Sök:

Sökresultat:

892 Uppsatser om Industriell logistik - Sida 41 av 60

Kontrolltorn : En informationslösning för tredjepartslogistik

The demand for shorter lead-times and increased delivery reliability puts pressure on companies to provide more efficient logistic services. One strategy to deal with this demand is by outsourcing logistics to a third part. The development of logistics information systems enables increased control over business supply chains. This is why Green Cargo aims to create a Logistics Control Tower (LCT) solution to provide it?s customers with better information with higher availability.

Styrning av lagerhållning och artikelplacering

Examensarbetet är utfört på Lifco Dental, som är ett distributionsföretag i Enköping undervårterminen 2013 och omfattar 30 högskolepoäng. Lifco Dentals huvudsakliga verksamhet ärlagerhantering av tandläkarartiklar och det rör sig om cirka 40 000 artiklar i varierandestorlek.Examensarbetet avser i första hand styrning av lagerhållning och artikelplacering. Andraområden som har bearbetas är ergonomi och personalfrågor. Arbetet kretsar kring följandeforskningsfrågor;1. Enligt vilka principer kan man placera artiklar?2.

Tjänstekartor : En kvalitativ studie om SiS uppbyggnad av tjänstekartor

Grunden med kalkylering är att skapa en logisk modell som avspeglar ett företags relevanta kostnadsmekanismer. På 1980-talet växte ABC-kalkylen fram pga. företagens nya sätt att arbeta på t.ex. genom användning av ny teknik, kundanpassning, kvalitetssatsning och produktdifferentiering. Hur omkostnaderna ska kalkyleras rättvist enligt ABC-metoden har varit en omdebatterad fråga ända sedan kalkylmetoden uppstod.Idén med uppsatsen uppkom i januari 2007 under en diskussion med det svenska stålföretaget Uddeholm Tooling AB där vi kom fram till att det vore intressant att undersöka fördelningen av företagets omkostnader.Syftet med uppsatsen är att undersöka om omkostnaderna kan fördelas på respektive produkt och se om Uddeholm Tooling AB:s tumregel är den mest lämpliga metoden för företaget.

Kvaerner Pulping AB: optimering av säkerhetslager

Detta examensarbete har utförts på Kvaerner Pulping i Karlstad. Kvaerner Pulping är ett globalt företag, ledande inom tillverkning av maskiner och anläggningar till pappers- och massaindustrin. I samband med företagets anläggningar i Karlstad finns det ett reservdelslager som används dels för förebyggande underhåll men också vid akutsituationer världen över. Målet med examensarbetet är att ge företaget ett mer ekonomiskt och serviceinriktat reservdelslager med hjälp av en bättre lagerstyrning. För att skapa en bättre lagerstyrning beslöts att arbetet skulle följa en trestegsprocess: • Utvärdering av samtliga artiklar för att se vilka som är relevanta för lagerhållning samt utveckla en modell för hur detta kan uppdateras kontinuerligt eller i tidsintervall.

En generell processkartläggning av leveransplanering för biobränsle i Sverige

The contribution of biofuels to the total consumption of energy in Sweden must increase to 49 % in order to meet the goals for the year 2020 set by the European Union. In order to do so, improved information systems are needed to support the business processes within delivery scheduling between customers and suppliers.Enterprise Architecture (EA) is a concept to enable the alignment of Business processes and Information Systems. EA is the framework for the architectures of business, information and applications. With a comprehensive view of the architectures, an Information System aligned with the Business processes can be enabled. The first step in the development of an Information System is documenting the business processes.The goal of this study is to clarify a generic sequence of activities performed within the delivery scheduling process and the information needed to perform the activities.Data for the study was collected through qualitative interviews, first through a meeting with the respondent and after that a following telephone interview with in total 5 suppliers and 6 customers of biofuels.

Omkostnadsfördelning : En fallstudie på Uddeholm Tooling AB

Grunden med kalkylering är att skapa en logisk modell som avspeglar ett företags relevanta kostnadsmekanismer. På 1980-talet växte ABC-kalkylen fram pga. företagens nya sätt att arbeta på t.ex. genom användning av ny teknik, kundanpassning, kvalitetssatsning och produktdifferentiering. Hur omkostnaderna ska kalkyleras rättvist enligt ABC-metoden har varit en omdebatterad fråga ända sedan kalkylmetoden uppstod.Idén med uppsatsen uppkom i januari 2007 under en diskussion med det svenska stålföretaget Uddeholm Tooling AB där vi kom fram till att det vore intressant att undersöka fördelningen av företagets omkostnader.Syftet med uppsatsen är att undersöka om omkostnaderna kan fördelas på respektive produkt och se om Uddeholm Tooling AB:s tumregel är den mest lämpliga metoden för företaget.

Reducering av kapitalbindning i mellanlager hos Plannja AB:
genom optimering av lagerstyrning

Plannja AB i Luleå är Skandinaviens ledande byggplåttillverkare och producerar i huvudsak produkter i tunnplåt. Till följd av ökad global konkurrens genomfördes en omorganisation i koncernen, vilken ledde till att företaget numera agerar som både tillverkare och grossist. Höga krav på kundanpassningar har medfört att företagets mellanlager av målade band successivt har ökat till oönskade nivåer vilket innebär hög kapitalbindning. Syftet med detta examensarbete är att föreslå arbetsmetoder med vilka Plannja kan reducera denna kapitalbindning genom förbättrad produktionsstyrning. Implementeringen av dessa arbetsmetoder skall kunna ske utan att stora investeringar krävs.

Volvo Construction Equipment : En studie om kvalitetsbrister samt förslag till förbättring av godshanteringsprocessen på VCE i Braås

Kurs: Examensarbete i logistik för Civilekonomprogramet, 4FE05E, VT14Författare: Christian Sjöström och Joel Cederberg Handledare: Linnéuniversitetet: Åsa Gustavsson                       VCE i Braås: Cecilia Ekstrand och Carl Sigfridsson Examinator: Helena Forslund Titel: En studie om kvalitetsbrister samt förslag till förbättring av godshanteringsprocessen på VCE i Braås Bakgrund: Företag har skiftat fokus från priskonkurrens till fokus på kvalitet och leveransförmåga. Kvalitet är en nyckelfaktor för att kunna tillfredsställa kunden, skapa lönsamhet i företaget och skapa ekonomisk tillväxt. Om processer som finns för att tillfredställa kunden innehåller kvalitetsbrister orsakar det problem för hela företaget. Det är av vikt att effektivisera processerna som finns i företag genom verktyg som processkartläggning för att motverka kvalitetsbristerna. Syfte: Syftet med uppsatsen är att, genom en kartläggning av godshanteringsprocessen från godsregistreringen till intern kund, identifiera kvalitetsbrister samt orsaker till dessa i processen samt föreslå åtgärder för minimering av dessa kvalitetsbrister. Metod: Studien är deduktiv och följer ett positivistiskt synsätt och empiri har samlats in genom en kvalitativ fallstudie där observationer, ostrukturerade och semi-strukturerade intervjuer har använts. Den teoretiska datainsamlingen har gjorts genom databaser och litteratur från Linnéuniversitetes universitetsbibliotek.

VMI : Informationsbehov och problem som uppkommer i olika VMI-former

Bakgrund: Betydelsen för samarbetet mellan kund och leverantör har under de senaste åren ökat. Ett sätt att arbeta är VMI, Vendor Managed Inventory, leverantörsstyrda lager. I VMI styr leverantören flödet av material till kunders lager. För att möjliggöra detta krävs att parterna delar information. För att underlätta informationsdelningen finns olika IT-system där informationen kan göras tillgänglig.

Analys av kundorderuppfyllelseprocessen på Pallco AB

This thesis has been performed as a part of the Bachelor degree in Industrial Engineering and Management at the School of Engineering in Jönköping. The thesis is written on behalf of Pallco AB, which is an engineering company that performs subcontracting, surface treatment, and assembly of components, mainly in steel and aluminium. The thesis focuses on identifying and analyzing the customer order fulfillment process of three customers at Pallco AB.The main objective of the thesis is to distinguish time differences in the company?s administrative work for each of the three customers. Furthermore, Lean thinking is following as a thread through the whole thesis.

Ansvarsfördelning i byggsektorns avtal AB 04 vid skada som träffar tredje man

Byggavtalet AB 04 återfinns inom entreprenadrättens område, ett område vars särdrag bland annat utgörs av bristen på lagregleringar. Istället bildar avtalen i den så kallade AB-familjen en systematik som fungerar såsom reglering som används och accepteras av de flesta parter på området. Ryggraden, och stommen, i denna systematik utgörs av avtalet AB 04 för generalentreprenader och delade entreprenader, och ABT 06 för totalentreprenader. De övriga avtalen (bland andra AB-U 07, ABT-U 07, ABM 07 och ABK 09) innehåller liknande typer av regler och är utformade för att fungera tillsammans i en kontraktskedja. Under entreprenadarbeten används som regel byggavtalet AB 04 mellan såväl byggherre och entreprenör, som entreprenör och dennes underentreprenörer.Ansvarsfördelningen för en skada på tredje man regleras genom 5:13 i AB 04, och skada på sådana som inte är tredje man i 5:11.

Leverantörsbedömning : Vilka kriterier som avgör valet av nearshoring till Östeuropa

Kurs: Ämnesfördjupande arbete i logistik, 2FE02E, VT2012Författare: Josefin Höjman och Jessica PerssonHandledare: Petra AnderssonTitel: Leverantörsbedömning ? Vilka kriterier som avgör valet av nearshoring till ÖsteuropaBakgrund: Konkurrensen i logistiksamhället har hårdnat på grund av kundernas allt mer betydande roll i försörjningskedjan. För att tillfredsställa kundkraven så har leverantörsbedömning med utgångspunkt i diverse kriterier blivit viktigare för att företag ska kunna avgöra på vilket sätt en leverantör kan bidra till företagets konkurrenskraft på marknaden. Då Östeuropeiska länder har en stark tillväxt, har uppmärksamhet riktats åt denna region. Bedömning av leverantörer från Östeuropas lågkostnadsländer har således blivit ett vanligare inslag i företags leverantörvalsprocess.Syfte: Studien syftar till att redogöra vilka kriterier som tas i beaktning vid bedömning av en ny leverantör och att ta reda på vilka kriterier som företag prioriterar.

Tillämpning av RFID i små och medelstora hamnar

Enligt Steenken et al. (2004) motsvarar container shipping 60 % av världens transporter över haven. Användningen av containertransporter har ökat med tio gånger sedan mitten av 80-talet. En ökning av containertrafik ställer enligt Steenken et al. (2004) ökat krav på hamnars logistik och styrning samt val av teknisk utrustning.

Produktionsstyrning av reservdelstillverkningen vid Volvo
Lastvagnar AB i Umeå

På Volvo Lastvagnar AB i Umeå tillverkas i huvudsak kompletta lastbilshytter som levereras till fabriker i Göteborg och Ghent, där körklara lastbilar byggs ihop. Fabriken i Umeå tillverkar även lastbilshytter som levereras som byggsatser samt även reservdelar till de hytter som tillverkats i Umeå. De två sistnämnda artikelgrupperna har inte fått samma fokus från företaget som kompletta hytter har och följden är att produktionen inte fungerar tillfredställande. Leveransprecisionen är låg och den inblandade personalen upplever att flödet inte är bra. Syftet med detta projekt har varit att kartlägga flödet av förbehandlade artiklar på VLU samt föreslå åtgärder för att förbättra leveransprecisionen, hanteringen och kapitalbindningen i samma flöde.

Ord utan betydelse? : En kvalitativ fallstudie om värdeordens innebörd i en organisation.

Kurs: Examensarbete i logistik för Civilekonomprogramet, 4FE05E, VT14Författare: Christian Sjöström och Joel Cederberg Handledare: Linnéuniversitetet: Åsa Gustavsson                       VCE i Braås: Cecilia Ekstrand och Carl Sigfridsson Examinator: Helena Forslund Titel: En studie om kvalitetsbrister samt förslag till förbättring av godshanteringsprocessen på VCE i Braås Bakgrund: Företag har skiftat fokus från priskonkurrens till fokus på kvalitet och leveransförmåga. Kvalitet är en nyckelfaktor för att kunna tillfredsställa kunden, skapa lönsamhet i företaget och skapa ekonomisk tillväxt. Om processer som finns för att tillfredställa kunden innehåller kvalitetsbrister orsakar det problem för hela företaget. Det är av vikt att effektivisera processerna som finns i företag genom verktyg som processkartläggning för att motverka kvalitetsbristerna. Syfte: Syftet med uppsatsen är att, genom en kartläggning av godshanteringsprocessen från godsregistreringen till intern kund, identifiera kvalitetsbrister samt orsaker till dessa i processen samt föreslå åtgärder för minimering av dessa kvalitetsbrister. Metod: Studien är deduktiv och följer ett positivistiskt synsätt och empiri har samlats in genom en kvalitativ fallstudie där observationer, ostrukturerade och semi-strukturerade intervjuer har använts. Den teoretiska datainsamlingen har gjorts genom databaser och litteratur från Linnéuniversitetes universitetsbibliotek.

<- Föregående sida 41 Nästa sida ->