Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 34 av 116
Den idrottande kvinnan i media
I denna uppsats undersöks dagstidningen Svenska Dagbladet under de dagar de olympiska spelen hÄlls vid fyra olika Ärtal för att studera medias bild av kvinnor som idrottar. Undersökningen tar sin början vid Är 1912, dÀrefter följer Ären 1948 och 1968 för att sedan avslutas vid det senaste OS-tillfÀllet Är 2008. Vid de dagar tÀvlingarna hölls, som varierar i antal, har tidningarna som gavs ut de tvÄ första dagarna, de tvÄ dagarna i mitten och de tvÄ avslutande dagarna studerats och analyserats för att skapa en bild av tidningens attityd till idrottsutövande kvinnor. NÄgra generella slutsatser frÄn resultatet kan inte göras, dÀremot ges en inblick i hur attityden till kvinnor och idrott utvecklats under 94 Är. Resultatet frÄn denna uppsats kan anvÀndas för att förstÄ var de normer och attityder vi har idag grundar sig.
LikvÀrdig bedömning : en studie av hur gymnasielÀrare i idrott och hÀlsa tillÀmpar lÀroplanen Gy11
Efter 1990-talets skolreformer har det fram till idag pÄgÄtt en diskussion om huruvida skolan uppnÄr den likvÀrdighet som efterstrÀvas. Flera nationella studier indikerar att det har funnits en generell likvÀrdighetsproblematik i den svenska skolan under de senaste decennierna. Studierna handlar framförallt om varierande tolkningar av lÀroplanen och orÀttvisor i samband med betyg och bedömning. Som en reaktion pÄ den bristfÀlliga likvÀrdigheten implementerades Är 2011 nya lÀroplaner och en ny betygsskala för bÄde grundskolan och gymnasiet i syfte att stÀrka samsynen mellan lÀrare, skolor och kommuner. Syftet med uppsatsen Àr att, utifrÄn ett likvÀrdighetsperspektiv, undersöka lÀrares sÀtt att tolka och arbeta med den nya lÀroplanen och betygsskalan.Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod i form semistrukturerade intervjuer.
Etableringsreformen : EtableringshandlÀggares upplevelse av den nya etableringsformen och aktiviteternas effektivitet samt effekten av att inte kunna delta i arbetsförmedlingens aktiviteter pÄ grund av psykisk eller fysisk ohÀlsa.
Syftet med denna undersökning Ă€r att titta pĂ„ hur mĂ„nga femteklassare i en skola i söderförort (kallad ?Skolan?) som hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden, i sĂ„vĂ€l organiserad som oorganiserad form och om det Ă€r nĂ„gon skillnad mellan flickor och pojkar. Dessutom om habitus och genus har nĂ„gon betydelse för idrottsintresset.Följande frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€ndes för att ta reda pĂ„ detta: Hur mĂ„nga av femteklassarna i ?Skolan? hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden?Ăr det nĂ„gon skillnad pĂ„ idrottandet pĂ„ fritiden mellan flickor och pojkar? Jag har gjort en kvantitativ enkĂ€tundersökning med 10 frĂ„gor som delades ut till eleverna i Ă„rskurs 5 i ?Skolan? i södra Stockholm. Totalt svarade 61 elever pĂ„ enkĂ€ten, varav 36 flickor och 25 pojkar.
En analys av gymnsaieelevers historiesyn
Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka om och hur man i grundskolans tidigare Är arbetar med elevernas sjÀlvbild under lektionerna i idrott och hÀlsa. För att fÄ svar pÄ detta anvÀnde vi oss av en kvalitativ metod i form av intervju med fem stycken lÀrare som alla undervisar i Àmnet idrottt och hÀlsa i grundskolans tidigare Är. LÀrarna som blev intervjuade var alla utbildade lÀrare i idrott och hÀlsa och var frÄn fyra stycken olika skolor frÄn tvÄ olika kommuner.Resultatet visade att samtliga lÀrare tycker det Àr oerhört viktigt att jobba med elevernas sjÀlvbild i idrott och hÀlsa men att de tyvÀrr kÀnner att de har alldeles för lite tid till allt som ska hinnas med under lektionerna. Det framkom i undersökningen att alla lÀrarna ansÄg att de stÀndigt jobbade med elevernas sjÀlvbilder under lektionerna. Man jobbar med elevens sjÀlvbild genom att försöka stÀrka eleven och lyfta fram den med positiv feedback.
Simundervisningens utmaningar
Bakgrund: I samband med den nya lÀroplanen Lgr 11 ingÄr kursmÄlet simning under rörelsei det centrala innehÄllet. Simningen har dÀr fÄtt en Ànnu mer framskjutande roll dÄ elever redani Ärskurs 1-3 skall fÄ undervisning i lekar och rörelse i vatten och fÄ trÀning i att balansera,flyta och simma i mag- och rygglÀge. Elever i Ärskurs 6 ska kunna simma 200m varav50m i rygglÀge för att nÄ det lÀgsta kunskapsmÄlet E i Àmnet Idrott och HÀlsa.Syfte: Syftet med studien var att undersöka idrottslÀrares upplevelser av simundervisning iÄrskurs 4-6 och vad idrottslÀrare upplever som viktiga faktorer för att kunna genomföraundervisningen.Metod: Fyra stycken intervjuer med lÀrare som har behörighet i Idrott och HÀlsa har genomförts.Resultat: Samtliga informanter tyckte att kunna simma var en livsviktig kunskap och att allaelever ska fÄ möjlighet att lÀra sig att simma i skolan. Eftersom simningen Àr ett kunskapsmÄlsom mÄste trÀnas pÄ annan plats Àn pÄ skolan upplevde samtliga informanter att det varje lÀsÄrfinns en viss oro hur sjÀlva simundervisningen skall kunna genomföras för Ärskurs 1-6 medtanke pÄ tid, ekonomi, tillgÄng till simhall och personal.Slutsats: Faktorer som ligger utanför sjÀlva simundervisningen och idrottslÀrarens möjlighetatt pÄverka kan till stor del vara avgörande för hur simundervisningen genomförs pÄ respektiveskola..
"Hur man gör och vad man ska tÀnka pÄ" : En studie om vad elever anser att de lÀr sig utifrÄn de fyra kunskapsformerna
Det rĂ„der en allmĂ€n uppfattning i vĂ„rt samhĂ€lle om att Ă€mnet idrott och hĂ€lsa inte Ă€r bildande eller viktigt. Ămnet anses bestĂ„ av idrottsliga kunskaper och fĂ€rdigheter som inte stimulerar elevernas kunskapsutveckling, vilket blir ett problem i Ă€mnet eftersom alla Ă€mnen i skolan finns till för att eleverna ska lĂ€ra sig kunskaper. För att undersöka vilka kunskaper eleverna fĂ„r i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa, sĂ„ har vi valt att studera vad eleverna anser att de lĂ€r sig i Ă€mnet under fyra lektioner. Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka vad elever i Ă„r nio anser att de lĂ€r sig under lektioner i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa, utifrĂ„n de fyra kunskapsformerna, fakta, förstĂ„else, fĂ€rdighet och förtrogenhet. För att undersöka detta har vi anvĂ€nt oss av ett kvalitativt frĂ„geformulĂ€r med fyra öppna frĂ„gor som utgĂ„r ifrĂ„n de fyra kunskapsformerna.Resultatet av vĂ„r studie visar att de flesta eleverna anser sig ha fĂ„tt kunskaper i samtliga av de fyra kunskapsformerna, fakta, förstĂ„else, fĂ€rdighet och förtrogenhet.
Genusmedveten undervisning : LÀrares och elevers syn pÄ Àmnet idrott och hÀlsa ur ett genusperspektiv.
Denna undersökning gjordes under en veckors tid pÄ tvÄ gymnasieskolor. Syftet var att genom intervjuer med lÀrare och elever se hur de upplever Àmnet idrott och hÀlsa ur ett genusperspektiv, samt att jÀmföra deras upplevelser med varandra. Vi har i vÄr bakgrund lutat oss mycket mot Yvonne Hirdman och hennes teorier om genus.Resultatet visar att lÀrare tror sig behandla tjejer och killar pÄ olika sÀtt, medan elever inte upplever det sÄ. DÀremot upplever eleverna att undervisningen Àr upplagd för killar genom de aktiviteter som anvÀnds. Detta anser inte lÀrarna som istÀllet tycker sig variera undervisningen och nivÄanpassa den - nÄgot som eleverna inte tycker att lÀrarna lyckas med..
Elevers motivation till idrott och hÀlsa
Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med studien var att utifrÄn teoretiska antaganden om motivation inom Self-determination theory (SDT), undersöka elevers motivation till Àmnet idrott och hÀlsa. Studien har följt en explorativ ansats utifrÄn frÄgestÀllningarna: i) Hur ser sambandet ut mellan typ av motivation hos eleverna för Àmnet idrott och hÀlsa och deras sjÀlvskattade grad av fysisk aktivitet utanför skoltiden? ii) Hur ser sambandet ut mellan elevernas typ av motivation till Àmnet idrott och hÀlsa och deras uppskattning av förÀldrarnas engagemang för Àmnet idrott och hÀlsa? Metod: Deltagarna bestod av 147 gymnasieelever i Ärskurs ett och tvÄ, frÄn en gymnasieskola söder om Stockholm. Eleverna besvarade en enkÀt i tvÄ delar. Den första delen innefattade items för att mÀta typ av motivation.
Elevers medvetenhet om kursmÄlen i idrott och hÀlsa : en jÀmförande studie bland elever i Ärskurs 9
Syftet med denna studie Àr att undersöka medvetenhet om uppnÄendemÄl i idrott och hÀlsa enligt den nationella kursplanen i Lpo94. Vid instiftandet av Lpo94 infördes mÄl- och kunskapsrelaterad styrning och lÀroplanen har alltsÄ haft sjutton Är att implementeras. Idrott och hÀlsa Àr det enda Àmnet dÀr pojkar i större utstrÀckning nÄr högre betyg Àn flickor. Undersökningen har genomförts med elever i Ärskurs 9 pÄ sex olika skolor i Sverige. Vi har anvÀnt oss av tvÄ olika metodansatser, en kvantitativ del i form av enkÀter och en kvalitativ del bestÄende av intervjuer.
Hur idrottshallen upplevs och hanteras av fyra lÀrare i skolÀmnet idrott och hÀlsa
Denna undersökning gjordes för att ta reda pÄ hur idrottslÀrare ser pÄ sina idrottshallar. Jag har personligen befunnit mig i ett antal idrottshallar och funderat över varför alla inte ser likadana ut. Hur ser de olika hallarna ut och vilka attribut upplevs som positiva kontra negativa? Hur hanterar de olika idrottslÀrarna sina olika förutsÀttningar och hur pÄverkar dessa förutsÀttningar undervisningen i idrott och hÀlsa? För att fÄ information om detta besökte jag fyra olika skolidrottshallar och intervjuade fyra olika idrottslÀrare pÄ tillhörande skolor i SkÄne angÄende deras förflutna och samtida erfarenheter. Resultaten visar att hallens golv, storlek, akustik, materiella tillgÄngar, Ätkomst till sidoutrymmen och möjlighet att avdela hallen har stor betydelse för undervisningens kvalitet..
"NÀr Àr vi uppdelade i flickor och pojkar?" : en kvalitativ studie om sam- och sÀrundervisning, genus och etnicitet
Syfte och frÄgestÀllning Syftet med studien Àr att undersöka lÀrares, frÄn olika geografiska omrÄden, Äsikter och erfarenheter om sam- och sÀrundervisning i Àmnet Idrott och hÀlsa. Vi utgick frÄn tre frÄgestÀllningar för att besvara syftet. Vilka Àr lÀrarnas Äsikter och erfarenheter om sam- och sÀrundervisning? Vilka Àr lÀrarnas Äsikter och erfarenheter om genus i sam- och sÀrundervisning? Vilka Àr lÀrarnas Äsikter och erfarenheter om etnicitet i sam- och sÀrundervisning?Metod I vÄr undersökning anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer dÀr de intervjuade lÀrarna i Idrott och hÀlsa fick svara pÄ frÄgor som berörde tre frÄgeomrÄden. FrÄgeomrÄderna var sam- och sÀrundervisning, genus i sam- och sÀrundervisning samt etnicitet i sam- och sÀrundervisning.
Om jag visste betygskriterierna skulle jag eventuellt strÀva mer efter dem" : En studie om elevers instÀllning till betygskriterierna i Idrott och HÀlsa
Arbetet syfte Àr att kartlÀgga elevers Äsikter om betygskriterierna i Àmnet Idrott och HÀlsa. Genom enkÀter har elever i Ärskurs 8, 9 och gymnasiets första och tredje Ärskurs svarat pÄ frÄgor om kriteriernas vikt, dess pÄverkan pÄ lektionsinnehÄllet och om de skulle agera annorlunda om de kunde kriterierna. För att skapa ytterligare förstÄelse för elevernas instÀllning har Àven deras lÀrare svarat pÄ enkÀter. Resultaten frÄn elevernas enkÀter har jÀmförts och analyserats utifrÄn genusskillnader, skillnader i motivation och skillnader i förhÄllande till Älder. Av resultaten framgÄr att elever, oavsett Ärskurs, tycker att det Àr viktigt att kunna betygskriterierna samt att de anser sig se ett samband mellan kriterier och undervisningsinnehÄllet.
Om omklÀdningsrummens betydelse för nÀrvaron i Àmnet Idrott och HÀlsa
VÄrt arbete handlar om omklÀdningsrummens fysiska och psykiska miljö. VÄr frÄgestÀllning Àr: ?Om omklÀdningsrummens utformning och psykiska klimat har nÄgon betydelse för nÀrvaron i Àmnet Idrott och HÀlsa?? Syftet Àr att uppmÀrksamma och skapa en medvetenhet hos elever, personal och kommuner om vad som sker i omklÀdningsrummen och hur dess utformning kan pÄverka eleverna. Vi har velat undersöka om det finns andra orsaker till elevers frÄnvaro pÄ idrotten Àn sjÀlva idrotten, dÄ menar vi exempelvis ovilja att byta om inför andra. Vad gör att en del mÀnniskor tycker det Àr okej att vara naken inför andra och en del tycker att det inte Àr nÄgot normalt? Pierre Bourdieu anstiftade begreppet habitus, som enkelt kan uttryckas att det Àr hur vi agerar, uppfattar och vÀrderar givna situationer utifrÄn vÄr socialisation..
SÀr- eller samundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa : En enkÀtstudie om hur flickor i Är 7-9 i NorrtÀlje kommun upplever Àmnet idrott och hÀlsa
SyfteSyftet med studien har varit att undersöka flickor i skolÄr 7-9 i tvÄ skolor i NorrtÀlje kommun och deras syn pÄ sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa. Detta görs genom att studera hur flickornas deltagande ser ut vid sam- respektive sÀrundervisning samt hur flickorna uppfattar att innehÄllet, betyg och trygghet pÄverkas av sam- respektive sÀrundervisning?MetodUndersökningen Àr en kvantitativ studie och har utförts med hjÀlp av enkÀter med fasta svarsalternativ. Skolorna har valts av praktiska skÀl, de lÄg i nÀromrÄdet och de var de enda skolorna i nÀromrÄdet som hade sÀrundervisning. EnkÀtundersökningen utfördes av mig personligen, vilket medförde att eleverna vid problem kunde stÀlla frÄgor.
En undersökning om Àmnessamverkan mellan lÀrare i Idrott och hÀlsa respektive Fysik
Syftet med detta arbete Àr att fÄ fram orsaker till varför samverkan mellan Àmnena idrott och fysik inte försiggÄr i större utstrÀckning Àn det gör idag och vilka möjligheter lÀrarna sjÀlva ser att undanröja dessa orsaker. För att ta reda pÄ detta har jag valt att göra strukturerade intervjuer med 14 lÀrare i fysik och 8 lÀrare i idrott och hÀlsa. Resultaten av dessa intervjuer Àr att lÀrarna vill arbeta Àmnesövergripande. De största orsakerna till att detta inte sker Àr organisatorisk tid och att man Àr osÀker i relationen till den lÀrare man i sÄ fall skall samarbeta med. LÀrarnas förslag pÄ lösningar Àr att dels fÄ större möjligheter att mötas, bÄde spontant och organiserat, dels att rektor bör ta sitt ansvar gÀllande att tydligare styra verksamheten.