Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Instrumentell förstćelse - Sida 2 av 6

Kvinnors upplevelse av förlossning som avslutats med vakuumextraktion

Förlossningen Àr en stor hÀndelse i kvinnans och hennes partners liv. Barnmorskan ansvarar för den normala förlossning och skall Àven ha kunskap kring komplicerad förlossning. Komplicerad förlossning innefattar exempelvis vaginal instrumentell förlossning med tÄng eller vakuumextraktion (VE) som hÀr benÀmns sugklocka. Instrumentella förlossningar i Sverige ökar och Är 2011 avslutades ca 9 % av förlossningarna instrumentellt. Forskning har visat att förlossning med VE ökar risken för en traumatisk förlossningsupplevelse och skapar vÄrdlidande hos kvinnorna.

TrÄdlöst eller huvudlöst? : en litteraturstudie om datoriseringen av svensk skola

Den fo?religgande uppsatsen syftar till att utforma kontextspecifika idealtyper av socialt handlande i politisk nyhetsrapportering. Fo?r att a?stadkomma detta fo?renas teori och empiri vid utformningen av det metodologiska verktyget. Den teoretiska utga?ngspunkten fo?r uppsatsen a?r Habermas kritik mot teknokratisering av politik i nyhetsrapportering.

StrÀvansmÄlens roll i lÀrares planering av matematikundervisning

I vÄr studie har vi genom kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare i grundskolans senare Är och en mellanstadielÀrare undersökt strÀvansmÄlens roll i planering och undervisning i matematik. Vi har Àven undersökt vilka arbetssÀtt och arbetsformer lÀrarna uppger att de utgÄr ifrÄn och kopplat detta till strÀvansmÄlens roll i undervisningen. VÄr studie tyder pÄ att det inte Àr sÄ vanligt att lÀrare i matematik utgÄr frÄn strÀvansmÄlen i sin planering och undervisning. Det vanligaste var att lÀrarna utgick frÄn uppnÄendemÄlen och att deras undervisning var lÀroboksstyrd och byggde pÄ individuellt rÀknande. I arbetet berör vi Àven den kunskapssyn som föresprÄkas i Lpo94 och jÀmför den med respondenternas syn..

Demokratiteori i svensk skolforskning ? en kritisk granskning

Ämnet för den hĂ€r uppsatsen Ă€r demokratiteorier i svensk skolforskning. Hur hanteras demokratibegreppet i skolforskningen? Syftet Ă€r att utröna vilka demokratiteorier som Ă€r dominerande i den svenska skolforskningen genom att teorikritiskt analysera kĂ€llmaterialet utifrĂ„n existerande demokratiteorier och begrepp. Genom en idĂ©kritisk kvalitativ teorianalys av svensk skolforskning med anknytning till demokrati avses att utröna vilka dessa teorier Ă€r och pĂ„ vilket sĂ€tt de anvĂ€nds.KĂ€llmaterialet bestĂ„r av fem forskningsrapporter vars Ă€mnen rör demokrati eller demokratifrĂ„gor i anknytning till skolan. KĂ€llmaterialet presenteras i detalj och analyseras utifrĂ„n demokratiteorier.I analysen framkommer bristen pĂ„ problematisering av demokratibegreppet.

LĂ€rares val av arbetsmetod - TeacherÂŽs choice of work method

Syftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ hur nÄgra lÀrares kunskaper, erfarenheter, uppfattningar och deras egna sÀtt att lösa uppgifter pÄverkar deras val av arbetsmetod i klassrummet. Vi intervjuade lÀrare med olika bakgrunder och metoden vi anvÀnde för att komma fram till vÄrt resultat var kvalitativa intervjuer. Resultatet visade att lÀrarna i undersökningen vill arbeta undersökande för att skapa relationell förstÄelse hos eleverna men klarar inte alltid av det dÄ de sjÀlva saknar tillrÀckliga Àmneskunskaper för detta. UtifrÄn resultatet kunde vi dra slutsatsen att lÀrarnas Àmneskunskaper Àr avgörande för vilka arbetsmetoder de anvÀnder Àven om arbetsmetoderna inte stÀmmer överens med deras uppfattningar om hur god matematikundervisning bör vara..

Formerandet av folkviljans förverkligande : En metodologisk uppsats om sociala handlingar i politisk nyhetsrapportering

Den fo?religgande uppsatsen syftar till att utforma kontextspecifika idealtyper av socialt handlande i politisk nyhetsrapportering. Fo?r att a?stadkomma detta fo?renas teori och empiri vid utformningen av det metodologiska verktyget. Den teoretiska utga?ngspunkten fo?r uppsatsen a?r Habermas kritik mot teknokratisering av politik i nyhetsrapportering.

PERSONLIGHETENS INVERKAN PÅ COPINGBETEENDET : ? en pilotstudie om hur optimism kan pĂ„verka förlossningsupplevelsen

  Att föda barn Àr förenat med smÀrta. Fokus ligger idag pÄ att minska eller göra smÀrtan hanterbar för att ge kvinnan en positiv förlossningsupplevelse. Copingstrategier Àr effektiva hjÀlpmedel för smÀrthantering och personligheten kan pÄverka effektiviteten av dem. Studiens syfte var att undersöka vilka copingstrategier som förknippas med en tillfredsstÀllande förlossningsupplevelse och om graden av optimism kan ses pÄverka valet av dem. EnkÀter besvarades av 26 förstföderskor inom 24 timmar efter barnets födelse.

Infinitesimalkalkyl - gymnasieelevers förstÄelse av derivata

FörstÄr dagens gymnasielever innebörden av derivata och ser de kopplingen till sin vardag?Författarnas egna erfarenheter frÄn egna studier och verksamhetsförlagda delar av lÀrarutbildningen samt internationell forskning, visar att gymnasieelever har svÄrt att se kopplingen mellan begreppet derivata och sin vardag. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om dagens elever har den relationella förstÄelse som styrdokumenten krÀver, samt att undersöka vilka svÄrigheterna Àr och möjliga orsaker till detta. Undersökningen har varit av kvalitativ art. EnkÀter har blivit utdelade och analyserade.

LÀslust : nÄgra pedagogers uppfattningar kring ett lusfyllt lÀsande

LÀrande har i alla tider stÄtt i fokus. Idag har man ett nytt sÀtt att se pÄ kunskap, och hur man kan nÄ denna kunskap genom hela livet, med just det livslÄnga lÀrandet som grund. Utvecklingen i dagens samhÀlle och skola gÄr mer och mer mot att se eleverna som enskilda individer med egna förmÄgor, erfarenheter och möjligheter, snarare Àn att se dem som tomma kÀrl som förvÀntas fyllas med allehanda kunskap. Den stora frÄgan blir dÄ hur en pedagog kan arbeta med elevens lÀrande utifrÄn ett lÀslustsperspektiv? VÄrt gemensamma intresse för lÀsning och svenska som helhet, har lett oss till att undersöka hur pedagogerna funderar kring begreppet lÀsning.

Fast anstÀllning kan ge lÄg arbetsmotivation

Tidigare forskning pekar pa? att medarbetare bland annat motiveras av balans mellan insats och belo?ning, fo?rva?ntningar som a?r fo?renliga med organisationens visioner och instrumentell motivation. A?sikterna i forskningen skiljer sig a?t i hur ansta?llningsform pa?verkar graden av arbetstillfredssta?llelse. Syftet med studien var att, genom en kvantitativ metod, underso?ka graden av arbetsmotivation hos lagermedarbetare.

TvÄ pi'er

Genom att dela in matematiken i begrepp viktiga för inlÀrningen och förstÄelsen visar forskningen pÄ skillnader i det övergripande begreppet förstÄelse. Att det Àr viktigt för lÀrare att de har insikt i vad som Àr syftet didaktiskt sett med undervisningen inom matematiken. Undersökningen visar att det gÄr att omvandla informell kunskap till formell kunskap. För min undersökning innebÀr det att informell lekfullhet som didaktiskt grepp kan bidra gynnsamt för inlÀrningen som en vÀg till elevers minne och sprÄk. Med förstÄelse menas enligt den definition som innefattar den instrumentella och den relationsrelaterade förstÄelsen.

Personalstrategier i IT-företag

De tydligaste slutsatserna vi har kommit fram till i vÄr undersökning, Àr att företag bör satsa pÄ att erbjuda, de mjukvaruutvecklare som har en anstÀllning, intressanta och roliga arbetsuppgifter. De arbetssökande, som Ànnu inte har en anstÀllning, motiveras frÀmst av ett bra arbetsklimat. Företagen bör inte, oberoende om de ska attrahera arbetskraft eller fÄ personal att stanna kvar, konkurrera med lönesÀttning dÄ, individerna i vÄr undersökning, ansÄg att det endast gav effekt tills att de nÄtt en viss lönenivÄ. I jÀmförelsen mellan företagen har vi inte observerat nÄgon speciell skillnad, gÀllande vilka faktorer som företagen tror motiverar mjukvaruutvecklarna. Eftersom Sony Ericsson Àr ett större och mer vÀlkÀnt företag mÄste mindre företag, som Ajilon, anpassa sina personalstrategier sÄ att de blir mer attraktiva.

"Jag mÄste liksom fÄ in tanken" : En kvalitativ studie av elevers resonemang kring likheter.

Denna kvalitativa studie avser att bidra till den samlade kunskapen om vilka olika typer av resonemang elever i Ärskurs sex kan anvÀnda sig av nÀr de löser matematikproblem. Det fokuserade matematiska omrÄdet Àr algebra och specifikt har resonemang om, och förstÄelse av, likheter och likhetstecken studerats. Resultaten visar att eleverna anvÀnde sig av kreativa matematiska resonemang (KMR) och imitativa resonemang (IR) i ungefÀr lika stor utstrÀckning. I de fall dÀr KMR anvÀndes kom eleverna i samtliga fall fram till en korrekt lösning pÄ problemet och i de fall dÀr IR anvÀndes kom de fram till felaktiga slutsatser i alla fall utom tvÄ. Resultaten indikerar att en relationell förstÄelse av likhetstecknet Àr förknippat med KMR och en instrumentell förstÄelse framför allt med IR.

Motivation pÄ SFI : En kvalitativ intervjuundersökning om fyra lÀrares uppfattningar kring hur man kan arbeta för att motivera eleverna pÄ SFI

Due to lack of knowledge about motivation in Swedish for adult immigrants (SFI ), I have chosen to write about motivation. Motivation is a complex concept to understand. It has different meanings depending on what context the term is put in. In this study , you will read about the external and internal motivation . But also about integrative and instrumental motivation.

En historia för alla? - En lÀroboksanalys kopplad till demokratibegreppet

Syftet med denna uppsats var att undersöka om lÀroböckernas berÀttelser levde upp till den normativa demokratisyn som formuleras i LPO 94 och om berÀttelsen om det moderna Sveriges framvÀxt kan tillskrivas ett vÀrde för alla elever. Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ lÀromedelsanalys av tre vanligt förekommande lÀroböcker i historia för grundskolans senare del. Vi har i lÀroböckerna fokuserat pÄ berÀttelser om det moderna Sveriges framvÀxt som kan kopplas till begrepp som demokrati, rÀttigheter, solidaritet och jÀmstÀlldhet. UtifrÄn lÀroböckerna, LPO 94 och aktuell forskning har vi diskuterat huruvida den historiska framstÀllningen av det moderna Sveriges framvÀxt kan tillskrivas ett allmÀngiltigt vÀrde. Undersökningens resultat visade att lÀroböckerna förmedlade en historia som tydligt gick att hÀrleda till lÀroplanen.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->