Sök:

Sökresultat:

23219 Uppsatser om Information management - Sida 47 av 1548

Hur går det med implementeringen av IFRS 3 i Sverige?

Det finns många åsikter om hur det går med implementeringen av IFRS 3. Analysen av empirin visade att åsikterna skiljer sig åt mellan olika respondenter. Vi har sett att det fortfarande går att tillämpa Jönssons teorier. Även Puxty och Willmotts teorier går att använda än idag. Implementeringsarbetet är en process och redovisningsutvecklingen är i ständig förändring..

Informationsanpassning på kapitalmarknaden : En studie inom Investor Relations

Investor Relations is a function used by companies to compete for capital by creating relations with investors. It is a young function, earlier practiced by the same people who had responsible for exercising the Public Relations.Investor Relations has evolved a great deal lately but there are still no concrete theories behind the function. The aim though is clear and there are literature explaining how to practice the different parts. The most research within Investor Relations uses the theory of Relationship Marketing. Lately the two authors Hägg and Preiholt have started to examine what they call Financial Marketing since Investor Relations is about relations between actors on financial markets primarily.In this paper, we examine the aspect of information in Investor Relations.

Hälsobudskapet i det tryckta mediet

Med uppsatsen vill vi presentera och öka förståelsen för konsumentens uppfattning om reklam för hälsosamma livsmedel och hälsobudskap rörande sambandet mellan livsmedel och hälsa. Vi avgränsar oss till det tryckta mediet och använder oss av en kvalitativ förstudie som följs av en kvantitativ enkätundersökning via Internet..

Sunwing Resort Fañabe

Sunwing Resort Fañabé på Teneriffa har en mångfaldig kulturell personal. Därför måste företagsledningen ta hänsyn till dessa olika kulturella bakgrunder och få personalen att ha gemensamma mål och värderingar. En korrekt, smidig, tvåsidig intern kommunikation är därmed företagets viktigaste redskap..

STYRNING I ETT FAMILJEFÖRETAG I FINANSBRANSCHEN: EN FALLSTUDIE AV E. ÖHMAN J: OR FONDKOMMISSION AB

The aim of this thesis is to examine what factors that influences the management control in a family business operating in a sector in which they are under-represented. We have therefore conducted a case study of a family business in the finance sector, E. Öhman J: or Fondkommission AB (Öhman). The first conclusion is that the management control in Öhman is influenced by the environment and the increasing size of the company. We have found, however, that it is to an even larger extent affected by the fact that it is a family business even though the company is operating in a sector in which family businesses are not the norm.

Investera i dina kunder med hjälp av Key Account Management

Titel: Investera i dina kunder med hjälp av Key Account ManagementBakgrund: För företag på dagens högt konkurrerande och ständigt föränderliga marknad krävs en väl strukturerad planläggning och nya metoder för långsiktig överlevnad. Den traditionella marknadsföringen flyttar fokus och introducerar Key Account Management utifrån det faktum att kundfokus och relationsmarknadsföring blivit allt viktigare, inte minst på den industriella marknaden. Key Account Management utgör leverantörsföretagets aktiviteter för att identifiera och analysera deras nyckelkunder, välja lämpliga strategier och utveckla operationell förmåga att bygga, vidareutveckla och underhålla lönsamma och långsiktiga relationer med dem. Konceptet handlar om att utveckla relationer, skapa förtroende och kunskap om kunden och att använda kunskapen för att leverera värde.Syfte: Syftet med denna studie är att genom en operationalisering av teori utforma en analysmodell vilken genom test-analyser hos valda fallföretag ämnar besvara vilket värde, uppdelat i för- och nackdelar, som skapas för det säljande företaget till följd av Key Account Management.Genomförande: Denna studies syfte och frågeställningar kommer att besvaras genom en kvalitativ forskningsmetod bestående av intervjuer hos de tre valda fallföretagen; Gunnar Dafgård AB, Findus Sverige AB och Orkla Foods Sverige AB. Studien kommer att belysa värdeskapande till följd av Key Account Management med fokus på det säljande företaget.Slutsats: Det värde som, enligt litteraturen och intervjuer med de tre fallföretagen, skapas för det säljande företaget till följd av Key Account Management har redovisats utifrån de för- och nackdelar det kan medföra.

Models of Service Marketing - A Study on the Marketing Functions of Project Workers in Knowledge-Intensive Companies

The purpose of my study is to question the model service marketing triangle and propose an alternative ways of looking at service marketing. The study is based on a deep, qualitative research. In the research of the material an abductive approach has been used. The primary information sources are interviews with project workers, which are being analyzed together with the theoretical background in part argumentations in the course of the thesis. In the last chapter they are unified.

Linnéuniversitetet : - en studie om hur de anställda uppfattar fusionen

Syftet med denna studie var att undersöka de anställdas vid blivande Linnéuniversitetet stöd för fusionen av Växjö universitet och Högskolan i Kalmar. Vidare undersöktes bland annat vilken effekt olika faktorer som information, möjligheten att delta samt tilliten till högsta ledningen hade på stödet för fusionen. En enkätundersökning gjordes med ett slumpmässigt urval med 185 deltagare varav 95 var från Växjö universitet och 90 från Högskolan i Kalmar. Enkäten var baserad på fem mätinstrument: a) Leader-Member Exchange, b) information, deltagande och tillit till högsta ledningen, c) öppenhet för jobbförändringar, d) individens uppfattning av sin egen kunskapsbredd och e) motstånd mot förändring. Resultatet visade att motstånd mot förändring hade negativa samband med information, deltagande och tillit till högsta ledningen.

Key Drivers for Dividends - an empirical study for A-listed Swedish companies

This thesis will through the use of various approaches determine the key drivers for dividend payouts for A-listed Swedish firm. The time frame reaches from 1997 to 2003 an the thesis covers 48 companies..

Bidrar kundinformation till lönsamhet?

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företagen samlar in information om kunden och därefter bearbetar informationen. Vi undersöker även om kundinformationen leder till förändringar, för att skapa långsiktiga kundrelationer, samt värva nya kunder för att slutligen bidra till ökad lönsamhet..

Walk the talk : Miljöstrategiskt arbete i praktiken inom offentlig förvaltning

SammanfattningTitel:                                   Talent Management inom den svenska banksektorn.Författare:                         Martin Eriksson och Oscar Alfelt Handledare:                      Timurs UmansNivå:                                  Kandidatuppsats 15 hp, Ledarskap, VT 2012 Frågeställning:                  Hur använder svenska banker talent management processen som en del av sitt HR-arbete? Syfte:                                  Syftet med denna uppsats är att undersöka hur banker använder talent management processen som en del av sitt HR-arbete och på så sätt öka sin konkurrenskraft och effektivisera sitt arbete. Vi ämnar undersöka hur processen kan anpassas till en specifik sektor vilket i vårt fall är den svenska banksektorn.Metod:                               Studien gjordes med ett beskrivande angreppssätt. Vi använde en kvalitativ ansatts med individuella öppna intervjuer. Intervjuerna gjordes över telefon med fem stycken respondenter från svenska banker. Teoretisk referensram:    Den teoretiska referensramen består av tre delar där första delen handlar om att förklara vad talent management är för att sedan presentera två talent management processer samt att beskriva HR inom banksektorn.

Hur motiveras kvarvarande anställda efter en tid präglad av nedskärningar och varsel?

Layoffs may have severe consequences for organizations, and not least on the motivation of the remaining staff in the company when trying to keep on performing the given tasks. How can one with the use of rewards and goal setting affect the motivation on the remainder of the staff? This thesis is dealing with the question of how the management of Bilbolaget Nord AB, who were stricken by layoffs, are working to enhance motivation of the remaining staff with the use of rewards and goal setting. This is a qualitative case study where we have focused our attention to the workshop department at Bilbolaget Nord AB and empirics have been collected by conducting interviews with middle management executives and a questionnaire study with the remaining employees. An in-depth study of theories regarding motivation, goal setting and rewards was made in order to be able to compare and analyze the theories with the case.

Utvecklingsprinciper för eftersatta naturlika dungar och ridåer

Nature-like plantations are areas that, by today?s maintenance procedure usually gains low prioritiy and are forgotten. Most nature-like plantations are currently disadvantaged and have in many cases grown up and formed dense,impenetrable and brushwoody green volumes. These green volumes is rarely used, but usually only fills out gap surfaces. With proper care nature-like plantations can become health promoting environments in the increasinglyhardened urban environments.How vegetation systems work and how trees and shrubs interact is dependent on many factors.

Den reflekterande chefen - Ledarutveckling och chefers reflektioner

The essay examines managers reflection after attending a leader development program. When examining their thoughts the author starts out from the assumption that leader development programs with reflecting elements can create reflection on management/leadership and the organisations management behaviour. The examination is done whit help of a case study on a company in the paint industry. To test the assumption the author uses a combination of questioners and interviews on eight managers who has finished a leader development program. The result is analysed by bringing forward the managers general assumptions an by finding relations between opinions on needs, existing norms and preferred management/leadership.

Ung och gay ? Informationsbehovet som ung och homo- eller bisexuell i komma-ut-processen

The aim of this Master?s thesis is to examine the information needs of gay, lesbian and bisexual adolescents? when they are coming out. I also examine what kind of information they seek and where they might find this information. The purpose is also to examine what role the public or school library plays. The study is conducted through qualitative interviews with gay, lesbian and bisexual adolescents?.

<- Föregående sida 47 Nästa sida ->