Sök:

Sökresultat:

892 Uppsatser om Industriell logistik - Sida 40 av 60

SAS : lågprisbolagens påverkan

Så länge som människor strövat omkring på jorden har det bytts och handlats med varor och tjänster. Det är i människans natur att göra affärer.Logistik och inköp har därför naturligt blivit stycken i den mänskliga handelshistorien, samhället men främst företag påverkas och påverkar denna nutidshistorias utveckling. Då konkurrens har blivit ett stort inslag för att lyckas i ett företag så har företag försökt hitta nya metoder för att hävda sig på den globaliseringen marknaden. De verktygen kan skilja sig från företag till företag beroende av vilka lösningar företag vill lösa men exempel på det kan vara Supply Chain Management som kommer att behandlas i denna uppsats. De andra teorier som kommer beröras är fusion, Just-in-Time och inköp.

En marknadsjämförelse mellan logistik och andra industrifastigheter

Syftet med examensarbetet är att göra en marknadsjämförelse mellan logistikfastigheter och andra industrifastigheter sett utifrån investeringsrisk, belåningsgrad, avkastningskrav, hyreskontrakt och betydelsen av lokalisering. Intervjuer genomfördes med representanter från sex segment som är logistikfastighetsägande bolag/investerare, fastighetsägande bolag av industrilager & industriproduktion, värderingsinstitut/banker, mäklarbyråer, logistikföretag samt branschorganisationer/markberedare. Intervjuerna genomfördes mellan 17 april ? 8 maj år 2015. Logistikfastigheter ses generellt som en bättre och säkrare investering än andra industrifastigheter i bankens synvinkel, då andra industrifastigheter kan vara så mycket olika slags fastigheter som däcklager, sågverk, industriproduktion som är osäkrare och har en sämre alternativanvändning än vad logistikfastigheter har, även om industrilager och logistikfastigheter inte skiljer sig jättemycket åt.

I.T.R.I.P. Intelligent TrafikRegels och InformationsProgram : Ett säkerhetskoncept

Varje år dör det cirka 500 personer i den svenska trafiken. En strävan att sänka detta olyckstal är uttalat av den svenska regeringen och som effekt av detta har nollvisionen vuxit fram. De allvarliga olyckorna på de svenska vägarna har minskat tack vara kontinuerliga förbättringar av säkerhet i och kring fordon, men på grund av ökad trafikintensitet börjar antalet dödade i trafiken stagnera vid 500 personer per år. För hög fart på dåligt utformade vägsträckor är en bidragande faktor till varför en olycka inträffar och vilka konsekvenser denna olycka resulterar i. I dagens trafiksamhälle tenderar förare att negligera små hastighetsöverträdelser.

Värdighet i arbetet : En komparativ analys mellan låg- och högstatusyrken

Kurs: Examensarbete i logistik för Civilekonomprogramet, 4FE05E, VT14Författare: Christian Sjöström och Joel Cederberg Handledare: Linnéuniversitetet: Åsa Gustavsson                       VCE i Braås: Cecilia Ekstrand och Carl Sigfridsson Examinator: Helena Forslund Titel: En studie om kvalitetsbrister samt förslag till förbättring av godshanteringsprocessen på VCE i Braås Bakgrund: Företag har skiftat fokus från priskonkurrens till fokus på kvalitet och leveransförmåga. Kvalitet är en nyckelfaktor för att kunna tillfredsställa kunden, skapa lönsamhet i företaget och skapa ekonomisk tillväxt. Om processer som finns för att tillfredställa kunden innehåller kvalitetsbrister orsakar det problem för hela företaget. Det är av vikt att effektivisera processerna som finns i företag genom verktyg som processkartläggning för att motverka kvalitetsbristerna. Syfte: Syftet med uppsatsen är att, genom en kartläggning av godshanteringsprocessen från godsregistreringen till intern kund, identifiera kvalitetsbrister samt orsaker till dessa i processen samt föreslå åtgärder för minimering av dessa kvalitetsbrister. Metod: Studien är deduktiv och följer ett positivistiskt synsätt och empiri har samlats in genom en kvalitativ fallstudie där observationer, ostrukturerade och semi-strukturerade intervjuer har använts. Den teoretiska datainsamlingen har gjorts genom databaser och litteratur från Linnéuniversitetes universitetsbibliotek.

Räcker tiden till? : Kvinnliga chefers möjlighet till work-life balance

Kurs: Examensarbete i logistik för Civilekonomprogramet, 4FE05E, VT14Författare: Christian Sjöström och Joel Cederberg Handledare: Linnéuniversitetet: Åsa Gustavsson                       VCE i Braås: Cecilia Ekstrand och Carl Sigfridsson Examinator: Helena Forslund Titel: En studie om kvalitetsbrister samt förslag till förbättring av godshanteringsprocessen på VCE i Braås Bakgrund: Företag har skiftat fokus från priskonkurrens till fokus på kvalitet och leveransförmåga. Kvalitet är en nyckelfaktor för att kunna tillfredsställa kunden, skapa lönsamhet i företaget och skapa ekonomisk tillväxt. Om processer som finns för att tillfredställa kunden innehåller kvalitetsbrister orsakar det problem för hela företaget. Det är av vikt att effektivisera processerna som finns i företag genom verktyg som processkartläggning för att motverka kvalitetsbristerna. Syfte: Syftet med uppsatsen är att, genom en kartläggning av godshanteringsprocessen från godsregistreringen till intern kund, identifiera kvalitetsbrister samt orsaker till dessa i processen samt föreslå åtgärder för minimering av dessa kvalitetsbrister. Metod: Studien är deduktiv och följer ett positivistiskt synsätt och empiri har samlats in genom en kvalitativ fallstudie där observationer, ostrukturerade och semi-strukturerade intervjuer har använts. Den teoretiska datainsamlingen har gjorts genom databaser och litteratur från Linnéuniversitetes universitetsbibliotek.

Krav och arkitektur för CAD/PLM-support : Med en utvärdering av fem ärendehanteringssystem

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete inom Industriell Produktion vid KTH, utfört vid Avalon PLM AB. Syftet har varit att grundligt utreda vad som krävs för att sätta upp en "first line"-support för användare till Siemens Industry Softwares produktportfölj. Målet med examensarbetet var att ta fram en kravspecifikation för det system som ska hantera kundernas supportärenden, samt hitta och utvärdera ett befintligt system som lever upp till kraven. Vidare togs också en support- och ärendehanteringsprocess fram, vilken beskriver hur ärenden ska skötas.Inledande frågeställningar för examensarbetet var frågor som; Hur hanteras ett ärende? Hur många ärenden kommer supporten hantera per dag? Hur kan supportingenjören få hjälp om ärendena är för avancerade? Är kundsupport bara en kostnad för företaget eller vilka bieffekter kan det medföra?En litteraturstudie gjordes för att få grundläggande förståelse för olika typer av supportkällor, CRM, kunskapsförmedling, syftet med kundsupport och supportingenjörens roll.

"Jag bygger ett hus så han inte fryser" : 1-3 åringars byggprocess

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete inom Industriell Produktion vid KTH, utfört vid Avalon PLM AB. Syftet har varit att grundligt utreda vad som krävs för att sätta upp en "first line"-support för användare till Siemens Industry Softwares produktportfölj. Målet med examensarbetet var att ta fram en kravspecifikation för det system som ska hantera kundernas supportärenden, samt hitta och utvärdera ett befintligt system som lever upp till kraven. Vidare togs också en support- och ärendehanteringsprocess fram, vilken beskriver hur ärenden ska skötas.Inledande frågeställningar för examensarbetet var frågor som; Hur hanteras ett ärende? Hur många ärenden kommer supporten hantera per dag? Hur kan supportingenjören få hjälp om ärendena är för avancerade? Är kundsupport bara en kostnad för företaget eller vilka bieffekter kan det medföra?En litteraturstudie gjordes för att få grundläggande förståelse för olika typer av supportkällor, CRM, kunskapsförmedling, syftet med kundsupport och supportingenjörens roll.

Riskkapital och exit : Påverkar riskkapitalbolagens ägarstruktur valet av exit?

Vi vill undersöka huruvida det finns ett samband mellan riskkapitalföretagets ägarstruktur och deras val av exit genom en positivistisk studie med en deduktiv ansats. Målet är att öppna vägen för mer djupgående forskning kring exits i Sverige genom att undersöka ett antal potentiella samband. Riskkapitalisterna delas upp i tre grupper baserat på deras ägarstruktur: privata, koncernbundna samt offentliga riskkapitalister.Utifrån befintlig teori på området har vi utformat nio hypoteser som kan delas in i fyra grupper. Den första gruppen testar huruvida sambandet mellan ägarstruktur och val av exit existerar, den andra gruppen testar sambandet mellan portföljbolagets bransch och val av exit, nästa grupp testar huruvida det finns ett samband mellan investeringslängden och val av exit respektive ägarstruktur och slutligen testar vi om det finns ett samband mellan portföljbolagets potential och deras val av exit.För att samla in nödvändig data för att testa dessa hypoteser utgick vi ifrån Förvärv och Fusioners data över alla exits i Sverige från 2003 till och med första halvåret 2006. Databasen fick kompletteras med ett antal variabler: omsättningstillväxt, typ av exit, ägarstruktur samt bransch.

Ledtidsreducering för färdigställning av bergborrstål vid
Sandvik Materials Technology

Detta examensarbete är utfört på Sandvik Materials Technology (SMT) i Sandviken. SMT har under ett antal år arbetat mot att infria deras två största kunders, Atlas Copco Secoroc och Sandvik Mining and Construction, önskemål om en leveransprecision på 95% och en ledtid på tre dagar för storvolymprodukter av bergborrstål. Idag är leveransprecisionen tillfredsställande medan ledtiden är fem dagar. Examensarbetets syfte är att analysera vad som krävs för att infria Atlas Copco Secoroc's och Sandvik Mining and Constructions önskemål om tre dagars ledtid för storvolymprodukter. Ledtidsreduceringen ska åstadkommas med nuvarande skiftform och utan att leveransprecisionen påverkas i negativ riktning.

Kvalitetsförbättring av räcke

För att vara konkurrenskraftig på marknaden behöver företag hitta och använda möjliga resurser för förbättringar. En grund för ett kostnadseffektivt och kundtillgängligt logistiksystem är transporter. Det är viktigt att ha fokus på både interna och externa transporter när processer ska optimeras och via detta erhålla lägre kostnader. Den enskilt största logistikkostnaden i många företag är transportkostnaden. Studien har utförts på ett företag som är verksamma inom industrin. Fallstudieföretaget har ett fokusområde inom transporter, där syftet är att utveckla verksamheten inom specialtransporter.

Svenska expeditionära luftstridskrafter?

Kravet på tillgängliga, rörliga och interoperabla styrkor för uppgifter till oroshärdar runt om ivärlden har ökat. Sverige är medlem av EU och bidrar med styrkor till EU och NATO:sstyrkeregister. De svenska luftstridskrafterna står i dag i beredskap för ett antal uppgifter ochden uppgift som bedöms vara mest utmanande är Nordic Battle Group (NBG).Luftstridskrafterna har delar i NBG och delar som är direkt understödjande så kallade enablar.NBG är dimensionerad för att kunna vara autonom och första styrka på plats i ettoperationsområde. Detta innebär för de svenska luftstridskrafterna att upprättandet avluftkontroll, understödjande av mark och understödjande av sjöstyrkor ligger på Sverige och desvenska luftstridskrafterna. Detta kräver expeditionär förmåga.Uppsatsens syfte är att undersöka i vilken utsträckning de svenska luftstridskrafternastransformering går mot en expeditionär förmåga.Den övergripande frågeställningen är till vilken grad är de svenska luftstridskrafternaexpeditionära? För att kunna analysera de svenska luftstridskrafterna expeditionära förmågadefinierar jag inledningsvis expeditionärt.

Föreställningar om Lojalitet och Lönsamhet inom Business-to-Business

Syftet med denna uppsats är att studera hur samband mellan lojalitet och lönsamhet förhåller sig inom Business-to-Business, med utgångspunkt i respondenternas föreställningar av begreppen såväl som sambandet mellan dem.Mer specifikt studeras föreställningarna om sambandet hos företag som verkar gentemot industriella kunder i ett tjänstefierat sammanhang. De erbjuder kunden specialiserade kompetenser där det totala erbjudandet skapas i interaktion med kunden. Resultatet blir en helhetslösning av tjänster med en produkt i botten, anpassad efter kundens behov.Vi finner att sambandet mellan lojalitet och lönsamhet består av olika dimensioner, då vi finner att lojalitet är ett mångfacetterat begrepp såväl i teori som i det studerade sammanhanget, där innebörden av begreppet varierar mellan individ, organisation och bransch. Vi finner att leverantören fokuserar på de dimensioner av lojalitet som är påtagliga och därmed möjliga att verka utefter. Dessa beteenderelaterade dimensioner är även de som leder till lönsamhet.Vi har funnit ett fokus på de dimensioner av lojalitet vilka genom kundens beteende även kommunicerar kundens åsikter och värderingar.

Hur arbetar logistikföretag i Blekinge strategiskt med miljöfrågor i samband med lastbilstransporter?

Titel: Hur arbetar logistikföretag i Blekinge strategiskt med miljöfrågor i samband med lastbilstransporter? Författare: Adam Johansson & Patrick Mileti? Handledare: Henrick Gyllberg Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 15 hp Syfte: Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka strategier för miljöarbete tre olika logistikföretag i Blekinge använder sig av i samband med lastbilstransporter, samt analysera och jämföra företagen sinsemellan i deras strategiska miljöarbete. Metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning med hjälp av semistrukturerade intervjuer för insamling av empiri. För övrigt har vi använt hemsidor från både företag och myndigheter samt diverse litteratur. De företag vi undersökt har vi valt utifrån storleken på företagens verksamhet.

Framtagning av ett företagsanpassat kvalitetssystem enligt
ISO 9001

Detta examensarbete har skrivits mellan juni och oktober 2005 som avslutning på programmet Ergonomisk design och produktion med inriktning mot Industriell produktion, vid Luleå Tekniska Universitet. Marknaden blir mer och mer kvalitetsinriktad och för en tid sedan fick BoRö i Kalix beskedet att deras största kund ställer krav på att företagets underleverantörer skall arbeta efter principerna för ISO 9001 och 14001. Certifiering inom nämnd standard krävs dock inte. Eftersom både miljö- och kvalitetsledningssystem inte är rekommenderat att införas vid samma tidpunkt behandlas endast kvalitén i detta arbete. Införandet av miljösystemet blir ett senare arbete.

Hur begränsade öppettider hos Munksunds Pappersbruk skulle påverka åkerier i Norr- och Västerbotten

Munksunds Pappersbruk har ett av Sveriges äldsta renserier i drift. Av den anledningen har en projektering påbörjats för att antingen bygga ett nytt renseri eller renovera det befintliga. Om renseriet ersätts med ett nytt och effektivt renseri kommer det eventuellt vara stängt nattetid. De kontrakterade åkerierna som levererar virke till Munksunds Pappersbruk är vana att kunna leverera virke dit dygnet runt. Om renseriet skulle vara stängt nattetid förlorar åkerierna möjligheten att leverera virke dit under natten. Syftet med studien är att undersöka vilka åsikter de berörda åkerierna har angående en eventuell begränsning av öppettiderna hos Munksunds Pappersbruk.

<- Föregående sida 40 Nästa sida ->