Sök:

Leverantörsintegration ? en strategisk aspekt vid val av leverantör


Undersökningsobjekten, som ligger till grund för uppsatsen, är de köpande företagen Tetra Pak och SCAN COIN samt leverantörerna AQ Elautomatik och NOTE. Syftet med uppsatsen är att framställa en modell för att studera det köpande företagets strategi/er vid leverantörsintegration. Modellen som har framställts heter DAD-modellen vilket är en procedurmodell för leverantörsintegration. DAD-modellen består av åtta delar, vilka följer en naturlig gång som det köpande företaget skall genomgå vid leverantörsintegra¬tion. I uppsatsen har vi, utifrån problemformuleringarna, bland annat kommit fram till att Tetra Pak och AQ El¬automatik samt SCAN COIN och NOTE uppfattar relationerna på olika sätt. De köpande företagen uppfattar relationen som ett mycket bra samarbete och inte som en integration. Leverantörerna däremot uppfattar relationen som en integration. Det som kan konstateras är att parterna däremot har ett väl utvecklat samarbete, då vi anser, att det fortfarande återstår mycket arbete för att uppnå en integration. Tetra Paks och AQ Elautomatiks samarbete liknar mer samarbetsformen särskild anpassning. SCAN COIN och NOTEs samarbete ter sig mer som samarbetsformen specialist.

Författare

Dragana Zaloznik Dehis Kukuljac Anna Lager

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..