Sökresultat:
2219 Uppsatser om Intern transport - Sida 62 av 148
Externhandelns konsekvenser för cityhandeln, i skenet av en ny trafikled : En studie om Söderslättetableringens och Umeåprojektets betydelse förhandeln i Umeå
The purpose of this study is to highlight how a ring road and an external retail establishment may affect the city commerce. Umeå is the study object with interesting undergoing changes including a new external retail area south of the city and a new transport route that will lead the through traffic around the city.The study is based on a review of previous studies and a qualitative method. Four interviews were conducted with people who have a connection to commerce and/or municipal planning and where considered able to contribute with rich and relevant information. The result shows that the commerce in Umeå will be significantly strengthened in the context of a new external commercial establishment when the city?s overall attractiveness increases.
HUR UPPFATTAS ANSTÄLLNINGSBARHET? : en subjektiv bedömning ur den anställdes perspektiv
När det idag har diskuteras om att kunna säkra jobben har individens anställningsbarhet åsyftats. Global konkurrens och snabb teknisk utveckling har inneburit krav på flexibla organisationer och anpassningsbara medarbetare. Anställningsbarhet har kopplats både till kontextfaktorer, som konjunktur och efterfrågan på arbetsmarknaden och till subjektiva faktorer som personliga egenskaper och utbildning. Syftet med studien har varit att få en djupare förståelse för vilka faktorer som inverkar på hur anställda uppfattar sin egen anställningsbarhet. Intervjuer har gjorts med åtta lagledare på ett företag, följt av tematisk analys av materialet.
Att kombinera det bästa från email och sociala nätverkssidor : Ett designförslag för att förenkla och stödja kommunikationen inom team och projekt
Denna studie syftar till att integrera lämpliga funktioner och koncept typiska för sociala nätverkssidor i ett kommunikationsverktyg med avsikt att förenkla och stödja kommunikation mellan kollegor i team och projekt. Designprocessen bestod av tre faser. I fas ett avgjordes genom en Pugh-matris vilka funktioner och koncept som hade störst potential för integration. I fas två integrerades dessa i en digital prototyp av det redan existerande kommunikationsverktyget Briteback. I fas tre identifierades användbarhetsproblem hos den framtagna prototypen.
Krav på kraven - Varför kravspecifikationer inte uppdateras och vad det kan ge för konsekvenser
Detta magisterarbete fokuserar på kravhantering i systemutvecklingsprocessen.
Mer specifikt handlar det om uppdatering av kravspecifikationen då nya krav
tillkommer. Detta är en aktivitet som ofta förbises och jag har velat se varför
samt vilka konsekvenser det kan leda till. Det referensföretag där
undersökningen utfördes är ITT Flygt i Emmaboda och Solna, som har intern
utveckling av system för sin verksamhet. Tillvägagångssättet i undersökningen
har främst varit intervjuer, men även studier av de dokument som finns i
verksamheten.
Makt och förändring
Bakgrund: Förändringar kan ses som ett naturligt inslag i dagens samhälle. Vi argumenterar för att organisationer verkar i en föränderlig miljö och studerar vilka effekter en extern alternativt intern påverkan får på en organisation i förändring.Syfte: Syftet med studien är att identifiera kritiska moment som har varit avgörande för organisationers förändringsarbete samt bidra med ytterligare kunskap om förändringsprocesser genom att studera det kritiska momentet och dess effekter ur ett Foucaultianskt maktperspektiv.Genomförande: Empirisk data har samlats in genom intervjuer genomförda på Posten, Utrikesdepartementet och SystembolagetResultat: Organisationen stannar upp och reflekterar gällande det framtida förändringsarbetet i samband med ett kritiskt moment. Kritiska momentet ger en dynamik som medför mindre förändringar än vad som ursprungligen planerats. Effekterna av det kritiska momentet styrs av det nät av maktrelationer som finns i organisationen. Det kritiska momentet skapar nya strategier som i sin tur förändrar maktrelationerna.
EFFEKTIVARE UTLASTNING FÖR LAGER UNDER HÖGSÄSONG PÅ HUSQVARNA AB
Husqvarna AB operates two warehouses located in the area of Jönköping. The most important task is to manage the large volume fluctuations during the peak season. DHL Exel Supply Chain (DESC) run the warehouses and the domestic transportations is outsourced to DHL Express. A number of forwarder agents are responsible for distributing the export gods. In the present situation a bottleneck occurs at the warehouse loading section, and the consequence is fulfill the time of delivery for all customer orders.
Intranät : En teoriprövande studie tillämpad hos Sydved AB
During twelve weeks of practice experience at the company Sydved AB, I received the mission to develop a structure for the company?s internal communication. A part of this mission was to find out what the company?s employees thought of Sydveds internal communication and the most important; Sydveds intranet called ?Outlook?. Due to Sydveds plans of developing the intranet I designed and accomplished an inquiry-study to find out about the employee?s opinions on the company´s internal communication and in particular their intranet.The answers I want from this study are if I shaped the inquiry-study correctly the first time.
Positiva emotioner i marknadsföringen av kollektivtrafik
On the behalf of the European commission suggestions were made on how to increase the usage of public transportation in cities in Europe. A suggestion on how to make public transportation more popular was to use more emotions when marketing public transportation. However, according to theory emotional marketing is best suited for products that have a more hedonic character which public transportation does not usually have. The aim of this report was to investigate if emotional marketing could have a more positive effect on the attitude toward public transportation than less emotional marketing. Ads for the metro in Stockholm were made and it was tested to what degree they conveyed positive emotions.
Locus of Control och arbetstillfredsställelse hos män och kvinnor i privat och offentlig sektor
Syftet med undersökningen var att se om det fanns någon skillnad i Locus of
Control och arbetstillfredsställelse hos män och kvinnor i privat och offentlig
sektor. Antal deltagare i undersökningen var 60 där två urvalsgrupper använts
bestående av privat (n = 30) och offentlig (n = 30) sektor i Blekinge och Skåne
län. Mätinstrumenten som användes var ett arbetstillfredsställelseformulär och
ett Locus of Control formulär. T- test, korrelationsanalys, multipel regression
och tvåvägs-ANOVA användes för beräkning av data i SPSS. Slutsatser som kunde
dras var att män generellt sett är mer tillfredsställda än kvinnor och att
offentliganställda är mer tillfredsställda än privatanställda.
Multimodala containertransporter - ett transportsätt sui generis? : ett transportsätt sui generis?
Den första juli 2007 kommer en ny transporträttskonvention att träda i kraft. Konventionen förbereds av FN-organet UNCITRAL och avser behandla internationella transporter, där hela eller största delen av transporten sker till sjöss. De multimodala transporterna ? alltså de där mer än ett transportsätt används i en transportkedja ? ökar stadigt i omfattning och behovet av en harmonisering av internationella transporter är stort. Eftersom UNCITRAL:s konvention ämnar omfatta även till internationella sjötransporter anslutande landtransporter är ett av uppsatsens syften att undersöka hur omfattande denna multimodalitet är.
Vad kan få människor att välja cykeln? : En studie av Uppsala
Denna uppsats handlar om vilka kommunala åtgärder som kan få människor att välja cykeln i större utsträckning med utgångspunkt från Uppsala stad. Metoden är kvalitativ i form av en mindre enkätundersökning med invånarna, en intervju med en trafikplanerare och en litteraturstudie av såväl vetenskapliga artiklar som kommunala och statliga dokument. Fokus ligger både på direkta och indirekta åtgärder som främjar cykling i form av infrastruktur och beteendepåverkan. Eftersom undersökningen utfördes i början av december kom en relativt stor del av uppsatsen ta upp vilka åtgärder som kan få personer att välja cykeln även på vintern. Grundläggande för att göra cykling attraktivt är ett koordinerat och mångfacetterat arbetssätt samt den aktivt förda politiken inom områden som transport, markanvändning, stadsutveckling, miljö och parkeringsnormer.
Skattning av den integrerade hydrauliska konduktivitetens variation kring Tunåsens infiltrationsanläggning : En utredning av påverkan från möjliga osäkerheter i befintlig information
Estimation of the variation in the integrated hydraulic conductivity around the Tunåsen infiltration facility - An investigation of the effects of uncertainties in existing informationAlmost half of Sweden?s drinking water volume is produced from groundwater. The main fraction of this is extracted from eskers, some of which allow for very large extraction rates. Despite this, the groundwater volume is not sufficient in some areas. This has led to an extensive use of artificial recharge.In Uppsala, the total volume added through artificial recharge is divided between four infiltration facilities.
Kostnadskalkyl för flis med terminalhantering på Basamyran
Användandet av skogsbränsle som bioenergi är på framfart i samhället både inom Sverige och internationellt. Trots att människan har använt trädbränsle i sin vardag sedan begynnelsen kan hanteringen rationaliseras ytterligare. För att hänga med och stå främst i utvecklingen behövs rationella metoder för bearbetning och hantering av denna förnyelsebara energikälla.
Syftet med denna studie är att erhålla en uppfattning om kostnadsbilden för levererad flis till Umeå Energis kraftvärmeverk på Dåvamyran, Umeå. Flisen transporteras från skog till en tänkt terminal på Basamyran i Fredrika. Vidaretransport sker till Dåvamyran med ett avstånd på 127 km.
Undervattensvågbrytare - En modellstudie
Today?s wind power plants are only compensated for their reactive power consumption at no-load. As the wind power plants grow bigger the amount of reactive power they need also increases. This is no longer a problem that can be ignored, especially as the net owners are beginning to charge the reactive power they transport.In this thesis a couple of different methods of compensation and their prices will be discussed and evaluated. Problems, such as self-excitation, that can occur if one fully compensates the wind power plant will also be brought to surface.
Tillförlitlighet hos trafikolycksklassificering
Today?s wind power plants are only compensated for their reactive power consumption at no-load. As the wind power plants grow bigger the amount of reactive power they need also increases. This is no longer a problem that can be ignored, especially as the net owners are beginning to charge the reactive power they transport.In this thesis a couple of different methods of compensation and their prices will be discussed and evaluated. Problems, such as self-excitation, that can occur if one fully compensates the wind power plant will also be brought to surface.