Sök:

Interaktiva tavlor i svenska klassrum

En studie om hur interaktiva tavlor kan leda till höjd undervisningskvalitet

Under de senaste åren har kommuner runtom i Sverige installerat interaktiva tavlor i en mängd klassrum. Under läsåret 2010-2011 blir alla klassrum i Linköpings kommun IT-klassrum med tillgång till en interaktiv tavla. Alla pedagoger berörs av detta och i Lgr11 förutsätts att pedagoger har den kompetens som krävs för att kunna använda digital teknik i undervisningen. Sedan jag såg interaktiva tavlor användas för första gången 2007 har jag varit nyfiken på vad de skulle kunna tillföra i mitt arbete som lärare. Lärarlyftet har gett mig chansen att fördjupa mig inom pedagogik och valet att ta reda på mer om interaktiva tavlor kom därför naturligt.I undersökningen, som bestått av intervjuer med nio pedagoger från förskola till årskurs 6, har jag sökt svar på hur pedagoger som använder den interaktiva tavlan i undersökningen upplever arbetet. Vad anser de om interaktiviteten och på vilka sätt påverkas lärandet? Kan den interaktiva tavlan bidra till att höja kvaliteten på undervisningen?Undersökningens resultat visar att den interaktiva tavlan är ett verktyg som elever och pedagoger uppskattar. Möjligheten att visualisera och att använda film, bild och ljud tillför nya möjligheter i undervisningen. Det är inte särskilt svårt att använda de enklare funktionerna i tavlan men att använda den så att den bidrar till att höja kvaliteten på undervisningen kan ta längre tid. Förutom att pedagogen behöver kunskap om tavlans tekniska funktioner så kan undervisningskvaliteten höjas om IKT-kunskapen är hög och om pedagogen använder sig av tavlan för att öka dialogen i klassrummet.

Författare

Martina Lundström

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeUtbildningsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..