Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 55 av 116

Ätas eller krĂ€kas : En komparativ undersökning av tvĂ„ elitidrottskvinnor med Ă€tstörningar

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarSyftet har varit att ur ett komparativt perspektiv undersöka tvĂ„ elitidrottskvinnor med Ă€tstörningar.? Vilka likheter och skillnader finns det i hur de beskriver sin identitet?? Vilka likheter och skillnader finns det i hur de framstĂ€ller upplevda krav?? Vilka likheter och skillnader finns det i hur de uttrycker sin sjĂ€lvkĂ€nsla?MetodSom metod valde jag textundersökning av de tvĂ„ böckerna Genom helvetet: om fotboll, kĂ€rlek och anorexi av Tina Nordlund och Simon Bank och Simmar-Emma: Min kamp mot bulimin av Emma Igelström och Carina Olofsson.ResultatTina Ă€r fotbollspelare, utan fotbollen Ă€r hon ingen, det Ă€r hela hennes identitet. Även Emma Ă€r sin idrott, hon Ă€r kĂ€nd som ?Simmar-Emma?. Emma och Tina har höga krav pĂ„ sig sjĂ€lva och frĂ„n andra.

Formativ bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa : hur pÄverkar den formativa bedömningen grundskoleelevers prestation i idrott och hÀlsa?

Inledning: Formativ bedömning beskrivs av Skolverket som att den kÀnnetecknas av att mÄlet för undervisningen tydliggörs, att man söker information om var eleven befinner sig i förhÄllande till mÄlet och att Äterkoppling sedan ges som beskriver hur eleven ska komma vidare mot mÄlet (Skolverket, 2010). Det betyder till skillnad frÄn summativ bedömning, dÀr syftet Àr att ta reda pÄ vad eleven redan lÀrt sig, och den formativa bedömningen ska vara framÄtstrÀvande och hjÀlpa eleven att nÄ sÄ lÄngt som möjligt och hela tiden utvecklas. Formativ bedömning Àr enligt Skolverket en bedömning som anvÀnds för att stödja elevens lÀrande och utveckla lÀrarens undervisning. Arbetet har anvÀnt sig utav ett sociokulturellt perspektiv som utgÄngspunkt och i analysen av materialet relateras det Àven till detta perspektiv. Cooper test Àr ett test som gÄr ut pÄ att springa sÄ lÄngt som möjligt pÄ tolv minuter (aktivtraning.se/coopertest). Med hjÀlp av tabeller kan eleverna jÀmföra sig sjÀlva med genomsnittet dÄ det finns olika nivÄer beroende pÄ hur trÀnad man Àr. Studiens syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om formativ bedömning visar sig i elevernas resultat vid mÀtning av konditionstest.

HÀlsa i ett livslÄngt perspektiv : Hur arbetar idrottslÀraren för att uppmuntra och motivera elever till att bibehÄlla hÀlsa i framtiden?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med min studie Àr att undersöka hur lÀrare inom Àmnet idrott och hÀlsa arbetar med lÀroplanens mÄl som har med hÀlsa att göra. Mina frÄgestÀllningar Àr:Vad har lÀrarna för uppfattning om vad hÀlsa Àr?Hur undervisar lÀrarna i hÀlsa?Hur arbetar lÀrarna med att ge eleverna ett livslÄngt intresse för den egna hÀlsan?MetodFyra aktivt verksamma lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ gymnasienivÄ i Stockholm intervjuades. För att fÄ fram ett resultat och besvara mina frÄgestÀllningar anvÀnde jag mig av ett arbetssÀtt som innebÀr att samla in, analysera samt tolka data.ResultatResultatet visar pÄ bÄde skillnader och likheter i lÀrarnas sÀtt att se pÄ hÀlsa, att undervisa i hÀlsa samt att ge sina elever ett livslÄngt intresse för den egna hÀlsan. Tre av fyra lÀrare menar att hÀlsa har fler Àn en aspekt, att det finns fysisk respektive psykisk hÀlsa.

NÀr tar ansvaret slut? - En kvalitativ studie om alkoholens roll i idrotten utifrÄn ett trÀnarperspektiv

Rapporten Àr en kvalitativ studie dÀr nio idrottstrÀnare har intervjuats och syftet Àr att beskriva hur trÀnare upplever sina aktivas alkoholvanor och hur det upplever att det inverkar pÄ idrottsutövandet. DÀrtill undersöka om trÀnarna Àr medvetna om föreningen har nÄgon alkoholpolicy att arbeta efter. MÄnga förvÀntar sig att ett aktivt idrottande och deltagande i en idrottsförening ska leda till en hÀlsosam livsstil. Idrotten ska vara en trygg miljö ur en alkoholsynpunkt dÀr förÀldrar ska kunna lÄta sina barn delta med förtroende. Det flesta trÀnare Àr medvetna om att deras aktiva konsumerar alkohol men inte i samband med idrottsutövandet.

Friluftsliv i skolan : En kvalitativ studie om vad elever i Ärskurs nio lÀgger i begreppet friluftsliv

SammanfattningSyftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ med utgÄngspunkt frÄn Aaron Antonovskys KASAM-begrepp och Skolverkets styrdokument vad grundskoleelever lÀgger i begreppet friluftsliv samt vad de anser om friluftslivsundervisningen i skolan.FrÄgestÀllningar:Vad lÀgger elever i Ärskurs nio i begreppet friluftsliv?Vad tycker elever i Ärskurs nio om friluftsliv i skolundervisningen?Studien Àr en samhÀllsvetenskaplig undersökning, konstruerad utifrÄn en kvalitativ metod för att undersöka hur friluftsundervisningen upplevs i skolan. Studien har utgÄtt ifrÄn de fyra forskningsetiska principerna inom humanistisk och samhÀllsvetenskaplig forskning, det vill sÀga informationskravet, konfidentialitetskravet, nyttjandekravet och samtyckeskravet.Undersökningen har genomförts pÄ en grundskola med tydlig profilering i Àmnet Idrott och HÀlsa. Skolan ligger i sydvÀstra delen av Sverige, dÀr tio stycken elever, fem flickor och fem pojkar, i Ärskurs nio har besvarat en skriftlig enkÀt.Resultatet i min studie tyder pÄ att de allra flesta eleverna Àr nöjda med undervisningen i Àmnet Idrott och HÀlsa i skolan, sÀrskilt friluftsundervisningen, dÄ de fÄr praktisera detta moment mycket, ifrÄn förskoleverksamhet upp till Ärskurs nio.Jag diskuterar resultatet utgÄende frÄn Skolverkets styrdokument, lÀroplanen för grundskolan Lgr 11, och Antonovskys KASAM-begrepp..

Utforskandet av relationen mellan idrottsrelaterad utbrÀndhet och trÀnare- aktiv relationen bland idrottsgymnasieelever

Att samtidigt göra en satsning pÄ sin idrott och skolan stÀller krav pÄ individen. Dessa krav kan leda till idrottsrelaterad utbrÀndhet. Att hitta faktorer som pÄverkar idrottsrelaterad utbrÀndhet Àr viktigt för att kunna förebygga och förhindra problemet. MÄnga olika faktorer har visat sig pÄverka och en faktor som behöver undersökas noggrannare Àr den sociala faktorn. En sÄdan social faktor Àr trÀnare- aktiv relationen.

Att vara eller inte vara med pÄ idrottsundervisningen, det Àr frÄgan! : En jÀmförande studie av elever som lÀser Àmnet idrott och hÀlsa i ordinarie undervisning mot de som lÀser Àmnet i mindre grupp.

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarStudiens huvudsyfte har varit att öka kunskapen kring de elever som vÀljer att inte delta pÄ idrottsundervisningen. Vidare har syftet varit att försöka utlÀsa skillnader och likheter mellan de elever pÄ en gymnasieskola som lÀser idrott och hÀlsa i ordinarie grupp och elever pÄ samma skola som valt att lÀsa Àmnet i mindre grupp.UtifrÄn syftet har följande frÄgestÀllningar formulerats:? Hur beskriver gymnasieeleverna i de olika grupperna sina erfarenheter och upplevelser av idrottsundervisningen, motion pÄ fritiden, utbildning och upplevd hÀlsa?? Vilka skÀl kan enligt lÀraren till den mindre gruppen finnas till att elever inte deltar i den ordinarie idrottsundervisningen i den undersökta skolan och vad kan göras annorlunda?MetodDe metoder som valdes utifrÄn studiens syfte var sÄvÀl av kvantitativt som kvalitativt slag.Med en kombination av metoderna sÄg vi det som en möjlighet att belysa fler aspekter av problemomrÄdet. En enkÀtstudie har genomförts med 90 gymnasieelever i södra Stockholm.Urvalet bestod av tvÄ grupper. 60 elever som deltar i den ordinarie idrottsundervisningen, och 30 som gÄr i gruppen som benÀmns med namnet idrott och hÀlsa i mindre grupp.

Olika syn pÄ kunskap? : En kvalitativ studie av lÀroplanen i Sverige respektive Finland

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att undersöka vilken kunskapssyn som framtrÀder i Sveriges respektive Finlands lÀroplan för grundskolan samt i kursplanen för idrott och hÀlsa. Detta med hjÀlp av tvÄ frÄgestÀllningar:Vilka likheter och skillnader finns i lÀroplanens övergripande del lÀnderna emellan?Vilka likheter och skillnader finns i kursplanerna för Àmnet idrott och hÀlsa?Med "lÀroplanens övergripande del" menar jag de delar som berör skolan som helhet, det vill sÀga allt det som finns skrivet fram till att skolans Àmnen presenteras var för sig i sÄ kallade kursplaner.MetodDenna studie kan ses som en kvalitativ textanalys pÄ delar ur den svenska och den finska lÀroplanen. Texterna har tolkats och analyserats med hjÀlp av en modell som gÄr ut pÄ att reducera, presentera och verifiera textens innehÄll.ResultatBÄde likheter och skillnader i de bÄda lÀndernas lÀroplaner förekommer, bÄde i den övergripande delen samt i kursplanen för idrott och hÀlsa. I frÄgan om vilken kunskapssyn som framtrÀder finns en genomgÄende trend som visar att den bakomliggande tanken i den svenska lÀroplanen hela tiden Àr att eleverna ska bli "praktiskt kloka", medan den finska skolan i större utstrÀckning vill förmedla kunskap av typen "teoretisk och praktisk kunskap".SlutsatsDet visar sig i lÀroplanerna att det skiljer sig i synen pÄ kunskap mellan den svenska skolan och den finska.

Är det media som bestĂ€mmer genusordningen? En innehĂ„llsanalys av sportsidorna ur ett genusperspektiv. Do media decide the gender hierarchy? A content analysis of the sport pages from a gender perspective

Syftet med undersökningen Àr att utöka förstÄelsen pÄ vilket sÀtt media förmedlar idrott ur ett genusperspektiv, och diskutera dess konsekvenser. Vi vill med undersökningen fÄ en ökad insyn i medias makt kring förestÀllningar om kvinnligt och manligt pÄ sportsidorna. Vi har med hjÀlp av kvantitativ innehÄllsanalys i kombination med kvalitativ textanalys argumenterat kring olika tÀnkbara svar. Underlaget för vÄr studie baseras pÄ ett omfattande kodningsschema dÀr sportbilagan i Dagens Nyheter (DN) under februari mÄnad 2011 utgjort empirin. Resulta-ten av kodningsschemat har jÀmförts med litteratur om genus, media och idrott.

Den kompletta idrottslÀraren : en fenomenografisk studie om idrottslÀrarkompetens

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarVĂ„rt syfte har varit att undersöka idrottslĂ€rares uppfattning om vad som kĂ€nnetecknar kompetens hos lĂ€rare i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. Vidare har syftet varit att jĂ€mföra dessa lĂ€rares uppfattning med en lĂ€rarstudie genomförd innan Lpo 94 implementerades. Detta har gjorts med utgĂ„ngspunkt frĂ„n en tidigare genomförd studie av Claes Annerstedt. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar Ă€r formulerade enligt nedan: Vad kĂ€nnetecknar lĂ€rares kompetens i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och utgĂ„r de frĂ„n lĂ€roplanens (Lpo 94) framskrivna intentioner? Vilka personliga egenskaper, erfarenheter och utbildningar framtrĂ€der som viktiga för en kompetent lĂ€rare? Är Annerstedts kategorier giltiga Ă€ven för vĂ„r studie, genomförd 16 Ă„r senare?MetodUndersökningen Ă€r genomförd med halvstrukturerade intervjuer grundad pĂ„ den fenomenografiska ansatsen som Annerstedt anvĂ€nde sig av, vilket betyder att vi gjort en empiriskt grundad beskrivning av intervjuobjektens uppfattning om vari idrottslĂ€rarkompetens bestĂ„r.

MÖJLIGHETER TILL UPPLEVELSE AV VÄLBEFINNANDE EFTER EN BENAMPUTATION

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur bra kunskap elever anser att de har om betygskriterierna i Àmnet idrott och hÀlsa.Hur bra anser eleverna att de kÀnner till kunskapskraven för de olika betygsstegen?Hur fungerar dialogen mellan elev och lÀrare angÄende betygskriterierna i kunskapskraven enligt eleverna?Finns det skillnader mellan elever som anser att de har bra kunskap om betygskriterierna jÀmfört med de som anser att de har dÄlig kunskap med avseende pÄ delaktighet, dialogen med lÀraren och motivation för idrottslektionerna?MetodStudien Àr baserad pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr respondenterna har svarat pÄ frÄgor med fasta svarsallternativ. Urvalet bestÄr av sex klasser i Ärskurs nio frÄn tre olika skolor, bestÄende av sammanlagt 146 elever.ResultatResultaten frÄn denna studie visar att de flesta eleverna ansÄg sig ha nÄgorlunda bra kunskap om betygskriterierna i idrott och hÀlsa dock visade det sig att ungefÀr en fjÀrdedel av elevena ansÄg att de hade relativt lÄg kunskap om betygskriterierna. Resultaten visar ocksÄ att det fanns tydliga och statistiskt signifikanta skillnader mellan elever som ansÄg att de hade bra respektive dÄlig kunskap om betygskriterierna.SlutsatsEleverna som rapporterade att de hade bra kunskaper om betygskriterierna upplevde att de hade en bÀttre dialog med idrottslÀraren, var mer delaktiga och hade en mer positiv syn pÄ idrottslektionerna jÀmfört med elever som rapporterade att de hade dÄlig kunskap om betygskriterierna. .

Idrott och hÀlsa - ett Àmne för alla?

Syfte: Det övergripande syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur lÀrare i idrott och hÀlsa i grundskolans senare Är, förhÄller sig till elever som inte deltar i den ordinarie undervisningen samt vilka metoder lÀrarna anvÀnder sig av för att fÄ med sig eleverna.Vi har i föreliggande studie sÀrskilt inriktat oss för följande frÄgestÀllningar: Hur förhÄller man sig som lÀrare i idrott och hÀlsa till elever som inte deltar i den ordinarie undervisningen och uppfattar man dem som ett problem?Hur motiverar lÀraren dem att delta och vilket innehÄll och arbetssÀtt anvÀnder man sig av?Hur har lÀraren i idrott och hÀlsa förÀndrat sin uppfattning kring dessa elever över tid?Metod: I föreliggande studie har undersökningsmetoderna varit av bÄde en kvantitativ och kvalitativt inriktad ansats dÀr datainsamling och analys syftar till att öka förstÄelsen för de fenomen som studeras. BÄde det kvalitativa som kvantitativa tillvÀgagÄngssÀttet lÀmpar sig för att besvara studiens syfte och frÄgestÀllningar. Huvudfokus ligger emellertid pÄ den kvalitativa undersökningen, dvs intervjuerna. EnkÀterna ger en bild av hur det ser ut pÄ de utvalda skolorna men det Àr genom intervjuerna som vi verkligen fÄr fram idrottslÀrarnas tankar, uppfattningar och Äsikter.Resultat: LÀrarna i studien anser sig ha ett flexibelt förhÄllningssÀtt till elever som inte deltar i den ordinarie undervisningen.

Vad motiverar ungdomar till att börja idrotta och vad Àr det som hindrar dem? : en intervjustudie om skillnader och likheter mellan svenska ungdomar och invandrarungdomar

Föreningsidrotten ökar men fortfarande Àr det mÄnga ungdomar som inte Àr tillrÀckligt fysiskt aktiva. MÄnga undersökningar har gjorts angÄende motivation hos aktiva idrottare, men forskningen kring vad det Àr som motiverar ungdomar att börja idrotta Àr inte alls lika stor. Syftet med denna studie var att undersöka vilka motivationsfaktorer som skulle fÄ ungdomar att börja idrotta och vad det Àr som hindrar dem, samt se vilka skillnader och likheter det fanns mellan svenska ungdomars och invandrarungdomars svar. Genom att undersöka vad som skulle fÄ ungdomar att börja idrotta och vad det Àr som hindrar dem, skulle detta kunna hjÀlpa idrottsföreningar i hur de ska rekrytera nya medlemmar. Det Àr ocksÄ viktigt att undersöka om det Àr nÄgon skillnad mellan svenska ungdomars och invandrarungdomars motivationsfaktorer och hinder.

Friluftsliv i grundskolan : En kvalitativ analys av lÀrares uppfattningar om friluftsliv inom Àmnet idrott & hÀlsa samt en granskning av friluftslivets roll i grundskolans lÀroplaner

Studier visar att utomhusvistelse och naturupplevelser gör barn och ungdomar friskare (Grahn et al., 1997; FjÞrtoft & Gundersen 2007; Söderström & Blennow, 1998). Samtidigt menar andra studier att utomhusvistelse i form av friluftsliv i grundskolan bedrivs i en mycket begrÀnsad grad samt att lÀrare i idrott och hÀlsa och idrottslÀrarutbildare har skilda uppfattningar kring hur Àmnet ska undervisas (Backman, 2004a; Backman, 2010; Svenning, 2001).Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om friluftsliv i grundskolan bedrivs sÄ lite som forskningen menar och i sÄ fall finna orsaker och samband till detta samt hitta förslag pÄ hur en god friluftsundervisning kan genomföras i skolan.I denna kvalitativa studie, som har en hermeneutisk ansats, ingÄr fem stycken informanter som har intervjuats om deras uppfattningar kring friluftsliv i skolan. Resultatet visar att lÀrare bedriver friluftsliv i vÀldigt olika utstrÀckningar och i olika former samt att lÀrarna pÄ sina respektive idrottslÀrarutbildningar fÄtt en storskalig utbildning i friluftsliv, med fokus pÄ friluftstekniker och friluftsidrotter, som Àr svÄr att genomföra i skolans vÀrld. Det har ocksÄ uppdagats att Àmnesintegrering och delat ansvar mellan flera lÀrare Àr en klar förutsÀttning för att bedriva friluftsliv i skolan..

Fördelning av hemarbete - förvÀntningar och realitet

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur bra kunskap elever anser att de har om betygskriterierna i Àmnet idrott och hÀlsa.Hur bra anser eleverna att de kÀnner till kunskapskraven för de olika betygsstegen?Hur fungerar dialogen mellan elev och lÀrare angÄende betygskriterierna i kunskapskraven enligt eleverna?Finns det skillnader mellan elever som anser att de har bra kunskap om betygskriterierna jÀmfört med de som anser att de har dÄlig kunskap med avseende pÄ delaktighet, dialogen med lÀraren och motivation för idrottslektionerna?MetodStudien Àr baserad pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr respondenterna har svarat pÄ frÄgor med fasta svarsallternativ. Urvalet bestÄr av sex klasser i Ärskurs nio frÄn tre olika skolor, bestÄende av sammanlagt 146 elever.ResultatResultaten frÄn denna studie visar att de flesta eleverna ansÄg sig ha nÄgorlunda bra kunskap om betygskriterierna i idrott och hÀlsa dock visade det sig att ungefÀr en fjÀrdedel av elevena ansÄg att de hade relativt lÄg kunskap om betygskriterierna. Resultaten visar ocksÄ att det fanns tydliga och statistiskt signifikanta skillnader mellan elever som ansÄg att de hade bra respektive dÄlig kunskap om betygskriterierna.SlutsatsEleverna som rapporterade att de hade bra kunskaper om betygskriterierna upplevde att de hade en bÀttre dialog med idrottslÀraren, var mer delaktiga och hade en mer positiv syn pÄ idrottslektionerna jÀmfört med elever som rapporterade att de hade dÄlig kunskap om betygskriterierna. .

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->