Sök:

Sökresultat:

2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 46 av 141

Elevinflytande inom idrott och hÀlsa : En intervjustudie om upplevt elevinflytande pÄ studieförberedande och yrkesförberedande gymnasieprogram

Syftet med denna studie Àr dels att undersöka hur eleverna ser pÄ sitt inflytande och sin delaktighet i idrottsundervisningen utformning och genomförande, i gymnasieskolans kurs Idrott och HÀlsa A, och vad de har för attityd och instÀllning till elevinflytande samt att undersöka dels hur deras lÀrare arbetar med elevinflytande och vilka attityder de har till elevernas inflytande. Studien kommer att undersöka skillnader mellan studie- och yrkesförberedande program. Vi har intervjuat elever frÄn fyra olika gymnasieutbildningar, tvÄ studieförberedande och tvÄ yrkesförberedande program, samt deras lÀrare.Resultatet visar att bÄde lÀrare och elever generellt Àr vÀldigt positivt instÀllda till att eleverna har inflytande över idrottsundervisningen men att problematik med att utöva inflytande finns. LÀrare anger tid- och resursbrist som tvÄ viktiga faktorer och det framkommer att elevernas inflytande kan vara begrÀnsat till relativt obetydliga situationer. En majoritet av eleverna ser elevinflytande som viktigt men avsÀger sig i mÄnga fall inflytande med motiveringen att de Àr nöjda med undervisningen och att de har ett stort förtroende för lÀrarna.Skillnader framkom mellan studie- och yrkesförberedande program, men man kan i denna begrÀnsade studie diskutera huruvida dessa kanske snarare kan tillskrivas lÀrarnas olika attityder, arbetsmetoder och ledarstilar..

HÀlsoundervisning i praktiken : En kvalitativ studie om hÀlsoundervisning i gymnasiesÀrskolan utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv

I ett flertal rapporter har det framkommit att det Àr vanligare med ohÀlsa bland individer med utvecklingsstörning Àn hos den övriga befolkningen. Dessutom visade det sig att funktionsnedsÀttningen i sig oftast inte var den pÄverkningsfaktor som bidrog till ohÀlsan. IstÀllet handlade det om faktorer som kunde ÄtgÀrdas med hjÀlp av mer fysisk aktivitet och bÀttre hÀlsomedvetenhet. DÀrför riktades fokus mot skolan och Àmnet idrott och hÀlsa för att finna vad som gjordes inom denna arena gÀllande hÀlsoundervisning. Syftet med studien blev sÄledes att undersöka hÀlsoundervisningen i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiesÀrskolan ur ett sociokulturellt perspektiv, samt att studera de bestÄndsdelar som kunde försvÄra eller befrÀmja hÀlsoundervisningen.

Hur gÄr det egentligen till? : LÀrares syn pÄ inkluderande undervisning i idrott och hÀlsa.

Syfte och frÄgestÀllningar Syftet med denna studie var att undersöka lÀrares syn pÄ en inkluderande undervisning i idrott och hÀlsa och om uppfattningen kring inkludering var likvÀrdig eller skiljde sig Ät.Hur arbetar lÀrare med inkluderande undervisning i idrott och hÀlsa?Vilka möjligheter och svÄrigheter finns i en inkluderande undervisning inom idrott och hÀlsa?Vilka tidigare erfarenheter finns i samband med inkluderande undervisningen inom idrott och hÀlsa?Metod Undersökningen var av kvalitativ karaktÀr med intervjuer som datainsamlingsmetod. Fem lÀrare i idrott och hÀlsa frÄn tre skolor i Stockholm deltog i studien. Urvalet grundade sig i ett snöbolls- och bekvÀmlighetsurval. Studien utgick frÄn ett sociokulturellt perspektiv och anvÀnde sig utav Lev Vygotskijs teoretiska tÀnkande om lÀrande och utveckling.Resultat LÀrarna i denna studie hade en relativt likvÀrdig syn om uppfattning kring inkludering och att eleverna och deras behov skulle vara i fokus.

IdrottlÀrarens roll i att motivera elever

Motivation Àr ett ord som Àr vÀlbekant inom skolans vÀrld, och ett ord som Àr viktigt inom idrott och hÀlsa. Elevers instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa Àr avgörande, inte bara för elevernas skolgÄng, utan Àven i det fortsatta livet. Som stöd och hjÀlp till att stimulera eleverna till en god instÀllning till Àmnet finns idrottslÀraren. Syftet med arbetet var att se vilken roll lÀraren har nÀr det gÀller att motivera sina elever i Àmnet idrott och hÀlsa. Vidare ville jag se vilka erfarenheter lÀraren har, och vilka metoder som finns för att motivera sina elever.

Ämnet idrott och hĂ€lsa i förskoleklassen och grundskolans tidigare Ă„r : En kvalitativ undersökning av elevers och lĂ€rares uppfattning om Ă€mnet idrott och hĂ€lsa

The two swedish unions, Akademikerförbundet SSR and Kommunal, have a majority of female participations who mainly work in the public services. The difference between the unions is that one of them only represents members with academic educations and the other has members with lower educations. The aim of this study was to compare the two unions according to the terms exit, voice and loyalty, but also participation and influence. There were 142 participants in this study and 8 participants were interviewed in a pre-study. The result of the study shows that voice is a strong predictor to wellbeing in work life.

Digitala patientjournalsystem : en rÀttslig analys

Underso?kningen belyser en skrivprocess i svenska i grundskolans a?r 9. Studien har sin fokuspunkt i det gemensamma arbetet fo?r elever och la?rare vid skriftliga arbeten. 13 debattartiklar i tva? versioner har tillsammans med la?rarens skriftliga och muntliga respons utgjort empirin.

?Man ska kunna rÀttfÀrdiga varför man har satt följande betyg? : En studie om hur lÀrare i idrott och hÀlsa dokumenterar elevers kunskaper och utveckling som en del i bedömningsprocessen

Syfte och frÄgestÀllningarSyfte med den hÀr studien var att undersöka fenomenet dokumentation och om samt hur lÀrarna dokumenterar elevernas kunskaper och utveckling som en del av bedömningsprocessen i Àmnet idrott och hÀlsa. Detta gav mig följande frÄgestÀllningar:Hur Àr dokumentationen utformad i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur gÄr lÀrarna i idrott och hÀlsa tillvÀga nÀr de analyserar och tolkar elevernas kunskaper?Vilka strategier anvÀnder sig lÀrare i idrott och hÀlsa av nÀr de dokumenterar elevernas kunskaper och utveckling i undervisningen?Vilken pÄverkan fÄr dokumentationen pÄ bedömningen/betygsÀttningen enligt lÀrarna?MetodValet av metod i denna studie var kvalitativa intervjuer. I intervjuerna anvÀnde jag mig utav en intervjuguide med öppna frÄgor för att fÄ sÄ uttömmande svar som möjligt av de intervjuade. Syftet att anvÀnda guiden var att jag som intervjuare lÀttare kunde hÄlla fokus pÄ det som var av intresse för studien.

Skolidrottens hinder och möjligheter

Skolidrottens hinder och möjligheter. En jÀmförelse mellan klasslÀrare och idrottslÀrare. David Jönsson Kristofer Svensson Jönsson, David & Svensson, Kristofer (2008). Skolidrottens hinder och möjligheter. En jÀmförelse mellan klasslÀrare och idrottslÀrare. [Obstacles and opportunities in school sports.

Född till framgÄng? En kvantitativ studie om den relativa Älderseffektens betydelse inom skolÀmnet idrott och hÀlsa bland pojkar och flickor i Ärskurs nio.

Studiens syfte Àr att undersöka om den relativa Älderseffekten (RAE) har nÄgon betydelse gÀllande betyg i skolÀmnet idrott och hÀlsa bland pojkar och flickor. För att besvara syftet undersöker vi om det finns ett samband mellan nÀr pÄ Äret eleverna Àr födda och vilka betyg de har, om nÄgon förÀndring har skett över tid, samt om det finns skillnader i betyg mellan könen. Materialet bestÄr av 988 slutbetyg frÄn Ärskurs nio i Àmnet idrott och hÀlsa bland samtliga kommunala grundskolor i Helsingborgs kommun. Studiens metod Àr kvantitativ och med hjÀlp av korrelationsanalyser undersöks det om det finns ett samband mellan variablerna födelsekvartal och betyg. Resultat visar att det inte finns nÄgot statistiskt samband mellan nÀr pÄ Äret eleverna Àr födda och vilka betyg de har.

Elevers motion- och kostvanor : -skolornas arbete med fysisk aktivitet

Syftet med det hÀr arbetet var att ta reda pÄ hur eleverna i undersökningen uppfattade sina vanor kring och betydelse av fysisk aktivitet och kost. Dessutom ville vi undersöka hur eleverna upplevde att skolorna arbetar med fysisk aktivitet utanför Àmnet idrott och hÀlsa. Vi valde att anvÀnda oss av en kvantitativ metod, dÀr enkÀter var den undersökningsform som tillÀmpades. Anledningen till det var att vi ville undersöka en stor grupp elever för att kunna se tendenser och dÀrför anser vi att den kvantitativa metoden passade bÀst för den hÀr studien. Resultatet i undersökningen visar att en klar majoritet av de elever som tillfrÄgades uppskattar sina motions- och kostvanor som goda.

Haren. Ett hot mot idrottens vÀrde?

Inom friidrottens löpgrenar kan man idag se vid de stora galorna att det finns en person som har till uppgift att springa före övriga deltagare och springa i en viss fart som har bestÀllts antingen av arrangörerna eller nÄgon löpare. Denna person kallas för "hare" vars huvuduppgift Àr att se till att ett visst tempo hÄlls under loppet. Men vad har detta fenomen för effekt pÄ idrottens vÀrde? Detta arbete ger en beskrivning av fenomenet "haren" bÄde ur historiskt perspektiv samt hur det ser ut i nutida lÀge. Genom diverse teorier om vad som skapar vÀrde inom idrott och hur idrott bör utföras för att uppfattas som mer "Àkta" har fenomenet sedan analyserats för att bestÀmma om fenomenet Àr nÄgot positivt eller negativt för idrottens vÀrde.

"De famlar i mörkret"... : en studie om bedömning inom den praktiska kunskapstraditionen.

I den kvalitativa studien underso?ks vad som ligger till grund fo?r bedo?mning i fyra a?mnen inom gymnasieskolan. De a?mnen som underso?ks a?r teater, idrott- och ha?lsa, hotel- och restaurang samt tra?teknik. Intervjuer med la?rare visar att det la?ggs stor vikt vid bedo?mning av processen i den dagliga undervisningen, dvs.

?Mjukisar, sjal och kofta? : En kvalitativ studie av hur genus konstrueras och pÄverkar undervisningen inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ en muslimsk friskola

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur genus konstrueras och pÄverkar undervisningen inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ en muslimsk friskola. För att uppfylla syftet har följande frÄgestÀllningar anvÀnts: Hur pÄverkas, ur ett genusperspektiv, undervisningen i idrott och hÀlsa av att skolan Àr konfessionell? Finns det nÄgra skillnader mellan flickors och pojkars möjligheter och begrÀnsningar inom Àmnet idrott och hÀlsa, i sÄdana fall vilka? Kan skolan uppfylla lÀroplanens jÀmstÀlldhetsmÄl och samtidigt vÀrna islamska vÀrderingar? Vilka roller i samhÀllet förbereds flickor och pojkar för?MetodStudien Àr en kvalitativ undersökning dÀr halvstrukturerade intervjuer av bÄde lÀrare och elever valts som datainsamlingsmetod. Med utgÄngspunkt frÄn skolverkets lista över religiösa friskolor i Sverige kontaktades den ena av de tvÄ idrottslÀrarna som intervjuats. Genom snöbollsmetoden har sedan den andra idrottslÀraren samt de sex eleverna som intervjuats valts ut.

"- Det Àr sÄ mycket som ska följas upp" : En studie kring faktorer som pÄverkar hur lÀrare arbetar med kartlÀggning och uppföljning med elevers lÀs- och skrivutveckling i Är 1

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka om och hur man i grundskolans tidigare Är arbetar med elevernas sjÀlvbild under lektionerna i idrott och hÀlsa. För att fÄ svar pÄ detta anvÀnde vi oss av en kvalitativ metod i form av intervju med fem stycken lÀrare som alla undervisar i Àmnet idrottt och hÀlsa i grundskolans tidigare Är. LÀrarna som blev intervjuade var alla utbildade lÀrare i idrott och hÀlsa och var frÄn fyra stycken olika skolor frÄn tvÄ olika kommuner.Resultatet visade att samtliga lÀrare tycker det Àr oerhört viktigt att jobba med elevernas sjÀlvbild i idrott och hÀlsa men att de tyvÀrr kÀnner att de har alldeles för lite tid till allt som ska hinnas med under lektionerna. Det framkom i undersökningen att alla lÀrarna ansÄg att de stÀndigt jobbade med elevernas sjÀlvbilder under lektionerna. Man jobbar med elevens sjÀlvbild genom att försöka stÀrka eleven och lyfta fram den med positiv feedback.

"Delta eller att inte delta?" : en komperativ studie om elevers instÀllning till idrottsÀmnet mellan studie- och yrkesprogram

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarMitt syfte Àr att undersöka gymnasielevers instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa och specifikt ta reda pÄ om det finns skillnader mellan de yrkesförberedande- och studieförberedande programmen och vad eventuella skillnader kan bero pÄ. FrÄgestÀllningarna som besvarar syftet Àr följande; Vad skiljer sig mellan yrkes- och studieförberedande programmen med avseende pÄ hur viktigt eleverna tycker Àmnet Àr och hur nöjda de Àr i Àmnet idrott och hÀlsa?, Hur skiljer deltagandet i Àmnet idrott och hÀlsa mellan yrkes- och studieförberedande klasser?, Vilka skillnader mellan elever i yrkes- och studieförberedande klasser kan ses i andra avseenden kring Àmnet?, och Om skillnader finns vilka faktorer kan förklara dessa?MetodEn komparativ studie har genomförts vars metod gick ut pÄ att svara pÄ enkÀter. Dessa har delats ut till 145 elever i 11 klasser. Eleverna var till hÀlften yrkesförberedande elever och till andra hÀlften studieförberedande elever frÄn skolans samtliga program i Äk 3 pÄ en av Storstockholms gymnasieskolor.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->