Sökresultat:
328 Uppsatser om Interaktiv hälsokommunikation - Sida 5 av 22
Genreanalys och stilguide för interaktiv mödravÄrdsportal pÄ webben
MödravĂ„rden i Ăstergötland har pĂ„börjat ett projekt dĂ€r de vill ta fram en interaktiv webbportal för sina patienter, blivande förĂ€ldrar. Denna portal ska fungera som en trovĂ€rdig, officiell och bra informationskĂ€lla under graviditet. Examensarbetet har som syfte att ta fram ett utseende för denna webbportal, som tilltalar mĂ„lgruppen samt underlĂ€ttar interaktionen.För att hitta inspiration till ett bra utseende har en genreanalys genomförts. Detta Ă€r en metod som kan anvĂ€ndas för att finna inspiration vid skapandet av webbplatser och anvĂ€ndargrĂ€nssnitt. Metoden gĂ„r ut pĂ„ att analysera konkurrenter, förebilder,inom en sĂ€rskild genre.
Att presentera översiktsplaner med interaktiva kartor
SÄ lÀnge översiktsplanernas innebörd och konsekvenser tydligt gÄr att utlÀsa har kommunerna stor frihet att utforma planerna som de sjÀlva önskar. Detta medför att översiktsplaner kan se vÀldigt olika ut. PÄ senare tid har teknikutvecklingen medfört nya möjligheter att hantera och presentera geografisk information vilket fÄtt betydelse för utformning av översiktsplaner. Ett utvecklingsomrÄde handlar om att göra kommunikationen med interaktiva kartor tillgÀnglig för en bredare allmÀnhet. Syftet med examensarbetet Àr att studera hur översiktsplaner kan presenteras med interaktiva kartor samt undersöka vad man som planerare bör tÀnka pÄ vid den interaktiva kartframstÀllningen.
SamgÄende i facklig organisation : Utvecklingsprojekt som lÀrande verksamhet
Bakgrunden till uppsatsen Àr att nÄgra fackliga sektioner har valt att gÄ samman i fÀrre enheter. Projektledningen, som kommer frÄn den fackliga avdelningen, organiserar ett utvecklingsprojekt dÀr de förtroendevalda under ett halvÄrs tid trÀffas regelbundet. De förtroendevalda planerar och utformar den nya sektionsverksamheten. Men nÄgot hÀnder nÀr sektioner gÄr samman och det Àr intressant att studera hur de förtroendevalda hanterar förÀndringsprocessen. Syftet Àr att utöka kunskapen om vad som hÀnder ur ett lÀrande- och utvecklingsperspektiv vid organisationsförÀndring.
Boksamtal : Förskolebarns textrörlighet
SammanfattningSyftet med denna undersökning Àr att studera förskolebarns sÀtt att samtala om innehÄllet i texter, barnens textrörlighet samt nivÄer av textrörlighet vid gemensam lÀsning av en bilderbok. Detta studeras utifrÄn att se vilka egna initiativ barnen tar vid gemensam lÀsning och vad de samtalar om vid ett styrt samtal. Barnens egna initiativ jÀmförs dÀrefter med det styrda samtalet. Tio boksamtal med tvÄ barn i varje grupp anvÀnds som metod. Undersökningen genomförs pÄ tvÄ olika förskolor.
Syns du finns du? : En studie över anvÀndningen av SEO, PPC och sociala medier som strategiska kommunikationsverktyg i svenska företag
Syftet med arbetet var att undersöka hur lÀrare och elever interagerar med varandra och hur det naturvetenskapliga innehÄllet presenteras och kommuniceras under en naturvetenskaplig lektion pÄ gymnasiet. Studien ingÄr i det nordiska forskningsprojektet Explora som arbetar med naturvetenskaplig undervisning och som har tagit fram en kodbok för detta ÀndamÄl. UtgÄngspunkten Àr sociokulturellt lÀrande, dÀr kommunikationen Àr viktig för lÀrandet, dÀr lÀrande innebÀr att socialiseras in i en diskurs och att sprÄket anvÀnds olika i olika kontexter. Undersökningen var till största delen kvantitativ och deduktiv men med kvalitativa inslag. Kodboken anvÀndes som analysinstrument och dÀrmed gjordes en slags innehÄllsanalys.
SamgÄende i facklig organisation - Utvecklingsprojekt som lÀrande verksamhet
Bakgrunden till uppsatsen Àr att nÄgra fackliga sektioner har valt att gÄ
samman i fÀrre enheter. Projektledningen, som kommer frÄn den fackliga
avdelningen, organiserar ett utvecklingsprojekt dÀr de förtroendevalda under
ett halvÄrs tid trÀffas regelbundet. De förtroendevalda planerar och utformar
den nya sektionsverksamheten. Men nÄgot hÀnder nÀr sektioner gÄr samman och det
Àr intressant att studera hur de förtroendevalda hanterar förÀndringsprocessen.
Syftet Àr att utöka kunskapen om vad som hÀnder ur ett lÀrande- och
utvecklingsperspektiv vid organisationsförÀndring.
Silverlight pÄ Incordia AB
The purpose of this report is to outline the development of a dynamic Microsoft Silverlight application, which will be able to present products and be administered in a simple manner. The project has been carried out at Incordia AB, a company that specializes in e-commerce, situated in Helsingborg, Sweden. Although the Silverlight application is customized for a particular site, forMicro AB (an ongoing project at Incordia), the template and the classes that are used to manage information, are developed so that they can be used in future projects for Incordia AB..
En studie om barns samarbete vid den interaktiva tavlan i förskolan
Syftet med studien Àr att belysa hur förskolebarn samarbetar, interagerar och kommunicerar nÀr de arbetar med den interaktiva tavlan pÄ förskolan. Vidare sÀtts detta i relation till tidigare studier gjorda kring barns samarbete vid vanliga datorer.
Studiens frÄgestÀllningar:
- Hur ser samarbetet vid den interaktiva tavlan ut pÄ förskolan?
- PÄ vilka sÀtt interagerar barnen med varandra nÀr de arbetar med den interaktiva tavlan?
- Vilka intentioner har pedagogerna med arbetet vid den interaktiva tavlan?
- Hur ser pedagogernas roll ut i praktiken?
I studien anvÀnde jag mig av kvalitativa, ostrukturerade observationer dÀr jag sjÀlv inte var delaktig i det som hÀnde. Det föll sig naturligt att jag valde kvalitativa observationer dÄ mina frÄgestÀllningar syftar till att fÄ en djupare förstÄelse kring hur barns samarbete, interaktion och kommunikation kan te sig vid arbete med IKT. Vidare genomförde jag Àven en kvalitativ intervju med en av de förskollÀrare som arbetar pÄ den aktuella avdelningen för att fÄ med pedagogernas tankar.
Den interaktiva tavlan kan endast styras av en person Ät gÄngen, den som har pennan i sin hand.
Ekvin virtuell anatomi : ljuset i tunneln
Summary:The Clinical Training Center at the Swedish University of Agricultural Sciences in Uppsala uses new methods for educating and training veterinary students. Among these methods are computer programs. The aim of this study was to create an interactive application based on data from horses CT-scanned at the Center for Medical Image and Visualization at Linköping University Hospital. The purpose of this application is for veterinary students to be able to use multidimensional visualization to study equine anatomy. The resulting application named "EQUINE VIRTUAL ANATOMY - Flash in the Tunnel" consists of data from six heads, one left foreleg and a wooden dalahorse.
Utveckling av kodeditor för kreativt skapande pÄ webben
Att skapa genom att koda Àr ett nytt och spÀnnande sÀtt att gestalta konst, lÀra sig att koda eller bara ha roligt. Denna rapports syfte Àr att utforska hur en sÄdan upplevelse kan göras mer interaktiv och intuitiv för anvÀndaren samt hur sÄdan funktionalitet kan implementeras. Som bas för detta ligger en explorativ fallstudie av det arbete som projektgruppen har utfört för att förbÀttra hemsidan för CodeArt.Det visar sig att ökad anvÀndarupplevelse kan uppnÄs med hjÀlp av implementation av olika verktyg och funktioner, i detta fall livekodning, versionshantering, hjÀlptexter och ett loggningsverktyg..
Interaktiva skrivtavlor : Hur kan de anvÀndas inom gymnasiematematiken?
Syftet med den hÀr studien var att ta reda pÄ hur lÀrare och elever stÀller sig till anvÀndandet av de interaktiva skrivtavlorna inom matematiken. Studien bygger pÄ flera olika metoder dÄ detta Àr en fallstudie. I undersökningen framkom det att elever och lÀrare Àr positivt instÀllda till de interaktiva skrivtavlorna. Det framkom Àven att lÀrarna inte anvÀnder den interaktiva skrivtavlan alls eller att de anvÀnder den som en filmduk..
Den interaktiva sagans möjligheter och problem ? en undersökning om matematiskt lÀrande hos förskolebarn
Argus, Li & Jensen, Sandra (2008). Den interaktiva sagans möjligheter och problem ? en undersökning om matematiskt lÀrande hos förskolebarn. Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö Högskola.
Examensarbetet handlar om hur vi skapar en interaktiv saga med matematiska utmaningar som vi berÀttar pÄ tvÄ förskolor. Vi vill se hur barnen agerar och reagerar.
Visuellt sprÄk i pedagogiska sammanhang
Som en subundersökning till det svenska projektet "Naturvetenskap i verksamheten" som Àr en del av det nordiska projektet EXPLORA Àr syftet med denna undersökning att ge ytterligare material till hur den svenska naturvetenskapsundervisningen Àr uppbyggd. Det Àr Àven tanken att ge ytterligare information om och hur dialoger och diskussioner finns med som en del av meningsskapandet i undervisningen samt om undervisningen Àr kopplat till ett vardagligt perspektiv. Det intressanta Àr ocksÄ hur lÀraren lÀgger upp sin naturvetenskapliga lektion utifrÄn lektionens syfte.Tidigare forskning har mest grundat sig pÄ grundskolans elever och undervisning och tanken Àr att bredda kunskapsomrÄdet och dÀrför riktar sig denna undersökning mot gymnasiets undervisning. Studien genomfördes utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande.En lektion i naturkunskap A pÄ gymnasiet filmades och analyserades efter kategorier framtagna av EXPLORA.Det kommunikativa förhÄllningssÀttet var mestadels av aktoritativ - interaktiv karaktÀr dÀr lÀraren för eleverna med hjÀlp av frÄgor och svar mot ett visst mÄl. FrÄgorna lÀraren stÀllde mestadels var av sluten karaktÀr det vill sÀga att lÀraren var ute efter ett specifikt svar.
InformationsinnehÄll i intranÀt : En fallstudie
en hÀr rapporten tar upp planering av informationsinnehÄllet i intranÀt. Ett intranÀt Àr ett kommunikationsmedium som möjliggör spridning av information inom ett företag eller organisation. Undersökningen Àr gjord som en fallstudie pÄ personalfunktionen vid Skaraborgs sjukhus som under vÄren har pÄbörjat arbetet med ett intranÀt. Undersökningen har gett resultat i form av konkret information som informationslÀmnare och anvÀndare vill se i personalfunktionens intranÀt. Undersökningen har Àven gett svar pÄ om interaktiv information bör finnas i personalfunktionens intranÀt samt om informationen bör anpassas till olika anvÀndare..
 Analys av kommunikationen i en naturvetenskaplig lektion pÄ gymnasiet
Som en subundersökning till det svenska projektet "Naturvetenskap i verksamheten" som Àr en del av det nordiska projektet EXPLORA Àr syftet med denna undersökning att ge ytterligare material till hur den svenska naturvetenskapsundervisningen Àr uppbyggd. Det Àr Àven tanken att ge ytterligare information om och hur dialoger och diskussioner finns med som en del av meningsskapandet i undervisningen samt om undervisningen Àr kopplat till ett vardagligt perspektiv. Det intressanta Àr ocksÄ hur lÀraren lÀgger upp sin naturvetenskapliga lektion utifrÄn lektionens syfte.Tidigare forskning har mest grundat sig pÄ grundskolans elever och undervisning och tanken Àr att bredda kunskapsomrÄdet och dÀrför riktar sig denna undersökning mot gymnasiets undervisning. Studien genomfördes utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande.En lektion i naturkunskap A pÄ gymnasiet filmades och analyserades efter kategorier framtagna av EXPLORA.Det kommunikativa förhÄllningssÀttet var mestadels av aktoritativ - interaktiv karaktÀr dÀr lÀraren för eleverna med hjÀlp av frÄgor och svar mot ett visst mÄl. FrÄgorna lÀraren stÀllde mestadels var av sluten karaktÀr det vill sÀga att lÀraren var ute efter ett specifikt svar.