Sök:

Sökresultat:

1922 Uppsatser om Inre värderingar - Sida 5 av 129

"Som en inre eld". NĂ„gra elevers uppfattningar om motivation

Det övergripande syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om vad nÄgra skolbarn anser motiverar eller driver dem till att göra sitt bÀsta i skolan och pÄ fritiden. Arbetet bestÄr av en litteraturgenomgÄng samt en empirisk kvalitativ studie i form av intervju med sju elever i Är 6, dÀr jag söker svaren pÄ mina frÄgestÀllningar. Resultatet visar att barn drivs av inre faktorer sÄsom att bestÀmma sig, eget val och kÀnna frihet. Dessutom drivs de av yttre faktorer sÄsom mÄl, fÄ hjÀlp/sakna hjÀlp och miljö. Barnen upplever att de har större valmöjligheter pÄ fritiden Àn i skolan.

Vilka motivationsfaktorer Àr det som ligger bakom toppsÀljares framgÄng?

Denna kvalitativa motivationsstudie utfördes pÄ Ätta svenska toppsÀljare och utgick i frÄn Vallerands hierarkiska modell om inre och yttre motivation (1997) och Àven frÄn Czikszentmihalyis teori om flow (1990). Syftet med studien var att ta reda pÄ vilka motivationsfaktorer som förenar toppsÀljare. ToppsÀljarna intervjuades enskilt genom en semistrukturerad intervjuguide. En tematisk analys utfördes pÄ utskrifterna frÄn intervjuerna och analysen undersöktes utifrÄn tre huvudkategorier: inre motivation, yttre motivation, och flow. Resultatet visade att toppsÀljarna hade en stark inre drivkraft att utvecklas, att nÄ egna mÄl och uppnÄ positiva kÀnslotillstÄnd av sjÀlva utförandet.

?Drogfrihetens drivkrafter- en kvalitativ studie om motivation och tankestrategier hos vuxna som befunnit sig i drogmissbruk?

Syfte: Syftet Àr att undersöka motivationsfaktorer, inre tankestrategier och yttre pÄverkansfaktorer och dess betydelse för fortsatt drogfrihet hos personer som befunnit sig i missbruk. Metod: Studien baseras pÄ kvalitativa fokusgruppintervjuer med sammanlagt nio informanter. Analysen sker utifrÄn ett hermeneutiskt perspektiv. Narrativt belyses respondenternas livsberÀttelser. Tre teman med underfrÄgor har utarbetats.

FörÀldrar till prematurfödda barn. Orsaksförklaring och coping i den akuta fasen.

Förberedelsen till förÀldraskapet avbryts vid prematur förlossning och stÀller förÀldrar inför svÄra psykiska pÄfrestningar och frÄgor. Föreliggande studie har erhÄllit data frÄn projektet "För tidigt födda barn och deras förÀldrar - en tvÀrvetenskaplig longitudinell studie". Syftet Àr att beskriva hur förÀldrar ser pÄ orsaken till den för tidiga födseln (gestationslÀngd 24+0-35+6). Extraherade delar av 74 enskilda intervjuer (39 mödrar och 35 fÀder) analyserades med innehÄllsanalys. Resultatet gav temat "Inre eller yttre orsak - möjlig att pÄverka eller inte".

Analogt vs digitalt. En studie i huruvida en digital plug-in lÄter annorlunda Àn sin analoga förebild

Inre motivation Àr per definition en drivkraft i beteendet drivet av intresse och tillfredstÀllelse för arbetet i sig, utan nÀrvaron av yttre belöningar. DÄ monetÀra belöningar Àr vÀldigt utbrett och kostar företag stora summor Àr det av intresse att Àven studera hur motivation pÄverkas av hur arbetet i sig ser ut.Syftet med denna studie Àr att med ett kvantitativt förhÄllningssÀtt beskriva och analysera vilka dimensioner i arbetet och dess miljö som predicerar inre motivation.De prediktorer som utifrÄn tidigare teori valts ut Àr tron pÄ sin egen kompetens, tillhörighet, autonomi, feedback, personlig utveckling och arbetets meningsfullhet. För att besvara syftet har en enkÀt delats ut till 211 anstÀllda inom organisationen Skandia Advise.Statistiska analyser av resultatet visar att inre motivation till 25 % prediceras av de sex dimensionerna tillsammans. Enbart tron pÄ sin egen kompetens och personlig utveckling Àr sÀkerstÀllda som enskilda prediktorer för inre motivation inom Skandia Advise vilket bör tas under beaktning i ett nytt belöningssystem..

Genusskillnader inom inre och yttre motivation

Motivation Àr viktigt för mÀnniskor, bÄde i arbetslivet och livet generellt. Motivation kan huvudsakligen indelas i inre och yttre motivation, beroende pÄ vilken avsikt individen haft med sina handlingar. En individ som drivs av inre motivation till en handling, utför den eftersom sjÀlva aktiviteten upplevs som intressant eller tillfredsstÀllande. Handlingar baserade pÄ yttre motivation har sin grund i nÄgot annat Àn sjÀlva aktiviteten, exempelvis ekonomisk belöning. Syftet med studien var att jÀmföra möjliga skillnader mellan manliga respektive kvinnliga högskolelÀrare avseende inre och yttre motivation.

Gröna fastigheter vÀxer : En studie om hur "gröna" fastigheter skapar ett mervÀrde för hyresgÀst samt hyresvÀrd

Sammanfattning Syftet med denna undersökning var dels att undersöka hur ledare motiverar sina medarbetare utifrÄn inre och yttre motivationsaspekter, dels att se vilken ledarskaps stil som ledarna utövar utifrÄn transformellt och transanktionellt ledarskap med hÀnsyn till hur de motiverar sina medarbetare. Följande frÄgestÀllningar besvarades i studien: Hur motiverar ledarna sina medarbetare utifrÄn inre och yttre motivationsaspekter?Hur kan man beskriva ledarskapen utifrÄn transanktionellt och transformellt ledarskap beroende pÄ hur ledarna motiverar sina medarbetare?Finns det nÄgra skillnader mellan hur de intervjuade ledarna skapar motivation bland sina medarbetare? Om det finns skillnader, hur kan man karakterisera dem? Jag besvarade frÄgestÀllningarna genom att anvÀnda mig av kvalitativ undersökning i form av fem intervjuer. Som analysverktyg anvÀnde jag mig av begrepp som inre och yttre motivation, transformellt och transanktionellt ledarskap. Min slutsats Àr att det finns skillnader i hur ledarna motiverar sina medarbetare men att de alla anvÀnder sig utav bÄde inre och yttre motivationsaspekter. UtifrÄn hur ledarna motiverar sina medarbetare visar största del pÄ ett transformellt ledarskap, dock visar en del av ledarna Àven till viss del pÄ ett transanktionellt ledarskap utifrÄn deras motivationsutövanden.     Nyckelord: motivation, inre motivation, yttre motivation, transformellt ledarskap, transanktionellt ledarskap..

Upplevd inre motivation hos vuxna vid utbildning

Idén om livslÄngt lÀrande uppstod under början av 1960-talet. Tanken har utvecklats och integrerats i samhÀllet i takt med den kunskapsmÀssiga och teknologiska utvecklingen. Arbetskraftens kompetens i form av intellektuellt kapital vÀrdesÀtts allt mer och utbildning blir till ett nödvÀndigt instrument för att uppnÄ kompetens inom arbetslivet. Produktiviteten i arbetssammanhang kan dock pÄverkas negativt av att arbetskraftens intressen och inre motivation inte tas i beaktande i utbildningen. Syftet med denna undersökning var att undersöka huruvida den inre motivationen skiljer sig Ät mellan olika grupper av vuxenstuderande, om externa belöningar pÄverkar valet att pÄbörja utbildning och om detta har en negativ inverkan pÄ motivationen.

Ignatiansk retreat som kriminalvÄrd : En kvalitativ studie om fÄngars personliga utveckling

Syftet med undersökningen har varit att undersöka om positiva förÀndringar och inre resurser utvecklas för intagna under en 30 dagars Ignatiansk klosterretreat pÄ en av Sveriges högsÀkerhetsanstalter. Deltagarna var dömda mÀn i Äldrarna 23 ? 55 Är med straff pÄ fyra Är till livstid.Studien har tillÀmpat en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer av deltagare och personal, observationer och dokumentanalyser. För ytterligare djuplodande kunskaper och information har studien ocksÄ anvÀnt sig av ett autoetnografiskt perspektiv för att undersöka upplevelser och förÀndringsprocesser frÄn retreaten.Resultaten pÄvisade att deltagarna utvecklat och förstÀrkt inre resurser, som emotionell kompetens, inre styrka och en positiv andlig utveckling. Resurserna har vidare legat till grund för den positiva posttraumatiska personlighetsutveckling deltagarna uppvisade.Slutsatserna i studien Àr att deltagarna erhÄller en ökad positiv framtidstro och ökad reflektion över vÀrderingar och vad som Àr viktigt i deras liv.

Fysisk aktivitet som nytta eller nöje? : En kvantitativ studie av gymnasieelevers motivation för fysisk aktivitet

Föreliggande studie undersökte en eventuell skillnad i fysisk aktivitet mellan inre (intrinsic) och yttre (extrinsic) motiverade gymnasieelever med utgÄngspunkt frÄn SDT-teorin (Self-Determination Theory) samt Àven eventuella köns- och Äldersskillnader. EnkÀtformulÀr med items frÄn IMI- (Intrinsic Motivation Inventory) och EMI- (Extrinsic Motivation Inventory) skalan för motivation tillsammans med det korta IPAQ-formulÀret för fysisk aktivitet delades ut till 194 friskole-gymnasieelever frÄn yrkesinriktade program. Resultatet visade att elever som var mer inre motiverade ocksÄ var mer fysiskt aktiva. Ingen könsskillnad fanns för fysisk aktivitet eller för inre motivation. Inom IMI-subskalan för sjÀlvstÀndighet hade kvinnorna ett signifikant högre medelvÀrde Àn mÀnnen.

FörvÀntningsgapet : - en inre konflikt?

SammanfattningDet finns ett flertal definitioner pĂ„ vad revision innebĂ€r. En av dessa Ă€r att revision gĂ„r ut pĂ„ att med en professionellt skeptisk instĂ€llning planera, granska, bedöma och uttala sig om Årsredovisning (ÅR), bokföring och förvaltning. Vid utförandet av revisionen har revisorn ett antal lagar och rekommendationer att följa. I och med detta uppstĂ„r troligen ett förvĂ€ntningsgap, nĂ€r klienternas förvĂ€ntningar strĂ€cker sig utöver det som revisorn, enligt det befintliga regelverket, kan eller fĂ„r göra.MĂ„let med uppsatsen Ă€r att ge en djupare förstĂ„else för hur revisorerna upplever förvĂ€ntningsgapet, ur ett revisions- och tjĂ€nstemarknadsföringsperspektiv. Vidare Ă€r avsikten att redogöra för den inre konflikt som eventuellt kan upptrĂ€da nĂ€r revisorerna vill tillgodose sina klienters behov och önskemĂ„l.

Tack för underbar service! Vad som motiverar serveringspersonal i restaurangbranschen

MÄnga teorier utgÄr frÄn att det gÄr att Ätskilja inre och yttre motivation, dÄ den inre förklarar drivkrafter och behov som leder till handling, och den yttre beskriver hur omstÀndigheter som belöningar och respons pÄverkar motivationen. VÄra intervjuer har pÄvisat att uppdelningen mellan inre och yttre inte lÀmpar sig inom restaurangbranschen, dÄ den ena skapar förutsÀttningar för den andra. De problem som inleder uppsatsen har fÄtt en ny betydelse, dÄ vi fÄtt insikt att problemen istÀllet Àr faktorer som hjÀlper branschen framÄt genom motiverad personal. Det Àr dÀrför högst relevant att ledare Àr vÀl insatta i vad det Àr som driver dess serveringspersonal, för att sedan med hjÀlp av yttre motivation ytterligare stimulera och utveckla och dÀrav skapa en motiverad personalstyrka för att arbeta enligt restaurangens intresse..

GYMMOTIONÄRERS MOTIV OCH ANSTRÄNGNING TILL MOTIONSDELTAGANDE

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vilka motiv utifrÄn Self-Determination Theory (SDT) som Àr frÀmst förekommande samt vilken intensitet och frekvens gymmotionÀrer har till att motionera. Detta har undersökts genom sjÀlvskattningsformulÀr dÀr instrumenten Goal Content for Exercise Questionnaire (GCEQ) och Godin Leisure Time Exercise Questionnaire(GLTEQ) har anvÀnts. Deltagarna för studien (n=164) bestod av bÄde mÀn (n=82)och kvinnor (n=82) i fyra Älderskategorier yngrevuxna, vuxna, Àldre vuxna och Àldre. Resultatet visar att inre mÄlorienteringar Àr starkare motiv Àn yttre för ökad motionsintensitet och frekvens. Resultatet visar Àven att mÀn har en högre frekvens Àn kvinnor inom anstrÀngande motion.

Psykologiska behov för större arbetsmotivation : - samt predicerande av motivationsstil

En distinktion görs mellan inre och yttre motivation. Inre motivationframstÄr nÀr individen agerar dÀrför att det genuint intresserar henne.Yttre motivation framstÄr nÀr individen agerar för extern belöning.Self-Determination teorin föreskriver att tillsammans ger degrundlÀggande psykologiska behoven autonomi, kompetens ochrelaterande upphov till inre motivation. Teorin sammankopplarmotivation med personlighetsorienteringar genom tremotivationsstilar: sjÀlvbestÀmmande stil, kontrollerande stil ochopersonlig stil. Syftet med studien var att undersöka sambandetmellan en individs inre motivation och individens generellaarbetsmotivation, samt hur psykologiska behov korrelerar med deolika motivationsstilarna. En enkÀtstudie genomfördes med 87deltagare.

Barn och tro : barns inre funderingar

Syftet med denna undersökning Àr att försöka fÄ fram hur barn tÀnker och regerar inför begreppet tro. Syftet Àr Àven att fÄ reda pÄ vad de tÀnker pÄ och deras inre funderingar.De frÄgor som jag har stÀllt mig Àr följande:Hur stÀller sig barnen inför begreppet tro?Har de nÄgra trosfunderingar?Har barn nÄgra ?djupare? funderingar?Hur ser dessa funderingar ut?Vad ger lÀrarna eleverna för chans att fÄ ventilera sina funderingar?.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->