Sök:

Sökresultat:

1431 Uppsatser om Intra-organizational outsourcing - Sida 53 av 96

Växtinventering och skötselåtgärder : en studie av Rektorsgårdens trädgård i Uppsala

The Bovine respiratory syncytial virus (BRSV) causes bronchiolitis and interstitial pneumonia, predominantly in calves, and is a major cause of bovine respiratory disease worldwide. In humans, BRSV is paralleled by the closely related Human respiratory syncytial virus (HRSV), an important cause of respiratory disease, most severe in infants.The clinical signs and pathology during RSV infection is caused, not only by the direct effects of viral replication, but also by the response of the host immune system. The immunopathology of RSV has long obfuscated our understanding of the disease, and development of effective treatment and vaccines will be very difficult until greater knowledge is gained.One of the components of the immune system that has come into focus in RSV research the last few years, is the Toll-like receptor 4 (TLR4). The TLR4 receptor is well known as the receptor that binds lipopolysaccaride (LPS), and initiates the host response to bacterial infection. Recently, it has been shown that the fusion protein of RSV also interacts with, and up-regulates the expression of, the TLR4 receptor.

Strategiska val för talangtillgång -och dess påverkan på det intellektuella kapitalet

Syfet är att belysa hur det intellektuella kapitalet påverkas av företags olika metoder när de knyter till sig kunskap geonom tillskott av talanger, bättre allokering av talangerna eller låter leverantör tillhandahålla talangerna. Metoden består av 2 fysiska och 6 telefonintervjuer med personer som har god insikt i respektive organisations personalpolitik. Företagen befinner sig inte i samma bransch men har den gemensamma nämnaren att vara humankapitalintensiva. Uppsatsen är baserad på en abduktiv forskningsprocess som till grunden är explorativ då belysandet utav talangtillgången inte varit given från början. Uppsatsens slutsatser utgörs av en förklaring till hur IK påverkas av företags metoder när de knyter till sig kunskap.

Enhetschefers handlingsutrymme : Att uppfylla önskningar i särskilda boenden

The aim of the study was to understand limitations and possibilities to the discretion of managers in order to fulfill wishes of users. The study is based on six interviews, three with managers and three with staff in common homes for mentally disabled people. The study took place in a municipality in Sweden in the spring of 2010. We used an interview guide with specific themes and questions. The theoretical framework was based on organizational theories as well as theories about management and discretion.

Affärssystem och flexibilitet

Affärssystem har blivit allt vanligare i organisationer och framhålls av systemleverantörer som ett verktyg för att öka organisationers flexibilitet. Forskning tyder dock på att affärssystem både kan öka och minska flexibiliteten för organisationer. Få empiriska studier har genomförts vad gäller affärssystems påverkan på organisationers flexibilitet och forskningen är splittrad vad gäller affärssystems påverkan på flexibiliteten för organisationer. Syftet med denna uppsats är att illustrera och förklara hur ett affärssystem påverkar flexibilitet i en organisation. För att besvara syftet skapas en analysmodell som syntetiserar tidigare forskning om flexibilitet med en organisatorisk förändringsmodell.

Kvinnors organisering : hur ser svenska kvinnoorganisationer på betydelsen av statligt bidrag?

AbstractC-level essay in political science, by Frida Orlinder, spring semester 2008Supervisor: Susan Marton?Good contracting? ? A study of contracting in public procurement regarding the transportation of school children?Over the last decades models influenced by the market have been gaining influence in public administration all over the world. New Public Management has been presented as a theoretical ?shopping basket? from which concepts can be applied to the administration of municipal services. The purpose of this essay is to investigate in an explorative way how New Public Management (NPM) views contracting and the role of the internal customer in contracting.

Models of Service Marketing - A Study on the Marketing Functions of Project Workers in Knowledge-Intensive Companies

The purpose of my study is to question the model service marketing triangle and propose an alternative ways of looking at service marketing. The study is based on a deep, qualitative research. In the research of the material an abductive approach has been used. The primary information sources are interviews with project workers, which are being analyzed together with the theoretical background in part argumentations in the course of the thesis. In the last chapter they are unified.

In-house vs Outsourcing : Vilka för- och nackdelar finns?

Syfte och frågeställningarSyftet med den här studien var att försöka ta reda på vad som motiverar framgångsrika elitidrottare. För att besvara syftet används följande frågeställningar: Hur kom dem i kontakt med idrotten?Hur har med- och motgångar hanterats?Vad är det som har drivit dem framåt?Finns det någon person/personer som har betytt väldigt mycket för dem?Vilken är den viktigaste egenskapen för att nå framgång enligt dem?MetodEn kvalitativ metod har använts där fyra stycken individer varav två män och två kvinnor har intervjuats. Undersökningsgruppen utgjordes av elitaktiva kampsportare mellan 20 och 35 år. Urvalet grundades på goda meriter både nationellt och internationellt.

Att konkurrera i en generationsväxling : Det personliga varumärkets betydelse i rekryteringsprocessen

Sverige står idag inför en generationsväxling och förändring på arbetsmarknaden. I och med det blir det allt svårare att skilja sig från mängden vid sökande efter ett nytt jobb vil-ket har bidragit till att det blivit viktigare att tänka på sitt personliga varumärke. Genom intervjuer med nio nyckelpersoner inom coachning, rekrytering och bemanning har vi fått en överblick över hur rekryteringsprocessen ser ut idag samt en ökad förståelse för be-greppet personligt varumärke. Vi ville med denna uppsats få fram vad det personliga va-rumärket har för roll i rekryteringsprocessen idag samt begreppets betydelse.Den teoretiska referensram som vi utgick från behandlar teorier om rekryteringsprocessen och det personliga varumärket samt hur man påverkar och utvecklar sitt eget personliga varumärke. Vi använde oss av kvalitativa intervjuer och samlade in material som ligger till grund för vårt resultat.

Från inkunabler till datorskärm: En studie av digitalisering vid fem stiftsbibliotek

The purpose of this Bachelor?s thesis is twofold. Firstly it aims to make a contribution to the understanding of how five Swedish Diocesan libraries have carried out the digitizing of their rare book and manuscript collections. Problem areas related to this activity are also investigated. Secondly, it aims to examine the relative guidelines and standardization norms, which have been formulated on a national basis.

 Hur kvalitetssäkras en Facility Management upphandling. : Viktig aspekt att tänka på vid outsourcing av den tekniska fastighetsskötseln.

Denna rapport handlar om kvalitet på tekniska installationer i fastigheter. Det har blivit allt vanligare inom fastighetsbranschen att organisationer/företag handlar upp FM tjänster som stöd till sin kärnverksamhet. Detta för att kunna effektivisera sin kärnverksamhet och göra kostnadsbesparingar. Själv har jag arbetat några år som fastighetsförvaltare och då kommit i kontakt med FM tjänster. Funderingar som har funnits hos beställare av FM tjänster på den tekniska sidan har varit om FM leverantör utfört tillsyn och skötsel enligt avtal. Av egen erfarenhet har de uppenbarligen inte gjort tillsyn och skötsel enligt avtalen.

Grundvärdens betydelse för anställdas commitment - En komparativ fallstudie mellan en vinstdrivande organisation och en icke-vinstdrivande organisation

The need to attract and retain individuals who add value to the organization constitutes an increasing challenge facing human resource professionals. In this context it is essential to establish stronger links between the individuals and the organization they work for. The aim of this study is to explore and discuss the role of ethical core values such as trust, respect, fairness, and honesty as a critical antecedent to employee commitment. From the perspective of employees, a comparative case study is conducted in two organizations with two different reasons to exist - a profit organization and a non-profit organization. The study concludes that organizations should have a high focus on people's core values when they recruit new employees as well as for educating and training their existing employees and managers.

Sta?lha?ttor i plenisalen : Hur nyhetspressen hanterat Sverigedemokraternas intra?de i Riksdagen som en ikonisk ha?ndelse

Genom denna studie har jag a?mnat att analysera hur svensk nyhetspress gett uttryck fo?r en ikonisk ha?ndelse i hanteringen av Sverigedemokraterna i samband med att dessa blev invalda i Riksdagen ho?sten 2010. Syftet med studien har varit att utifra?n mina teoretiska utga?ngspunkter se vad en ikonisk ha?ndelse betyder i nyhetspressens rapportering kring Sverigedemokraterna i samband med valet och en tid efter detta. Utga?ngspunkterna i studien har utgjorts av teorier med fokus pa? tendenser i hur media skildrar betydande ha?ndelser, samt det kollektiva minnet.

Fast lön, provision och lärande? : En kvalitativstudie om förutsättningar och utvecklingsmöjligheter för lärande hos medarbetare i ett callcenter.

In this study we aim to investigate what employees at a callcenter see as prospects, opportunities and barriers of learning within a company. To answer the purpose of this essay, two questions were formulated; "What opportunities for learning does employees experience in the company?" and "How can learning in the workplace improve for the sellers?". First, we present what previous research has highlighted regarding workplace learning and learning within the callcenter industry. Afterwards we present ten semi-structured interviews with leaders and sellers within a telecom company in Stockholm.

80-talist, javisst! ? en prospektiv analys av förutsättningarna för växelspelet mellan 80-talisten och arbetslivet

En 80-talist karaktäriseras bland annat av sitt meningssökande, gruppfokus och sökande efter trygghet i otryggheten. Dessa attribut talar för att dessa individer skulle preferera en decentraliserad organisationsstruktur där de får svar på sina relevansfrågor via stimulerande arbetsuppgifter och arbetsformer. Arbetsformerna får gärna lämna utrymme för ansvar och målstyrningen är kanske den styrning som bäst motiverar en 80-talist. en 80-talist är uppväxt i ett konsumtionssamhälle och uppskattar den monetära belöningen då denna fysiskt och tydligt symboliserar organisationens uppskattning. Det är dock väldigt viktigt att denna kompletteras av icke-monetära belöningar i form av uppskattning, delegerat ansvar samt stimulerande arbetsuppgifter.

Påverkar organisationens förutsättningar för Empowerment individens arbetsprestation? : Prövning av en modell för arbetsprestation ? enligt Agerus

Denna uppsats görs en utvärdering av Agerus PrestationsIndex, ett verktyg för att mäta prestation i organisationer utifrån empowerment. PrestationsIndex är ett självskattningstest och bygger på en modell för empowerment med fem psykologiska rekvisit för självgående. Testet prövas psykometriskt för reliabilitet och validitet. Därutöver testas två hypoteser, dels om PrestationsIndex kan predicera prestation och dels om ojämnhet mellan de psykologiska rekvisiten kan påverka prestationen negativt. Resultaten visar starkt stöd för den första teorin när det gäller att predicera individuell prestation, men kan inte belägga PrestationsIndex som en prediktor för gruppresstation, när man har rensat för miljöfaktorer såsom trivsel och lust till arbetet.

<- Föregående sida 53 Nästa sida ->