffitimÄlares identiteter

9. SammanfattningIdag finns det mÀnniskor som tycker att graffiti Àr en konstform som ungdomar anvÀnder föratt fÄ utlopp för sin kreativa förmÄga, och andra mÀnniskor som menar att graffiti bara handlarom vandalism. Graffitin kostar samhÀllet stora summor pengar genom sanering av detolagliga klottrandet. Det sker arbete frÄn flera olika hÄll med att finna effektiva ÄtgÀrder föratt fÄ bort eller minska klottret. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att försöka se hur graffitimÄlarnasjÀlva konstruerar sin verklighet, hur de skapar mening med sitt mÄlande och hur de sjÀlvastÀller sig till det olagliga och lagliga mÄlandet.

L?rares befogenheter vid fysiska ingripanden: En r?ttsvetenskaplig studie av l?rares befogenheter att ingripa fysiskt mot elever i grundskolan enligt 5 kap. 6 ? skollagen ur ett arbetsmilj?r?ttsligt perspektiv

I uppsatsen analyseras grundskoll?rares befogenheter att ingripa fysiskt mot elever som p?verkar skolmilj?n negativt genom ordningsst?rande beteende. Utg?ngspunkten ?r den befogenhetsgivande best?mmelsen i 5 kap. 6 ? skollagen (2010:800).

HÀlsa i skolan : En studie om hur elever i Är 5 ser pÄ begreppet hÀlsa

FolkhÀlsan har varit ett hett debattÀmne pÄ 90-talet och dagligen utsetts vi för reklam av olika slag, dÀr kroppen Àr i centrum. VÄra levnadsvanor har förÀndrats i och med den snabba tekniska utvecklingen, vilket gör att vi inte rör oss lika naturligt nu som förr. Arbetet syftar till att ge en fördjupning i vad begreppet hÀlsa stÄr för, uppmÀrksamma vad de tvÄ senaste lÀroplanerna sÀger om hÀlsobegreppet samt belysa vad elever i Är 5 tycker och tÀnker om begreppet hÀlsa. Genom detta arbete har jag försökt ge en bild av vad som innefattas i begreppet hÀlsa samt vad skolan skall ge eleverna inom detta omrÄde. Följande frÄgestÀllningar var utgÄngspunkt för mitt arbete:· Vad stÄr begreppet hÀlsa för? · Vilken syn hade man pÄ hÀlsa förr i tiden? · Varför bytte Àmnet idrott namn till idrott och hÀlsa?· Vad sÀger de tvÄ senaste lÀroplanerna om hÀlsobegreppet? · Vad anser eleverna i grundskolan om begreppet hÀlsa?I min undersökning har jag anvÀnt mig av litteraturstudier och en enkÀt.

Rekvisiten för renommésnyltning i Marknadsdomstolens praxis

I denna uppsats avser vi att utreda vad renommésnyltning Àr och vilka rekvisit som finns för detta förfarande. VÄrt syfte Àr att ge en förstÄelse för renommésnyltning och var grÀnserna för rekvisiten för renommésnyltning gÄr. Vi kommer behandla de rekvisit som MD stÀller upp för renommésnyltning. NÀr vi beskriver rekvisiten kommer vi anvÀnda oss av avgöranden frÄn MD och varva det med vÄra egna tankar och reflektioner.Vi kommer att studera vad det innebÀr nÀr en nÀringsidkare obehörigen anknyter till en annan nÀringsidkare och vad som menas med att renommésnyltning Àr otillbörligt. Dessa Àr rekvisit som vi kommer studera nÀrmare eftersom renommésnyltning endast kan anses vara otillbörligt om en obehörig anknytning har skett.Uppsatsen kommer inte att behandla renommésnyltning som sker i samband med jÀmförande reklam i 18 § 7 p.

EKONOMISK OJ?MLIKHET SOM POLITISK KRAFT? En kvantitativ studie av hur f?rm?genhetsoj?mlikhet p?verkar sambandet mellan opinion och politiskt utfall.

Tidigare forskning som studerat om politiska beslut ?verensst?mmer med medborgares vilja har p?visat att politiken b?ttre ?terspeglar h?ginkomsttagares ?sikter ?n medel- och l?ginkomsttagares. N?gra studier har teoretiserat att denna form av oj?mlik politisk representation kan katalyseras av ekonomisk oj?mlikhet. Studierna har d?rf?r testat om ?kad inkomstoj?mlikhet f?rstorar gapet i representation mellan h?g- och l?ginkomsttagare, men har inte producerat n?gra signifikanta resultat.

En förundersökning om vilka marknadsstrategier man kan anvÀnda för ved/pelletskaminer

Företaget TrÀEnergi Teknik AB sÀljer pelletskaminer. FörsÀljningen av produkten gÄr inte sÄ bra, men Àgaren Carl-Axel Fagerström tycker att produkten borde vara efterfrÄgad av kunderna eftersom den Àr bÄde miljövÀnlig och prisvÀrd. I denna rapport undersöks hur företaget kan Àndra sina marknadsföringsstrategier för att nÄ ut till potentiella köpare. En enkÀtundersökning har gjorts hos ÄterförsÀljare för att ta reda pÄ slutkundernas behov och önskemÄl. Ur undersökningen framgick att Àven om kunden Àr miljömedveten gÄr priset alltid före.

?Att sÀtta rÀtt sak pÄ fel plats? : En analysmodell som urskiljer gerillamarknadsföringskampanjers inre strukturer

Varje dag utsÀtts vi för reklam frÄn företag som försöker nÄ ut med sina budskap. Det kan vara pÄ bussen, i pauserna under favoritprogrammet pÄ TV, i tidningen eller pÄ biografen. Konkurrensen om konsumenternas uppmÀrksamhet vÀxer stÀndigt (MÄrtenson, 2009; Parente, 2000). Vad ska dÄ företagare ta sig till för att ligga steget före sina konkurrenter? Gerillamarknadsföring Àr en relativt ny marknadsföringsmetod som Àmnar nÄ sina konsumenter genom okonventionella metoder.

Din sol, din himmel, dina ICA-butiker röda : om hur Sverige framstÀlls i ICA:s reklamfilmer

Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka pÄ vilket sÀtt ICA-reklamen gestaltar Sverige. Med nationalism, myter och ideologi som teoretiska utgÄngspunkter syftar uppsatsen till att komma nÀrmare hur myten om Sverige rekonstrueras i ICA:s reklamfilmer, samt vilken roll ICA har i det Sverige som framstÀlls.Efter en förstudie pÄ de av ICA:s reklamfilmer som sÀnts i TV det senaste halvÄret har ett strategiskt val gjorts. UtifrÄn ett semiotiskt angreppssÀtt har en kvalitativ innehÄllsanalys genomförts pÄ tre av ICA:s reklamfilmer frÄn 2014. Analysen visar att genom anvÀndningen av tecken som symboliserar Sverige i reklamfilmerna konstrueras myter om den svenska familjen, svensken och Sverige. ICA bidrar dÀrmed genom sina reklamfilmer till mytifieringen av Sverige.Slutsatserna dras till att genom de hÀr tre reklamfilmerna gestaltar ICA Sverige som ett land med hÀlsosamma och medvetna invÄnare som helst Àter svenskproducerad mat och lever i kÀrnfamiljskonstellationer.

Vad sÄg du? : En uppsats om produktplacering

I allt högre utstrÀckning vÀljer konsumenter att undvika TV-reklam som företag exponerar dem för, alternativet har sÄledes blivit att integrera produkter och varumÀrken i TV-serier för att göra den omöjligt för konsumenter att zappa bort. Denna uppsats syftar till att undersöka produktplacering i TV-serier och vilka faktorer i marknadskommunikationsprocessen, individers perception och kognition som företag bör ta i beaktning nÀr de anvÀnder sig av produktplacering för att exponera sitt varumÀrke.Genom att be ett antal respondenter se ett avsnitt av en svensk TV-serie och sedan besvara frÄgor relaterade till produktplacering och avsnittets innehÄll, urskiljs de faktorer som ligger till grund för erinran av varumÀrken.Resultatet visar pÄ att bruset i marknadskommunikationsprocessen inte pÄverkar respondenterna i den grad teorin beskriver och den enda faktorn dÀr samband uppvisades rörde individens sinnesstÀmning. Dessutom fann vi att respondenterna uppmÀrksammade varumÀrken i högre utstrÀckning om dessa var integrerade i handlingen, verbalt exponerades samt om det exponeras bÄde verbalt och visuellt. Det visades Àven att respondenternas intressen var korrelerade med vilka varumÀrken som uppfattades samt att varumÀrken som exponerades vid upprepade tillfÀllen lÀttare kunde urskiljas. Företag bör dÀrför ta dessa undermedvetna faktorer i beaktning nÀr de anvÀnder sig av produktplacering som marknadsföringsmedel..

Mentorskap - professionsutveckling i förskolan

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Mot en ny (kr)istid? : En studie om hur svenska förvaltningsmyndigheter arbetar för att utveckla en proaktiv krishantering

Det a?r inte la?ngre en fra?ga om huruvida en organisation kommer att drabbas av en kris, utan det a?r snarare fra?gan om na?r. Det har skett en utveckling inom diskursen fo?r kriskommunikation. Fokus ligger nu vid hur organisationer fo?rebygger och fo?rbereder fo?r dessa extraordina?ra ha?ndelser snarare a?n att reagera na?r krisen va?l har intra?ffat.Denna studie syftar till att vidga diskursen inom krishantering i en svensk kontext genom att underso?ka svenska myndigheter och deras fo?rma?ga att vara proaktiva na?r det ga?ller krishantering, det vill sa?ga arbeta redan fo?re en kris.

Social blandning och blandade upplÄtelseformer : En kvantitativ studie med tonvikt pÄ nyproducerade bostadsomrÄden

Bostadsfra?gor utgo?r en stor del i samha?llsplanering, och boendesegregation har under de senaste a?ren uppma?rksammats. Syftet med denna masteruppsats a?r att analysera befolkningssammansa?ttningen i nyproducerade bostadsomra?den med sa?rskilt fokus pa? blandade uppla?telseformer som metod fo?r att uppna? social blandning. Uppsatsen a?r skriven pa? uppdrag av Arbetsmarknadsdepartementet och grundas i en teori om att blandade uppla?telseformer bidrar till en o?kad social blandning och da?rmed ett mindre boendesegregerat samha?lle.

Graffiti - ett didaktiskt problemomrÄde?

I detta arbete underso?ks niondeklassares attityder gentemot bilda?mnet, graffiti samt den illegala aspekten av graffiti. Graffiti a?r ett visuellt uttryck vars vara eller icke vara i skolans bilda?mne a?r omdebatterat. I fo?rha?llande till Jan Thavenius (2003) resonemang om skolans ra?dsla fo?r att info?rliva en radikal estetik i undervisningen framsta?r graffiti som a?mnesstoff som en va?lkommen didaktisk utmaning.

NÀr reklam och journalistik vÀvs samman : En studie om hur textreklam i svenska tjejtidningar har förÀndrats under ett decennium

Den hÀr studien handlar om hur textreklam kommer till uttryck i svenska tjejtidningar och hur textreklam har förÀndrats under ett decennium. Vi har analyserat 25 nummer av tjejtidningarna Veckorevyn och Solo frÄn Är 2002 och 2012. Totalt har 953 texter analyserats.Genom en kvantitativ innehÄllsanalys har vi undersökt hur mycket textreklam som finns i tjejtidningarna och genom en kvalitativ textanalys har vi analyserat pÄ vilket sÀtt textreklamen kommer till uttryck och hur den har förÀndrats med utgÄngspunkt frÄn Spelreglerna för press, radio och tv. För att fÄ en djupare förstÄelse om textreklam har vi intervjuat textreklamexperten HÄkan Lindhoff och Ulrica Widsell som Àr ordförande för Yrkesetiska nÀmnden och vice ordförande för Journalistförbundet.Resultatet visar att textreklam i dag inte gÄr att mÀta med hjÀlp av de riktlinjer som finns mot textreklam. Textreklamkommittén Àr avvecklad sedan 2005 och i dag Àr det upp till den ansvarige utgivaren att granska sin egen tidning.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->