Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Interaktiv hälsokommunikation - Sida 4 av 22

Interaktiva tavlor och förÀndrande lÀrarroller : En studie om hur ett par lÀrares roller förÀndrats genom anvÀndandet av interaktiva tavlor

Mitt syfte med denna studie var att undersöka om lÀrarrollen pÄverkats samt i sÄdana fall pÄ vilket sÀtt lÀrarrollen kan ha pÄverkats i och med anvÀndandet av en interaktiv tavla undervisningen. Mina frÄgestÀllningar syftade till att ta reda pÄ, konkretisera och problematisera tvÄ lÀrares uppfattningar och tankar kring deras lÀrarroll bÄde före och efter anvÀndandet av en interaktiv tavla som pedagogiskt hjÀlpmedel i undervisningen. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag intervjuat tvÄ stycken lÀrare som arbetade pÄ samma skola i en större kommun i mellersta Sverige under vÄren 2007. UtifrÄn mina intervjuer har jag kommit fram till att lÀrarna anser att undervisningsmiljön och lÀrarrollen har förÀndrats sen den interaktiva tavlan introducerades i deras klassrum. De anser att undervisningen har blivit mer effektiv samt att lÀrarrollen blivit mer flexibel genom tavlans multifunktionella funktioner.

LÀrares anvÀndning av den interaktiva tavlan i klassrummet

Den interaktiva tavlan, som Àr en dyr investering, Äterfinns i allt fler klassrum i Sverige. Forskning har gjorts pÄ flera hÄll i vÀrlden angÄende olika aspekter av tavlans anvÀndning och vilka konsekvenser dessa kan fÄ. I Sverige har det Ànnu inte gjorts sÄ mycket inom det hÀr forskningsomrÄdet. Genom observationer och spontana intervjuer har jag velat ta reda pÄ hur lÀrare i en svensk skola anvÀnder tavlan och hur de ser pÄ behovet av utbildning pÄ omrÄdet. De olika anvÀndningssÀtten har jag kategoriserat som AnvÀndning av tavlan som Whiteboard, AnvÀndning av tavlan som datorskÀrm och AnvÀndning av tavlan som interaktiv tavla, dÀr den andra kategorin var vanligast.

Revitalizing classic art using real-time game technology: environment modeling and texturing

Detta projekt gick ut pÄ att under Ätta veckor försöka utveckla en interaktiv tavla, dÀr en karaktÀr i tavlan med hjÀlp av en monterad web- kamera skulle kunna interagera med tavlans ÄskÄdare. Rapporten handlar om hur man kan gÄ till vÀga för att skapa miljön till en sÄdan tavla, anpassad för realtidsspelgrafik.

Interaktion och kommunikation i gymnasiets naturvetenskapliga undervisning ? Ett lektionsexempel

Syftet med arbetet var att undersöka hur lÀrare och elever interagerar med varandra och hur det naturvetenskapliga innehÄllet presenteras och kommuniceras under en naturvetenskaplig lektion pÄ gymnasiet. Studien ingÄr i det nordiska forskningsprojektet Explora som arbetar med naturvetenskaplig undervisning och som har tagit fram en kodbok för detta ÀndamÄl. UtgÄngspunkten Àr sociokulturellt lÀrande, dÀr kommunikationen Àr viktig för lÀrandet, dÀr lÀrande innebÀr att socialiseras in i en diskurs och att sprÄket anvÀnds olika i olika kontexter. Undersökningen var till största delen kvantitativ och deduktiv men med kvalitativa inslag. Kodboken anvÀndes som analysinstrument och dÀrmed gjordes en slags innehÄllsanalys.

Matematik Àr mer Àn siffror : Sex förskollÀrares uppfattningar om arbetet med matematik pÄ förskolan

Interaktiva skrivtavlor blir ett allt vanligare hjÀlpmedel i de svenska klassrummen. Syftet med denna litteraturstudie Àr att utifrÄn ett lÀrarperspektiv ge inblick i vad forskningen sÀger om vilka kunskaper som Àr lÀmpliga för att interaktiva skrivtavlor ska kunna anvÀndas sÄ effektivt som möjligt i matematikundervisningen. FrÄgestÀllningarna behandlar lÀrares kunskapsbehov, vilka faktorer som pÄverkar utvecklingen och av dessa kunskaper samt hur lÀrarens roll förÀndras vid introduktionen av interaktiva skrivtavlor.Litteraturstudiens resultat visar att en grundlÀggande kompetens inom IKT underlÀttar planering och undervisning med interaktiva skrivtavlor men Àr Àven en förutsÀttning för en lyckad vidareutbildning inom omrÄdet. LÀrare behöver ha insikt i vad interaktiv undervisning innebÀr och hur detta kan förverkligas med hjÀlp av den interaktiva skrivtavlan. HÀr Àr lÀrarens egen instÀllning avgörande för att en förÀndring av pedagogiken ska kunna ske.Vid en satsning pÄ interaktiva skrivtavlor i undervisningen behöver det finnas tid för vidareutbildning av den pedagogiska personalen.

PÀlsdjursallergi! Vad hÀnder dÄ? : Ett interaktivt informationsmaterial om pÀlsdjursallergi, riktat till barn i Äldrarna sju till nio Är och dess vÄrdnadshavare.

Den information som idag finns tillgÀnglig om pÀlsdjursallergi hos Astma och Allergiförbundet samt MÀlarsjukhusets barnavdelning, riktar sig inte till barn som fÄtt diagnosen. Informationen som förekommer Àr textbaserad och Àr avsiktligt menad för vÄrdnadshavaren. DÀrför undersöktes vad barn vill veta om pÀlsdjursallergi samt vilket slags material och visuellt stöd barn i Äldrarna sju till nio Är behöver för att förstÄ sitt tillstÄnd. Den slutgiltiga produkten Àr en interaktiv trycksak som barnen kan lÀra sig av tillsammans med vÄrdnadshavaren, dÄ god inlÀrning hos barn innebÀr aktivt deltagande. Trycksaken bestÄr i högsta grad av visuell information för att barnen ska kunna se sin sjukdom, trots att det Àr nÄgot abstrakt.Genom litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer med sjukhuspersonal och lÀrare inom socialpedagogisk inriktning samlades kunskaper om mÄlgruppen för att kunna Ästadkomma ett lÀmpligt material. Efter att ha gestaltat ett förslag utfördes tvÄ olika typer av anvÀndartester pÄ individer inom mÄlgruppen, vilket Àr barn med allergi i den Älder som informationsmaterialet riktar sig till. AnvÀndartest ett indikerade hur barnen uppfattade de bilder som gestaltats.

LÀraren och den interaktiva skrivtavlan : en litteraturstudie om lÀrarens roll och kunskaper

Interaktiva skrivtavlor blir ett allt vanligare hjÀlpmedel i de svenska klassrummen. Syftet med denna litteraturstudie Àr att utifrÄn ett lÀrarperspektiv ge inblick i vad forskningen sÀger om vilka kunskaper som Àr lÀmpliga för att interaktiva skrivtavlor ska kunna anvÀndas sÄ effektivt som möjligt i matematikundervisningen. FrÄgestÀllningarna behandlar lÀrares kunskapsbehov, vilka faktorer som pÄverkar utvecklingen och av dessa kunskaper samt hur lÀrarens roll förÀndras vid introduktionen av interaktiva skrivtavlor.Litteraturstudiens resultat visar att en grundlÀggande kompetens inom IKT underlÀttar planering och undervisning med interaktiva skrivtavlor men Àr Àven en förutsÀttning för en lyckad vidareutbildning inom omrÄdet. LÀrare behöver ha insikt i vad interaktiv undervisning innebÀr och hur detta kan förverkligas med hjÀlp av den interaktiva skrivtavlan. HÀr Àr lÀrarens egen instÀllning avgörande för att en förÀndring av pedagogiken ska kunna ske.Vid en satsning pÄ interaktiva skrivtavlor i undervisningen behöver det finnas tid för vidareutbildning av den pedagogiska personalen.

Sociala medier inom resebranschen

Resebranschen Àr en marknad som speglas av hÄrd konkurrens och en marknad dÀr synlighet och tillgÀnglighet Àr en avgörande faktor. Under de senaste Ären har resebranschen stÄtt inför en del förÀndringar nÀr det kommer till hur resorna sÀljs. I dagens lÀge sÀljer resebyrÄer fler biljetter online Àn vad de gör i sina fysiska butiker och möjligheten att anvÀnda sociala medier i marknadsföringen har uppstÄtt.Med hjÀlp av sociala medier skapas ett möte mellan resebyrÄerna och konsumenterna och de kan skapa relationer via Internet. Med den rÄdande utvecklingen ses tydliga mönster pÄ hur fler företag inom resebranschen börjar satsa resurser pÄ att utveckla och anvÀnda sociala medier i sin marknadsföring. Denna uppsats undersöker, och jÀmför hur och varför resebyrÄerna Ving, Apollo och Fritidsresor anvÀnder sig av sociala medier i sin marknadsföring.

LÀrande bildlexikon : Ett interaktivt sÀtt att lÀra sig

Ett bildlexikon ger en bildlig stimulans och gör lÀrande till en interaktiv lek. Men bildlexikon Àr inte enbart för barn, de skapas Àven för ungdomar och vuxna. De kan berÀtta historier och sagor pÄ ett underhÄllande sÀtt, Àven Äterge historia. Deras syfte bestÀms enbart av deras skapare. Det denna rapport handlar om Àr skapandet av ett bildlexikon.

Den interaktiva skrivtavlan pÄ förskolan - ur ett specialpedagogiskt perspektiv Pedagogers tankar kring den interaktiva tavlan

Sammanfattning/Abstract Lina Lennström och Jessica Liljedahl Ahlbeck Den interaktiva tavlan pÄ förskolan -ur ett specialpedagogiskt perspektiv Pedagogers tankar kring den interaktiva tavlan The interactive board at the preschool ? Special Educational perspectives Preschool teachers thoughts regarding the interactive whiteboard VÄr studie syftar till att ta reda hur pedagogers tankar Àr kring arbetet med den interaktiva tavlan. FrÄgestÀllningarna som vi stÀller oss rör syftet med att ha en interaktiv tavla redan frÄn förskolan och hur pedagogerna ser pÄ möjligheter och hinder med tavlan och hur pedagogerna ser pÄ tavlans möjligheter att bidra till lustfyllt lÀrande. Vi har Àven frÄgat hur utbildning kring tavlans funktioner pÄverkar pedagogerna och hur pedagogerna ser pÄ digitala medier i framtiden pÄ förskolan. Den forskningsansats som vi anvÀnt i studien Àr kvalitativ.

PrototypframstÀllning för tidrapportering i Oracle E-Business Suite R12

Detta examensarbete har genomförts pÄ företaget Navigate Consulting Business Solutions AB, ett konsultbolag som erbjuder tjÀnster inom affÀrssystem, sÄsom val av affÀrssystemslösning, implementering och förvaltning.Företaget vill utöka sitt framtida affÀrssystem, Oracle E-Business Suite R12, genom att lÀgga till tidrapporteringsmodulen Oracle Time and Labor. För att ta reda pÄ om tidsrapporteringsmodulen möter verksamhetens krav och förvÀntningar Àr det nödvÀndigt att företaget fÄr en uppfattning hur systemet möjligtvis kan lÀmpa sig, innan de bestÀmmer sig för att implementera.Med detta som bakgrund och utgÄngspunkt syftar detta examensarbete till att visualisera den tidrapporteringsprocess och de krav som Navigate har för Oracle E-Business Suite R12, genom anvÀndning av prototyp.En inkrementell och iterativ arbetsmetod har tillÀmpats vid utveckling av denna prototyp. Resultatet av detta examensarbete Àr en interaktiv prototyp över företagets tidrapporteringsprocess. Stora delar av deras krav har visualiserats, och det har totalt producerats femton skÀrmbilder för att utveckla prototypen. Dessa har kopplats samman och tillförts med interaktivitet genom prototypverktyget Justinmind Prototyper.Trots att det har inneburit en tidskrÀvande process för utveckling av prototypen har man funnit potentiella fördelar.

Prototyp av en interaktiv produktkatalog

I studien gör jag en avvÀgning mellan komplexitet, anvÀndbarhet och implementeringstid av olika komponenter som bygger upp en interaktiv produktkatalog.Komplexitet Àr ett begrepp som Àr svÄrtolkat, detta beror dels pÄ att olika personer tolkar begreppet pÄ olika sÀtt. NÀr ett system byggs upp Àr det bra att det har lÄg komplexitet och att systemet gÄr fort att bygga upp. Anledning till att komponenterna som bygger upp systemet ska ha lÄg komplexitet Àr bland annat att det gÄr att ÄteranvÀnda komponenterna i andra projekt, enklare att uppdatera och felsöka systemet, systemet upplevs bÀttre, enklare och Àr mer överskÄdligt.För att kunna mÀta komplexitet anvÀnds Reschers nio olika aspekter av komplexitet, studien vÀger ocksÄ in hur komplext anvÀndarna av katalogen upplever de olika komponenterna.Studien visar att en katalog som hÀmtar informationen frÄn en extern kÀlla och en katalog dÀr informationen finns inbakad i systemet Àr komplex pÄ olika sÀtt. Katalogen som hÀmtar informationen, Àr med fÄ produkter mer komplex Àn den andra katalogen med samma antal produkter. Detta Àr pÄ grund av tidskomplexiteten och alla komponenter som katalogen Àr uppbyggd av.

VÀrdeflödesanalys i smÄ företag : Casestudie pÄ GLT-Laserstans

Detta examensarbete har genomförts pÄ företaget Navigate Consulting Business Solutions AB, ett konsultbolag som erbjuder tjÀnster inom affÀrssystem, sÄsom val av affÀrssystemslösning, implementering och förvaltning.Företaget vill utöka sitt framtida affÀrssystem, Oracle E-Business Suite R12, genom att lÀgga till tidrapporteringsmodulen Oracle Time and Labor. För att ta reda pÄ om tidsrapporteringsmodulen möter verksamhetens krav och förvÀntningar Àr det nödvÀndigt att företaget fÄr en uppfattning hur systemet möjligtvis kan lÀmpa sig, innan de bestÀmmer sig för att implementera.Med detta som bakgrund och utgÄngspunkt syftar detta examensarbete till att visualisera den tidrapporteringsprocess och de krav som Navigate har för Oracle E-Business Suite R12, genom anvÀndning av prototyp.En inkrementell och iterativ arbetsmetod har tillÀmpats vid utveckling av denna prototyp. Resultatet av detta examensarbete Àr en interaktiv prototyp över företagets tidrapporteringsprocess. Stora delar av deras krav har visualiserats, och det har totalt producerats femton skÀrmbilder för att utveckla prototypen. Dessa har kopplats samman och tillförts med interaktivitet genom prototypverktyget Justinmind Prototyper.Trots att det har inneburit en tidskrÀvande process för utveckling av prototypen har man funnit potentiella fördelar.

Integration mot Sociala Medier

Stage12.se Àr en mashup-applikation dit anvÀndaren kan komma för att skaffa information om film. Med hjÀlp utav apier frÄn sociala medier som Facebook och Twitter ska detta projekt integrera mer interaktion med anvÀndaren samt ge större möjligheter till en modernare webbplats. Detta krÀver en fördjupning i hur de olika apierna fungerar, samt informationen kring dem.Genom att arbeta iterativt och mot apier som Facebook och Twitter har projektet resulterat i en mer interaktiv applikation pÄ anvÀndarens villkor.Stage12.se Àr en mashup-applikation dit anvÀndaren kan komma för att skaffa information om film. Med hjÀlp utav apier frÄn sociala medier som Facebook och Twitter ska detta projekt integrera mer interaktion med anvÀndaren samt ge större möjligheter till en modernare webbplats. Detta krÀver en fördjupning i hur de olika apierna fungerar, samt informationen kring dem.Genom att arbeta iterativt och mot apier som Facebook och Twitter har projektet resulterat i en mer interaktiv applikation pÄ anvÀndarens villkor..

Interaktiva tavlor i svenska klassrum : En studie om hur interaktiva tavlor kan leda till höjd undervisningskvalitet

Under de senaste Ären har kommuner runtom i Sverige installerat interaktiva tavlor i en mÀngd klassrum. Under lÀsÄret 2010-2011 blir alla klassrum i Linköpings kommun IT-klassrum med tillgÄng till en interaktiv tavla. Alla pedagoger berörs av detta och i Lgr11 förutsÀtts att pedagoger har den kompetens som krÀvs för att kunna anvÀnda digital teknik i undervisningen. Sedan jag sÄg interaktiva tavlor anvÀndas för första gÄngen 2007 har jag varit nyfiken pÄ vad de skulle kunna tillföra i mitt arbete som lÀrare. LÀrarlyftet har gett mig chansen att fördjupa mig inom pedagogik och valet att ta reda pÄ mer om interaktiva tavlor kom dÀrför naturligt.I undersökningen, som bestÄtt av intervjuer med nio pedagoger frÄn förskola till Ärskurs 6, har jag sökt svar pÄ hur pedagoger som anvÀnder den interaktiva tavlan i undersökningen upplever arbetet.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->