Sök:

Sökresultat:

2060 Uppsatser om Imageöverföring - Sida 29 av 138

Revision : - framtidens trÄkiga drömyrke?

Revision Àr ett yrke som prÀglats av sin trista image och revisionsbyrÄerna har haft svÄrt att attrahera nyutexaminerade studenter. Denna bild gÀller inte lÀngre dÄ mÄnga studenter utbildar sig till revisorer och redovisningsinriktningen Àr ett populÀrt val. Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vad ekonomistudenter anser om yrket revision samt hur de stora revisionsbyrÄerna kommunicerar med studenterna. Detta har vi tagit reda pÄ med en enkÀtundersökning gjord bland studenter pÄ ekonomlinjen, Stockholms Universitet, samt med intervjuer av respondenter frÄn revisionsbyrÄer och Svenska Revisionsakademin. Flera faktorer har i kombination med varandra pÄverkat yrkets image.

En organisations employer brand image riktad mot redan anstÀlld personal : En kvalitativ studie om en organisations satsningar för att pÄverka sin employer brand image utifrÄn sociala och ekonomiska utbyten pÄ arbetsplatsen

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn intervjupersonernas perspektiv undersöka vilken betydelse sociala och ekonomiska utbyten har för en organisations möjlighet att attrahera redan anstÀlld personal. Detta eftersom mycket tidigare forskning kring Àmnet Àr av kvantitativ art och inriktad pÄ att attrahera potentiella rekryter snarare Àn redan anstÀlld personal. Denna studie jÀmför Àven likheter och skillnader mellan chefer och personal. För att undersöka hur en organisation kan attrahera redan anstÀlld personal tas avstamp i hur tidigare forskning redogör för hur fenomenet employer brand image anvÀnds. Den teoretiska utgÄngspunkten för studien Àr att individer i sociala interaktioner gör utbyten dÀr nÄgot ges och fÄs.

Inre och yttre landskap : Tre platser i norra Europa frÄn jÀrnÄldern och dessa platsers senare betydelse

This study sets out to investigate the social significance and political use of three historical places, from the theoretical starting points of landscape, objects, society and rituals. The Teutoburger Forest in North Germany has had an international effect, being a german national icon during the reformation and through two world wars, Old Uppsala is a place of great importance for the creation and reproduction of Swedish national identity during several hundred years, and Eketorp ring fort on Öland in Sweden is of more regional importance. All these places have been used for social and political reasons through history. History can be used in a constructive or a destructive way. This study stresses the importance of a critical scientific tradition..

Att styra och stÀlla med den interna kommunikationen, Àr det nÄgon mening? : ? En studie pÄ FörsÀkringskassan

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur medarbetare förhÄller sig till de mallar och styrdokument som ska anvÀndas för den interna kommunikationen och hur de i sin tur uppfattar att det pÄverkar organisationens image..

Tweens' uppfattade vÀrde av ett varumÀrke : - en studie av konsumenter 10-14 Är och hur de relaterar sig till ett varumÀrke

Background:The value a consumer connect with a certain brand and its design differ from person to person. This value ought to be investigated. Why does people buy expensive things when there are cheaper alternatives? Is it brand equity and/or the perception of a brand?s value that make a difference? People strive to show themselves and to perform through products, which makes it interesting to see to the perceived value of design.Tweens is a group of consumers that are easily influenced to consume products by their surrounding. To choose clothes, shoes and other products after what your surrounding?s demand, is a way of adapting yourself to society.

Identitetens och imagens betydelse för varumÀrket : En studie av IKEA Uppsala

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur vÀl IKEA Uppsalas identitet stÀmmer överens med företagets image i tre led:Skillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan ledningen ochanstÀlldaSkillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan anstÀllda ochkunderSkillnaden mellan hur varumÀrket uppfattas mellan ledning och kunderEtt varumÀrke skapas genom interaktionen mellan dessa tre grupper. Hur starkt varumÀrke företaget lyckas skapa beror pÄ om grupperna har samma uppfattning av varumÀrket och hur vÀl relationerna mellan dem fungerar.För att uppfylla syftet har dels en intervju genomförts för att ta reda pÄ ledningens uppfattning av varumÀrket och dels tvÄ enkÀtundersökningar, för att ta reda pÄ kunders respektive de anstÀlldas uppfattning av varumÀrket. Resultatet av den empiriska undersökningen visade att alla tre grupperna har en liknande uppfattning om vad varumÀrket IKEA stÄr för, vilket tyder pÄ att IKEA har ett starkt varumÀrke. FörbÀttringar kan dock göras i varumÀrkeskommunikationen för att öka medvetenheten av varumÀrkets vÀrderingar och förbÀttra relationerna mellan de tre grupperna..

GrÀnsen mot omgivningen : hur formas stadens kanter?

The edge or the fringe of the city is often the first part of the city we encounter, and our perception of it will probably color the image we make in our minds of the city as a whole. Even though the fringe of the city is important to the image of the cityscape it has not very often been the direct object of attention either in planning, building or even in the heads of the masters, when big ideas were formed. More often than not the fringe seems like something that just happened over time due to separate landowners, businesses or actions of other financially strong operators. The aim of this essay is to try to describe the history of the city edge in Sweden, from the very first town in the 10th century until today?s expanding mosaic of different ideas and styles as well as to bring some clarity and order into some of the different ideas and ideals in the planning of the edge in different eras and to review how the edge has been shaped and used.

gooh! Marketing Mix och Brand image : En fallstudie om hur brand image och marketing mix modellens faktorer pÄverkar konsumenters köpbeteende.

Till följd av en stÀndigt ökad konkurrens blir det allt svÄrare att som ny aktör att ta sig in pÄ olika marknader. Vad som dÀremot kan underlÀtta etableringsprocessen för nya företag och varumÀrken Àr att associeras och förknippas med redan etablerade och vÀlkÀnda varumÀrken. Företaget gooh! Àr ett nytt mÄltidskoncept som funnits i drygt tvÄ Är och Àr ett samarbete mellan LantmÀnnen och OperakÀllaren. Det intressanta hÀr Àr att företaget gooh! har tvÄ kÀnda varumÀrken som medverkar och stÄr bakom konceptet.I den hÀr uppsatsen kommer vi att undersöka hur Marketing mix modellens faktorer pÄverkar en konsuments första köp av en gooh! produkt, med syfte att se om nÄgon av dessa faktorer Àr mer viktig Àn nÄgon annan samt att se hur dessa samverkar med varandra. Vi vill ocksÄ i denna uppsats se hur konsumentens första köp pÄverkas av att tvÄ starka varumÀrken stÄr bakom konceptet gooh!.Undersökningen baseras pÄ en kvantitativ undersökning dÀr vi slumpmÀssigt frÄgat 50 konsumenter som alla handlat i en och samma gooh! butik.Resultaten vi kommit fram till i denna undersökning tyder pÄ att den valda ?platsen? av butik, dvs.

Functional Foods ? frÄn nisch till massmarknad?

Vi kom fram till att de svenska konsumenterna Àr mycket intresserade av functional foods och har en positiv instÀllning till produktgruppen men att bakgrunden till deras intresse skiljer sig Ät. De livstilsorienterade konsumentgrupperna Àr primÀrt intresserade av produkternas emotionella egenskaper som smak, evig ungdom, bÀttre image, smalare midja och Àr mindre intresserade av produkternas kemiska sammansÀttning. Det produktorienterade konsumentgrupperna Àr dÀremot mer intresserade av varför produkterna Àr nyttiga och ser inte functional foods som ett redskap för att förbÀttra sin personliga image utan man Àr angelÀgen om kroppens fysiologiska vÀlbefinnande. Det finns sÄledes avgrÀnsade segment pÄ den svenska marknaden som bÄde Àr intresserade av functional foods men av olika anledningar. Sammantaget skapar detta en möjlighet för producenterna att differentiera sina positionerin mot olika kundgrupper.

Digitala klÀder? : En studie om traditionella klÀdföretags it-strategier 

This paper focuses on traditional clothing enterprise IT strategies. The purpose was to investigate the correlation between traditional clothing companies IT strategies and their brand. In a market where the competition is high it has become more important that the company targets a customer segment. To reach their targeted customers the company builds their brand with different corporate strategies. This segmentation is necessary because of the high exposure to competition, and a well-established brand could be a prerequisite for profitability.  In today?s market, IT has a major impact on the clothing business.

Att studera varumÀrken utifrÄn profil,image och identitet : En komparativ fallstudie av Tallink Silja AB och Viking Line AB

För att sÀrskilja sig frÄn konkurrenterna pÄ marknaden behöver företag idag ett unikt koncept som gör att konsumenterna uppfattar företagets produkter och tjÀnster som pÄlitliga och tillfredsstÀllande. VarumÀrken har fÄtt en allt större betydelse i konsumenternas val av ett företags produkter och tjÀnster. Detta beror troligtvis pÄ att konsumenter handlar allt mer emotionellt snarare Àn rationellt, vilket grundar sig i att de vill sjÀlvförverkliga sig sjÀlva. Ett varumÀrkes styrka och dess vÀrde för ett företag kan mÀtas pÄ ett flertal sÀtt. I detta arbete utgÄr vi frÄn en teoretisk modell som beaktar tre begrepp (profil, image och identitet) vilka i sin helhet bör överensstÀmma för att ett varumÀrke ska kunna klassificeras som starkt.I denna uppsats har vi undersökt och jÀmfört kryssningsföretagen Tallink Silja ABs och Viking Line ABs varumÀrken genom att studera huruvida företagens profil, image och identitet överensstÀmmer.

Avatarens mÄnga skepnader : En digital representation för bÀttre sjÀlvkÀnsla

Avatarer Àr vanligt förekommande i datorspel och anvÀnds för nöjes skull men avatarer anvÀnds Àven i seriösa spel. Rapporten undersöker hur en persons sjÀlvkÀnsla och body image kan stÀrkas med hjÀlp av en avatar och vilka egenskaper avataren behöver ha. Undersökningen genomförs som en litteraturstudie. Slutsatsen Àr att det troligen gÄr att skapa en avatar för detta ÀndamÄl, men att det Àr mÄnga aspekter att ta hÀnsyn till och att det inte Àr helt sjÀlvklart vilka val som behöver göras. Viktigt verkar dock att anvÀndaren sjÀlv fÄr vÀlja sin avatar, att till exempel typen av klÀdsel pÄverkar liksom avatarens lÀngd.

Kvinnans upplevelse frÄn bröstcancerdiagnos till mastektomi - med fokus pÄ coping och sjÀlvbild : en allmÀn litteraturstudie

AbstractAim: The aim of this study was to describe which coping strategies women use when they have been diagnosed with breast cancer. In addition, the purpose was to describe how woman?s self-image changes after a mastectomy. Method: A literature review study has been carried out with a descriptive design. The result of the study included 16 articles which were found in the databases: Cinahl, PubMed, PsycInfo and through manual search.

"War is the province of men, Éowyn!" -En genusanalys om kvinnorna i filmtrilogin Lord of the Rings.

NÀr man gÄr pÄ bio eller sitter hemma i soffan och ser pÄ film tÀnker man sÀllan pÄ filmens egentliga innehÄll och symbolik. Man ser pÄ filmen för att slappna av eller för att tÀnka pÄ nÄgot annat. Syftet med denna uppsats Àr att framförallt analysera de kvinnliga karaktÀrerna i Lord of the Rings ur ett genusperspektiv och att höja medvetandet om dessa karaktÀrers roll i filmerna. Framför allt kommer fokus att ligga pÄ de tre kvinnliga gestalterna som skildras. Jag har Àven valt att kortfattat behandla karaktÀren Rosa Kattum, som kontrast till de andra kvinnorna dÄ hon skiljer sig frÄn dem pÄ ett för uppsatsens syfte intressant sÀtt..

Radio Totalnormal ? erfarenheter av att göra nÀrradio : MÀnniskor med egen erfarenhet av psykisk ohÀlsa ger sina perspektiv

This is a qualitative study with the aim of getting better knowledge and understanding of how people with mental illness experience having access to a public communication channel. The study builds upon qualitative interviews with four participants of a radio project called Radio Totalnormal (RTN). RTN is a community radio station where people with mental illness do radio. The study focuses on how the respondents describe the participation in the project and how it has affected their self-image. The analysis uses the concept of empowerment and four social psychological concepts: social responsivity, asocial non-responsivity, abstract sociability and concrete sociability.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->