Sök:

Sökresultat:

983 Uppsatser om Irreguljär konflikt - Sida 2 av 66

USA:s motiv till att gÄ in i vÀpnad konflikt- Leder försÀmrad ekonomi till minskat stöd till presidenten?

Den amerikanska historien har visat att USA Àr ett land som till hög grad pÄverkar andra staters politik och ett land som inte lÄter sig underkuvas. Vi Àmnade att med hjÀlp av statistik undersöka ett eventuellt samband mellan analysenheterna, arbetslöshet och BNP, och stöd till presidenten för att se om det finns ett samband till presidenters val att anvÀnda sig av avledande taktik i form av att gÄ in i vÀpnad konflikt.Resultatet av undersökningen blev att det inte gick att pÄvisa en genomgripande trend bakom valet att gÄ in i vÀpnad konflikt med Vietnamkriget och Irakkriget (2003) som fallstudier. Vad som ÄskÄdliggjordas var att de bÄda presidenterna anvÀnde sig utav idealpolitik för att rÀttfÀrdiga invasionerna för folket. Medan den inofficiella anledningen kan kopplas till realpolitiska skÀl med en önskan om ett ökat inflytande i regionerna..

Individuell lönesÀttning för domare - Om konkurrerande vÀrden och konflikt

I denna uppsats sÄ tar vi upp frÄgan om individuell lönesÀttning för domare. Detta blev nyligen implementerat för Sveriges domare pÄ initiativ av Domstolsverket. FrÄgan blev en konflikt dÄ domarna ansÄg att det var ett hot mot deras sjÀlvstÀndighet i den dömande verksamheten dÄ individuell lönesÀttning skulle kunna vara ett verktyg för styrning. Vi har intervjuat domare och Domstolsverket och vi har gjort en argumentationsanalys av det som skrivits om frÄgan och jÀmfört parternas argumentation. Vi har Àven belyst frÄgan genom att anvÀnda Lennart Lundquists teori om demokratins vÀktare samt ett ramverk utvecklat av Björn Johnson om policyöversÀttning.

Konflikthantering i förskolan : Pedagogers definitioner av konflikt och syn pÄ konflikthantering i enpedagogisk praktik.

Den hÀr studien syftar till att bidra med kunskaper om pedagogers definitioner ochförstÄelse av konflikt och konflikthantering i förskolan. Studien Àr kvalitativ ochsemistrukturerade intervjuer utfördes med Ätta kvinnliga pedagoger som arbetar ifyra olika förskolor. Resultatet visade att det Àr otydligt om pedagogernakontinuerligt samtalar kring konflikter och konflikthantering i arbetslagen.Pedagogerna beskriver hur de arbetar ute i förskoleverksamheten med konflikter ochkonflikthantering, ett arbetssÀtt Àr att de gÄr ned till barnens nivÄ och samtalartillsammans med alla som Àr inblandade i konflikten. Resultatslutsatser var attpedagogerna anser att det Àr svÄrt att veta nÀr de ska ingripa och medla, vem ellervilka av barnen det Àr som talar sanning och/eller om det Àr nÄgot av barnen som farmed osanning. Pedagogernas definitioner om barns konflikter Àr att en stor del avkonflikterna handlar om barns kÀnslor samt vilken utvecklingsfas barnet befinner sigi just nu bÄde sprÄkligt och ÄldersmÀssigt..

VÀgen till motivation : Hur fem specialpedagoger beskriver arbetet med lÀrares motivation

Studien jĂ€mför de rĂ„d som NiccolĂČ Machiavelli presenterar i "Fursten" med David Kilcullens handledning "Twenty-Eight articles" avseende en framgĂ„ngsrik förvaltning av makten i ett insatsomrĂ„de som prĂ€glas av en konflikt med irreguljĂ€r prĂ€gel. JĂ€mförelsen fokuserar frĂ€mst pĂ„ hur lokalbefolkningens stöd erhĂ„lls men tar Ă€ven upp andra aspekter pĂ„ förvaltarskapet sĂ„som flexibilitet och tillfĂ€lligheters inverkan pĂ„ dess dynamik. Studien Ă€r genomförd som en kvalitativ, jĂ€mförande textanalys dĂ€r resultatet pĂ„visar ett flertal likheter mellan de tvĂ„ teoretikernas alster rörandes hur framgĂ„ng erhĂ„lls i en irreguljĂ€r konflikt..

Stöd till barn/ungdomar vars förÀldrar Àr i oförsonlig konflikt : Fem unga vuxnas upplevelser och erfarenheter av stöd de fÄtt och stöd de saknat

Uppsatsen bygger pÄ fem intervjuer med nu vuxna personer om deras upplevelser av att vÀxa upp med förÀldrar i oförsonlig konflikt. KÀrnan i frÄgorna har varit hur de bemÀstrat sin situation, vilka som stöttade dem samt vilket stöd de önskade, att de hade fÄtt. Teoretiska utgÄngspunkter Àr Bowlbys m.fl. anknytningsteori och sjÀlvutvecklingen enl. Stern.

Professionell konflikthantering i grundskolans tidigare Är - en sjÀlvklarhet?

Detta examensarbete behandlar konflikthantering i grundskolans tidigare Ă„r. Är det en sjĂ€lvklarhet att arbetande lĂ€rare ute pĂ„ skolorna arbetar med konflikter pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? Hur hanterar man konflikter? Vilka verktyg anvĂ€nder man? Hur arbetar man förebyggande mot att konflikter uppstĂ„r? Vad tycker eleverna om lĂ€rarnas sĂ€tt att hantera konflikter och hur defineras begreppet konflikt av elever och lĂ€rare? Dessa var frĂ„gor som vi stĂ€llde oss och gjorde dĂ€rmed studier ute pĂ„ tvĂ„ grundskolor för att fĂ„ svar pĂ„ vĂ„ra frĂ„gor..

Kandidatuppsats i Innovationsteknik :  HUR FÖRÄNDRINGAR, KONFLIKTER OCH INNOVATIONER PÅVERKAR VARANDRA

MÀnniskan Àr en social varelse som har behov av andra mÀnniskor men eftersom vi Àr olika uppstÄr det ibland konflikter. MÄste konflikter vara negativa? Kan det komma nÄgot bra ur en konflikt? Studien vill lyfta fram konflikter som nÄgot som kan ge motivation och kreativitet till att skapa förÀndringar. Studien vill se om det finns nÄgot samband mellan konflikter och innovationer. Studien vÀnder sig till medarbetare, företagsledare, och studenter.

Resursknapphet och Konflikt Vattenbrist, ett vÀxande hot i framtiden?

Denna uppsats handlar om hur vattenbrist kan pÄverka konflikter. Vi försöker framhÀva de bidragande orsakerna till att konflikt uppstÄr i motsats till samarbete. Med hjÀlp av teoretiska utgÄngspunkter diskuterar vi och försöker ge en djupare förstÄelse för problematiken. Uppsatsen behandlar inte bara vattenbrist utan Àven till viss del resursknapphet i största allmÀnhet, eftersom vattenbrist ingÄr som en komponent i den diskursen.Vi berör de tvÄ mest etablerade teorierna, som Àven Àr sina motpoler, cornucopianism kontra neo-malthusianism. Respektive teori har specifika svar pÄ hur och vad det Àr som gör, i det hÀr fallet, vattenbrist, till ett problem.VÄr uppsats innehÄller en del om statens och det internationella samfundets agerande i problemkomplexet rörande vattenbrist.

EnergiomstÀllningens konflikter : en studie av bergvÀrmetrenden i Uppsala 2010-2011

Den hĂ€r studien beskriver en konflikt kring en bergvĂ€rmetrend för bostadsrĂ€ttsföreningar som uppstĂ„tt i Uppsala under hösten 2010 och vĂ„ren 2011. Konfliktens parter Ă€r Ă„ ena sidan bostadsrĂ€ttsföreningar som valt att satsa pĂ„ bergvĂ€rme för att i första hand minska sina uppvĂ€rmningskostnader frĂ„n fjĂ€rrvĂ€rmen. Å andra sidan majoriteten i Uppsala kommuns miljö- och hĂ€lsoskyddsnĂ€mnd som Ă€r oroliga för trendens miljömĂ€ssiga effekter, framförallt för elförsörjningen, och föresprĂ„kar fjĂ€rrvĂ€rme. UtifrĂ„n tvĂ„ teoretiska perspektiv har jag satt konflikten kring bergvĂ€rmetrenden i ett större historiskt och samhĂ€lleligt sammanhang. Jag har prövat möjligheten att se konflikten som en konflikt kring fjĂ€rrvĂ€rme som ett stort tekniskt system med referens till teknikhistorikern Thomas B. Hughes.

Vilka ÄtgÀrder och resurser tar chefer till nÀr det uppstÄr konflikt? : Undersökningen Àr baserad pÄ sex intervjuer inom kommunalförvaltning.

SammanfattningAtt hantera konflikter Àr nÄgot som mÄnga ledare/chefer stÄr inför i sin yrkesroll. Mitt syfte med studien,har varit att visa vilka ÄtgÀrder och resurser dessa chefer tar till nÀr de hanterar och löser konflikter, i de olika verksamheterna i den kommunala sektorn? För att kunna göra detta har jag med en induktivansats gjort en kvalitativ empirisk undersökning med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat sex stycken chefer pÄ olika nivÄer, vad det gÀller kön, Älder, och olika tid som chef för att fÄ en uppfattning av hur de ser pÄ konflikt. Detta har jag gjort för att identifiera de processer som sker vid konflikt och ge lÀsaren en förstÄelse av vad konflikthantering innebÀr bÄde för oss som mÀnniskor men ocksÄ i form av arbetstagare och av chefer.

Teamarbete och konflikter: en litteraturbaserad kunskapsöversikt

Bilden av team Àr ofta idealiserande och bör ifrÄgasÀttas. De önskade fördelarna med samverkan i team kan utebli dÄ konflikter uppstÄr mellan medlemmar i teamet. Syftet med denna litteraturstudie var att fÄ en kunskapsöversikt om teamarbete och konflikter. För att precisera syftet fanns tvÄ frÄgestÀllningar: Varför uppstÄr konflikter inom team och hur pÄverkar konflikter teamets prestation? Sökningen efter litteratur genomfördes i Libris, Academic search elite och Sociological abstract.

Konflikt mellan förvÀrvsarbete och familjeliv

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka om det finns en arbete-familj konflikt bland förvÀrvsarbetare och om flexibilitet i arbetet pÄverkar upplevelsen av konflikten. Vi vill Àven finna svar pÄ om kön, civilstÄnd, privat/offentlig sektor, egen företagare/anstÀlld, har barn/inte har barn, har nÄgon betydelse för konflikten. Vi har valt att göra en kvantitativ undersökning pÄ ett datamaterial frÄn 2005 om Äsikter om jobben och arbetslivet med svenska deltagare i Äldrarna 18-79 Är. Resultatet Àr att det finns en arbete-familj konflikt Àven om den Àr liten och att flexibilitet inte Àr nÄgon motvikt till konflikten. Vi kan Àven konstatera att det finns signifikanta skillnader i upplevelsen av konflikten utifrÄn civilstÄnd, privat/offentlig sektor, egen företagare/anstÀlld, barn/inga barn.

MÄlkonflikt vid kreditbedömning : Bankens vinst- och miljömÄl

Fo?r att skapa ha?llbar utveckling kra?vs ett samspel mellan ekonomisk tillva?xt och miljo?pa?verkan. Banker har genom kreditverksamheten mo?jligheten att pa?verka hur ett fo?retag arbetar med miljo?fra?gor. Corporate Social Responsibility (CSR) innefattar hur ett fo?retag kan ta ansvar fo?r miljo?n.

Att lÀra gamla hundar sitta - Eller: hur forna fiender kan inse sitt misstag, agera rationellt och börja samarbeta

I denna uppsats presenterar vi en teori och modell som syftar till att illustrera interaktion utifrÄn en spelteoretisk ansats som en avvÀgning mellan relativ vinst, definierad som vinster som görs pÄ motpartens bekostnad, kontra ömsesidig vinst, definierad som vinster som görs i samarbete med motparten. Vi förklarar detta synsÀtt genom att anvÀnda oss av kortfattade exempel och applicerar sedan det pÄ tvÄ empiriska fall; Liberia och Sverige-Danmark. I sista kapitlet sammanfattas de viktigaste slutsatserna; att samarbete Àr mer rationellt Àn konflikt förutsatt att parterna kan se möjligheterna samarbetet kan medföra. Dessutom poÀngteras att förtroende, eller en utomstÄende garant, Àr absolut nödvÀndigt för fungerande samarbete. VÄr ambition har varit att lÀgga fram ett analysinstrument med en hög grad av generaliserbarhet som kan anvÀndas för att fÄ en ökad förstÄelse av aktörers agerande i sÄvÀl samarbete som konflikt..

Att stÄ utanför en konflikt pÄ arbetsplatsen : hur pÄverkas en utanförstÄende av konflikter mellan arbetskamrater?

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur en utanförstÄende upplever, pÄverkas av, och hanterar en konflikt mellan arbetskamrater pÄ arbetsplatsen. En kvalitativ studie med öppna intervjuer genomfördes med Ätta deltagare. Data analyserades med induktiv tematisk analys. Resultatet visade att konflikter pÄ arbetsplatsen pÄverkar sÄvÀl individen, arbetsgruppen som hela arbetsplatsen negativt. Den utanförstÄende upplever konflikter pÄ arbetsplatsen som pÄfrestande och att de pÄ flera olika sÀtt pÄverkas negativt av dem.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->