Sök:

Sökresultat:

444 Uppsatser om Involvement - Sida 25 av 30

Det växer så det knakar! Vad påverkar konsumentens val av återhämtningstillskott

Syfte Vi har för avsikt att öka förståelsen för hur valet av återhämtningstillskott styrs av konsumentens beteende och analysera i vilken grad olika faktorer påverkar detta val. Vår förhoppning är att denna insikt skall kunna bidra till att minska det informationsbehov som företag i denna bransch ställs inför där de idag kan ha bristfällig information. Metod För att besvara de frågeställningar som uppkommit under problemdiskussionen har vi använt oss av både primär och sekundär data. Vi har utgått från den sekundärdata vi insamlat för att få en teoretisk bas att stå på. Den primärdata vi insamlat baserar på kvalitativa djupintervjuer och samtal med sakkunniga.

Kandidatuppsats om bibehållande av kunder genom lojalitetsskapande aktiviteter

Companies of today are facing a development where it is more significant to focus on existing customers since the approach constitute a more cost reducing way, compared to finding new customers. During the last decades the marketing has therefore moved towards a relationship based marketing. Companies emphasize creating long-term relationships with customers, instead of consider the sale as a non-recurrent phenomenon. To engender customer loyalty has been an essential objective in the creation of long-term relationships.In this essay the authors have chosen to do a study which enlighten how companies in the ready-made apparel business produce added value to their brand and through this generate customer loyalty. Through a case study we analyze how Filippa K, Tiger of Sweden and Gant do to maintain value in their brand, in both a business- and customer perspective.

Värdet av ökad kvalitet av Tinnerö eklandskap : en värderingsstudie med Contingent valuation method

Around 85 percent of the total population in Sweden today lives in an urban environment. This means that the nature within the urban areas has come to play an important role for the human well being. At the broader picture, the nature within urban areas is profitable in many ways. It is therefore important for the municipalities around in Sweden to work for sustainability within the urban areas. Linköping adopted an environmental policy, in year 2001, from the delegate of the municipality.

Utbyte eller utveckling? En studie av fastighetsmäklares strategier för framtiden

This essay reviews the situation for real estate agencies within the Stockholm area. In this essay we assume that costumer loyalty is a requirement for survival on the competitive estate market. Two actors have been compared; A well known national Internet-based agency, Skandia Mäklarna, and a smaller local traditional agent Mäklarfirman Grönberg. These actors have been analyzed up on theories on loyalty, relationship marketing, service marketing, quality and Involvement .The conclusion of the essay is that it is possible for small estate agencies to compeed with larger Internet based agencies by building loyal relationships with their customers. This can be achieved if the right strategic decisions are made.

Bröstcancerpatientens upplevelse av sitt återbesök efter operation hos kontaktsjuksköterska på Bröstmottagning: information, stöd, bemötande och delaktighet.

SAMMANFATTNINGBakgrundVid ett cancerbesked ges mycket information som kan ge psykologiska reaktioner hos patienten.  Att ge individuellt stöd, information och ett bra bemötande är viktigt för att patienten ska känna sig trygga och delaktig i sin vård.SyfteAtt utvärdera bröstcancerpatientens upplevelse av information, stöd, bemötande och delaktighet i samband med sitt återbesök hos kontaktsjuksköterska efter operation på Bröstmottagning.MetodEn tvärsnittsstudie med kvantitativ ansats då huvudfokus var patientens upplevelse av information, stöd, bemötande och delaktighet. Patienterna fick svara på en elektronisk enkät direkt efter sitt återbesök på mottagningen. Totalt svarade 48 patienter på enkäten.Resultat Resultatet visade en mycket hög nöjdhetsgrad bland bröstcancerpatienter vad gäller information, stöd, bemötande och delaktighet i samband med återbesöket hos kontaktsjuksköterskan efter bröstkirurgi. Äldre kvinnor var mer nöjda med informationen jämfört med de yngre.

Affärsrelationer & IT-outsourcing : -En empirisk studie om IT-outsourcingrelationer och påverkande faktorer

Good business relations can contribute to the success of IT-outsourcing, and create new business opportunities. Despite a sharply increasing trend to outsource IT-operations there is a high degree of failures related. The cause may be that some important factors have not been taken into account. The purpose is to investigate elationships within IT-outsourcing and test if specific factors identified by previous research are being concerned in IT-outsourcing relationships and also to investigate the view IT-outsourcing customers and suppliers have on business. Research shows that business relationships are widespread throughout companies. It demonstrated that a small number of business relationships can have a major impact on a company's financial performance and may create stability. Business relationships can be divided into an arm's length relationships and strategic alliances depending on the degree of Involvement.

Ung och söt : en litteraturstudie som beskriver faktorer inom omvårdnad som har betydelse för compliance hos ungdomar med diabetes typ 1

Bakgrund:Att vara ung och få en kronisk sjukdom innebär för de flesta en omvälvande förändring i livet som kan påverka hela familjen. Diabetes typ 1 kräver mycket av en ung person och dennes familj, t.ex. att följa ett regelbundet schema för insulinintag, blodsockermätning, att hålla en särskild diet och föra regelbunden dagbok över blodsockervärdena, regelbunden fysisk aktivitet och att hantera lågt eller högt blodsocker. Compliance beskriver hur patientent vid en viss sjukdom följer råd och ordinationer. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva faktorer som har betydelse för compliance hos ungdomar med diabetes typ 1.

De traditionella filmuthyrningsbutikernas skapande av lojala kunder på en mättad marknad

This essay is about the market of traditional rental movie stores, which today are on a mature stage of the marketing cycle. The technique is constantly accelerating and contributes to evaluation of new ways to watch movie. New competitors are such as bigger chain of stores that can offer, in addition to their wide range of other goods, rental movies as a secondary selling. The substitute is of most part Internet based services from where you can watch movie online or download film legally as well as illegally.These different sorts of new competitors or substitutes become a big threat on the traditional rental movie stores as these substitutes can offer the same prices or even lower.With these new ways of watching film this will on turn change the behaviours of the customers that likes to watch movies. The problem for the traditional rental movie stores is trying to keep their existing customers and try keeping them loyal to their store, so that they won?t loose them to the competitors and substitutes.

Värmebehandlat trä ? att inhämta synpunkter i produktutvecklingens tidiga fas :

This study is a part of a Swedish research and development project that is about heat-treated wood and is led by the Swedish University of Agricultural Sciences and Luleå University of Technology. Products that are heat-treated already exists on the market, foremost the Finnish brand ThermoWood®, bur the project group want to find out if it would be possible to start a Swedish production with somewhat different applications than what is common today. The heat-treated wood has many attributes that have changed in the heating process. It becomes more biologically durable, it gains stability in form and dimensions and it becomes darker and looses several unwanted extractives such as resin. Disadvantages that can be mentioned are that the wood becomes fragile and the strength properties changes. My main purpose with this study is to look into customer Involvement in the early phase of product development. I also want to find out if the customers I interview think that the product is worth working with, which means start a Swedish production.

Sponsring i Sverige

The purpose to this study is to find an understanding of the effects of how sponsorship can affect companies and their business and at the same time get a better understanding of how sponsorship is or can be used as a marketing tool in today?s marketing. By using a quality research method we have chosen to use a half structured research method to make it possible to find out how sponsorship as a marketing tool can be used from a company perspective in relation to our chosen thesis. To enhance the readers understanding we describe the base of sponsorship and principals for sponsorship, after that describes a deeper perspective of sponsorship, what sponsorship is, and what factors are needed to be taken into consideration. Further on we illustrate the figure that later on will constitute the analysis with attributes like: association, exposure, relations and integrated communication.

Föräldramedverkan vid barns postoperativa smärta : en litteraturstudie

Bakgrund: Den postoperativa smärtans utfall påverkas av en rad olika faktorer såsom kirurgins lokalisation och omfattning, barnets ålder och dess förväntningar. I mitten av 1900-talet sågs negativa konsekvenser av att barn blev lämnade ensamma på sjukhus. Detta har lett fram till en mer familjecentrerad vård där föräldrarna har en viktig roll. Vården bygger på ett nära samarbete, där föräldrarna är en bro mellan barnet och vårdpersonalen. Föräldrarna kan med sin närvaro trösta, stötta och hjälpa barnet att lindra sin smärta.

Säljer man ekologiska ärtor med färgen grön? En studie av förpackningsdesignens betydelse för ekologiska livsmedel

Syfte: Syftet med vår uppsats är att identifiera intressanta fenomen kring ekologiska produkters förpackningsdesign. Fenomen som kan ligga till grund för vidare forskning.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod bestående av semi- strukturerade djupintervjuer med konsumenter samt en serie butiksstudier för att samla in primärdata till detta arbete. Teoretiska perspektiv: Vi har i teorikapitlet beskrivit teorier dels från området för förpackningsdesign, och dels konsumentbeteendevetenskapen i form av teorier om motivation, self, Involvement och means-end chain.Empirisk analys: Utifrån valda teorier har vi tolkat resultaten från de 15 kvalitativa djupintervjuerna. Resultaten har tolkats utifrån olika huvudteman vi funnit intressanta från intervjuerna vilka inkluderar den allmänna inställningen och kunskapen om ekologiska produkter samt förpackningens roll och påverkan.Slutsatser: Vi har genom denna studie kommit fram till att ekologiska produkters förpackningsdesign har en viktig informativ uppgift, inte främst för att sticka ut och vara lätta att hitta, utan för att kommunicera just det faktum att de är ekologiska. Vi har funnit framför allt två starka attribut som förknippas med ekologiska produkter; Medvetenhet och ekonomisk stabillitet.

Kundinvolvering i Tjänsteutveckling : En studie av uppfattningar och metoder inom SL

Tjänstesektorn utgör idag över 70 % av BNP i Sverige (the world bank group.org, 2005), vilket innebär att tjänster är en viktig del i Sveriges ekonomi. Dock är misslyckandegraden hög när nya tjänster skall introduceras. En tänkbar orsak till detta är att företagen inte lyckas hitta de latenta behoven deras kunder har. Det finns tankar inom forskarvärlden att dessa skulle kunna hittas genom att involvera kunden i tjänsteutvecklingsprocessen (se till exempel Sandén 2007). I dagsläget är forskningen inom kundinvolvering vid tjänsteutveckling dock begränsad.Denna uppsats kommer att behandla kundinvolvering i tjänsteutvecklingen.

Kundinvolvering i Tjänsteutveckling : En studie av uppfattningar och metoder inom SL

Tjänstesektorn utgör idag över 70 % av BNP i Sverige (the world bank group.org, 2005), vilket innebär att tjänster är en viktig del i Sveriges ekonomi. Dock är misslyckandegraden hög när nya tjänster skall introduceras. En tänkbar orsak till detta är att företagen inte lyckas hitta de latenta behoven deras kunder har. Det finns tankar inom forskarvärlden att dessa skulle kunna hittas genom att involvera kunden i tjänsteutvecklingsprocessen (se till exempel Sandén 2007). I dagsläget är forskningen inom kundinvolvering vid tjänsteutveckling dock begränsad.Denna uppsats kommer att behandla kundinvolvering i tjänsteutvecklingen.

TOC and TQM Utilized in a Mass Customization Production Environment

Background: Mass customization has been identified as a competitive business strategy by both companies and academics because of its ability to incorporate the voice of the customer into companies? products and services. Although mass customization may sound appealing, the strategic concept is still developing and firms adopting this business strategy face several challenges. Production concerns are of high relevance since mass customization implies a high level of customer Involvement in the product design. Since the areas are closely linked it is reasonable to ask how a mass customization strategy affects production concerns.

<- Föregående sida 25 Nästa sida ->