Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 10 av 77
EU:s militÀra krishanteringsoperationer. : Ansvar för övertrÀdelser av mÀnskliga rÀttigheter under militÀr intervention.
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
MÀn som marknadsföring : En kvantitativ studie om mÀn och maskulinitet i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar
Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur mÀn och maskulinitet framstÀlls i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar. FrÄgestÀllningarna har sitt fokus i att tydliggöra hur mÀnnen framstÀlls i reklaminslagen genom bland annat hur de agerar, vilka personlighetstyper som uppvisas och Àven vilka likheter och skillnader som kan pÄvisas mellan de olika mediegenerationerna. Studiens urval har sett till att analysera reklaminslag pÄ bÄde traditionell TV och webb-TV för att pÄ sÄ sÀtt pÄvisa en skillnad mellan dessa, dÄ reklam idag mer specifikt kan riktas till en speciell mÄlgrupp. Urvalet har ocksÄ bestÄtt i att urskilja olika mediegenerationer dÀr dessa har legat till grund för den efterföljande resultatdelen. Detta har studerats genom en kvantitativ innehÄllsanalys dÀr ett kodschema har skapats och resultatet sedan kodats i IBM SPSS.
En klÀdkedjas TV-reklam : vad Àr syftet med en klÀdkedjas varumÀrkesbyggande TV-reklam och vilka kÀnslor och förvÀntningar skapar den hos konsumenter?
Ett varumÀrkes betydelse Àr idag viktigt för att förstÀrka företagsidentiteten och imagen pÄ marknaden. De företag som kan profilera sin verksamhet vinner konkurrensfördelar. I en artikel gÄr att lÀsa: ?Otrogna konsumenter och tuffare konkurrens tvingar de stora klÀdkedjorna att bli Ànnu vassare pÄ att förklara vad varumÀrkena stÄr för.?KlÀdföretagen satsar stora pengar pÄ att förmedla och stÀrka sitt varumÀrke till konsumenter. TV Àr det internationellt dominerade mediet och klÀdkedjors TV-reklam skall vÀcka ett tillrÀckligt stort intresse hos konsumenten för att denne sedan skall uppsöka butiken.
Preskriptionsavbrott genom lösbrev. En studie av borgenÀrens ÄtgÀrd enligt 5 § 2p preskriptionslagen
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
HjÀrntvÀttad ungdom? : En studie av ungdomars tilltro till massmedia och reklam som kunskapskÀllor i kostfrÄgor
SyfteSyftet har varit att undersöka ungdomars tilltro till massmedia och reklam som kunskapskÀllor i kostfrÄgor. FrÄgestÀllningarna Àr följande:Vilka Àr ungdomars huvudsakliga kunskapskÀlla nÀr det gÀller kostfrÄgor? Har ungdomar ett kritiskt förhÄllningssÀtt till massmedias och reklamens kostbudskap?Finns det nÄgra skillnader mellan könen hur de anser sig pÄverkas av massmedias och reklamens kostbudskap?MetodI denna studie har vi gjort undersökningar genom kvalitativ och kvantitativ metod. EnkÀter delades ut till 187 studerande ungdomar, 87 mÀn och 100 kvinnor, som gÄr tredje Äret pÄ gymnasiet och intervjuer utfördes pÄ sex av dessa elever. Undersökningen skedde i tre olika stora stÀder i Sverige, Stockholm, Karlskrona och Vellinge.
OmhÀndertagande av barn enligt LVU. Hur lÄngt strÀcker sig socialtjÀnstens befogenheter?
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey
I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrÄn teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam Àr att avsÀndaren mÄste övertyga betraktaren om att ÄsidosÀtta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska fÄ en önskad effekt. I uppsatsen undersöks begreppen ethos, logos och pathos i samband med bildernas retoriska utgÄngspunkter. HÀr hÀvdas att det finns mönster eller olika strategier och tendenser i bildernas uttryck. Dessa mönster Àr intressanta eftersom de positionerar whiskeyn som produkt och övertygar betraktaren om hur whiskey ska uppfattas. Retorikens utveckling beskrivs tillsammans med semiotiken och en analys presenteras i en avslutande del inspirerad av Bo Renbergs modell för retorikanalys. Generellt framhÄller författaren att reklambilderna byggs upp pÄ ett liknande sÀtt eftersom de tillhör samma produktkategori. Denna kategori distanserar sig i sitt budskap frÄn andra typer av alkohol..
Motorsportens riskkultur - I den moderna tiden! : Debatten om sÀkerhet och risk 1970-1978
Syftet med studien a?r att belysa hur elever med specifika la?s- och skrivsva?righeter/dyslexi upplever sina mo?jligheter att utveckla en sja?lvka?nnedom kring sitt eget la?rande. Studien har genomfo?rts som en kvalitativ studie da?r totalt sex ungdomar fra?n tre olika skolor har intervjuats. Tre av dem a?r elever pa? ho?gstadiet och tre pa? gymnasiet.
Facebook som kommunikationskanal : En studie om hur RÀdda Barnen uppfattas av sin mÄlgrupp via fenomenet Facebook
Vi har förstÄtt under Ären att sociala medier har kommit att betyda mycket för privatpersoner och företag och Àven att sociala medier Àr i stÀndig förÀndring. PÄ ett eller annat sÀtt handlar det om att marknadsföra sig sjÀlv. Sociala medier har blivit en ny ?reklam-kanal?, men det innebÀr inte för den sakens skull att det alltid Àr bra reklam. Företag mÄste ha uppsatta mÄl och strategier för att kunna nÄ det som de söker, vare sig det handlar om mÄlgrupp, nya kunder eller att sÀlja en produkt..
Principalansvaret för vÄrdnadshavare. : Ett frÄnsteg frÄn grundlÀggande tankar och funktioner inom skadestÄndsrÀtten?
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
Barnets rÀtt att komma till tals. : Om barnets inflytande i verkstÀllighetsprocessen.
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
Om rÀttigheternas grÀnser. TillÀmplighet pÄ nationell nivÄ för Europeiska Unionens stadga om de grundlÀggande rÀttigheterna
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
Religionens plats i arbetslivet enligt Europakonventionens artikel 9 och Europadomstolens praxis. KlÀder och symboler med religiös prÀgel inom anstÀllningen.
Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.
Dockor, hyenor och kÀrlek : En jÀmförande studie av de politiska valfilmerna inför valet 2010
Syfte: Syftet med denna studie Àr att klarlÀgga hur de politiska partierna formulerar sitt budskap i tv-reklam inför valet till Sveriges riksdag 2010.Teoretiska perspektiv: I denna studie anvÀnds teori om politisk kommunikation, reklam och marknadsföring. Metod: Tre olika metoder anvÀndes vid denna studie. TvÄ typer av visuell analys: bildanalys och filmanalys samt en retorisk analys.Empiriskt material: AvsÀndarna av filmerna som granskats i denna studie Àr Moderaterna, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet.Resultat: De svenska politiska reklamfilmerna anvÀnder sig inte av personkampanjer, dvs. de egna politikerna framtrÀder inte alls i filmerna annat Àn som speakerröster. Resultaten visar ocksÄ att filmerna skiljer sig Ät gÀllande musikval dÀr Moderaterna och Kristdemokraterna anvÀnder sig av mer vÀlkÀnda lÄtar Àn de övriga partierna.
Ett mongo, en bög, en massmördare - och ett u-landsproblem som kryper under skinnet : En kvalitativ studie av vilken typ av kÀnslor och attityder som vÀcks hos konsumenter nÀr de exponeras för provokativ reklam
I en vÀrld dÀr konsumenten dagligen överöses av kommersiella budskap Àr det mÄnga gÄnger svÄrt, för att inte sÀga omöjligt, för företag att synas. Ett tuffare klimat krÀver tuffare tillvÀgagÄngssÀtt, vilket har resulterat i nya marknadsföringsmetoder. En av dessa nya metoder Àr provokativ marknadsföring som vÀnder sig till betraktarens kÀnslor genom provokation. Provokativ reklam och dess effekter pÄ konsumenter har undersökts tidigare. Dessa studier har emellertid övervÀgande fokuserat pÄ provokation i form av sexuella stimuli, varför det rÄder stor osÀkerhet om hur andra provokationsformer i reklamsammanhang mottas av konsumenter.