Sökresultat:
2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 7 av 141
KoncentrationssvÄrigheter i skolans vÀrld : En observationsstudie om hur lÀrare bemöter elever med koncentrationssvÄrigheter
SammanfattningDenna uppsats underso?ker hur olika la?rare fo?rha?ller sig till elever som tappar sin koncentrationsfo?rma?ga, inom ramen fo?r skolans undervisningsverksamhet. Fokus ligger pa? hur olika la?rare agerar i bemo?tandet na?r en elev tappar sin koncentration, om det fanns na?gra skillnader i hur la?rare agerar na?r det ga?ller barn med generella koncentrationssva?righeter ja?mfo?rt med barn utan generella koncentrationssva?righeter, samt vilken effekt la?rarens agerande fa?r fo?r den fortsatta undervisningen.MetodDenna underso?kning besta?r av 14 strukturerade observationer, vilket inneba?r att vi pa? fo?rhand vet vilka situationer och beteenden vi vill studera.Teoretiska perspektivDet kategoriska och det relationella perspektivet a?r de tva? perspektiv som denna uppsats kretsar kring. Inom det kategoriska perspektivet anses eleven vara problemet, medan i det relationella perspektivet anses miljo?n vara problemet.SyfteSyftet med underso?kningen a?r att studera hur olika la?rare fo?rha?ller sig till elever na?r de tappar sin koncentration inom ramen fo?r skolans undervisningsverksamhet.ResultatUnderso?kningen visar pa? skillnader i elevers koncentrationsfo?rma?ga i hel- respektive halvklass och eleverna tappar koncentrationen betydligt oftare i helklass.
SprÄkstörning & SprÄksvÄrigheter hos barn i förskoleÄldern
Denna studie syftar till att underso?ka sex fo?rskolla?rares syn pa? arbetet med barn med spra?ksto?rningar och spra?ksva?righeter. Jag valde att intervjua fo?rskolla?rare fra?n tva? olika verksamheter: traditionella fo?rskolor samt spra?kfo?rskolor. Det som intresserade mig a?r vilka arbetssa?tt och hja?lpmedel som erbjuds fo?r barn med spra?ksva?righeter i de olika verksamheterna.
Att lÀra inom Idrott och hÀlsa. : En undersökning av idrott och hÀlsalÀrares valda ÀmnesinnehÄll och dess kunskapsmÀssiga syfte.
Studiens syfte var att undersöka vilket ÀmnesinnehÄll lÀrare inom Àmnet Idrott och hÀlsa anvÀnde sig av för att uppnÄ det riktlinjer LÀroplan, Àmnesplan och gymnasiegemensamma Àmnen 2011 (2011) samt LÀroplan för de frivilliga skolformerna (1994) krÀver att skolans utbildning och Àmnets undervisning ska uppnÄ. För att söka kunskap kring detta intervjuades sex verksamma lÀrare inom Àmnet Idrott och hÀlsa. Det kvalitativa intervjuerna var individuella och Àgde rum vid sex olika tillfÀllen. Av resultatet framkom det att friluftsaktiviteter och idrottsaktiviteter med boll var det vanligast förekommande aktiviteterna inom Àmnet. Undersökningen visade att det fanns aktiviteter som undervisningen bestog mer av och nÄgra lÀrare kunde vid olika tillfÀllen ange en aktivitets syfte.
IdrottslÀrarstudenters syn pÄ friluftsliv i grundskolan : -En jÀmförelse mellan idrottslÀrarstudenter och kursplanen för idrott och hÀlsa
Studiens syfte Àr att ta reda pÄ lÀrarstudenter inom idrott och hÀlsas uppfattningar pÄ begreppet friluftsliv ur ett skolperspektiv, samt se hur det överens stÀmmer med vad kursplanen i Àmnet idrott och hÀlsa nÀmner om friluftsliv. Metoderna som anvÀnts i studien Àr en enkÀtundersökning och en kvalitativ intervjuundersökning. Resultatet av dessa tvÄ metoder har sedan jÀmförts med vad som stÄr i kursplanen för idrott och hÀlsa. Resultatet i studien Àr att studenternas uppfattning pÄ friluftsliv skiljer sig Ät, men att i ett skolperspektiv har studenterna en likartad uppfattning. Studenternas svar stÀmmer relativt bra överens med vad som stÄr i kursplanen..
Produktionen av skillnad i andrasprÄksteori
Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt facklitteratur avsedd fo?r la?rare och la?rarstudenter i a?mnet svenska som andraspra?k reproducerar den koloniala skillnadsdiskursen. Jag har med sto?d i framfo?r allt postkolonial teori gjort en textanalys av en antologi inom a?mnet andraspra?ksforskning och funnit att den koloniala diskursen oavsiktligt reproduceras genom fo?rmedlingen av en statisk kultursyn, fo?renklande dikotomier och en assimilationsideologi. Min slutsats a?r att detta riskerar att fa? kontraproduktiva konsekvenser fo?r andraspra?ksundervisningen och att la?rare i svenska som andraspra?k beho?ver ett medvetet kritiskt fo?rha?llningssa?tt i sin hela fo?rsta?else av a?mnet. .
?Man ser om det Àr en MVG-elev? : LÀrares upplevelser och tankar kring bedömning i Idrott och HÀlsa
Jag har genomfört en kvalitativ studie om lÀrares upplevelser och tankar kring bedömningsarbetet i Àmnet Idrott och hÀlsa. Syftet med studien var att ta reda pÄ hur lÀrare i Idrott och hÀlsa beskriver och upplever arbetet med bedömning. Vid insamlandet av data har jag anvÀnt mig av semi-strukturerade intervjuer och genomfört dessa med sex lÀrare som undervisar i Idrott och hÀlsa pÄ skolor i Mellansverige. Sammantaget visar min studie att det som ligger till grund för bedömningen i Idrott och hÀlsa skiljer sig Ät mellan lÀrare. Vissa har utarbetat en tydlig mall som visar varje moment som vÀgs in i bedömningen medan andra bildar sig en helhetsuppfattning av eleverna genom elevens insatser under terminen.
Idrott och hÀlsa! En studie kring LPO-94
Syftet till det hÀr arbetet Àr att undersöka hur lÀrarna i skolan utvÀrderar eleverna i Àmnet idrott och hÀlsa samt att undersöka varför Àmnet idrott och hÀlsa Àr sÄ viktigt för barnen som hÄller pÄ att utvecklas. Jag har frÀmst gjort en litteraturstudie dÀr jag granskat vad LPO-94 sÀger. Men jag har Àven inriktat mig pÄ barns motoriska utveckling för att fÄ en förstÄelse för varför rörelsen Àr sÄ viktig för barn. För att ta reda pÄ hur lÀrarna gÄr till vÀga nÀr de utvÀrderar eleverna har jag valt att frÄga ett antal lÀrare. Jag frÄgade Àven lÀrarna vad de gör med de elever som inte nÄr upp till de utstakade mÄlen samt om det finns nÄgon special idrott pÄ skolan.
Kost i idrott & hÀlsa i grundskolans senare Är : Hur ser lÀrare och elever pÄ kost
Denna uppsats handlar om hur högstadielÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa uppfattar kost i Lgr 11 samt hur de undervisar kring kost. Syftet Àr dessutom att undersöka elevers uppfattningar om kostundervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa. Den metod som har valts till denna studie Àr en kvalitativ metod, dÀr semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem idrottslÀrare samt fyra elevgrupper om fem elever vardera. Resultatet visar att informanterna betonar vikten av ett samarbete med hem- och konsumentkunskapen som en betydande roll för utvecklingen för kostundervisningen, vilket anses kan frÀmjas genom att hela skolverksamheten arbetar utifrÄn samma mÄlsÀttningar. .
Hur tolkas hÀlsa av lÀraren i idrott och hÀlsa och hur arbetar han/hon med hÀlsa?
Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur lÀraren i idrott och hÀlsa arbetar med hÀlsa. Försöker Àven ta reda pÄ hur lÀraren i idrott och hÀlsa tolkar hÀlsa som utgÄngspunkt för sin undervisning. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa halvstrukturella intervjuer av sex lÀrare i idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9 som arbetar i sydöstra Sverige. Tidigare forskning har visat pÄ att det inte finns en samsyn gÀllande hÀlsa inom Àmnet idrott och hÀlsa bland lÀrare men i den hÀr studien utrycker lÀrarna en samsyn. Studien visar att lÀrare i idrott och hÀlsa ser pÄ hÀlsa pÄ liknande sÀtt men att lÀrarna anser att en individ bör finna sin egen tolkning och genom den utöva hÀlsa. I studien finns det en samsyn inom hÀlsa men lÀrarna har svÄrt att verbalt uttrycka den. LÀrarna arbetar med hÀlsa genom vad de benÀmner praktisk teori.
Elevers attityder till idrott, hÀlsa samt Àmnet idrott och
hÀlsa: en jÀmförelse mellan svenska och amerikanska elever
Det huvudsakliga syftet med detta arbete har varit att jÀmföra svenska och amerikanska elever och deras attityd till idrott, hÀlsa samt Àmnet idrott och hÀlsa. Jag har valt att fokusera mig pÄ elever i nionde klass. För att uppnÄ mitt syfte har jag forskat kring ungdomars hÀlsovanor, idrottsvanor samt om skolÀmnet idrott och hÀlsa. Jag har gjort en kvantitativ studie dÀr jag har genomfört en enkÀtstudie. De som har fyllt i enkÀten Àr elever i nionde Ärsklass i bÄde Sverige och Amerika.
Idrott och hÀlsa - en frÄga om status?
Uppsatsen syftar till att belysa och problematisera synen pÄ skolÀmnet Idrott och hÀlsa i relation till Àmnets status idag och i framtiden. Vi vill dÀrmed undersöka hur lÀrarutbildare resonerar om Àmnet Idrott och hÀlsas status samt hur lÀrarutbildare anser att Àmnet kan förstÀrkas i framtiden. Uppsatsen bygger pÄ enkÀtstudie dÀr vi vÀnder oss till lÀrarutbildare i Idrott och hÀlsa pÄ tvÄ utbildningsorter.För att lÀsaren ska fÄ en förstÄelse för omrÄdet ger vi en teoretisk bakgrund. DÀr behandlas varför Idrott och hÀlsa inte prioriteras, ett historiskt perspektiv, legitimeringar, motsÀttningen mellan teoretiska och praktiska kunskaper, förÀndringar i lÀroplanen och lÀrar- och Àmnesstatus.Resultatet av denna studie visar majoriteten av lÀrarutbildarna tycker att Àmnet Idrott och hÀlsas status Àr oförÀndrad sedan införandet av Lpo 94. De anser heller inte att daglig fysisk aktivitet eller kunskapsformerna har pÄverkat Àmnets status.
Ăr idrott och hĂ€lsa ett Ă€mne för alla? : En studie om instĂ€llning och motivation till Ă€mnet idrott och hĂ€lsa hos elever i Ă„rskurs 5, 7 och 9
Under hösten 2012 genomfördes en enkÀtundersökning med syfte att undersöka pojkars och flickors instÀllning och motivation till Àmnet idrott och hÀlsa i olika Äldrar. Syftet var Àven att undersöka instÀllning och motivation till Àmnet idrott och hÀlsa hos elever som Àr fysiskt aktiva respektive inaktiva pÄ fritiden. Totalt ingick 124 elever i Ärskurs 5, 7 och 9. Dessa valdes ut pÄ tvÄ skolor i en kommun i södra Sverige. EnkÀten bestod av bÄde öppna och slutna frÄgor för att pÄ sÄ vis ge utrymme för elevernas tankar.
Sökande efter meningspotential-en studie om iPad i förskolan
Studiens syfte a?r att ta del av fo?rskolla?rares tankar om vad som ha?nder na?r en ny potentiell resurs kommer in i fo?rskolan. iPad a?r na?got som nyligen gjort intra?de i fo?rskolan och det a?r iPad som potentiell resurs som denna studie handlar om. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med sju fo?rskolla?rare som alla pa? na?got sa?tt jobbar med iPads i sin verksamhet.
Elevattityder till Idrott och hÀlsa - en studie av elevers upplevelser av Idrott och hÀlsa samt Àmnets förmÄga att inspirera till regelbunden motion
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad killar och tjejer, som gÄr andra Äret pÄgymnasiet, har för attityd till Idrott och hÀlsa och i vilken utstrÀckning lÀraren pÄverkar attityder. Uppsatsen behandlar Àven om skolÀmnet Idrott och hÀlsa kan verka som ett verktyg för regelbunden motion. Undersökningen Àr genomförd pÄ en skola dÀr enkÀt och intervjuer ligger till grund för det empiriska materialet. Resultatet av studien visar att majoriteten av eleverna Àr positiva till Àmnet samt att lÀraren har en stor inverkan för vilken attityd eleverna har till Àmnet. Ett visst könsmönster gÄr att urskilja nÀr det gÀller lektionsinnehÄllet, trots att detta inte efterfrÄgades av oss i enkÀten.
"Idrott för alla" : En studie om elever utanför föreningsidrotten och hur de upplever Àmnet idrott & hÀlsa
I denna studie undersöks orsaker till att vissa elever inte Ă€r aktiva i nĂ„gon föreningsidrott samt hur idrott och hĂ€lsa kan fĂ„ fler elever intresserade och engagerade i föreningsidrotten. Fokus har varit att undersöka de föreningsinaktiva elevernas perspektiv och hur deras motivation i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa ser ut.Studien utgĂ„r frĂ„n strukturerade intervjuer med tio elever samt en svensk version avSport motivation scale och Academic motivation scale för att tydliggöra elevernas motivation. Resultatet visar att de elever som inte Ă€r aktiva i en idrottsförening har lĂ„g motivation till idrott och hĂ€lsa. De anledningar som framkommer till att eleverna inte Ă€r delaktiga i nĂ„gon idrottsförening Ă€r frĂ€mst att de inte har nĂ„got intresse eller har andra intressen. Ăven tidsbrist och för seriös satsning inom idrottsföreningarna uppges som orsak till att inte delta i en idrottsförening.