Sök:

Sökresultat:

6204 Uppsatser om Individual program - Sida 39 av 414

Miljöbetong

The study aims to reduce energy consumption in apartment buildings where individual metering and charging of heat is applied. The aim is to develop planning and design for individual metering and charging in apartment buildings.The study is based on literature review, interviews and case study that include analysis of existing documents. Interviews were carried out with the property developer and the involved consultants who planned the apartment building Yasuragi. To investigate the differences the condominium association has noted in heat consumption between flats, the debit values of the heat were used to discern which houses that were furthest from the average consumption. On these flats there were temperature measurements and thermal photo shoots made for discriminating behavior and possible construction techniques which could be the explanation for the heat spread.Boverket shows that the consumption of heat can be reduced by 10-20% after insertion of individual metering and charging in an apartment block.

Stressat vardagspussel i Sverige : - individens upplevda stress i relation till sociala förbindelser och ny individualism

This essay addresses the issue of stress by income earners in Sweden 18-64 years old and any possible relationship to their social ties and the individualization process. The data were collected through a questionnaire, sent out to about 185 working men and women. The results showed a relationship between fewer social ties in everyday life and perceived stress of the individual. The result also showed a relationship between higher degree of individualization and stress. Both of these correlations is confirmed by previous research on the concept of work-life and theory of the new individualism.One of the most interesting results the study showed was that there was none relationship with gender and perceived stress in the individual.

Individuella programmet, Ett resultat av informatörernas attityder?

Elever i årskurs nio står inför ett val då de ska söka till gymnasiet. De blir informerade, av studie- och yrkesvägledarna och även av rektorerna på gymnasieskolorna, om de program som det finns att välja på i deras närhet. Vi har bestämt oss för att titta närmare på den här informationen, hur den ser ut och om alla program får lika mycket uppmärksamhet. Vi har valt att inrikta oss på det individuella programmet. Detta har lett följande frågeställningar: ? Vilken information får högstadieeleverna om individuella programmet? ? Hur presenteras informationen för eleverna på högstadiet? ? Vilka attityder har studie- och yrkesvägledare på högstadiet och rektorerna på gymnasieskolan till individuella programmet? För att nå fram till ett resultat har vi använt oss av viss litteraturgenomgång men främst av de intervjuer som vi har genomfört med sex stycken studie- och yrkesvägledare och två rektorer.

Framväxten av biblioteket i Vaggeryd en studie över de faktorer som kom att påverka biblioteksutvecklingen i Vaggeryd under åren 1862-1953

The purpose of this Masters thesis is to examine the growth of the library in Vaggeryd. We have analysed how four factors influenced the library development during the years between 1862 and 1953. The four factors we have studied are development of society, collective actors, librarys economy and individual actors. We have worked with the following question: · How have the four factors: development of society, collective actors, librarys economy and individual actors, influenced the growth? We have focused on the changes that the industrialization brought on the society development, and on the growing of the non-governmental organisations.

Ser gymnasieelever nyttan med matematiken?: en jämförelse
mellan två olika program

Syftet med denna rapport var att undersöka hur gymnasieelever ser på nyttan med matematiken och den gjordes som en jämförelse mellan två olika program. Vi använde oss av den kvantitativa metoden enkät för att få reda på omfattningen av elevernas uppfattning av nyttan. Därefter genomfördes elevintervjuer för att få en bredare bild av deras nytto-upplevelse. Samtal med lärare kompletterade vår bakgrundsförståelse för matematiken i de olika programmen. Vid enkätundersökningen kom vi fram till att eleverna i stort tror att de behöver matematiken men under intervjun hade de svårt att komma med exempel på vilken nytta de har haft eller kommer att ha av matematiken.

Digital tools in mathematics teaching

Syftet med min studie var att undersöka om problemlösning i matematik gick att förena med användandet av digitala hjälpmedel/program ur ett elev- och lärarperspektiv. Mina frågeställningar rörde hur digitala program som verktyg påverkade matematikundervisningen och hur elever och lärare såg på att arbeta på detta sätt. Det har visat sig i olika rapporter och bland forskare att skolan i Sverige generellt är dålig på att använda digitala verktyg i matematikundervisningen. I skolans styrdokument står det tydligt att moderna verktyg ska användas i undervisningen. Vidare visar rapporter på att matematikundervisningen fortfarande tenderar att vara tyst räkning. Forskare menar att om man använder sig av digitala verktyg leder detta till samspel.

Forensisk undersökning av Solid State Drive

Solid State Diskar (SSD) är relativt nya och mycket om dem är okänt. Detta examensarbete fokuserar på att läsa forensiskt viktig information från både lagringsutrymmet och reservutrymmet. Detta har försökts genom att ett program har byggts i C++, detta program använder ATA kommandon för att läsa information från disken. Även om programmet aldrig blev färdigt kunde det skicka och ta emot data från en SSD, dock inte reservutrymmet vilket var fokus i detta examensarbete..

Mobiltelefonens grafiska gränssnitt : och dess betydelse för pensionärer

The Mobile phone has contributed to massive changes in the way that human beings communicate with each other and is a part of society?s globalization. Opinions differ in the area of user interface where some feel that mobile phones exclude users such as senior citizens or users with an intellectual or a physical disability.Universal Design ??design for all?, is a vision that intends to bring about settings, products and services that suits as many people as possible irrespective of an individual?s needs and prospects. The criteria for ?design for all? are among other things flexibility, user friendliness, comprehensibility and a high tolerance for mistakes.The purpose of this essay was to investigate the mobile phones graphic user-interface from the theory of a universal design.

Kommunikativa handlingsmönster i enskild sångundervisning : observationsstudie av tre sångpedagoger på gymnasiets estetiska program

Studiens syfte a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt sa?ngpedagogerna kommunicerar med eleven: vilka kommunikativa verktyg anva?nder sa?ngpedagogen och hur kombineras dessa i olika handlingsmo?nster. Studien begra?nsas till att analysera den del av sa?nglektionen som specifikt handlar om o?vningar. Studien analyserar inte kommunikationens effektivitet, utan fokus ligger pa? att kartla?gga kommunikationen i tidigare na?mnda del av lektionen.

Människan - en gruppvarelse : en kvalitativ studie om grupperingars och status betydelse för elever i årskurs 9

In this study, five qualitative interviews were conducted, four of those with pupils and one with a teacher, in grade 9. Humans - a gregarious creature written in the context of status and hierarchy, aims to study how these students in grade 9 are grouped and how you look at each other in and between these groups and also in terms of status between and within the group. Using the concepts of identity, adaption, exclusion and the meaning of emotions with the chosen theoretical concepts by Goffman and, Elias and Scotson the purpose of this study has been answered. The results showed that the students were quite flexible between the groups in their class; most of them were part of a small group that consisted of their ?close? friends.

Museet och historieundervisningen : en undersökning om hur Värmlands Museum kan användas i historieundervisningen i grundskolans tidigare år

SammanfattningSyftet med detta arbete är att undersöka hur Värmlands Museum utarbetar sin verksamhet och förmedlar sitt samhällsuppdrag mot skolan, samt hur verksamma lärare i praktiken nyttjar länsmuseet i historieundervisningen för grundskolans tidigare år.I undersökningen besvaras två frågeställningar: ?På vilket sätt organiserar Värmlands museum sin pedagogiska verksamhet för att bidra till historieundervisningen i grundskolans tidigare år?? och ?Hur används Värmlands Museum i historieundervisningen för grundskolans tidigare år??Grunden för arbetet består utav kvalitativa intervjuer. Två museipedagoger som är anställda sedan ett respektive två år på Värmlands Museum och fyra lärare som har praktiserat sitt yrke från nio till trettio år på olika skolområden i Värmland, har intervjuats.Resultatet från undersökningen visar att Värmlands Museum erbjuder flera pedagogiska program som kan användas i grundskolans historieundervisning. Merparten utav programmen har utgångspunkt i två permanenta utställningar. Lärarna har nyttjat museet i historieundervisningen med olika syften.

Barnprogram i Sveriges television år 2000-2012

Uppsatsen undersöker förändringar i SVTs utbud av barnprogram samt förändringen i bilder, tilltal och vilka som får komma till tals i nyhetsprogrammet Lilla Aktuellt. Uppsatsen undersöker vecka 37 mellan åren 2000 och 2012 med nedslag vartannat år (2000, 2002 etc.). Uppsatsen består två analyser, varav den ena är en kvantitativ analys. Den fokuserar på SVTs utbud av barnprogram. Fokus ligger på programtyp, genre, utseende och ursprungsland.

"Årets skolbibliotek" hur då?: En studie av utmärkelsen "Årets skolbibliotek"

This thesis is about School libraries and the honour "School library of the year". I have examined the questions - Whats to say about school libraries in the curriculum and the library law? - Who administer the honour "School library of the year" and whats demanded to get it? - What have made the school libraries I have examined to school libraries of the year"? As theory I have used the Taxonomies of the School Library Media Program by David V. Loertscher. I have given a background to and defined the school library as a function, a room and in the teaching among others.

En jämförelse av Matematik A : En jämförelse mellan yrkesförberedande och studieförberedande program ur ett lärarperspektiv

Syftet med arbetet är att undersöka om det finns någon skillnad i hur läraren undervisar i Matematik A på gymnasieskolans studieförberedande och yrkesförberedande program. En av frågeställningarna är att undersöka vilka skillnader som finns i det innehåll lärarna skriver på tavlan. Metoden för att undersöka detta är en kvantitativ observationsstudie som görs i klassrummet under lektionstid. I undersökningen gjordes åtta observationer av fyra lärare, två lektionstillfällen per lärare. Några av resultaten är att lektionerna på de yrkesförberedande programmen inte startar och slutar på utsatt tid medan lektionerna på de studieförberedande programmen gör det.

Laborativ matematik : elevers beskrivningar av deras lärande i matematik vid ett laborativt arbetssätt

I detta arbete har vi undersökt hur elever beskriver att ett laborativt arbetssätt i matematik påverkar deras lärande. Studien har utförts på ett studieförberedande och ett yrkesförberedande program på gymnasiet i klasser som läser kursen matematik A. Vi har använt oss av en enkätundersökning i båda klasserna och intervjuer med tre elever från respektive klass. Vårt resultat pekar på att det finns ett antal positiva faktorer som eleverna anser påverkar deras lärande vid ett laborativt arbetssätt i matematik. Dessa faktorer är att undervisningen blir rolig och intressant, varierad, verklighetsanknuten och leder till kommunikation mellan elever.

<- Föregående sida 39 Nästa sida ->