
Sökresultat:
2106 Uppsatser om In store marketing - Sida 58 av 141
Upplevelsemarknadsföring enligt Generation Y: En fallstudie med undersökning om målgruppens erfarenheter kring upplevelsemarknadsföring
Då samhället har utvecklats från att ha gått från informationssamhälle till ett upplevelsesamhälle ställs det högre krav på att företag och organisationer ska se individen och dess behov av meningsskapande. Upplevelser används inte bara för att sälja produkter och tjänster, utan även i marknadsföringen av dem. Marknadsföringsbranschen är också i ständig utveckling för att hitta nya kreativa vägar och lösningar att nå ut till sina konsumenter. I dag är människor konstant uppkopplade på nätet via sina smarta mobiler och surfplattor. Ungdomar i denna fallstudie, även kallade generation Y, har visat sig ha en stor påverkan på utvecklingen av internetbaserade tjänster och produkter.
Effektiva Lagringsmetoder för Glesa Matriser
Sparse matrices are often used in numerical algorithms that solve linear equation systems. Many methods for storing sparse matrices have been proposed and implemented during the years. These methods focus primarily on minimizing the total memory consumption and the time that it takes to store a sparse matrix. This report researches the available storage methods for sparse unstructured matrices. The formats that are researched and implemented are COO, CRS and ELL.
Byte av kommunikationsstrategi när nationsobligatoriet faller : En fallstudie av hur nationerna i Uppsala bör agera om nationsobligatoriet faller
AbstractTitle: Change of communication strategy when the compulsory nation membership falls (Byte av kommunikationsstrategi när nationsobligatoriet faller)Number of pages: 51 (58 including enclosures)Author: Elin RantakokkoTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies 30 hpPeriod: Spring of 2008University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: This essay will result in some guidelines how the nations in Uppsala can act if the law according the compulsory membership in the student union and the student nations change. This essay focuses on how the nations can communicate to keep their members.Material/method: I have done seven interviews with persons that work in three different nations and the head of the Curators convent (the collaboration center between the nations), I have read articles from the largest newspapers and web pages. I have also read the Commission of Inquiry's recommendation according abolishing the law regarding the compulsory nation and student union membership. I have created two scenarios based on the material, according to Peter Schwartz advises.Main results: These scenarios show that the student nations have to become better at communicating with their new members and their already existing members.Keywords: Scenario planning, marketing, communication, student union, student nation, market segmentation, strategic communication, profile, organizations change..
Marknadsföring i syfte att främja hållbart resande i Eskilstuna
Frågeställning: Vilken typ av människor har störst benägenhet att ändra sina resvanor?Vilka marknadsföringsstrategier är bäst lämpade för att få Eskilstunas invånare att ändra sina attityder och beteenden så att de väljer mer hållbara resealternativ?Syfte: Syftet med denna uppsats är att presentera marknadsföringsåtgärder som Eskilstuna kommun kan använda sig av för att främja hållbart resande samt att redogöra vilka målgrupper dessa åtgärder bör riktas mot.Metod: Vi valde att göra en kombinerad kvantitativ och kvalitativ studie. Kvantitativ data har vi hämtat från sekundärkällor i form av tidigare undersökningar som är gjorda i Eskilstuna och andra jämförbara kommuner i Sverige. Primärdata i denna studie är kvalitativ och kommer från intervjuer med olika personer som jobbar med att främja hållbart resande. Teorin och empirin vävdes sedan samman till en analys.Slutsats: I slutsatsen presenterar vi vilka målgrupper som är intressanta att arbeta med samt med vilka marknadsföringsåtgärder vi anser att Eskilstuna kommun bäst kan nå dem.
Den personliga bankmannens betydelse för kundnöjdheten
Sammanfattning
Titel: Den personliga bankmannens betydelse för kundnöjdheten
Författare: Mattias Berg, Jerker Olsson och Michael Persberg
Handledare: Thomas A Michel
Kurs: Kandidatarbete, Företagsekonomi
Problem: Inom den finansiella sektorn har gränserna mellan olika finansiella
institut blivit mindre skarp, vilket resulterat i ökad konkurrens. Bankerna har
därför valt att, genom relationsmarknadsföring och personlig marknadsföring,
strategiskt utveckla långsiktiga relationer med kunderna. Genom att etablera
relationer med kunderna ämnar bankerna förbättra kundnöjdheten, vilket
långsiktigt leder till minskad kundomsättning och ökad lönsamhet. Följaktligen
har kundrelationen utvecklats till en konkurrensavgörande faktor. I
utvecklandet av dessa kundrelationer är kundkontakten betydelsefull och därför
är den personliga bankmannens roll central.
Förnuft och känsla : En studie av kokböckers visuella kommunikation under det tidiga 90-talet och sena 00-talet
The interest for food and cooking has probably never engaged the people of Sweden as much as it does today. Especially cookbooks are selling better than ever which has been a quite constant trend since the mid 90's. This study explores the connection between visual communication in Swedish cookbooks and the post-modern values which have influenced the market climate and the visual culture. I have used a theoretical framework as reference consisting of theories of semiotics, visual rhetoric, marketing communications and postmodernism. I have been studying six cookbooks, three from the late 00's and three from the early 90's, from the two separate angles of their graphic design and photographic material.
Stimulerad & observerad : En studie kring sensorisk stimuli och dess påverkan
The purpose of this thesis is to see how small differences in a store can affect the customer behavior. The changes consist of auditory and visual sensory cues. Since many companies today makes a lot of changes in their styling element, but without knowing how it really affects the customer behavior we thought it would be interesting to see by doing an experiment at IKEA. The study is therefore based on a quantitative research method, where theories have been described and from which hypotheses have been derived to test the theories. The experience took place at IKEA during two weeks where 5732 observations were made.The result from the experiment is that the sensory cue sight makes individuals spend more time in the environment but not creating attention.
Sinnesstimulering : En deskriptiv och explorativ studie om hur stimulans av de mänskliga sinnena kan användas för att påverka och skapa en upplevelse för kunden
Marknadsföring utgör inte någon särskiljande effekt idag och konsumenter blir visuellt överstimulerade av alla olika reklambudskap. På grund av detta måste företag numera skapa en djupare och personligare kontakt för att nå ut till sina kunder. Genom att använda sig av emotionella inslag i en produkt gör det att kunden uppfattar produkten mer som en upplevelse istället för enbart dess funktion. Skapandet av en upplevelse sker genom att sätta människans fem sinnen i centrum. Genom att använda sig av flera sinnen kan även ett mervärde skapas, vilket gör att företag inte längre enbart kan koncentrera sig på kärnprodukten.
Marknaden och kulturarvet: Argumentationsanalys av moderaternas kulturmotion 2005/06Kr:233
The cultural policy area has a tendency to be seen as a consensus area, where there are no big conflicts between the parties. The aim of this master?s thesis is to study the moderate party?s cultural motion 2005/06Kr:233 with the party leader Fredrik Reinfeldt as first author. If consensus rules, the party?s ideology should not be visible in the motion, but the assumption in the thesis is that it is visible.
Kommuner och varumärken ? En studie om varumärkesbyggande i Osby och Örkelljunga kommun
Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera och jämföra hur kommuner arbetar med sitt varumärke. Metod: En kvalitativ undersökning har utförts med en cross-sectional design (tvärsnittsdesign). Personliga intervjuer med representanter för båda kommunerna har genomförts och kompletterats med sekundärdata. Analysen har därefter grundats på insamlad empiri och utvald teori. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen bygger dels på klassisk varumärkesteori i form av Melins strategiska varumärkesplattform men också på teorier inom place marketing.
Banken som bygger relationer : En studie om hur SEB ökar antalet lojala kunder
Problem: På dagens marknad finns det flera olika bankaktörer som konkurrerar om kunderna, vilket även gör att det blir större konkurrens mellan bankerna. Vad är det som tilltalar en kund att stanna kvar hos en bank och bli lojal mot den? SEB bör öka sin kundlojalitet, men själva innebörden av ordet kundlojalitet kan betyda olika saker för olika individer, vilket kan bli problematiskt i SEB:s kommunikation till kunderna.Syfte: Syftet är att undersöka hur SEB omvandlar kundlojalitet till att skapa och utveckla långsiktiga relationer i sitt dagliga arbete.Metod: Den metod som användes till denna studie var av kvalitativ karaktär, då författarna använde sig av intervjuer på anställda inom organisationen. Genom dessa intervjuer insamlades information till studiens empiri, som sedan analyserades tillsammans med den teori som presenterats i studien.Slutsats: Det kan vara lätt att få den uppfattningen att Relationsmarknadsföring (RM) är svart eller vit. Att antingen har ett företag lojala kunder eller så har dem de inte.
Relationskomponenternas betydelse i en upphandlingprocess mellan konsult och kund :
This paper investigates a number of components that influence the relationship between consultant and client in a procurement process of ERP. The paper deals with Trust, Commitment, Cooperation and Satisfaction. The problem lies within the fact that consultants do not know how and to what extent the components affect relationship quality. Based on the theories in the areas of procurement, relationship marketing and relationship quality, information has been gathered about how the various authors believe a procurement process works, how they view relationship marketing and how relationship quality is created. The components discussed are trust, commitment, cooperation and satisfaction.
Att få kundtjänstmedarbetare på ett tjänsteföretag att agera i enlighet med företagets varumärke
Problem och Syften:Det har visat sig att en vanlig orsak bakom icke framgångsrika tjänsteföretag är att företagets medarbetare inte är tillräckligt informerade om vad företaget står för vilket gör att de inte alltid levererar tjänsten på det sätt de lovat sina kunder. En av orsakerna till detta problem kan vara att företaget misslyckats med att marknadsföra sin tjänst och sitt varumärke internt. Med denna studie vill vi då undersöka hur ett tjänsteföretag kan gå tillväga för att försäkra sig om att de anställda levererar tjänsten i enlighet med kundlöftet: Hur får ett tjänsteföretag sina kundtjänstmedarbetare att leverera tjänster i enlighet med vad varumärket lovat sina kunder? Vi vill undersöka vilka faktorer och problemområden som inverkar på detta problem samt undersöka hur dessa kan påverkas och hanteras på ett tjänsteföretag. Det ena av uppsatsens två syften handlar om att vi vill kunna skapa en modell samt ge praktiska exempel för hur ett företag kan använda de två teorierna Internal Marketing och Internal branding, för att arbeta med detta problem.
Viral Marketing - ett användbart fenomen inom destinationsmarknadsföring?
Titel Det mänskliga ledarskapet ? Hur verksamhetschefer inom äldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal Författare Elin Hansson, Anna Latomanski, Maria Ågren Frölander Handledare Bo Markulf, Veronica Åberg Problemformulering Behovet av personal inom äldreomsorgen kommer inom den närmaste tiden att öka drastiskt. Stora pensionsavgångar, få unga som vill utbilda sig till undersköterskor och en stor grupp äldre som ska få plats på landets olika äldreboenden står som bidragande orsaker. Hur ska äldreomsorgen kunna locka nya medarbetare till en organisation som idag inte framstår som attraktiv? Vilken roll har ledarna inom organisationen i detta? Och vilken roll spelar den ökande konkurrensen mellan den privata och kommunala sektorn? Syfte Syftet med denna uppsats är att se hur verksamhetschefer inom äldreomsorgen leder, motiverar och belönar sin personal.
IT, mat och miljö
Shopping for groceries often means that, as consumers, we travel to the grocery store ourselves, by ear, bike or on foot. At the store we pick out the groceries that we want, go the register and pay for them. During the last couple of years consumers in Sweden have been given the opportunity to let someone else select and transport the groceries to their home instead, so called home shopping. As this report is being written, the possibility to buy groceries this way is somewhat limited, but many forecasters believe that in the near future it will increase immensely. Because of the large volumes of groceries that are being transported, there is great transport work being done in the supply chain.