Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 59 av 116
LĂ€rarens undervisningsansvar i den muntliga kommunikationen
Sammanfattning
UtgÄngspunkten i den hÀr studien har varit lÀrarens muntliga kommunikation och hur den kommer till uttryck i den konkreta undervisningssituationen med fokus pÄ skolÀmnet idrott och hÀlsa. Pedagogisk forskning om lÀrande och Àmnesdidaktisk forskning brister ofta i att hÀnsyn ej tas till lÀrarens roll och dennes muntliga kommunikation i undervisningen. OmrÄdet Àr relativt outforskat vilket Àr förvÄnande dÄ lÀrarens frÀmsta redskap Àr hennes tal. Syftet med den hÀr studien var att ge en bÀttre förstÄelse för hur lÀrares muntliga kommunikation kommer till uttryck och om Àmnets karaktÀr Àr av betydelse. För att ta reda pÄ detta har jag anvÀnt mig av en kvalitativ forskningsansats med intervjuer och observationer som undersökningsmetod.
"Tjejer Àr minst lika bra som killar" : En kvantitativ och kvalitativ studie av tjejers och killars upplevelse av bedömningen i kursen idrott och hÀlsa A
Intentionen med föreliggande arbete Àr att undersöka gymnasieelevers upplevelse av bedömningen i kursen idrott och hÀlsa A i ett genusperspektiv. I uppsatsen har tvÄ kompletterande metoder anvÀnts bestÄende av en enkÀtstudie av kvantitativ karaktÀr och en intervjustudie av kvalitativ karaktÀr. I enkÀtstudien deltog sammanlagt 182 respondenter, av vilka 102 Àr tjejer och 80 Àr killar, frÄn fyra skolor i fyra olika kommuner. Intervjustudien omfattas av fem intervjuer genomförda med elever i samma klass pÄ en av de skolor som ingÄr i enkÀtstudien. Tre av dem var flickor och tvÄ av dem var pojkar.
GymnastiktrÀnare och lÀrare i idrott och hÀlsa - En och samma ledare? : En observationsstudie om ledarskap
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur ledarskapet pÄverkas nÀr man Àr ledare i tvÄ olika kontexter. De frÄgestÀllningar vi vill besvara Àr:Hur fattas beslut i trÀnarrollen i jÀmförelse med lÀrarrollen?Hur fattar de enskilda ledarna beslut i de olika kontexterna?MetodFör att besvara frÄgestÀllningarna har en kvalitativ kritisk hÀndelse-observation valts som metod. Tre stycken ledare som Àr yrkesverksamma bÄde som trÀnare i truppgymnastik och som lÀrare i idrott och hÀlsa har observerats. Tre observationer genomfördes per ledare och kontext.
HÀlsans roll i Àmnet idrott och hÀlsa - en studie av högstadieskolornas lokala kursplaner och dess hÀlsoinriktning i Kristianstad kommun
Folksjukdomar som orsakas av ohÀlsosamma levnadsvanor orsakar samhÀllet stora kostnader. Med anledning av detta har staten förlagt en stor del av hÀlsoarbetet i skolan. Att undervisningen i idrott ska vara mer inriktad mot hÀlsa tydliggjordes med införseln av Lpo 94. HÀlsoinriktningen betonades ytterligare nÀr begreppet hÀlsa lades till i Àmnesnamnet. Forskning tyder dock pÄ att idrottslÀrare behandlar hÀlsa som ett tillÀgg i Àmnet, nÄgot som ofta sker genom teoretisk undervisning.
Stadens arena - Lokalisering och funktion
Arbetet behandlar idrotts- och evenemangsarenors lÀmpliga lokalisering i staden
i förhÄllande till dess funktioner och effekter..
Skadad : En intervjustudie om lÀrarstudenters skador
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie var att undersöka skadebilden hos nÄgra blivande lÀrare i idrott och hÀlsa och deras perspektiv pÄ idrottsskador i relation till deras utbildning.FrÄgestÀllningarna var som följer:Vad anser lÀrarstudenter inom idrott och hÀlsa vara de frÀmsta orsakerna till deras skadeuppkomster?I vilken utstrÀckning upplever studenter att idrottsskador pÄverkat deras möjlighet att genomföra utbildningen?PÄ vilka sÀtt anser de skadedrabbade studenterna att lÀrosÀtet hjÀlper dem att genomföra och slutföra utbildningen dÄ de blivit skadade?PÄ vilket sÀtt tror studenterna att de kan besvÀras av sin skada i framtiden?MetodUndersökningen genomfördes med intervjuer. Sex studenter valdes ut som informanter genom ett riktat bekvÀmlighetsurval. Samtliga var mellan 22 och 25 Är gamla. Intervjuerna varade mellan 17 och 32 minuter.
Genus i lÀromedel inom idrott och hÀlsa : en studie av mannen och kvinnans utrymme och framstÀllning
Vi hade arbetat pÄ förskola i 20 respektive 2 Är innan vi började studera till förskollÀrare. Under vÄra studier pÄ Linnéuniversitet i VÀxjö har vi lÀst mycket om barns utveckling och lÀrande. Vi blev nyfikna pÄ vilka kvalitéer förskollÀrare tycker Àr betydelsefulla för barns utveckling och lÀrande. Vad tror pedagogerna att barnen fÄr med sig frÄn sin tid pÄ förskolan och vad har bar-nen fÄtt med sig frÄn förskolan? Denna studie grundar sig pÄ fem intervjuer med pedagoger som alla har en utbildning som förskollÀrare och fyra barnintervjuer med barn födda 2004 och 2005.
Dansens roll i skolan : Dansens plats i undervisningen utifrÄn pedagogers intresse och erfarenhet
Dans har lÀnge funnits inom Àmnet idrott och hÀlsa i mer eller mindre utstrÀckning. Hur mycket utrymme dansen fÄr och Àven utformningen av undervisningen ser olika ut, trots det att lÀrarna utgÄr ifrÄn samma styrdokument. I vÄr studie kommer vi se pÄ omrÄdet dans utifrÄn lÀrares intresse och erfarenheter och om detta pÄverkar i vilken grad dansen fÄr utrymme i undervisningen. Studien syftar Àven till att se hur dansundervisningen pÄverkats i och med övergÄngen till Lgr 11. UtgÄngspunkten i teorin kommer vara lÀroplansteori, alltsÄ hur man kan tolka lÀroplanen utifrÄn olika förutsÀttningar.
Som en opartisk vÀn? En uppsats om elevers uppfattningar av lÀrares feedback.
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att söka förstÄelse för hur elever uppfattar att deras id-rottsliga bakgrund pÄverkar lÀrarens feedback, bemötande och förstÄelse för situationer i Àmnet. I förlÀngningen innebar detta ocksÄ att vi var intresserade av hur eleverna upp-fattar att deras idrottsliga erfarenheter pÄverkar den relation de utvecklar till aktuell lÀra-re. Studien Àr gjord ur ett elevperspektiv och behandlar elevers uppfattningar. VÄra in-formanter Àr elever pÄ gymnasiet. Studien Àr relaterad till kunskapskraven i Àmnespla-nen för idrott och hÀlsa GY11 med anledningen att den tydligt markerar vÀrdet av en kommunikation mellan elev och lÀrare.
Motivation inom gymnasieskola och föreningsidrott - gymnasieelevers uppfattning av motivation i korrespondens med skolans och idrottens styrdokument
Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka gymnasieungdomars uppfattning av motivation i relation till kommunikationen av uppgifter och mÄl i styrdokumenten: Lpf 94 och Idrotten vill. Studien utgÄr frÄn bandinspelade kvalitativa intervjuer av nio idrottligt aktiva gymnasieungdomar. Faktorer som sÀtts i samband med motivation av ungdomarna har genom hermeneutisk forskningsansats tolkats, i relation till faktorer i styrdokumnetens kommunikation av uppgifter och mÄl och mot bakgrund av tidigare forskning. Slutsatsatsen av studien Àr att gymnasieskola och idrott baserar och styr motivation mot verksamhetens kommunicerade uppgifter och mÄl i ett framtidsperspektiv som legitimeras av samhÀllsnytta. Innebörden av motivation för ungdomarna Àr baserad pÄ subjektiva kÀnslor, i ett hÀr-och-nu perspektiv, och betraktas som en del av ungdomarnas förÀndrings- och sjÀlvstÀndighetsprocess.
Integration genom fotboll: FörÀldrars, lÀrares och ledares uppfattning om ett integrationsprojekt
Landskrona Àr en stad dÀr boendet Àr segregerat. Fotboll Àr en idrott som har stark dragkraft. Landskrona BoIS driver fotbollsfritids som ett samverkans- och integrationsprojekt, dÀr vill man skapa en meningsfull fritidssysselsÀttning Ät barn och ungdomar som vill spela fotboll. Samtidigt vill man skapa integrationsmöligheter..
IDROTTSLEDARENS OCH IDROTTENS ROLL SOM SOCIALISATIONSAGENT FĂR BARN OCH UNGDOMAR
Drygt 1,6 miljoner barn och ungdomar deltar i nÄgon form av idrottslig verksamhet, man kan alltsÄ pÄstÄ att idrotten, nÀst efter skolan, Àr vÄr största gemensamma socialisationsarena. Samtidigt sÄ finns mycket lite forskat pÄ vilken betydelse idrotten har och betydelsen av ledarna ur barnen och ungdomarnas perspektiv. Denna studie har syftat till att belysa denna kunskapsbrist och söka svar pÄ frÄgestÀllningar utifrÄn de tvÄ övergripande temana; idrottens roll som socialisationsarena och ledarnas betydelse. För detta har valts ett kvantitativt angreppssÀtt med en enkÀtundersökning riktat till drygt 80 barn och ungdomar, aktiva i sex olika idrotter i en mellansvensk kommun. Resultaten har sedan analyserats statistiskt.
"Hjalmogillet och knÀtofs" : en studie om elever och lÀrares syn pÄ dans i skolan
SAMMANFATTNINGBakgrundEfter att ha vistats ute i verksamheten, bÄde som vikarie och lÀrarstudent inom idrott och hÀlsa, har vi uppmÀrksammat att en stor del av eleverna har en negativ attityd gentemot dans i skolan. I vÄr empiriska studie hoppas vi fÄ svar pÄ varför det förhÄller sig sÄ. Det kommer Àven att framgÄ hur idrottslÀrare jobbar med dans i skolan. För att utveckla dansen sÄ kanske det behövs en förÀndring dÀr elever och lÀrare samverkar och tillsammans ser möjligheterna.SyfteSyftet med vÄr uppsats Àr att undersöka varför vi har dans i skolan ur ett elev- och lÀrarperspektiv, dÀr vi tar reda pÄ hur elever och lÀrare upplever dans i skolan. Vi vill Àven ta reda pÄ hur idrottslÀrare arbetar med dans i sin undervisning, finns det möjligheter till en samverkan för att utveckla dansen?MetodUppsatsen bygger pÄ en teoretisk och en empirisk undersökning.
"Jag hÀmtar dem hemma..." : - En studie om hur lÀrare upplever och arbetar med att motivera elever inom idrott och hÀlsa under grundskolans senare Är
I takt med samhÀllets utveckling och mÀnniskans alltmer stillasittande vardag har motivation visat sig ha stor betydelse för huruvida mÀnniskan engagerar sig inom fysisk aktivitet eller inte. Denna studies syfte har varit att undersöka idrottslÀrares syn och uppfattning gÀllande motivation och dess betydelse. De frÄgestÀllningar studien utgÄtt frÄn Àr följande:- Hur definierar idrottslÀrare förmÄgan att kunna motivera?- Vilka egenskaper anser idrottslÀrare Àr viktiga för att kunna motivera?- Vilka metoder/verktyg anvÀnder sig idrottslÀrare av i arbetet med att motivera elever till fysisk aktivitet?Studien har utförts genom en kvalitativ ansats dÀr metoden var halvstrukturerade intervjuer. Respondenterna bestÄr av fyra idrottslÀrare verksamma inom grundskolans senare Är.
Traditionella könsmönster inomidrott och hÀlsa : En studie kring idrottslÀrares förhÄllningssÀttberoende pÄ könstillhörighet hos eleven
Vi har genomfört en studie som berör förhÄllningssÀtt dÀr könsroller i Àmnet idrott ochhÀlsa undersöks och analyseras. Studien Àmnar undersöka lÀrares förhÄllningssÀttgentemot elever beroende pÄ könstillhörighet samt elevernas förhÄllningssÀtt tillvarandra. För att söka svar har vi anvÀnt oss av observation som metod dÀr vi varitkÀnda icke deltagande observatörer. Studien bygger pÄ att undersöka den socialainteraktionen mellan lÀrare och elev, men Àven elevernas förhÄllningssÀtt mot varandra.I studien har vi anvÀnt oss av tvÄ idrottslÀrare pÄ tvÄ skilda skolor dÀr Äldrarna pÄeleverna har varit varierande. Den ena skolan riktar sig mot grundskolans tidigare Är,medan den andra skolans inriktning inriktar sig mot de Àldre.