
Sökresultat:
22500 Uppsatser om Information Design - Sida 32 av 1500
Förväntningarna på en systemvetare efter studierna : En undersökning kring samspelet mellan arbetsgivare, traineeprogram och utbildningen systemvetenskap
Många människor lider av kognitiva funktionsnedsättningar. Det kan försämraförmågan att använda teknik och leda till att människor går miste om många verktyg och funktionersom andra tar för givet. Att ta hänsyn till kognitiva funktionsnedsättningar i utvecklingen avmobilapplikationer är utmanande då vissa gränssnitt och funktioner kan upplevas som för kompliceradeeller ostrukturerade. I denna uppsats presenteras designmönster som kan bidra till en inkluderandedesign enligt konceptet Design för alla. Design för alla innebär design som möjliggör användande föralla människor.
EGEN ZON - Rumsgestaltning för barn nio till tolv år på Stadsbiblioteket i Halmstad
Spatial design for children nine to twelve years old at the Halmstad City Library. An investigation about the specific needs of the target group and how the child department can be designed to stimulate their experience of visiting the library. The aim was to create a spatial concept from the children?s ideas that inspires to playfulness and lust to read at the library. A more personal goal was to collaborate with an external part to prepare for my future role as a designer within child culture.
Motivation hos undersköterskor på ett vård- och omsorgsboende
Medarbetarnas motivation och engagemang kan anses vara en viktig resurs för organisationer och har stor betydelse för verksamhetens framgång och produktivitet. Syftet med examensarbetet är att kartlägga undersköterskornas motivation på ett vård- och omsorgsboende. Frågeställningarna är: hur är motivationen hos undersköterskorna nu och vad kan förbättras för att öka motivationen. För att få svar på detta utformades intervjuguiden från teorin om Work Design Questionnaire (Humphrey & Morgeson, 2006). Information insamlades genom semistrukturerade intervjuer med nio undersköterskor på ett vård- och omsorgsboende.
Möte i månsken : ett belysningsförslag för Fyristorg
The object of the thesis is to propose a new lighting plan
for the square Fyristorg in Uppsala, and to describe the
process which have led to it.
It all started when I choosed the place together with the
municipality of Uppsala.
I have been doing research and analyzed how the place
and it´s existing lighting works both during different times
of the day and also in the evening.
After researching the place and it´s existing lighting I´ve
decided to put up the following goals fot the new lighting
design.
1. The general light level of the place shall be experienced
as higher than today.
2. The light level of the place shall be adapted to the light
levels of surrounding places.
3. The lighting shall be free from glare.
4. The lighting shall be adapted to people passing by.
5.The lighting shall be adapted to the surrounding
architecture.
6.
Spelutveckling, problem och utmaningar
Detta arbete ämnar undersöka problem och utmaningar relaterade till design- och
produktion av ett tävlingsinriktat spel för gratis utgivning samt utforska
potentiella lösningar och designfilosofier genom att påbörja utveckling av ett
spel. Problem som uppstår, lösningar som tillämpas och val som görs
dokumenteras varpå resultat analyseras.
Undersökningen tar upp design av både spelmekaniska och grafiska element samt
produktionen av spelet och dess resurser, saker som är viktiga att tänka på och
några saker som kan gå fel..
Visningsträdgård på produktionsgård. En undersökning av förutsättningarna för Fristorp gård
Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Trädgårdens hantverk och design, 21 hp, 2012.
Användare från båda håll ? Utökat informationsstöd inom design av registreringsprocesser
During spring 2001 we have been involved with our bachelor thesis at Doberman Digital Agency, an Internet related webdesign company. We have focused our work on the registration process via digital medias such as the Internet. During our workprocess we have been conducting a number of studies and analyses of workrelated materials. Ethnographical methods such as structured interviews and participant observations were primarily used in our work. We also widely used brainstorming in our designprocess.
Design av fönsterinfästning i väggar med tjock värmeisolering : För god funktion med avseende på fukt, värmeisolering och estetik
Design for Six Sigma (DFSS) is a further development of the Six Sigma draft to carry through preventing quality measures in developing and designing of new products and processes. With increasing demands on enterprises development processes to be more safety and faster the need of DFSS arise as a product, process and service development concept in the organisations. Design for Six Sigma aims to improve and structure the development process of an organisation and consider the application of the innovation problem solving. The concept aims to leave the structure of the traditional Six Sigma concept and instead, from an innovative perspective, search for new solutions to existing problems. The concept constitute of a toolbox with a lot of quality tools that are divided into phases in a development model.
Co-design av Co-design ? Förslag på riktlinjer för arbetssättet och utformningen av kravspecifikationer
Co-design är en filosofi som kan tillämpas under en systemutvecklingsprocess. Grundtanken iCo-design är att man ska titta på verkligheten utifrån flera olika perspektiv för att sedan väljadet mest lämpliga perspektivet. Co-design har bara tillämpats under ettsystemutvecklingsprojekt och det är e-Me projektet som genomfördes på Högskolan i Borås.Under e-Me projekt så utgick man från användarna, som då var studenter, och tog, genomworkshops med användarna, fram storyboards och scenarier. Dessa storyboards och scenarierlåg sedan till grund för kravspecifikationen i e-Me. När utvecklarna sedan mottogkravspecifikationen så blev det problem eftersom serierna inte var tillräckligt detaljerade menockså för att utvecklarna inte varit delaktiga i utvecklingen av dem.
Kartläggning av plastkorkar och förslag till förbättringar för den australiensiska marknaden
The project Design analysis and proposals of plastic screw caps in Australia was performed at Högskolan Dalarna incooperation with University of Western Sydney, Australia. The Swedish company Tetra Pak, in Lund, were assigner forthe project that was performed 2006-2007. The commission was to do a survey about the packages for non-carbonateddrinks in Australia. The bottles had to be plastic, able to open in one step and with focus on the caps.The project has result in design analysis and a new proposal of a plastic screw cap for the Australian market. Sixbottles were choosen and they were all testet on 20 consumers each with a Likert-scale test.
Design av en webbportal : Webbaserade användbarhetstester av programvaror eller tjänster åt Sandvik IT Services
Sandvik IT Services är i behov av en webbportal för hantering och skapande av användbarhetstester av olika programvaror och tjänster. Genom informella intervjuer angående webbportalens utformning samt en grundläggande studie i programspråket ASP.NET skaffades förståelse och kunskap kring problemet. Utifrån informationen skapades först en kravspecifikation där det togs upp skall- och börkrav för webbportalen. Därefter utvecklades en databasmodell och en sidstruktur som kontinuerligt under utvecklingen kontrollerades med utvecklare på Sandvik IT Services för att försäkra sig om att materialet skulle bli användbart. Med sidstrukturen medföljer även ett förslag på användargränssnitt för de olika sidorna.
Information till närstående : Närståendes uppfattning om information gällande patientens egenvård inför hemkomst
Shorter hospital stays increases the need for well functioning post hospital aftercare. Persons close to the patient are often involved in the aftercare and need information about self-care. This need is frequently not satisfied. The aim of this study was to investigate if the next-of-kin of patients cared for at the thoracic clinic at Uppsala University hospital, have received information about self-care and how they perceive the information they have been given. METHOD: To investigate this, questionnaires were sent out by mail.
Design och implementering av ett webbaserat personalhanteringssystem
Quickmatch is a company that recruits students to other companies that need temporary workers. Today all administration is done by hand, which is very time demanding and therefore inefficient. Employees send assignment reports by e-mail about the working hours and breaks to the administration office. Since these reports are handled manually, there is a great need for an automated system that makes the company more scalable.The purpose of this work was to solve the defined problem, i. e.
Användarcentrerade designmetoder: För användare med kommunikationssvårigheter
Användare som har olika typer av funktionsnedsättningar, exempelvis nedsatt tal och kommunikations förmåga, har idag möjlighet att få stor hjälp i sin vardag utav tekniska hjälpmedel. Dessa hjälpmedel har oftast en standardiserad design och det finns få lösningar som gör att användarna kan anpassa hjälpmedlens utseende efter sina egna preferenser. Vilket är speciellt viktigt för barn och ungdomar.En designer har en stor utmaning med att identifiera användarnas behov, när användarna har funktionshinder. Vanligtvis görs insamlingen i form av intervjuer eller enkäter, vilket inte är enkelt om kommunikationen mellan designer och användare kompliceras av funktionshinder. Den övergripande frågan som har väglett arbetet är hur designers kan använda och anpassa användarorienterade metoder så att de kan samla in information från användare även i fall då användarna har funktionsnedsättningar?Syftet med projektet var därför att undersöka hur användarorienterade metoder kan stödja designprocessen så att funktionsnedsättningar inte utgör ett hinder för insamling av information från användare.
Uppgångsappen : En rapport om utvecklingen av en mobilapplikation
Denna rapport redovisar för utvecklingen av mobilapplikationen Uppgångsappen. Applikationen, som har utvecklats för iPhone, skapades för att kunna ges ut av företaget Approdites AB. För utvecklingen har Apples riktlinjer följts både för design och programmering, och fokus har legat på att utveckla en applikation som uppfyller Apples krav för att bli godkänd i AppStore. Programmeringsspråket Objective-C har använts tillsammans med utvecklingsmiljön xCode. Designbeslut har grundats på designprinciper och målet har framförallt varit att utveckla en applikation som ska vara lätt att använda och ha en estetiskt tilltalande grafisk design.