Sök:

Ett mongo, en bög, en massmördare - och ett u-landsproblem som kryper under skinnet

En kvalitativ studie av vilken typ av känslor och attityder som väcks hos konsumenter när de exponeras för provokativ reklam


I en värld där konsumenten dagligen överöses av kommersiella budskap är det många gånger svårt, för att inte säga omöjligt, för företag att synas. Ett tuffare klimat kräver tuffare tillvägagångssätt, vilket har resulterat i nya marknadsföringsmetoder. En av dessa nya metoder är provokativ marknadsföring som vänder sig till betraktarens känslor genom provokation. Provokativ reklam och dess effekter på konsumenter har undersökts tidigare. Dessa studier har emellertid övervägande fokuserat på provokation i form av sexuella stimuli, varför det råder stor osäkerhet om hur andra provokationsformer i reklamsammanhang mottas av konsumenter. Som ett första led att ge råd i denna fråga har därför en kvalitativ studie med fokusgrupper som undersökningsmetod utförts, i syfte att identifiera vilken typ av känslor och attityder som väcks hos konsumenter när de exponeras för provokativ reklam innehållande andra element än sex, nakenhet och erotik. Fyra reklamfilmer innehållande provocerande element har studerats och resultaten visar att nämnd form av provokation väcker många känslor som är av både bipolärt och komplext slag. De attityder till avsändaren som uppstår har visat sig vara av främst positivt slag när ändamålet är gott. Vidare har provokativ reklam visat sig vara mer lämplig när målet är att uppnå erinran snarare än att informera om specifika produkter.

Författare

Julia Porselius Maja Rudhe

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..