
Sökresultat:
2006 Uppsatser om Image schema - Sida 44 av 134
Inkludering och interkulturellt arbetssätt i förskolan
Äldreomsorgen är en viktig del av välfärdssystemet och är i fokus för samhällsdebatten. De frågor som är aktuella handlar om vårdkvalitén, tillgång till vård och omsorg, ekonomiska medel samt vård i framtiden med allt det innebär. Arbetsvillkoren inom vården anses vara mer påfrestande än inom andra sektorer av arbetslivet.
Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera vad som är viktigt för motivationen och arbetstillfredsställelsen i ett påfrestande arbete med äldre och huruvida de anställda motiveras av dessa faktorer. Utifrån syftet formulerades följande frågeställningar: Hur ser arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse hos anställda inom äldrevården ut? Vilka faktorer har samband med motivation och arbetstillfreds-ställelse hos personal inom äldrevården? Finns det skillnader mellan anställda i privat respektive kommunal regi?
För att få en generell bild av arbetsmotivationsfaktorer och arbetstillfredsställelse inom äldrevården valdes som forskningsstrategi med en kvantitativ metod, baserad på en enkätundersökning.
Elektronisk intensivövervakning med fotboja
Syftet med vårt arbete var att undersöka om elektronisk fotboja är ett bra alternativ till fängelse. Förändras vardagen mycket för de som bär den. Är fotbojan avskräckande eller inte? Om det är så att den kan användas vid kontroll av att besöksförbud efterlevs, och hur i så fall. Håller lagstiftningen i Sverige som den är idag eller måste den ev.
Funktionella tester och utvärdering av skadepreventiv träning hos kvinnliga fotbollsspelare - en interventionsstudie
The exclusion of visually impaired from the information flow presented to us through signs was what led me into this project. With a growing amount of information being presented to us on signs and digital information surface the need of communicating this information in a way that could be read by visually impaired is evident. Looking into different ways of communication, my goal was to create something that filled the need of the visually impaired without branding them as disabled. Having a close relative with bad eyesight is became evident on how much it limited her in her everyday life, not being able to navigate herself without the support of her husband. Through interviews with her and others with varying diagnoses I reached an insight in their situation. To my surprise they still favored a visual form of communication before an auditory or tactile form, because it?s easy to survey and quick to interpret.
Förändring av varumärken
This thesis aims to study brand change, which can be of interest since a brand during its lifetime can be expected to meet a lifecycle consisting of five phases; innovation, introduction, growth, maturity and recession. In order to avoid the recession phase and the sales decline that follows there is a need for a change of the brand.In order to study brand change, theoretical framework is compared to two real world cases that have gone through an active change.The conceptions of positioning, repositioning and revitalization are clarified. Positioning deals with how brands are located in customer?s minds as well as on the real market. Repositioning implies a change of the current position and is also often a move towards a new market segment.
Det kompetenta barnet : -studie om barnets inflytande och delaktighet i förskolor med Reggio Emilia inspriation
Introduktion: att lyssna på barnens idéer och tankar för att komma fram till gemensamma mål innebär att alla kan känna delaktighet i det som sker. Pedagoger bör inte använda den makt som de har på ett negativt sätt utan vända den till att skapa demokratiska och delaktiga beslut. Det är viktigt att ta reda på hur mycket barnen kan förstå begreppen som inflytande, demokrati samt delaktighet. Skapa vardagliga situationer där barnen får en förståelse för orden demokrati, inflytande och delaktighet.Syftet: med vår studie är att undersöka hur barns inflytande och delaktighet påverkar deras vardag och att undersöka om barn har insikt om sin delaktighet i de sammanhang där beslut tas.Metod: ett mindre antal barn från två olika Reggio Emilia inspirerade förskolor, placerade i en av stadsdelarna till en storstad, deltog i studien. Vi använde oss av observations schema och intervju med stöd av fyra frågor.Resultatet: visar att pedagogerna behöver ändra sitt förhållningssätt för att sträva efter uppmuntran där barn medverkar till påverkan och inflytande.
Att vara kvinna och styrelseproffs : En kvalitativ studie om kvinnor i svenska bolagsstyrelser
AbstractThe purpose of this thesis is to examine the professional female members of a board in listed companies. During the 21st century the issue of female quotation into the executive boards was discussed in both the media and politically due to womens underrepresentation in these contexts.The main purpose of this thesis is to examine the professional female members of boards stories of the role models they have, what characteristics have evolved, the views of others, and the self image. In addition, we want to investigate how women perceive themselves in a male-dominated field to identify how the female identity is created at work.Through a qualitative research in the form of personal interviews, we have gathered empirical material that forms the basis of our results. The answers from the interviews have been analyzed with the help of relevant theories and a social constructionist approach throughout the thesis. For our theoretical approach, we primarily chose symbolic interactionism, identity theories, and concepts such as the glass ceiling and gender strategies to analyze the data.The result of the survey shows that there are many elements that play into how women form their identities.
Elevers syn på elevinflytande : Elevinflytande i skolvardagen
Syftet med denna undersökning är att ta reda på elevers åsikter, tankar, upplevelser och visioner om elevinflytande samt att låta elever komma till tals. Speciellt eftersom den mesta forskningen gällande barn och unga avser de vuxnas syn på denna grupp. Problemformuleringarna i denna studie är ?Elevers upplevelser av reellt elevinflytande? och ?Elevers visioner om elevinflytande?. Genom att genomföra fokusgruppsintervjuer i årskurs 4-6 samlades studiens data in.
Fyra forskares informationsförsörjning och bibliotekets roll i denna process : en fallstudie på AstraZeneca R&D i Lund
Information is essential in order for pharmaceutical companies to be successful. This essay focuses on the information provision of pre-clinical scientists at AstraZeneca R&D Lund, and the role of the company library in this process. In semi-structured interviews, four pre-clinical scientists were asked to describe their information provision regarding what type of information they need, how they find it and what sources of information they use. Four librarians from the company library were also interviewed to give their perspective on the information provision of pre-clinical scientist. The study also aimed at comparing the image of the process as described by the scientists themselves and the librarians.
Marknadsföringens betydelse för diskrepansen mellan företags profil och image : En fallstudie av Filippa K
Denna uppsats ämnar undersöka om ett företag som använder sig av sparsmakad marknadsföring ändå når ut med sitt budskap till sina kunder. Det företag vi valt att göra en fallstudie på är Filippa K, ett väletablerat klädföretag som inte använder reklam i någon större utsträckning, dels på grund av rädsla att varumärket ska överexponeras och förlora sitt grundläggande koncept och dels för att man från företagets sida anser sig ha tillräckligt god kännedom på den svenska marknaden. Främsta syftet med vår studie är att försöka ta reda på om kunder trots detta uppfattar Filippa K på samma sätt som företaget önskar. 30 stycken intervjuer med slumpvis utvalda kunder till Filippa K ligger till grund för vår studie, resultaten har vi sedan applicerat på fyra välkända teorier på området. Vi anser att vi kan dra slutsatsen att diskrepansen mellan profil och image är liten.
Det vördade köttet och potatisen : En studie om svenskarnas syn på mat och ätande
Uppsatsen handlar om hur de som intervjuats ser på mat och ätande. Viktiga avsnitt är, vad som är mat och inte mat. Här tar jag bland annat upp vad som är mat enligt informanterna men också vad som inte är mat. Jag skriver om måltider och deras betydelse. Tid och tidsaspekter som rör mat avhandlas också.
Webbplatsen som marknadsföringskanal ? Lokala Evenemang
Genom Internet skapas ständigt nya och kreativa lösningar som ger företag ochorganisationer möjligheter att förmedla sitt budskap på ett virtuellt sätt. Särskilt viktigt ärdet för upplevelseindustrin och där tillhörande evenemangsaktörer att kunna återgeverkligheten i teknologin. I vår uppsats har vi som syfte att kartlägga hur lokalaevenemang marknadsförs via Internet, för att sedan dra slutsatser om hur deraswebbplatser kan förstärka och förlänga upplevelsen för besökaren.Studien bygger på en kvalitativ metod där vi har gjort semistrukturerade observationer avåterkommande, större och lokala evenemang som låg nära i tiden för sitt genomförande.Den undersökningsmetod vi tillämpade var att utföra observationer med hjälp av ettschema. Detta schema var baserat på teorier och modeller från litteraturgenomgången. Iden teoretiska delen beskrivs teorier om Event marketing, Internetmarknadsföring,kundvärde, besökarens deltagande och engagemang samt hur upplevelser kan förlängas.I resultatet presenteras och analyseras de observationer vi har gjort och vi uttalar oss omtendenser och mönster.
Elvine ? är det glittriga polotröjor? - En studie om varumärkeskommunikation i butik
Idag finns det väldigt många aktörer inom modeindustrin som alla kämpar om en plats påmarknaden. Varumärket har därför blivit ett allt viktigare konkurrensmedel och ett sätt attutmärka sig och skapa mervärde för konsumenten. Vi tycker att det är intressant att se på hurett varumärke kommunicerar och om företaget bakom varumärket lyckas förmedla sittkärnvärde till konsumenten.Syftet med den här uppsatsen var att se på vad varumärket Elvine kommunicerar tillkonsument via butik. Elvine är ett Göteborgsbaserat varumärke som har skapat streetwearklädersedan år 2000. Vi ville se på om varumärket Elvines identitet stämmer överrens meddess image.
Farmakologisk påverkan på placenta och foster under missbruk av opioider och kokain
Placentan (livmoderkakan) är ett metaboliskt viktigt organ och under opiat och kokain missbruk påverkas placentan negativt och det påverkar fostrets normala utveckling. Syftet med denna litteraturstudie var att ta reda på hur placenta och foster påverkades av opiater och kokain samt om det fanns någon specifik behandling för foster och barn före respektive efter förlossningen. Nio vetenskapliga artiklar granskades och analyserades enligt SBU:s analysmodell. Resultaten visade att acetylkolinfrisättningen och den viktiga aminosyratransporten till fostrets blodomlopp hämmades vid opiat och kokain missbruk. Detta resulterar i tillväxthämning hos fostret som ger lägre födelsevikt, mindre huvudomfång, kortare barn samt att de föds med neonatal abstinens symtom (NAS) i varierande styrka.
Det går som tåget : Organisationers kommunikativa krisutmaningar
Purpose: The purpose of this study is to examine different organizations' views on their communicative crisis work. The study will analyze organizations' crisis prevention efforts, its views on the crisis of accountability in relation to stakeholders and to work for a crisis to be elucidated. In order to delineate the study focuses the investigation on various train organizations. Then the concept of crisis is something that circulated widely in the train sector in recent years.Theory: This examination has chosen to use the theory Situational Crisis Communication Theory. It is an empirically tested theory of a collection of different strategies.
Pratbubblan: den röda tråden : En studie av Karlstads Stadsnäts visuella kommunikation
The purpose of this study is to investigate whether Karlstad City Fiber Network visual elements in the form of a pair of speech bubbles fit into the organization's holistic external communication and branding. The study examines whether Karlstad City Fiber Network image of the organization and the speech bubbles match the stakeholders view and how the visual elements are perceived and recognized by stakeholders. The theory associated with the study is theories of corporate visual identity, image, identity and branding and visual communication. These three elements are important to be aware of when a generation of an effective external communications. Qualitative interviews with employees at Karlstad City Fiber Network and Karlstad municipality has undertaken to give an idea of ??what the organization wants to achieve and what their opinions are.