
Sökresultat:
2141 Uppsatser om Innovation strategy - Sida 53 av 143
En projektgrupps upplevda innovationsklimat : En studie som behandlar det upplevda innovationsklimatet i en projektgrupp vid Eskilstuna Energi och Miljö
Denna studie behandlar det upplevda innovativa arbetsklimatet hos en projektgrupp vid Eskilstuna Energi och Miljö (EEM). För att studera detta har undersökningsledarna använt sig av kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetod. Det i form av en enkätundersökning med fem deltagande personer ur projektgruppen och intervjuer med samma fem personer. Det övergripande syftet är att undersöka hur arbetsklimatet upplevts i en projektgrupp vid EEM. Fokus inom studien ligger på in-novation och gruppklimat.
E-handel : Vilka faktorer styr konsumentens köp över Internet och då med fokus på hälsokostbranschen?
In today?s IT-community, consumers use the internet in a increasing rate to find information or to purchase products and services. This has led to a growth in the market, but also a greater competition between e-stores and web shops. To separate yourself from the masses has become more important, the question is; what strategy should the IT-salesman use? The meaning of this scientific study is to find and focus on witch the primary factors/aspects are, that controls and is the very foundation for the consumer making a purchase, by using the internet.
Balanserat Styrkort Ett verktyg för att belysa icke finansiella mått
Det traditionella styrmedlet, budgeten, har under de senaste åren blivit starkt
ifrågasatt. Den största anledningen till detta är att företag har svårt att
konkretisera sina långsiktiga mål via budgeten. Företaget som författarna
kommit i kontakt med fokuserar starkt på tre finansiella mål, och risken finns
då att de förbiser de icke finansiella måtten, som är lika viktiga för att
bibehålla de goda resultat de haft de senaste åren..
Evar : En produktutveckling och formgivning av cykelbelysning med LED som ljuskälla
Evar är ett examensarbete, om 22,5 HP individuellt utfört av André Runling under våren 2012 vid Karlstads universitet, till högskoleingenjörsprogrammet i innovationsteknik och design. Uppdragsgivare för projektet har varit Johan Larsvall, industridesigner och ägare av Idesign i Stockholm. Handledare på Karlstads universitet har varit Lennart Wihk, industridesigner och universitetsadjunkt. Examinator har varit Fredrik Thuvander, professor och universitetslektor.Idesign är en designbyrå med kontor på Långholmen i centrala Stockholm och har uppdrag för olika företag inom olika branscher, bland annat Silva Sweden AB och myndigheten Trafikverket.Idesign har Trafikverkets uppdrag att komma med förslag på koncept till cykelbelysning för ökad användning och tillförlitlighet mot dagens användning. Projektet har initierats av Trafikverket och Idesign skall stå för utvecklingen av en belysning åt Silva.
Fuzzy front end ur ett ledarskapsperspektiv: en studie av fyra företag
Denna uppsats behandlar hur företag arbetar effektivt med första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill säga fuzzy front end. Vi har valt att studera detta utifrån ett ledningsperspektiv och undersökt fyra mejeriföretag eftersom det är en konkurrensutsatt bransch med snabb produktutveckling. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat forskning och utvecklingscheferna på Milko, Skånemejerier, Arla Foods och Norrmejerier. I vår undersökning har vi kommit fram till att de teorier vi behandlat tillämpas i stor utsträckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt med att effektivisera fuzzy front end genom att skapa innovationskultur och motivera de anställda.
Ley management : a means to improve forage quality and production
Higher demands of competitiveness and efficiency have led to increasing sizes of farms, with more land, more capital and more comprehensive logistics. The aim is to gain benefits of scale economies that reduce the production cost per unit. However, a greater extent of the business exposes the farm of increased risk where small deviations rapidly can erase the benefits. A modern dairy farm thus put high demands on the farmer?s ability to coordinate, plan and manage the forage production through the whole process until storage to obtain silage of the desired quality and quantity at the right price.
The objective of this study was to design a simple model, i.e.
Cellulosabaserade textiler : en kartläggning av förädlingskedjan och utvecklingsprojekt
Den svenska skogsindustrin är i behov av förnyelse och förändring och inom modeindustrin pågår ett ständigt arbete med miljöförbättringar och socialt ansvarstagande. Dessa två aktiviteter har en gemensam framtid i form av den cellulosabaserade textilen.
I dagens samhälle har höga energipriser och ökat miljömedvetande skapat intresse för en ny ekonomi - bioekonomin. I bioekonomin är bioraffinaderier en grund - en anläggning som har en integrerad produktion av produkter med biomassa som råvara. Bioraffinaderier blir ett allt intressantare alternativ då både bränsle, kemikalier och fibrer kan tillverkas, bland annat massan som blir textilfibrer, dissolvingmassa. Det huvudsakliga målet med bioraffinaderier är att öka råvarans värde ytterligare genom produktion av olika typer av biobaserade produkter.
Complexity Leadership: En analys av ledarskap och dynamiska nätverk
Undersökningens syfte är att förklara hur chefer agerar vid ledningsdrivna och
vid spontant uppkomna förändringsinitiativ i en organisatorisk miljö där det
finns informella nätverk av specialiserade kompetenser.
Arbetet kombinerar en kvalitativ ansats för att utforska och beskriva chefers
ledarskapsmetoder genom djupintervjuer med en kvantitativ undersökning i
enkätform riktat mot chefer och även mot deras medarbetare med
specialistkompetens.
Studiens slutsats är att de undersökta cheferna har metod och förmåga att skapa
goda förutsättningar för förändring samt att stötta samverkan och innovation i
informella nätverk inom den lokala enhetens kontext. Cheferna saknar dock god
förmåga och metodik för att kunna utöka detta till att omfatta och inverka på
företagets nyttoskapande som helhet.
Ekerö Trappräcke
Detta examensarbete omfattar 15 högskolepoäng och skrivs på Mälardalens Högskola i Eskilstuna med inriktning produktdesign ? industriell design. Arbetet genomfördes under vårterminen, april till juni 2014 där en grupp på två personer utvecklade ett trappräcke på Lundbergs produkter AB i Nyköping. Lundbergs tog kontakt med gruppen innan start och presenterade fyra stycken uppdrag. Uppdraget var att utveckla Ekerö räcke i metall, där målet var att få räcket monterbart i trappor och gruppen blev tilldelad en kravspecifikation på vad företaget förväntade sig utav slutprodukten.På grund av den stora säkerhetsfrågan hos ett trappräcke behövdes en analys på problemet och de krav som ställdes på produkten.
Entreprenören i servicebranschen
Sammanfattning (for english: scroll down) Titel: Entreprenören i servicebranschen Seminariedatum: 2007-05-31, 2007-06-01 Kurs: SMT302 Kandidatuppsats 10p Författare: Jimmy Heijel, Lars Jacobsson, Fredrik Svensson Handledare: Elin Bommenel, Carl R. Hellberg Nyckelord: Entreprenören, serviceentreprenören, servicebranschen, service management, kontrollens lokalisering, innovationsförmåga, riskhantering, prestationsbehov och intuition. Syfte: Att med utgångspunkt i entreprenörers vedertagna egenskaper identifiera beskriva och analysera egenskaper som särskiljer entreprenörer i serviceverksamheter. Metod: Arbetet genom uppsatsen har följt ett kvalitativt angreppssätt där en deduktiv ansats använts. Två intervjuer har gjorts med entreprenörer verksamma i näringslivet.
Marknadsaktiviteter vid produktlansering
Marknadsaktiviteter vid produktlansering är ett samarbete med Haglöfs Scandinavia AB. Våren 2010 utfördes ett samarbetade med Haglöfs då ett underlag för utökat produktsortiment inom konfektion togs fram. På uppdrag av Haglöfs ska ett förslag framställas på hur en lansering ska kunna se ut om juniorkollektionen introduceras på den svenska marknaden. Hur fungerar det med produktlanseringens strategiska och taktiska lanseringsbeslut och vilka marknadsföringskanaler är lämpliga vid en produktlansering inom outdoorbranschen.Rapporten behandlar hur dagens företag inom outdoorbranschen i Sverige fullgör sina marknadsaktiviteter vid en produktlansering. Strategiska och taktiska lanseringsbeslut illustreras samt utvalda marknadsföringskanaler skildras.En lanseringsstrategi beskriver de marknadsföringsbeslut som är nödvändiga för att presentera en ny produkt till respektive målgrupp och börja generera en inkomst i form av försäljning av den nya produkten.
Öppen Källkod och Fri Programvara - Javisst, men till vilket pris?
Tidigare undersökningar visar att nästan nio av tio gymnasieskolor använder sig av produkter från en dominerande aktör, nämligen Microsoft. Syftet med vår studie var att undersöka varför svenska gymnasieskolan inte använder sig av alternativ såsom öppen källkod och fri programvara i större utsträckning. Vi valde att avgränsa oss till att studera till den vanligast förekommande programvaran, såsom operativsystem, kontorsprogram och webbläsare. Vidare valde vi att lägga fokus på de datorer som står till elevernas förfogande. Vi genomförde en kvalitativ undersökning, baserad på intervjuer med respondenter som representerar 10 kommuner i Skåne län.
Tacklingar, svett och rullskridskor - om den feministiska potentialen i sex kvinnors upplevelser av sitt utövande av roller derby
In this thesis the fullcontact sport roller derby is examined and it´s potential to work as a feminist strategy. Through interviews with six women who are active in the Gothenburgbased team Gothenburg Roller Derby the performative aspect of the sport is examined. Focus in the study is toinvestigate how, according to the informants, roller derby can challenge conventional norms about sex and gender. The result of the study shows how the informants through their participation in roller derby are able to perform a different type of femininity and in this process also are empowered as women. The study also shows how the women-only-aspect of the sport is of greatimportance in their experience of roller derby..
Den licensierade vargjaktens betydelse för vargstammen
In October 2009, a new decision was made concerning the administration of predators which resulted in a new wolf policy in Sweden. This meant that the wolf population now should be limited to 210 individuals by harvest. The new policy also recognized that the public acceptance of this species must increase and the genetic status improved. In the 17th of December a decision was taken by the Swedish parliament that it should become legal to hunt wolves in Sweden. The wolf hunt resulted in debate on a large scale amongst people, some thought of it as a good decision while others thought it was wrong.
Internationalisering av tjänsteföretag : En undersökning av svenska träningskedjors internationalisering
The study aims to investigate Swedish fitness companies positioning and strategic choices when internationalising in the Scandinavian countries and what has influenced this choice. Furthermore, the corporate risk and what obstacles they encountered will be examined.The study was conducted as a qualitative study with a deductive approach. The results are based mainly on primary data from interviews, as well as secondary data.The fitness companies? choice of strategy in internationalisation depends largely on its concept and positioning. The main obstacles in the internationalisation process are lack of communication, language difficulties and regulations.