Sök:

Sökresultat:

2141 Uppsatser om Innovation strategy - Sida 47 av 143

Informationsförsörjning i intranätmiljöer : Kommunikativ innovation

Kommunikativ innovation är ett hett forskningsområde med tanke på web 2.0. Interaktion mellan människor uppstår kontinuerligt i vardagen och det är just i dessa konstellationer som ny kunskap genereras, information delas och erfarenhet bekräftas.Uppsatsen fokuserar på innovativ kommunikation i intranätmiljöer. Syftet är att undersöka resultatet från den årliga enkätundersökningen av verksamhetsportalen på företag X med målet att generera nya perspektiv på portalens potential ur ett kommunikativt perspektiv. Intentionen med uppgiften är att generera ett resultat som är i linje med de förväntningar systemets användare har och företagets strategiska målsättning att vara en kunskapsstark, homogen organisation med starkt intern kultur.Strategin har varit en metodkombination med en primär kvantitativ studie omfattande 378 respondenter i en online enkätundersökning samt en kompletterande kvalitativ intervju. Även det vetenskapliga perspektivet är dualistiskt och innefattar såväl en hermeneutisks som en pragmatisk syn på undersökningen.

Hur har EU-utvidgningen den 1 Maj 2004 påverkat logistikföretagens strategi i Sydöstra Sverige?

Syftet med denna uppsats är att beskriva hur företag i logistikkedjan, rederi ? hamn ? åkeri, förberett sig inför de nya länderna, Lettland, Litauen och Polens inträde i den Europeiska Unionen den 1 maj 2004. Vi har även valt att undersöka vilka omvärldsanalysmetoder företagen använder sig utav, hur de i så fall tillämpar dessa och ge eventuella förslag på omvärldsanalysmetoder..

Cash-to-cash-styrning : ett spelteoretiskt angreppssätt

Objective: The objective is to examine if long terms of payment are created because of a perceived zero-sum game in the cash-to-cash cycles between companies. The study will also examine if dependence effects the dependent companies Cash-to-Cash-cycle because of long terms of payment. Scientific method: The study uses a qualitative and a quantitative method, where primary data is collected from semi-structured interviews. Additional primary data is collected from an unstructured interview with an expert in the field of which is examined. Additional data has been collected from the studied companies? annual reports.Theoretical references: The primary theory has been Game theory, where the researchers have used this theory to analyze the behaviors of the companies.

Skivbolagsbranschen och Internet : En jämförelse mellan major- och indiebolag

Purpose: To analyze and clarify differences between indie and major labels in the use of and attitude towards the Internet as a marketing and distribution channel.Method: In this study, we use mostly qualitative but also quantitative methods. Representatives from four record labels, two indie and two major labels have been interviewed, and we have also examined the companies? activities on the Internet.Conclusions: This study points to a number of differences between indie and major labels. Indie labels are generally more open to business development and innovation. As for marketing, indie labels make use of web services such as Myspace and Facebook to a greater extent than major labels.

Hur påverkar en konkurrensutsättning och ett varumärkesskifte statliga företags varumärkeshantering?

It is important for all companies to be seen on a competitive market. It?s all about positioning yourself so that you?re seen and that you?re are attractive for both customers and employees. A crucial factor to achieve this are how the brand are handle directly by the company it self and by the market. Establishing a brand on the market is not easy and it takes time to establish what the company stands for.

Världens ämne : Exkursioner i geografiundervisningen

This thesis is a case study of the search function on the University of Uppsala?s web site. The search function in this study was chosen since it exists on a large and complex web site and there were apparent lacks in the old version of the search function. The thesis highlights some of the problems that can appear in the development of a search function on a local site. One interesting find is that one of the most difficult issues is organizational and not technical.

Dokumentation för innovation : Ett försök till användande av KIT Metoden i ett tillverkande företag.

Denna studie bygger ett försök att använda ?KIT Metoden? för att förbättraarbetsmiljön för maskinförare på ?Transporten?, en interntjänst på företaget SSAB.Metoden används då författarna anser att den kan lämpa sig bra för personal utan attdet stör deras arbete. KIT metoden är utarbetad för att fånga ?nuet? och den är intetestad på ett tillverkande företag. Författarna ansåg att förbättringsarbete tillarbetsmiljö kan lida av att de brister som uppkommer under förarens arbetspass ofta ärdolda problem som förarna inte kan kommunicera på något bra sätt till andrainblandade.

Linjärstyrning för aluminiumprofiler : Framtagning av prototyp

This thesis describes the development ofa linear guidance system suited for NORCAN's aluminium profiles. The work took place at LP Innovation, a small technical consulting company, located in Uppsala. The work started with gathering and searching for information. A lot of the information was found in product catalogs, but my supervisor was also a great source of knowledge, as well as the other engineers at the company. I also had the opportunity to work with the rea lprofiles, to get a feeling and greater understanding how they were supposed to be used. With the use of sketching and CAD, a number of concepts were generated.

Balanserat Styrkort Ett verktyg för att belysa icke finansiella mått

Det traditionella styrmedlet, budgeten, har under de senaste åren blivit starkt ifrågasatt. Den största anledningen till detta är att företag har svårt att konkretisera sina långsiktiga mål via budgeten. Företaget som författarna kommit i kontakt med fokuserar starkt på tre finansiella mål, och risken finns då att de förbiser de icke finansiella måtten, som är lika viktiga för att bibehålla de goda resultat de haft de senaste åren..

Att utvidga med stil - en studie i varumärkesutvidgning inom modebranschen

Background: Today, the trademark is the heart of the company and the management of brandimage and identity require certain attention and care. In an increasingly tough business climatewhere the brand today has a central and important role, it is understandable that the companieswant to take maximum advantage of it. In the company the brand is a great resource with analready known identity and established values that can help new products to enter the market. Toextend the brand is a popular growth strategy but it is important to do it properly in order not tofail. J Lindeberg and Peak Performance are two Swedish fashion companies which both havemade brand extensions.

The SMEs’ Internationalization Strategy --Foreign Market Entry Modes Selection

The SMEs’ internationalization strategy—Foreign Market Entry Modes selection Title: 1st of June 2006 Date of the Seminar: Bus 809. Master thesis in international marketing Course: Han xiao Author: Ulf Elg, Associate professor, Lund University, Sweden Advisors: Ying Bin, Associate professor, Zhongnan University of Economics and Law, China. Guest researcher, Lund University, Sweden Internationalization, entry mode, SMEs, foreign market Keywords: The purpose of this study is to understand the internationalization process of the SMEs, and try to define the motives and internal factors impact their foreign market entry mode selection. Thesis purpose: This thesis is based on qualitative method using case study. The primary information sources are the interviews with key-persons in internationalization process of SMEs Methodology: The literature review in this study concerns areas of SMEs’ motives for internationalization, foreign market entry mode approaches and influence of internal & external factors.

Badrumsinteriör: Produktutveckling av badrumsserie för Space Interiör

Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram badrumsinteriör för företaget Space Interiör innehållande kommod, spegelskåp och högskåp eller motsvarande. Bakgrunden till projektet har varit att uppdragsgivaren önskat att utveckla sitt sortiment för badrumsinredning. Målgruppen för projektet var enligt angivelse personer under 35 år boendes på en yta mindre än 50 m2. Nyckelorden från företaget var smart förvaring samt innovation.Den teori som behandlats i projektet rör sådan som varit relevant för utvecklingsarbetet så som ergonomi, material och dess underhåll, standarder samt det som påverkar det estetiska uttrycket. Arbetet har varit målstyrt och har därför utförts enligt en stage-gate-modell som lämpar sig för denna typ av projekt.

Innovation i start-up och storföretag : En studie om kommersialisering av modern bioteknik inom skogsindustrin i Sverige

Den svenska skogsindustrin står inför en rad utmaningar inom den närmaste framtiden. Bioteknik anses kunna skapa en rad konkurrensfördelar åt svenska skogsindustriföretag för att möta dessa utmaningar. I denna kandidatuppsats jämförs de två företagsformerna start-up företag och storföretag för att undersöka i vilken organisationsform som bioteknik har störst sannolikhet att lyckas kommersialiseras inom. Företagsformerna jämförs genom att studera tre dimensioner, vilka uppfattats som särskilt viktiga i det teoretiska ramverk som sammanställts i uppsatsen: betydelsen av entreprenören, kunskapen och teknologin. Resultatet visar att den viktigaste förutsättningen för en lyckad innovationsprocess är en entreprenör som har en stor drivkraft och vision, samt en stor villighet att ta risker.

Var kommer alla idéer ifrån

Uppsatsen handlar om att se om kontexten har någon betydelse för idégenerering. En kvalitativ undersökning har genomförts genom ostrukturerad intervjuteknik. Empirin har samlats från Ericsson, McCann, Imperiet och People för att se hur individer i teknik- respektive tjänsteföretag genererar idéer och om det är någon skillnad mellan de olika kontexterna. Csikszentmihalyis system för kreativitet och Michalkos kategoriseringar av olika sätt att generera idéer inkluderas i den teoretiska referensramen. Slutsatsen som uppsatsen kommer fram till är att förstå att idéer kommer utifrån företaget, och att kontexten har betydelse och att olika idégenererande metoder passar inte i alla kontexter..

Uppsats f?r avl?ggande av filosofie kandidatexamen med huvudomr?det kulturv?rd med inriktning mot bebyggelseantikvarisk verksamhet 2024, 180 hp Grundniv? 2024:03

Local cultural environment planning in Sweden often comes to rely on municipal heritage plans. These plans are meant to facilitate management of local cultural values, work as a tool for local planning and increase awareness of cultural environments for the public. In the last decades public participation in planning has become more and more of the ideal strategy, challenging the idea of cultural environment planning as an expert-led field. The idea of the field as one that implicates public participation as a strategy has been fortified in Sweden through national goals, government bills and conventions. Nevertheless the implementation of public participation in municipal heritage plans remains quite uncharted. The aim of this study is to explore public participation in regards to how municipal heritage plans are developed and the perception of public participation in cultural environment planning amongst professionals, comparing bigger and smaller municipalities.

<- Föregående sida 47 Nästa sida ->