Sök:

Sökresultat:

699 Uppsatser om Implicit och explicit författarröst - Sida 6 av 47

Varför partipolitik? - en intervjuundersökning om partipolitiskt engagemang bland unga

Why participate? Many studies focus on explaning non-participation in politics. The political parties are loosing members and the particiaption of young people are given extra attention. This thesis is about young people who do participate in party politics. The question is how they experience their participation and how they feel that they can have a politcal influence by being a member of the youth section of a political party.

New Public Management Retorik eller praktisk verklighet? - en litteraturstudie

Denna uppsats syftar till att, ur ett lÀrandeperspektiv, analysera NPM-litteraturens syn pÄ lÀrande och organisation. Uppsatsen Àr en kvalitativ litteraturstudie som stÀller lÀrandeperspektivet i relation till NPM-diskursen. Vi kom fram till att NPM-litteraturens centrala omrÄden, i termer av decentralisering och mÄl- och resultatstyrning, innehÄller goda förutsÀttningar för lÀrande. Dessa förutsÀttningar framstÀlls implicit och behandlas inte uttryckligen. Komplexiteten i NPM-reformerna har inneburit svÄrigheter att implementera de nya idéerna i organisationerna.

Att utvecklas inom sitt yrke : Om den högre utbildningens inverkan pÄ den erfarna pedagogen

This work is based on qualitative interviews with four educationists who before their university studies lack education in their own field of work. The study aims to explore how higher learning influenced and affected these people. As a theoretical point of view the concept of implicit learning and Aristotle?s epistemological approach was used. The study gives an idea that the concept of knowledge is advanced and can go from practical experience to more theoretical understandings.

Slutfasstyrning av missil med explicit prediktionsreglering

Arbetet har utförts pĂ„ Saab Bofors Dynamics AB i Linköping och dess syfte Ă€r att undersöka möjligheten att applicera teorin för prediktionsreglering, Model Predictive Control (MPC), pĂ„ guidance systemet i en missil av typen Medium Range Air-to-Air Missiles (MRAAM). Även implementering via Explicit MPC har undersökts. I tidigare studier har det visat sig att den moderna slutfasstyrningsalgoritmen Linear Quadratic Augmented Proportional Navigation (LQAPN), som Ă„terkopplar missilens acceleration och rotation, uppvisar en bĂ€ttre prestanda Ă€n de mer klassiska styrlagarna. Det frĂ€msta intresset med denna studie Ă€r dĂ€rför att undersöka hur tillvida en styrlag baserad pĂ„ MPC kan mĂ€ata sig med dessa resultat. Fördelen med att anvĂ€nda MPC Ă€r framförallt att man kan ta hĂ€nsyn till styrsignalbegrĂ€nsningar pĂ„ ett direkt och intuitivt sĂ€tt.

Genrepedagogik inom SVA-undervisningen : En fenomenografisk undersökning om hur fyra svenska som andrasprÄkslÀrare upplever genrepedagogiken

I den hÀr uppsatsen undersöks fyra svenska som andrasprÄkslÀrares upplevelser av den australiska genrepedagogiken, vilken har nÄtt stor framgÄng och spridits pÄ skolor runt om i vÀrlden. Pedagogiken baseras pÄ förvissningen att alla elever, i synnerhet andrasprÄkselever, behöver explicit undervisning för att utveckla sina lÀs- och skrivförmÄgor samt för att kunna tillÀgna sig kunskaperna inom de olika skolÀmnena.Mot bakgrund av genrepedagogikens spridning i Sverige, Àr mitt syfte att fÄ kunskap om hur fyra verksamma svenska som andrasprÄkslÀrare upplever den australiska genrepedagogiken.Metoden som ligger till grund för min undersökning Àr fenomenografin och materialet utgörs av fyra ljudinspelade intervjuer, som sedan transkriberats.Resultaten visar att samtliga informanter Àr nöjda med metoden. Fördelarna Àr att genrepedagogiken lett till snabba resultat, tydliga mÄluppfyllelser sÄsom förbÀttrade grammatik- och skrivkunskaper, minskat klyftan mellan elever med olika bakgrund och bidragit till ett kollaborativt lÀrande. Det visade sig ocksÄ att informanterna inte upplever nÄgra nackdelar med metoden, men dÀremot stött pÄ nÄgra svÄrigheter. Samtliga upplevde att den stora skillnaden mellan deras tidigare arbetssÀtt och genrepedagogiken Àr att det tidigare arbetssÀttet var implicit till skillnad frÄn genrepedagogiken som Àr explicit, vilket bidragit till att syftet med undervisningen blivit tydligare för bÄde eleverna och lÀrarna.

Smakdomarna och Fredrika Runeberg explicit subjektivitet och vÀrdering i svensk litteraturhistorieskrivning

This essay is a study of explicit subjectivity and valuation in Swedish literary historiography from a power perspective. The methodology involves qualitative perusal of literary handbooks from 1915 to 1999. The author Fredrika Runeberg is taken as a window, in that I have examined if and how she is described in the selected handbooks. The main purpose has been to see if subjectivity in disparaging terms and condemnation of authorship have become more evident during the years under consideration. I have related the twelve selected handbooks to Hallberg's five methods for literary historiography.

Identifiering av samband mellan kravinsamling och kunskap

The stakeholders for requirements elicitation need to be identified at an early stage and their knowledge is the basis for what is to become a requirements specification. Just because a stakeholder holds a lot of expertise and knowledge it does not mean that the stakeholder can communicate the knowledge in a clear way. Validation of knowledge means that knowledge is valued and recognized in a structured way. People and organizations can evolve by exchanging knowledge, experience and skills.  The purpose of this study is to increase the understanding of knowledge management between requirement elicitation and external stakeholders.

Intuitiva anvÀndargrÀnssnitt - försök till en förankring av begreppet

Med en ansats i kognitiva teorier om de omedvetna processer som kan ligga bakom fenomenet intuition undersöks i denna kvalitativa studie begreppet ?intuitiva anvÀndargrÀnssnitt? pÄ djupet. En teorisyntes om vad intuition Àr och hur det fungerar presenteras. I en empirisk undersökning i form av kvalitativa intervjuer frÄgas interaktionsdesigners om deras definition av begreppet intuitiva anvÀndargrÀnssnitt. Resultaten frÄn undersökningen stÀlls dÀrefter i relation till det teoretiska materialet.

Digitalisera loggboken : En analys av utmaningarna med att utveckla IT-stöd för kunskapsintensiva verksamheter

Failed system development projects are a common sight within the IT-industry. During the last ten years we have seen several more or less disastrous high profile projects being reported in the news. One aspect that might hold some of the responsibility for these failures is the fact that more organisations are knowledge intensive which makes their work processes difficult to capture in computer systems. How requirements engineering is handled becomes even more important in these cases, where processes are unpredictable and rely on individual judgement and knowledge. In this study we have examined the challenges of developing systems for knowledge intensive businesses through a method of qualitative case study of a university laboratory.

Aktivt lÀrande genom conveyance inom digitala spel : Spelares engagemang och pÄverkan av inlÀrningstekniker inom digitala spel

I detta arbete jÀmförs explicit och förmedlande (conveyance) inlÀrningsteknik för kommersiella spel och undersöka hur de pÄverkar spelarens resultat samt kunskap om spelets struktur. Undersökningar frÄn början av 1970-talet visar pÄ hur aktivt lÀrande ökar deltagarens engagemang jÀmfört med vid passiv explicit inlÀrning. Mitt praktiska arbete bestÄr i att ta fram tvÄ olika inlÀrningsbanor, en för var teknik, och en utmaningsbana dÀr spelaren fÄr prova sina fÀrdigheter. Skapandet av den praktiska delen av examensarbetet har skett under praktik pÄ Pieces Interactive i Skövde. Resultatet av studien indikerar att gruppernas inlÀrning Àr jÀmförbar, dock klarar personerna i den explicita gruppen uppgifterna snabbare, medan de i den förmedlande gruppen utforskar/förstÄr mer av spelet. Vidare forskning om förmedlande bandesign kan gynna spelbranschen, sÀrskilt i utbildningssammanhang dÀr syftet Àr att motivera deltagaren och stimulera till en djupare/intuitiv förstÄelse för uppgiften..

En studie om kunskapso?verfo?ring vid o?ppen innovation genom crowdsourcing

Organizations that want to maintain a good innovation capability can seek knowledge both within and outside its boundaries. Opening up innovation processes, through so-called open innovation, allows organizations to combine internal and external knowledge sources in order to include previously excluded perspectives to the innovation process. This study examines how knowledge is created and transferred when conducting open innovation through crowdsourcing. It is done based on Nonaka?s (1991; 1994) theory of how knowledge is created through conversion processes, where implicit knowledge can be converted into explicit knowledge and vice versa.

5, 6, 7 Ä 8: En kvalitativ studie om lÀrares tillÀmpning av koder och konventioner i dansundervisning pÄ gymnasiet

Med denna uppsats vill vi synliggöra hur lÀrare i dans pÄ gymnasiet definierar, tillÀmpar och undervisar koder och konventioner utifrÄn Àmnes- och kursplaner i Dansteknik (Skolverket, 2011b). Med en fenomenografisk forskningsansats har vi genomfört fyra kvalitativa intervjuer med danslÀrare verksamma pÄ olika gymnasium runt om i Sverige. Resultatet visar att lÀrarna Àr överens om att koder och konventioner handlar om upptrÀdandet i en danssal, om förvÀntningar pÄ elevens eget ansvar för sin danstrÀning, respekt för de meddansande, dansgenres estetik och kroppens relation till rummet och riktningar. Gemensamt Àr ocksÄ att lÀrarna utifrÄn sina egna dansbakgrunder och uppfattningar vÀljer ut de koder och konventioner de vill upprÀtthÄlla och reproducera i sin dansundervisning. Huruvida de förmedlar dessa explicit eller implicit varierar och tas upp i diskussionen, dÀr vi Àven ser djupare pÄ hur dÄtidens traditioner relaterar till nutidens klassrum, dansundervisning i relation till tyst kunskap, koder och konventioner i förhÄllande till ordning och uppförande samt betygssÀttning..

Litteraturförmedling pÄ folkbibliotek: Bibliotekariers tankar om kompetens och betydelsefulla egenskaper

This thesis deals with questions about competences and qualities that librarians inpublic libraries find that they need to be qualified suppliers of literature (books andmagazines).Our aim is to problematize the competence of the profession in relation to promotingliterature, knowledge in literature and reading habits. We want to know what librariansthemselves think about their own competences when it comes to supplying andpromoting literature. Does it have to be a leisure interest or do they get the possibility toread during working hours?What do librarians think it means to be a qualified promotor of literature and how dothey acquire the right competence? Do they believe that their competence correspondswith the occupational requirements? How much of their knowledge about literature andpromoting literature comes from personal interest and commitment?We primarily used the theories about competence by Per-Erik Ellström. One of thetheories is the one of implicit and explicit knowledge.

Att integrera matematik och sprÄk : en kvalitativ textanalys av Lgr11

A new curriculum, Lgr11, was introduced in Sweden during the Autumn Semester 2011. My aim in this paper is to investigate whether an integrated and interdisciplinary approach is possible within this new Swedish curriculum.Firstly, I will describe the approach to integration and interdisciplinary work used in the new Swedish curriculum. Secondly, I will analyze whether the curriculum allows for an integrated and interdisciplinary work.The method used in this paper is a qualitative textual analysis and analyzing the new curriculumŽs approach to integration and interdisciplinary education has been the focus. The analysis has been based on the explicit and implicit basics of integration and interdisciplinary work in the curriculum.I assume theories of subject integration and curricula to come up with my results in the paper.To conclude, the results of my analysis of the curriculum show that an integrated and interdisciplinary approach is not only possible, but it is also each school Principal's responsibility as well as part of each teacher`s objective. The Principal's responsibility is to ensure that the integration and interdisciplinary approach is undertaken in school. The curriculum is clear that teachers should let their students work interdisciplinary as well as vary their methods of teaching.

Tiga Àr silver men tala Àr guld : en undersökning av kunskapsförvandling i projektbaserade företag

Tacit knowledge refers to the knowledge that is located inside individuals; it is not expressed or written like explicit knowledge. Inherently, tacit knowledge is often limited solely to one person and consequently individually based. Project based companies need to acknowledge the importance of transforming tacit knowledge into explicit in order to preserve the knowledge inside the organisation. If the knowledge is not transformed, there is a great risk of losing the knowledge when a key individual leaves the organization.One way of transforming the tacit knowledge is through Nonaka?s and Takeuchi?s knowledge spiral.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->