Kompetensutveckling i kunskapsföretag
fallstudier i två IT-företag
Denna uppsats behandlar kompetensplanering, kompetensanskaffning och intern kompetensutveckling i kunskapsföretag. Vi har sett på kompetensutvecklingen ur två perspektiv. Dessa perspektiv är företagens omgivning och dess strategier. Beroende på hur företagets struktur är formad skapas större eller mindre förutsättningar för den individuella kompetensutvecklingen. Den kompetensplanering företagen gör påverkas i olika stor utsträckning av företagets strategier och omgivning. I planeringen fastställs, genom till exempel utvecklingssamtal, om individen har den kompetens som krävs för att utföra arbetet idag och i framtiden. Företagen kan använda sig av olika typer av intern kompetensutveckling och kompetensanskaffning. Exempel på intern kompetensutveckling kan vara utbildning, arbetsrotation samt handledning. Kompetensanskaffning består av rekrytering och externa konsulttjänster. I resultaten från våra fallstudier kunde vi urskilja stora likheter i företagens sätt att kompetensutveckla. Fallföretagens omgivning karaktäriseras av snabb teknikutveckling, hård konkurrens både på produktmarknaden och arbetsmarknaden. Detta gör att fallföretagen satsar stora resurser på utbildning och kompetensutvecklingen i dessa företag är starkt kopplad till företagets strategier.