Sökresultat:
17469 Uppsatser om Information Retrievel - Sida 43 av 1165
Värmlands museum : ?En studie om hur museet kan öka mångfalden bland besökarna.
The purpose of this essay is to investigate how the crisis communication was perceived between SAS, massmedia and citizens during the volcano crisis in 2010. The questions posed are: - How did the communication between SAS, media and citizens function during the crisis? - How did senders, intermediaries and beneficiaries experience the information and communication during the crisis? - How important was the internet communication for SAS, media and citizens during the crisis?The collected material consists of interviews and desktop research of material from Internet.The study shows that the communication between SAS, the media and citizens worked well on the social medias but was weaker in all other mediachannels. SAS was also weak in following up information received by media and travelers, and they therefore they had a different picture of the situation during the crisis. SAS thought that the communication worked fine between the parties involved.
Den dolda disciplinen : en domänanalytisk ansats i relation till Idé- och lärdomshistoria genom ämnesrepresentationen i LIBRIS : med bibliografi
This thesis aims towards an understanding of information systems and subject representation in relation to academic disciplines. This is achieved by comparing how a discipline, History of science and ideas, represents itself compared with the subject representation of its dissertations in an information system, LIBRIS. The point of departure for this thesis is the domain analytic view of Hjorland which states that the quality in information seeking is enhanced if the subject representation considers the contexts in which documents are produced and used. The importance of concepts such as domain and discipline is discussed. The disciplines view of itself is established by the study of articles written by scholars in the discipline, by how the discipline presents itself on the homepages of five university institutions and by the examination of titles and keywords given to dissertations in the discipline.
SAS interna hantering av kundgenererad information
Hur företag kan förbättra sig lär det sig bäst av sina kunder. Det är dock inte många företag som lyckas ta tillvara på den kunskap som finns hos kunderna. Syftet med denna uppsats är att beskriva hur SAS Sverige internt använder den information de samlat in från kunderna och hur de möjliggör för berörd personal att ta del av denna information, i syfte att omvandla den till kunskap. För att lyckas med detta kan ett företag använda sig av bl.a. Knowledge Management och intern marknadsföring, samt intern kommunikation, varför dessa områden utgör uppsatsens teoretiska bas.
Den uteblivna kommunikationen : - Som knäcker dig
Our study illustrates health communication in order to find out how widespread the knowledge is about osteoporosis and how to reach out with health information to the public. Our essay was conducted through quantitative surveys, which included 402 respondents. This in order to highlight the prevailing uncertainty about the public disorder osteoporosis, which is common in Sweden. We wish to examine trough which channels our respondents choose to collect their health information. The thesis framework includes theories such as McGuire?s ProcessingTheory, Agenda setting, Two-step hypothesis and Diffusion of innovation. Through these theories, we analyzed our empirical data that emerged. The results showed that our respondents had very low knowledge of osteoporosis, although theyshowed interest for health information. The results also showed that respondents were consistent intheir actions regarding which channels they came to turn to. They prefered their health informationfrom news papers and family, friends and work colleagues. When asked where they got their information from, the respondents answered mostly from family, friends and work colleagues, followed closely by newspapers. This shows that respondents are more receptive to informationfrom the channels of their own choice. The results also showed that the propensity to change behavior increases with the age of the respondents..
Upplevelser av vårdkontakter för svårt sjuka patienter med kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL)
Bakgrund: Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) karaktäriseras av nedsatt lungfunktion och andnöd. I Sverige är drygt en halv miljon drabbade och sjukdomen ökar i förekomst. Ett gott bemötande är avgörande för hur patienter upplever omvårdnaden. Individuellt anpassad information till patienten är en förutsättning för att de skall bli delaktiga i sin vårdsituation. Tidigare forskning visar att ungefär 1/3 av patienterna någon gång har upplevt sig illa bemötta när de sökt vård.
Ståndpunktsessä
The PhonePages of Sweden is a company that develops software for mobile units, especially cell phones. This thesis treats the development of, and contingencies for, a mobile phone directory, using the limited resources found in a mobile unit. The project was implemented and executed at The PhonePages with the intention of creating a product to sell to a third party.By studying different solutions, their benefits and drawbacks, an abstract picture of the product was constructed. Problems covered include compatibility problems caused by todays platform diversity as well as problems with saving, organizing and presenting data.The main goal was to create a phone directory which does not make external information retrievals. The service should contain both company and personal information, with name and phonenumber.
Förändringar i informationshanteringen: när mobila enheter har implementerats inom skogsnäringen
Intentionen med denna uppsats har varit att undersöka och lyfta fram de förändringar, som utifrån informationshanteringen, kan uppstå när mobila enheter implementerats för fältarbetande personal inom skogsnäringen. Fokus läggs på den information som förmedlas mellan fältarbetande personal och den information som finns lagrad inom verksamheten. Förändringar vi har undersökt är insamling, bearbetning, lagring, överföring, presentation, tillgänglighet, aktualitet och korrekthet. Resultatet av undersökningen visar att de mobila enheterna har medfört förändringar i form av förbättringar för nästan alla de aspekter vi valde att fokusera undersökningen på..
Vilket ursprung har nyheten som du läser i din lokaltidning? : - En fallstudie i lokaltidningsjournalistikens informationskällor och informationskanaler
AbstractTitle: Where does the news that you read in your localpaper come from? (Vilket ursprung har nyheten som du läser i din lokaltidning?)Number of pages: 45 (57 including enclosures)Author: Elin RantakokkoTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies 30 hpPeriod: Fall of 2007 University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University Purpose/Aim: This paper has the aim to make a systematic survey of the information source and channels that local newspapers use. How much space they get in the paper and how the newspaper works with these sources and channels. The front pages of the newspaper are going to be compared with the insides of the newspaper. The reports roles in the making of news are also examined.Material/method: To be able to answer my questions I?m going to use three different methods.
Intensivvårdssjuksköterskors upplevelser av att informera närstående till kritiskt sjuka patienter : - En intervjustudie
ObjectiveThe aim of this study was to explore nurses' experiences of informing relatives to critically ill patients in the intensive care unit (ICU).MethodThe study was descriptive with a qualitative approach. Nine nurses were interviewed. The study took place in a university hospital in the midst of Sweden. An interview guide was used, designed in consensus with the study questions. Data was analyzed via qualitative content analysis.FindingsMeeting and preparing relatives at the arrival at the ICU seemed valuable and led to safety and participation among relatives.
Redovisning i modern IT-miljö: Svenska småföretags användning av redovisningssystem och ekonomisk information
Moderna redovisningssystem erbjuder idag småföretag en ny typ av informationstillgänglighet som tidigare inte existerade. Studier visar däremot att användandet av ekonomisk information från redovisningssystemen vid beslut fortfarande är lågt i småföretag. Syftet med studien var därför att beskriva och analysera hur småföretag använder ekonomisk information samt om moderna digitaliserade redovisningssystem hjälper deras förståelse och användning och i sådant fall hur. För att uppfylla studiens syfte undersöktes även vilken ekonomisk information som används för uppföljning samt hur ofta respektive informationsslag används. Studien utgick från ett deduktivt upplägg och genomfördes med en kvalitativ fallstudiedesign.
Effektivisering av en Business Intelligence-process
Syftet med denna studie var att undersöka vilka orsaker som hindrar ett företag att effektivt utnyttja sin business intelligence-process samt hur ett företag bör agera för att skapa högre effektivitet i business intelligence-processen. En fallstudie valdes som forskningsstrategi med kvalitativ empirisk data, vilken samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med användare av business intelligence-processen. Studien visade att orsaker som hindrar ett företag att effektivt utnyttja sin business intelligence-process var: avsaknad av inriktning för insamling av information, överflöd av information hos beslutsfattare men samtidigt brist på information inom vissa områden. Det var heller inte klarlagt vem som skall ta del av vilken information, en central lagringsplats för omvärldsinformation saknades, underrättelserna var inte alltid anpassade till beslutsfattarna, ansvarsområden inom processen var oklara och stöd saknades från ledningen. För att skapa en effektiv business intelligence- process visade studien, att ett företag bör arbeta efter en processcykel med klara ansvarsområden, en väldefinierad inriktning för insamlingen av data och information, en väl utkommunicerad lagringsplats för information om omvärlden, analyser som täcker användares olika behov, kontinuerlig kommunikation mellan BI-enheten och beslutsfattare samt säkerställa att tillräcklig med resurser allokeras till business-intelligence processen..
Val av källor : En studie av de anställdas informationssökning inom företaget Viking Line
Nine out of ten larger companies have an intranet today which is supposed to improve the communication withinthe company and save money. A great part of these intranets were established in the beginning of the 1990?swithout giving any thought to the users and their needs. How does the communication inside the corporationslook like when the intranets that are supposed to be the source for every information request, aren?t usable? Whatother sources do the users use and how much?The aim of this master thesis is to examine information source selection at a specific company.
Kreditbedömning: vilka faktorer banker använder vid en kreditbedömning
Kreditbedömningar har utvecklats genom tiderna, detta speciellt efter en
ekonomisk kris på 1990-talet. Bankerna har försökt hitta bättre metoder för
kreditbedömning för att förhindra motsvarande situation. Ett sätt har varit
att lägga mer fokus på icke-finansiell information för att kunna bedöma
eventuella framtida händelser. Syftet med denna uppsats är att beskriva
vilka faktorer som påverkar bankernas kreditbedömning för nya respektive
etablerade företag. Ämnesområdet kreditbedömning har studerats tidigare men
vi ville koppla samman finansiell och icke-finansiell information med nya
och etablerade företag.
Kreditbedömning: vilka faktorer banker använder vid en kreditbedömning
Kreditbedömningar har utvecklats genom tiderna, detta speciellt efter en ekonomisk kris på 1990-talet. Bankerna har försökt hitta bättre metoder för kreditbedömning för att förhindra motsvarande situation. Ett sätt har varit att lägga mer fokus på icke-finansiell information för att kunna bedöma eventuella framtida händelser. Syftet med denna uppsats är att beskriva vilka faktorer som påverkar bankernas kreditbedömning för nya respektive etablerade företag. Ämnesområdet kreditbedömning har studerats tidigare men vi ville koppla samman finansiell och icke-finansiell information med nya och etablerade företag.
Föreställningar, kunskap och information om ländryggssmärta hos patienter med långvarig ländryggssmärta
I Sverige drabbas 60-70 % av befolkningen någon gång i livet av ländryggssmärta, av dessa blir 90 % besvärsfria inom tre månader medan resterande får bestående eller återkommande problem. Patienters föreställningar om ländryggssmärta är viktiga för hur de förhåller sig till och hanterar sin smärta, föreställningar i sin tur har visats kunna påverkas av information. Syfte: syftet med studien var dels att undersöka och beskriva aspekter av föreställningar om ländryggssmärta och dels kunskap om ryggens struktur/funktion samt erhållen/sökt information om ländryggssmärta, hos patienter med långvarig ländryggssmärta som har sjukgymnastkontakt. Metod: i studien inkluderades 49 patienter med långvarig ländryggssmärta som sökt sjukgymnastkontakt på öppenvårdsmottagningar. Mätinstrument: svensk version av Back Beliefs Questionnaire (S-BBQ) användes för att mäta föreställningar om ländryggssmärta och dess konsekvenser för det fortsatta livet.