Sök:

Sökresultat:

1940 Uppsatser om Immigrant integration - Sida 27 av 130

Produktplaceringar och påverkan - en kvantitativ studie av produktplaceringar i rörlig media

In the ever increasing media clutter it is hard for marketers to make their products stand out. New ways of reaching consumers are constantly arising. This study seeks to further investigate the phenomenon known as product placement, delimited to movies/television. By conducting an experiment we tested whether different presumptions matters for what effect a product placement will have on attitude and if these could be affected. We also looked at if the level of product integration effect attitude and realism enhancement.

Organisatoriskt lärande: en fallstudie vid Lunds universitet

Att en organisation fattar beslut om överordnade mål och strategier innebär i sig inte något organisatoriskt lärande. För att möjliggöra en integration av uppställda mål och strategier så att dessa genomsyrar organisationen behöver det ske en process - ett organisatoriskt lärande. Vi har i denna uppsats studerat hur denna process går till i organisationen Lunds universitet, när det gäller integration av mål och strategier rörande ledarskap och hur universitetet i denna process tillvaratar individuell kunskap och kompetens så att organisationen får en högre kompetens och därmed en ökad möjlighet att nå uppställda mål. Vi har utgått från litteratur kring organisatoriskt lärande, där vi gjort en sammanställning av de teorier och den forskning som vi anser har relevans för vår frågeställning. Ur dessa har vi tagit fram följande kriterier för organisatoriskt lärande: kommunikation, tillgängliggörande, reflektion och samsyn och integration.

Svensk amatörboxning: Social integration och upplevelse av livskvalité

I Sverige föreligger en ringa forskning som berör amatörboxningens sociala betydelse. Detta gäller även den internationella arenan. En generell uppfattning är att boxning är en sport som mestadels utövas av grupper som har sina rötter i lägre sociala klassen. Den ringa forskning som finns visar att personer som söker sig till amatörboxning ofta kommer från en segregerad miljö med begränsade ekonomiska resurser. I vissa fall avviker de från samhällets normer.

En känsla av tillhörighet : En kvalitativ studie om barn till invandrares uppfattning om tillhörighet, integration och omgivningens påverkan.

    Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att belysa identiteten och den kulturella tillhörigheten hos andra generationens invandrare. Vi vill belysa deras syn i fråga om identitet, integration och omgivning. Kvalitativa intervjuer har utförts för att få svar på våra frågeställningar och tre personer från Malmö samt två personer från Skellefteå och en person från Piteå har ställt upp på denna undersökningen. Dessa intervjuer har sedan analyserats och diskuterats med inspiration av essentialismen, konstruktionismen samt den postkoloniala teoribildningen. Utöver dessa inriktningarna ligger fokus på identitet och identitetsskapande teorier eftersom en stor del av syftet med studien är att belysa hur intervjupersonerna ser på sin identitet.

Venture Capitalmarknadens integration i Öresundsregionen

Sammanfattning Titel Venture Capitalmarknadens integration i Öresundsregionen Författare Martin Larsson, Katarina Jönsson, Anna Westin Handledare Hans Landström Seminarium Venture Capital i Öresundsregionen Syfte Syftet med denna uppsats är att studera integrationen mellan Malmös och Köpenhamns Venture Capitalmarknader. Syftet har även varit att undersöka eventuella barriärer för integration. Vår avsikt har även varit att konkretisera tillvägagångssätt för att eventuellt öka integrationen. Metod I denna studie har vi använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt. För att uppnå det resultat vi önskat valde vi att göra kortare intervjuer per telefon med experter inom Venture Capital.

Mångkulturella möten i dagens Sverige

I det nutida samhället med allt snabbare förändringsprocesser blir invandrarnas integration svårare att uppnå och identitetsfrågorna svårare att lösa. Mitt syfte med uppsatsen är att förstå varför religiös och kulturell identitet förändras i samband med invandring.Uppsatsen syftar till att ge en djupare förståelse av de kulturkollisioner som invandrare kan råka ut för i sina kontakter med majoritetssamhället.Några frågor som kommer att behandlas är :Varför är det så viktigt för en människa att ha en kultur?Vilken funktion har religionen i ett samhälle och vad betyder det i människors liv?Hur kommer en viss religion till uttryck i olika samhällsgrupper?.

Miljöhänsyn inom EU:s sektorspolitik - integrering genom "nya" policyinstrument?

To integrate environmental concerns into non-environmental policy making has become an important policy objective within the European Union. This essay investigates policy instruments in use to achieve environmental policy integration in the EU's transport sector respectively fisheries sector. The point of departure is a theoretical discussion about governance and the use of different policy instruments for environmental management at the EU-level. The focal point is the argumentation that regulatory policy instruments alone cannot achieve environmental policy integration satisfactory. By using Jordan et al's classification of so called "new" environmental policy instruments (market-based instruments, voluntary agreements and ecolabels) as complements to regulatory measures, the essay investigates whether the first-mentioned are used within the two sectors.

Tjänsteorienterad arkitektur (SOA) för integration mot upphandlingssystem

Det finns många olika typer av affärssystem på marknaden och företagen har investerat i egna unika IT-lösningar, vilket har medfört att man har låst in sig i den egna tekniska plattformen genom bland annat punkt till punkt- implementationer. För att råda bot mot detta är det då önskvärt att olika system och applikationer ska kunna kommunicera med varandra genom att utbyta data på ett standardiserat sätt. För att uppnå dessa integrationsmål har en tjänsteorienterad arkitektur, Service Oriented Architecture (SOA) växt fram. Syftet med denna uppgift är att undersöka möjliga metoder för att utveckla en tjänstebaserad arkitektur för integration mot Avantra AB:s upphandlingssystem, Avantra Upphandling. Detta utifrån krav och direktiv som ställdes av Avantra samt de möjligheter och begränsningar som styrs av deras utvecklingsmiljö, -verktyg och -rutiner.

An investigation about e-commerce integrated with shopping mall ? How can a shopping mall integrate e-commerce?

The shopping mall branch has estimated that the turnover of e-commerce will double within the upcoming ten years (NSCS, 2013). The growth can thus stop for shopping malls and there is a risk that some shopping malls end up being "dead-malls", completely losing their turnover.The thesis starts off with presenting the background for the factors of trade, i.e. e-commerce and shopping malls.This is followed by a presentation of which integration possibilities there are in Sweden today and by examples from the British market. Thereafter follows a section on integration possibilities that shopping malls can use in order to integrate e-commerce instead of regarding it as a threat. This can be done in several ways, e.g.

Integrationen av etniska minoriteter i de tre Baltiska staterna

This essay is a comparative empirical study of ethnic integration mainly of the Russian-speaking minorities in the three Baltic states (Estonia, Latvia and Lithuania) in a post-communism setting. As Lithuania has a Polish minority that is as large as the Russian-speaking, they too shall be included in the study but not as thoroughly as the Russian-speaking minority. Thus the problem is: to what degree are the ethnic minorities integrated with the titular nations in Estonia, Latvia and Lithuania? In order to study ethnic integration I have set up a theoretical framework largely based on Weiner?s theory of integration. The theoretical framework focuses on three dimensions: Citizenship, Identity and Segregation.

Störst går först - Vägen till fördärv eller lyckat förvärv Ekonomistyrningseffekter vid förvärv - En fallstudie av ÅFs förvärv av Energo

This bachelor thesis aims to analyse the effects of changes in management control systems following acquisitions, and deduce whether or not these effects are in line with the acquiring firm's objectives of the acquisition. Through a case study of technician consultant firm Energo, acquired in 2010 by ÅF, the study assumes the perspective of the acquired firm. Data has been collected through in-depth interviews at Energo and ÅF and complemented by internal documents to enrich and validate specific facts and statements. Data was then arranged and analysed through Otley and Fierriera's (2009) framework Performance Management Systems to understand how management control systems were constituted before the acquisition, what changes were made following the acquisition, how this process was accomplished and how it was experienced, in order to come to conclusions about the effects of these changes. The study concludes that the changes in Energo's management control system following the integration with ÅF, had significant effects on the outcome of the acquisition, primarily as it led to a high rate of Energo's employees resigning.

Integration av handel i ett platsvarumärke : en fallstudie av Västervik

The purpose of this thesis is to analyze and investigate how the consumer-oriented commerce can be developed and integrated to the brand Västervik.This thesis has a qualitative approach and we have done a case study of the Swedish city Västervik. We have performed interviews, with eight selected respondents who have different backgrounds, but with competence in different problem areas that we investigate in this thesis.We have, in this qualitative thesis, found aspects that Västervik should consider if they want to succeed with an integration of commerce in the brand. We have through a model found common facets that commerce and tourism shares and which Västervik should consider in the process of branding the city.The results of this thesis are presented in chapter six, there we also have featured reappearing tendencies that consider the development of commerce and how the commerce could be integrated in the brand Västervik..

Att vara muslim i Sverige : En kvalitativ forskningsstudie om muslimska individers upplevelser, bemötande och integration i det svenska samhället

SammanfattningStudiens syfte är att öka förståelse för muslimska minoritetsgruppers bakgrund, identitet, värdering och upplevelser. För att få svar på studiens syfte har jag intervjuat 5 muslimska respondenter. Jag har använt mig av den hermeneutiska metoden och jag har använt mig av min förförståelse och intryck för att kunna tolka och förstå respondenternas upplevelser. Fem vetenskapliga artiklar har används i denna studie som behandlar olika fenomen omkring islam och muslimer i Kanada, Sverige, Tyskland och Norge. Artiklarna handlar om hur den muslimska slöjan bemöts, vad som ligger bakom negativa attityder mot muslimer, integration och segregation och diskriminering av muslimer.

Massmedia och Integration av invandrare : Med fokus på Aftonbladets och Expressens ledar- och debattsidor

Ett tjänstevarumärke är uppbyggt av flera olika komponenter och det är inte bara tjänsten i sig som räknas till varumärket. Det är hur kunderna uppfattar vad företaget säger att de erbjuder, hur andra människor ser på varumärket, samt hur väl företaget tar sig an sitt tjänsteutförande som bidrar till kundernas syn och uppfattning om ett tjänstevarumärke. Det gör att ett tjänstevarumärke är mer komplext än ett produktvarumärke. Kunders upplevelser i samband med en tjänst påverkas av vilken syn de har på tjänstevarumärket, samtidigt som värdet i tjänstevarumärkets påverkas av kundens uppfattning gällande sin egen upplevelse. Trots att forskning visar på att ett tjänstevarumärkes komplexa natur gör att det finns mer risker relaterat till att repositionera tjänstevarumärken, finns det inga tidigare studier som specifikt har inriktat sig emot repositionering av tjänstevarumärken.

Leverantörsintegration ? en strategisk aspekt vid val av leverantör

Undersökningsobjekten, som ligger till grund för uppsatsen, är de köpande företagen Tetra Pak och SCAN COIN samt leverantörerna AQ Elautomatik och NOTE. Syftet med uppsatsen är att framställa en modell för att studera det köpande företagets strategi/er vid leverantörsintegration. Modellen som har framställts heter DAD-modellen vilket är en procedurmodell för leverantörsintegration. DAD-modellen består av åtta delar, vilka följer en naturlig gång som det köpande företaget skall genomgå vid leverantörsintegra¬tion. I uppsatsen har vi, utifrån problemformuleringarna, bland annat kommit fram till att Tetra Pak och AQ El¬automatik samt SCAN COIN och NOTE uppfattar relationerna på olika sätt.

<- Föregående sida 27 Nästa sida ->