Sökresultat:
17564 Uppsatser om Internetbaserad information - Sida 50 av 1171
Effektivisering av en Business Intelligence-process
Syftet med denna studie var att undersöka vilka orsaker som hindrar ett företag att effektivt utnyttja sin business intelligence-process samt hur ett företag bör agera för att skapa högre effektivitet i business intelligence-processen. En fallstudie valdes som forskningsstrategi med kvalitativ empirisk data, vilken samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med användare av business intelligence-processen. Studien visade att orsaker som hindrar ett företag att effektivt utnyttja sin business intelligence-process var: avsaknad av inriktning för insamling av information, överflöd av information hos beslutsfattare men samtidigt brist på information inom vissa områden. Det var heller inte klarlagt vem som skall ta del av vilken information, en central lagringsplats för omvärldsinformation saknades, underrättelserna var inte alltid anpassade till beslutsfattarna, ansvarsområden inom processen var oklara och stöd saknades från ledningen. För att skapa en effektiv business intelligence- process visade studien, att ett företag bör arbeta efter en processcykel med klara ansvarsområden, en väldefinierad inriktning för insamlingen av data och information, en väl utkommunicerad lagringsplats för information om omvärlden, analyser som täcker användares olika behov, kontinuerlig kommunikation mellan BI-enheten och beslutsfattare samt säkerställa att tillräcklig med resurser allokeras till business-intelligence processen..
Val av källor : En studie av de anställdas informationssökning inom företaget Viking Line
Nine out of ten larger companies have an intranet today which is supposed to improve the communication withinthe company and save money. A great part of these intranets were established in the beginning of the 1990?swithout giving any thought to the users and their needs. How does the communication inside the corporationslook like when the intranets that are supposed to be the source for every information request, aren?t usable? Whatother sources do the users use and how much?The aim of this master thesis is to examine information source selection at a specific company.
Kreditbedömning: vilka faktorer banker använder vid en kreditbedömning
Kreditbedömningar har utvecklats genom tiderna, detta speciellt efter en
ekonomisk kris på 1990-talet. Bankerna har försökt hitta bättre metoder för
kreditbedömning för att förhindra motsvarande situation. Ett sätt har varit
att lägga mer fokus på icke-finansiell information för att kunna bedöma
eventuella framtida händelser. Syftet med denna uppsats är att beskriva
vilka faktorer som påverkar bankernas kreditbedömning för nya respektive
etablerade företag. Ämnesområdet kreditbedömning har studerats tidigare men
vi ville koppla samman finansiell och icke-finansiell information med nya
och etablerade företag.
Kreditbedömning: vilka faktorer banker använder vid en kreditbedömning
Kreditbedömningar har utvecklats genom tiderna, detta speciellt efter en ekonomisk kris på 1990-talet. Bankerna har försökt hitta bättre metoder för kreditbedömning för att förhindra motsvarande situation. Ett sätt har varit att lägga mer fokus på icke-finansiell information för att kunna bedöma eventuella framtida händelser. Syftet med denna uppsats är att beskriva vilka faktorer som påverkar bankernas kreditbedömning för nya respektive etablerade företag. Ämnesområdet kreditbedömning har studerats tidigare men vi ville koppla samman finansiell och icke-finansiell information med nya och etablerade företag.
Föreställningar, kunskap och information om ländryggssmärta hos patienter med långvarig ländryggssmärta
I Sverige drabbas 60-70 % av befolkningen någon gång i livet av ländryggssmärta, av dessa blir 90 % besvärsfria inom tre månader medan resterande får bestående eller återkommande problem. Patienters föreställningar om ländryggssmärta är viktiga för hur de förhåller sig till och hanterar sin smärta, föreställningar i sin tur har visats kunna påverkas av information. Syfte: syftet med studien var dels att undersöka och beskriva aspekter av föreställningar om ländryggssmärta och dels kunskap om ryggens struktur/funktion samt erhållen/sökt information om ländryggssmärta, hos patienter med långvarig ländryggssmärta som har sjukgymnastkontakt. Metod: i studien inkluderades 49 patienter med långvarig ländryggssmärta som sökt sjukgymnastkontakt på öppenvårdsmottagningar. Mätinstrument: svensk version av Back Beliefs Questionnaire (S-BBQ) användes för att mäta föreställningar om ländryggssmärta och dess konsekvenser för det fortsatta livet.
Fördröjningen till celiakidiagnos : En kvantitativ studie om sjukskrivning, vårdkonsumtion och social situation hos vuxna med celiaki före och efter diagnos.
Bakgrund Celiaki är en autoimmun sjukdom som ger inflammation i tunntarmsslemhinnan vid intag av gluten. Symtom hos vuxna kan vara diffusa och därför svåra att koppla till celiaki. I Sverige är genomsnittstiden från första symtom till celiakidiagnos ungefär 10 år och det finns luckor i kunskapen om vilka konsekvenser fördröjningen till diagnos ger.Syfte Studiens syfte är att överblicka hur fördröjd diagnos av celiaki hos vuxna påverkar samhällets resurser, hur dessa individer upplever att symptomen påverkat deras sociala liv före och efter diagnos, samt om diagnostiken behöver effektiviseras.Metod I Sverige, september 2012, skickades en Internetbaserad enkät ut till 4337 medlemmar i Svenska Celiakiförbundet varav 611 kvarstod efter bortfall. Enkätens fokus var främst sjukfrånvaro, vårdkontakter och social påverkan p.g.a. symtom av celiaki.
Föräldrars erfarenhet av vårdgivares information då deras barn har cancer.
När ett barn insjuknar i cancer rasar världen samman för hela familjen och föräldrarna hamnar i en svår krissituation. Information och kommunikation är då av största vikt för att föräldrar ska få de bästa förutsättningarna för att klara av resan under sitt barns cancerbehandling.Syftet med denna litteraturgenomgång var att belysa föräldrars erfarenhet av information under behandlingstiden hos ett cancersjukt barn. Detta gjordes genom att söka efter kvalitativa artiklar utifrån sökorden; child, parents, neoplasm/cancer, childhood cancer, information, information needs, education, education needs, communication, communication needs, oncology care, nursing care, teaching. Artiklarna analyserades utifrån Ewans analysmodell.Tre kategorier utifrån föräldrarnas stora behov av information framträdde;1. Att informationen/undervisningen sker på ett sätt så att jag kan förstå och ta den till mig2.
Kommunikation mellan två medium
The aim of this project is to find a concept solution for a wireless transmitting system, installed to transmit data from a hydrophone of the ocean floor down by a wave power generator to the office on shore. The project is a literature review in which previous observations and tests are analyzed and put together to find a solution. The result was a comprehensive solution that includes an acoustic modem to transfer captured information from the bottom to the surface, wirelessly through the water. The information is then sent fron the surface on radio waves through the GSM network to the office on land. Between under and over water there are components to convert information between acoustic waves and radio waves, but also various types of modulation, such as amplitude and frequency modulation is required..
Intranät - Upplever intranätanvändaren sig som mer produktiv?
För det första konstaterade jag att det är väldigt svårt att mäta
produktivitetsförändringar inom IT-området. Trots svårtigheterna att mäta
förändringar var det en som uttryckligen lyckats åstadkomma mer under
arbetstiden eftersom intranätet medfört att han kunnat byta ut restimmar mot
arbetstimmar.
Dessutom kom jag fram till att alla respondenter erhåller mer information än
vad de behöver till sina respektive arbetsuppgifter. Situationen är mest akut
för människor som är ute och reser mycket, och därför inte har en daglig
kontakt till intranätet. Många av intranätanvändarna väljer hellre att ta
avstånd från intranätet än att riskera att drabbas av för mycket
information.Det är inte många av intranätanvändarna som sitter och letar efter
information. Utan hittar de inte informationen på intranätet tar de kontakt med
personer som de tror ?sitter med informationen?.
Å ena sidan, å andra sidan En internetbaserad intervjustudie om några unga mäns reflektioner kring köp av sexuell(a) tjänst(er)
Syftet med vår studie har varit att studera hur några unga män reflekterar kring köp av sexuell(a) tjänst(er) samt till vilka eventuella diskurser om köp av sexuella tjänster som dessa reflektioner kan tänkas anknyta till. För att svara på vårt syfte har vi valt oss av följande frågeställningar: Hur diskuteras köp av sexuella tjänster utifrån en individ- och samhällsnivå med fokus på fri(villig)het och ansvar? Är detta förhållningssätt någonting som förändras utifrån om köpet görs på olika arenor som internet eller utomlands? Påverkar köparens eventuella motiv bakom köpet diskussionen kring köp av sexuella tjänster? Vilka diskurser kring prostitution uppkommer i deras diskussion och vilka är de mest framträdande? Vi har genomfört tre stycken internetbaserade fokusgruppsintervjuer via msn-chatt och sammanlagt deltog 13 intervjupersoner, 11 via fokusgruppsintervjuer samt ytterligare två via e-post. Vår urvalsgrupp, unga män i åldern 18-29 år, rekryterades via öppen annonsering på två olika ungdomsforum, Ungdomar.se samt Fryshuset.se samt via Facebook.com. Som ett försök att förstå de olika resonemang som lyfts angående köp av sexuella tjänster i de övergripande samhällsdiskurserna inspireras vi i studien av att koppla intervjupersonernas reflektioner till fem olika förståelsediskurser; sexköp som ekonomisk verksamhet, sexköp som våld, sexköp som social konstruktion, sexköp som drift och sexköp som beroende.
Kärnverksamhetsdriven Information Assurance : Att skapa tilltro till beslutskritisk information
Examensarbetet är utfört på uppdrag av Generic Systems i syfte att bl.a. utreda begreppet Information Assurance (IA) utifrån given definition (IA is the process of establishing trust for the information we use in our business). Fokus kom att hamna på taktiska militära ledningssystem inklusive ingående individer.Det finns ett stort behov av en sådan här studie av flera anledningar bl.a. eftersom det just nu pågår ett paradigmskifte; från förvaltar- till förbrukarattityd och från need to know till need to share. Det innebär alltså att ett helt nytt synsätt på information håller på att växa framFörsta slutsatsen som drog var att IA är ett verkligt multidisciplinärt ämne som kräver djupa kunskaper inom många och vitt skilda områden t.ex.
En studie i användbarhet: En kritisk analys av användbarhetsstudier i biblioteks- och informationsvetenskap
Usability studies are not a central field of research in library and information science. Although literature in library and information science treats the importance of usable user interfaces quite extensively, the literature does not significantly treat potential problems in measuring usability. The aim of this master thesis is to investigate, through a critical analysis, the methods used when conducting usability studies in library and information science. The critical analysis is based on potential problems in measuring usability identified through a literature review from the field of studies Human-Computer Interaction, the concept of usabilitys original domain. The material which is to be analysed, is chosen from one library and information science journal Journal of the American Society for Information Science and Technology.
IT system för vägtransporter och tillhörande terminalverksamhet
We have chosen to write our thesis within a transport company. The work was carried out at DHL activities in Uppsala. DHL is one of the leading transport companies worldwide. Our interest lies in more efficient and advanced transportation and terminals, as globalization and new trends require effective solutions.The aim of our work is to explain the need for information technology applications in road haulage and associated terminal operations. Furthermore, we analyses terminal and applied information technology.
Informationskällor under internationalisering : Svenska små företags tillvägagångssätt för att tillägna sig kunskap och information
There is an ongoing process where the free market within the European Union is expanding, partly through the incorporation of new member states, partly through the signing of association agreements with nearby countries and regions. When trade barriers are removed in different ways more companies consider an internationalization of the company. However, the procedure of the internationalization of companies is a rather new and unexplored area in the context of research. The focus of this study is therefore to examine how a few companies situated in Sweden, has proceeded while searching for knowledge during the internationalization process. Data has been collected through interviews that have been balanced with information from Internet and other sources.
BIM Building Information Model : Hinder & Drivkraft
The construction industry is a costly business such in respect of capital for most construction defects which then require rework, tear down and rebuild again. This study is meaningful awareness of tools that can reduce this best through communication and information sharing between the parties. The construction industry is known as temporary projects organizations, where the construction project consists of several actors who have to communicate and share information between them to avoid mistakes later in the build time. These actors are bounded together thus for the duration of the project, then broken when the project has reached its end. The challenge here is for these actors to apply a tool that can help and simplify communications, information sharing, and perhaps the most important aspect is to create a routine for the association and the shattering of these actors. To implement such behavior using a tool such as BIM in the industry whose size perhaps is indescribable may be a very hard task. BIM (Building Information Model) could be seen as the solution to this problem because it acts as a portal where the actors involved must sign in and communicate, share information, and eventually create a behavior, a routine for this association and division of the actors following the end of the project. The technology could help the involved from the beginning of the project, already in the model stage, break down and prevent any construction barriers when the building has been placed in the works.