Sök:

Sökresultat:

5481 Uppsatser om Image reparerande strategier - Sida 43 av 366

Slottsholmen på Svaneholm : en fallstudie om en historisk park- och gårdsmiljö och hur den kan ha tett sig under 16-1700-tal

The park at Svaneholm is a place, the history of which is very little known today and the needfor better knowledge has been the cause of this investigation. The essay is primarily limited tothe time from late 17th century up to the end of the 18th century and takes stand on profoundinvestigations in accessible map-and archive material. The results presented show a manorhill, which during the course of a hundred years was subject to several changes and in bigparts consisted in other than park/garden.Burman related to the manor hill containing a cowshed, a large dam and a parterre garden isix quarters and it is plausible to think, that this establishment generally was built as producedon the plate.In the 18th century the construction is being changed, they go on building at the cowshed andin 1707 there are totally 268 livestock on the farm. In 1723 the garden is represented in amuch bigger scale than on the plate from the 1680:s, but it is not possible to tell, whether it isnew or not.Parts of the parterre garden is remaining during the whole of the 18th century, for the leastuntil it is being squared, but on two of the squares there was built a riding-groundMoreover the cowshed burnt down and was only partially reconstructed.The image given by the archive material is at the same time variegated. The inventory list ongarden tools from 1726 gives an image of gardening more directed to growing and pathshuffling, while the possibilities of keeping the parterres were fewer (e.g.

Böcker, bibliotek och beigt : En diskursanalytisk studie om hur bibliotekarien beskrivs i skönlitteraturen

This bachelor thesis explores how librarians are portrayed in fiction literature. The aim is to see how the librarian and their work tasks are described. Our material consists of 12 fiction novels from the years 2000 to 2012 (with an exception of a book from 1998). We have used discourse analysis in order to examine the picture of the librarian.We have used three major questions: How is the librarian portrayed in our selected fiction literature from year 2000 until today (the beginning of 2013)? How are the librarians profession portrayed in our selected fiction literature? Does our selection of the fiction literature give a positive or negative image of the librarianand how can that affect the view of the profession?Our analysis resulted in the discourses the librarian and literature and the librarian and the library.

Undersökning av exponeringsindex för bildplattesystem inför optimeringsarbete

The county hospital of Dalarna has for the last couple of years carried through a process of digitalization. The result is that within the county it exists image plate systems from two different manufacturers. In an attempt to create a tool for dose optimization and dose surveillance the county of Dalarna would like to investigate if the exposure index from Agfa and Fuji is suitable as a dose indicator. An investigation of the exposure index, S, from Fuji has already been done. This thesis has been continuing the investigation by evaluating the stability of the exposure index, lgM, from Agfa.

Tillvägagångssätt vid läsförståelse - elevers strategier och pedagogers metoder

Abstract Olsson, Lisbeth (2011). Tillvägagångssätt vid läsförståelse ? elevers strategier och pedagogers metoder (Procedure of learning reading comprehension ? pupils´strategies and teachers´methods). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Studiens syfte var att undersöka elevers strategier när de utvecklar god läsförståelse och att undersöka vad som påverkar och vilka faktorer som kan underlätta för eleverna när de läser för att förstå. En annan avsikt med studien var att undersöka pedagogers metoder och hur metoder kan utvecklas för att underlätta för elever med svårigheter med läsförståelse, men även hur specialpedagoger kan bidra till att elever får möjligheter till en god läsutveckling. Studien genomfördes med både en kvantitativ och en kvalitativ metodansats, kvantitativ i form av enkäter till elever i årskurs 5 och 6 på en utvald skola samt till pedagogerna som undervisar på den utvalda skolan, kvalitativ i form av att elevenkäterna kompletterades med intervjuer med 6 elever i den utvalda elevgruppen. Eleverna besvarade intervjufrågor men fick även läsa både en skönlitterär text och en sakprosatext samt besvara tillhörande frågor, där de fick berätta om sina strategival vid läsningen. Elever som når god förståelse vid läsning använder djupare strategier som t.ex.

Att turismifiera ett land : Ett svenskt perspektiv om Innovasjon Norges arbete som Destination Marketing Organisation utifrån en framställningsprocess.

Destination marketing organisations (DMO) är ett fenomen som går att studera utifrån flera aspekter. Vi valde att utgå från DMO positionering och distribution av turismprodukter vilket skapade frågeställningen: Hur förmedlas Norge som en nationell destination? Organisationen är komplex, och detta arbetets syfte är därför att få en ökad förståelse för DMOs arbete utifrån en egenskapad modell, DMOs framställningsprocess av en destination. En deduktiv ansats har används i studien, där teorierna DMO, platsmarkandsföring, kommersialisering samt destination image har behandlats. Dessa teorier har sedan applicerats på ett verkligt fenomen, som i detta fall har varit Norges DMO, Innovasjon Norge. Arbetets empiriska material har samlats in från en mail intervju med Andreas Ørjasæter Solhaug på Innovasjon Norge.

?Barnet är ju ändå det viktigaste. Företaget står inte och faller med mig.? : En studie om manliga mellanchefers förhållande till arbete och familj

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur manliga mellanchefer handlade, i sin strävan att förena arbetsliv och familjeliv. Två tidskrävande delar av männens liv, som båda ställer krav, och påverkar dem, i deras möjlighet till handlande. Metoden vi valt är kvalitativ och vi genomförde intervjuer med fem mellanchefer, i Stockholmsområdet. De fick under intervjun berätta om sitt liv som pappa och chef. Vi såg att samhällets normer, och företagens policys, påverkade männen i deras handlande.

Strategier för oförutsägbara och snabbväxlande marknader ? en fallstudie av fyra skandinaviska modeföretag

Syftet med denna uppsats är att studera hur mode- och klädföretag arbetar strategiskt i en snabbföränderlig och oförutsägbar omvärld. Huvudfrågeställningen rör vilken eller vilka kombinationer av strategier som företag tillämpar på en föränderlig marknad samt hur företag kan hitta balans mellan långsiktighet, stabilitet och flexibilitet. Uppsatsen utgår ifrån en utvecklande studie med ett abduktivt angreppssätt och är baserad på fyra fallföretag: JC, Bestseller, Day Birger et Mikkelsen och Filippa K. Slutsatser: De modeföretag vi undersökt använder sig av ett dualt strategiperspektiv. Långsiktiga strategier används för utveckling av företagets strategiska och dynamiska resurser som dels skapar en stabilitet för företaget i den kaotiska miljön och dels kan verka som ett ramverk som sätter gränser för handlingsutrymmet.

Tvillingskap, identitetsutveckling och delad eller gemensam skolgång. : - Resonemang bland föräldrar, lärare och tvillingar

I vår kvalitativa undersökning har vi utifrån observationer av ett grupparbete studerat elevers interaktion. Våra forskningsfrågor gällande roller, förhållningssätt och kommunikativa strategier har varit grunden för vår analys. Vi observerade en grupp elever i årskurs 4 vid två tillfällen. Under observationerna använde vi oss av videokamera och kompletterade med loggboksanteckningar. Filminspelningarna och anteckningarna bearbetades och intressanta sekvenser valdes ut som transkriberades.

Mental träning och mentala strategier hos professionella blåsmusiker

Detta arbetes syfte är att fördjupa kunskapen om den mentala förberedelsens betydelse inför musikaliska framträdanden bland konstmusikaliska blåsmusiker. Genom att undersöka hur professionella musiker agerar mentalt före, under och efter konserter är avsikten att isolera framgångsrika tankemönster och mentala strategier. I sökandet efter tidigare forskning och böcker fann jag att inte mycket forskning bedrivits på området. Jag har läst och sammanfattat ett antal böcker om vad nervositet beror på, samt olika mentala strategier för att hantera problematiken. Därefter har jag med kvalitativ intervju som metod intervjuat fyra professionella blåsmusiker i den konstmusikaliska genren.Ingen av de intervjuade ansåg sig använda några speciella mentala knep.

Kompetensutveckling i kunskapsföretag: fallstudier i två IT-företag

Denna uppsats behandlar kompetensplanering, kompetensanskaffning och intern kompetensutveckling i kunskapsföretag. Vi har sett på kompetensutvecklingen ur två perspektiv. Dessa perspektiv är företagens omgivning och dess strategier. Beroende på hur företagets struktur är formad skapas större eller mindre förutsättningar för den individuella kompetensutvecklingen. Den kompetensplanering företagen gör påverkas i olika stor utsträckning av företagets strategier och omgivning.

Knowledge Management : En Studie Av SAAB Barracuda AB

Flera forskare går så långt att de säger att kunskap kan vara den enda bestående konkurrensfördelen ett företag har i dagens föränderliga omvärld. Knowledge Management som begrepp tog fart i början av 1990-talet och har sedan dess varit föremål för omfattande forskning. Samtidigt sägs det att kunskap kan vara svår att kommunicera och överföra. Vi började fundera på vilka företag som kan tänkas använda strategier för att hantera kunskap, och om Knowledge Management är så utbrett bland företagen som forskarna ger sken av, är det en så betydelsefull komponent i utvecklandet av företags konkurrensfördelar? Vi valde att undersöka Saab Barracuda AB som är världsledande inom signaturanpassning och titta på hur de, som svenskt multinationellt företag, hanterar tillvaratagande och överföring av kunskap.

Kan facebookannonsering skada ett företags image? : En studie i hur svenska ungdomar uppfattar facebookannonsering

BakgrundFler och fler företag väljer att annonsera sitt varumärke på facebook eftersom det är ett billigt alternativ till annan annonsering. Dessutom är det lättare att nå ut till sin målgrupp då annonserna är riktade.Syfte Ambitionen med denna studie är att ta reda på om facebook verkligen är rätt forum för alla sorts varumärken. Huvudsyftet för denna uppsats lyder:  Hur ser unga facebookanvändare på företag som annonserar på facebook?TeoriUndersökningen tar sin grund i logisk positivism. Jag stödjer även uppsatsen på grundläggande marknadsföringsteorier, övervakningsteorier och teorier om hur man bygger upp ett trovärdigt varumärke.MetodResultatet av studien baseras på en surveyundersökning med frågor som berör ämnet undersökningen fick totalt 88 respondenter.ResultatUr undersökningen kom det fram att en del branscher, så som sjukvård inte ansågs höra hemma på facebook.

Svenskhet inom livsmedelsexport : Hur svenska livsmedelsföretag använder sig av sitt svenska ursprung vid marknadsföring internationellt

Aim: Nation Branding has become an important phenomenon during the last couple of years. The concept talks about how to promote a product by using the features of a nation to gain profit. Among the years many countries has established a strong Nation Brand abroad. In the long run many companies have chosen to use these benefits in an efficient way by promoting their own country brand, especially in their internationalization process. The aim of this study is to see what factors that influence companies in the Swedish food industry while using the fact that they are Swedish when they enter foreign markets. Method: Data was collected through interviews with export managers and sales managers at 6 Swedish companies exporting products within the food industry.

Redovisning av ekologiska risker i ?rs- och h?llbarhetsredovisningar. En analys av Impression management strategier inom transportbranschen

Bakgrund och problem: H?llbarhet och h?llbar utveckling ?r idag ett aktuellt ?mne i samh?llet och d?rmed aktuellt f?r f?retag i deras redovisning. Transportbranschen har en stor negativ p?verkan och av denna anledning ?r det intressant att studera hur f?retag inom branschen redovisar. Vidare visar tidigare forskning p? att f?retag anv?nder Impression management strategier i sin redovisning f?r att gynna sina prestationer vilket minskar transparensen mot intressenter.

Porträtt av personer med funktionsnedsättningar : - En kvantitativ och kvalitativ undersökning om den bild SVT:s respektive TV4:s nyhetsinslag skapar av personer med funktionsnedsättningar

The study has answered the questions to what extent people with disabilities are involved in SVT- and TV4- news reports and how people with disabilities are represented in news reports. The material is based on 140 news items.The study has demonstrated that news reports SVT and TV4 have different grades of misconceptions about disabled people. Disabled people are constantly being reinforced by negative disabling terms, the disability being of central importance for the news broadcast and they still occur in stereotypical depictions. Through the image of disabled people forms the bed-rock on which the attitudes towards, assumptions and expectations of disabled people are based on. They are fundamental to discrimination and exploitation that people with disabilities face on a daily basis, and contributes significantly to their systematic exclusion from mainstream society.

<- Föregående sida 43 Nästa sida ->