Sök:

Att konkurrera i en generationsväxling

Det personliga varumärkets betydelse i rekryteringsprocessen


Sverige står idag inför en generationsväxling och förändring på arbetsmarknaden. I och med det blir det allt svårare att skilja sig från mängden vid sökande efter ett nytt jobb vil-ket har bidragit till att det blivit viktigare att tänka på sitt personliga varumärke. Genom intervjuer med nio nyckelpersoner inom coachning, rekrytering och bemanning har vi fått en överblick över hur rekryteringsprocessen ser ut idag samt en ökad förståelse för be-greppet personligt varumärke. Vi ville med denna uppsats få fram vad det personliga va-rumärket har för roll i rekryteringsprocessen idag samt begreppets betydelse.Den teoretiska referensram som vi utgick från behandlar teorier om rekryteringsprocessen och det personliga varumärket samt hur man påverkar och utvecklar sitt eget personliga varumärke. Vi använde oss av kvalitativa intervjuer och samlade in material som ligger till grund för vårt resultat. Resultatet av undersökningen visade på ett ökat behov av anpassning för arbetsgivare och arbetssökande. Rekryteringsprocessen har utvecklats med tanke på generationsväxlingen, vilket bidragit till andra sätt att rekrytera. Ett exempel på detta är utvecklingen av nya ka-naler för att nå de arbetssökande samt att det blivit mer förekommande för arbetsgivare att lägga ut rekryteringsarbetet på entreprenad. Bemanningsbranschen spås ha en ljus framtid i och med förändringarna, men även de behöver ta till nya strategier för att vara med i konkurrensen.Undersökningen visade att det personliga varumärket har en större och mer betydande roll än vad vi kunnat tänka oss.

Författare

Emilia Marttiini Katharina Sandström Angelika Vaskevich

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..